![]() |
|
![]() |
#281 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
40% reduksjon av kapasiteten var det som kapteinen på LX fra ZRH i dag tidlig også fortalte ja - ca. 20 min. sen avgang fra ZRH på grunn av situasjonen på OSL.
Fikk også en liten tur om sørlandet - inn over Arendal før kursen ble satt mot OSL
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Newcomer
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
|
![]()
Er det egentlig lov å kutte innflygningstraseen fra nord? Og hvorfor er det bare SAS som gjør?
La merke til en del kø-sniking de siste dagene her fra øst, og idag er det ingen kø men nesten alle SAS fly kutter traseen... PS. Klager ikke, det er bare interesse ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
De gjør nok bare som de får beskjed om
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
|
![]() Quote:
Ingen køsniking, og det er heller ikke bare SAS-fly som gjør dette ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
|
![]() Quote:
![]() Jeg vet ikke hvordan det ser ut fra sør, men her (pa Dal) har vi KUN sett SAS med innflygning fra øst! Det kan jeg lover deg! Og der kom spørsmålet - hvorfor kun de... PS. Widerøe gjør det iblant omvendt (approach mot nord med sving til nord-øst), men svært sjelden i forhold til SAS sine landinger... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Alle følger anvisninger fra ATC, så det er ingen som sniker. ATC's oppgave er å avvikle trafikken så smidig og sikkert som mulig, så det er deres jobb og ansvar å dirigere flyene deretter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Newcomer
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]()
Det er RNAV-visual prosedyrer som er i en testfase. Prosedyrene er stadig blitt modifiserte. Kun SAS, Norwegian(kun til 3 baner)og Navigator får fly disse. Prosedyrene går kun til en av banene, noe som gjør at fly fra øst kun får RNAV-visual til 01R/19L, fra vest 01L/19R. Man får ikke ha fly på paralell-banen, noe som gjør at dette er lettest å få til i lavtrafikksperioder. Ellers prøver ATC å finne huller til de som kunne passe for en visual. Erfaringsmessig er SAS litt mere gira på RNAV-visual enn Norwegian.
Props med en/to motorer, WIF etc, får lov til å fly vanlige visual approacher. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Newcomer
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
|
![]()
Takk for svaret @Fornax!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Det er flydd mer enn 2000 kurvede innflygninger med gjennomsnittlig besparelse på 75kg fuel pr.flight, avhengig av hvilken retning de kommer fra. Disse innflygningene er laget for å overfly færrest mulig mennesker og medfører en vesentlig forbedring i flystøy for alle som bor i Groruddalen, Lillestrøm, 'korset, m.fl.
Novair har flydd en håndfull, Norwegian 600+ og SAS har flydd resten. Planen er at disse skal publiseres både som RNAV visual og RNP AR/A-RNP slik at alle som kan fly de vil kunne bruke de så raskt vi får ny støyforskrift på plass. Last edited by PointMergeArrival; 11-07-2014 at 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Vi fløy utrolig rart inn med DY 367 igår. Først nesten nedom Kongsvinger før vi gikk nordover til Espa igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
Jeg fløy en idag, DY1103. Og det funker perfekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Not to worry, dere har ikke det ryktet nå. De siste 3-4 ukene har været vært veldig visual vennlig, og vi har kjørt masse RNAV visuals. Vi har ikke opplevd at NAX har sagt nei i det hele tatt. (Tror Fornax er i pappa perm om dagen
![]() Takk for hjelpen med den 360´n før IBATA i dag, liker løsningsorienterte piloter ![]() Vi kjører til alle 4 baner nå, og siden fredag får vi lov til å kjøre paralelt på L/R uten å måtte sekvensere mellom banene. (Såkalt "uavhengig) I fremtiden er vi avhengig i at flere kunder kan fly dem, slik at vi kan kjøre lengere sekvenser over dette systemet. Vi får se hvor mange OSL og Ainor Flysikring klarer å få med på leken. Jeg har DLH, GWI, KLM, FIN og BAW på ønskelista mi, og så håper jeg SAS kan få 717 godkjent, og at NAX kvitter seg med classic flåten! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
Kommer antageligvis en til på lista di 2.september ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Selskaper jeg IKKE ønsker på lista
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Pussig, de står på min liste med samme navn også...... Sammen med THY og RYR
![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX | flyKSU | TripReports | 21 | 12-10-2015 19:01 |
Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy | Ruby | TripReports | 25 | 16-07-2013 12:04 |
OSL-BGO-OSL-TRD/OSL-TRD-OSL (2012) | SeatBelt | TripReports | 17 | 09-07-2012 11:28 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |
OSL-BGO-OSL-LHR-OSL | Chriscross | TripReports | 4 | 15-06-2009 17:18 |