![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei!
Vurderer å bruke en slant eller to på å anskaffe VFR programvare for nettbrettet mitt som kjører Android 4.x. Hittil har jeg sett på følgende programmer Skydemon: 1500 kr + 800 i året, ikke støtte for ICAO Norge 1:500 000, egen kartbase PocketFMS: ca samme pris, støtter ICAO Norge 1:500 000 AirNav pro: 300 kr, støtter støtter ICAO Norge 1:500 000 Ekskludert: (Jeppesen TC - 2500 kr fra Nakshop - kun flyplasskart.) (Jeppesen Mobile FlightDeck VFR - Kun Appleprodukter, og ennå ikke dekning i Norge) Basert på diverse søk mellom SkyDemon og PocketFMS ser det generelt ut til at enkelte kanskje opplever SkyDemon som mer polished enn PocketFMS, men jeg har ikke funnet noen god sammenlikning. Det var en liten sammenlikning i flynytt våren 2012, men det var før ICAO kartene var tilgjengelige, og de testet ikke appene direkte mot hverandre. Det står litt om dette også i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102793 Så: hva anbefaler dere? PocketFMS med norske kart? Skydemon med "slick" interface? Spare penga og kjøpe AirNavPro istedet? Vente på Jeppesen MFD til Android og Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ville, som du også har konkludert med, holdt meg unna jeppesen sin nåværende app. Bortsett fra at kartene deres er de beste, så er selve appen helt ubrukelig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har flydd masse med Air Navigation Pro og er fornøyd, men på grunn av GoVFR og kartene du må kjøpe til (antar du må betale full pris for nye oppdaterte ICAO kart igjen) holder jeg en knapp på SkyDemon. Vurderer å bytte
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det noen som vet hva ICAO kartene for norge koster i Air Nav Pro, og om man får gratis oppdateringer av kartene, eller om man må kjøpe dem på nytt med jevne mellomrom for å være oppdatert?
Det står veldig lite på nettsidene, og uten å først kjøpe appen så kan man jo ikke gå inn og se prisene for å kjøpe kart... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ICAO 2013 kr. 266,- til IOS Jeg har ICAO 2011 på min iPhone, hadde oppgradering / oppdatering vært gratis ville nok ikke prisen kommet opp når jeg er innlogget ... Har ikke trykket på for å sjekke
![]()
![]() |
#6 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Anbefaler SkyDemon over AirNavPro, men kan ikke si noe om de ift. PocketFMS. Brukte AirNavPro frem til i fjor, og gikk over til SkyDemon denne sesongen. Kommer ikke til å gå tilbake til AirNavPro. Noen fordeler med SkyDemon:
http://flygeek.no | http://www.pansops.no Spør om instrumentprosedyrer på Avinors PANS-OPS-forum. Last edited by flygeek; 25-08-2013 at 15:55. Reason: leif |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for ryddig presentasjon av SkyDemon! Har testet trial versjonen av SkyDemon for en tid tilbake og jeg likte det jeg så
![]() * Når du har satt flyrute på ditt nettbrett i AirNavPro kan du laste opp ruta til goVFR og du har ferdig navigasjonsplan som du kan printe ut. * Enig! * ICAO kart er ikke kjent for å være rotete, det er jo disse vi har brukt under opplæring. Luftrommet på kartet er det du som bestemmer hva som vises utfra høyder osv, legger du til all info blir det mye. * Flott! * Vindata legges til under planlegging og oppdateres ikke underveis vil jeg tro ? * Her har AirNavPro goVFR som lagrer dine ruter hvis du vil ha en backup utenom ditt nettbrett. Ruter kan også sendes ut fra AirNavPro app til din epost. * AirNavPro kan gjøre det samme men viser ikke flyets posisjon. * OK. * Når du har satt flyrute i AirNavPro kan du laste opp ruta til goVFR og du har ferdig navigasjonsplan som du kan rename WP og sette høyder på hver leg etc du vil fly som kommer på print versjonen. * Bra, liker SkyDemon sin brukerflate både på Win og IOS Kan du sende flightplan direkte ut fra SkyDemon pc / nettbrett ?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg forsøker igjen
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Honorary Circle
|
![]()
Ja, det er mulig å sende ats flightplan direkte fra SkyDemon, men du må kjøpe flightplan credits. Jeg har selv aldri brukt denne funksjonen ettersom jeg må ringe AIS/NOTAM uansett for å få slot på ENGM, og siden jeg har mal for flyene jeg flyr inne i IPPC, har jeg ikke noe imot å bare skrive inn route selv. En annen ting er at SkyDemon sender inn koordinater istedenfor navnet til de visuelle rapporteringspunktene, og jeg vil nok tro at f. eks. ENGM TWR setter pris på å få opp "Nannestad Rustad" i motsetning til " 6013N01058E DCT 6020N01100E".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk! Vil ikke tro dette har noe å si for IPPC, bruker selv bare koordinater hvis turen krysser grensen. Det samme gjelder for utenlandske fly som krysser over vår grense og som bruker andre nettportaler for flightplan
![]()
![]() |
#11 |
|
![]()
Jeg har faktisk aldri måttet bruke koordinater. Ved grensepassering, bruker jeg bare navnet til grensepasseringspunktet f. eks. MASEV.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Koordinater eller IFR fix er OK ...
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Stemmer det at man ikke trenger å ringe for å bekrefte flight plan når man sender med Skydemon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
FlyKirurg
|
![]()
Nei, du må ringe for å bekrefte.
![]() |
#15 |
|
![]()
Jeg kan bekrefte at du IKKE trenger å ringe etter å ha sendt flightplan via SkyDemon - men, som nevnt tidligere, hvis du trenger slot så må du selvfølgelig ringe. Såvidt jeg vet går disse gjennom Eurocontrol og ikke til AIS/NOTAM kontoret på ENGM.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
Jeg sendte Flightplan med Skydemon i fjor høst og ringte Notam-kontoret etterpå. De ønsket at en ringte for å bekrefte sa de.
Erlend Moen Bygger Cozy Mark IV #1556 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ønske er en ting, men hva du må ...
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som vet hvordan det fungerer når man flyr fra ukontrollert plass og vil åpne flight plan i lufta? Når man filer med Skydemon sender den flight plan til plassen man flyr fra, dvs at den ikke kommer frem noe sted såvidt jeg kan forstå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
|
![]()
Flightplanen havner i "systemet" til ATC og kan dermed plukkes opp av alle.
Erlend Moen Bygger Cozy Mark IV #1556 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Virket ikke for meg når jeg filet fra ENJB (Jarlsberg), jeg så at adressaten ble ENJB i Skydemon vinduet, jeg satte inn ENTO som kopi siden Jarlsberg ligger i Torp CTR og det er de som åpner den, men de hadde den ikke i sitt system
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt for unisex spottere - AirNav ShipTrax | ATC-flyradar | Småprat | 0 | 08-02-2012 08:14 |
Hjelp til programvare! | NP-ENGM | Bilder & foto | 11 | 30-06-2007 22:48 |
Nyhet: Ny Radarbox fra AirNav Systems | stefan78 | Register- og ATC-Forum | 3 | 25-06-2007 21:16 |
OT: Programvare til åpne "låste" videofiler | LN-KOG | Flyforum | 0 | 09-01-2007 19:30 |