Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2014, 11:53   #281
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Default Re: Visum/passregler hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hei!
Pusler litt med innreise til Hviterussland og noen visumspørsmål dukker opp.

For meg ser det ut til at man må forhåndssende noen dokumenter for å kunne få visum på flyplassen i Minsk. Hva er det de ønsker? Selve visumsøknaden, passinformasjon, passfoto, invitsjon (og hva er nok i så måte?), offisiell hotellbooking, bekreftet inn- og utreise, snill gutt sertifikat fra mor?
Og hvordan er det greiest å gjøre det? Faks, e-post, post?

Kan man snike seg unna styret og bare dukke opp med de aktuelle dokumenter på flyplassen og få sitt visum likevel?

Kan det være like greit å ordne med visum fra feks London eller Helsinki? Dritten med dette er jo at passet blir på ferie noe tid, og det føles ukomfortabelt i forhold til annen reiseaktivitet.

Eller er det like greit å la ett eller annet byrå ordne dette for meg. Deilig å slippe styret, men passmangelen blir vel den samme. Pengene er ikke så nøye.

Noen med nylig erfaring?
Jeg brukte dette firma: http://www.belarustourist.minsk.by/ og det koster rundt 100 Euro men da får du visum og at noen møter deg ved flyet og tar hånd om visum og helseforsikring så man slipper å stå i kø. Det kan ta litt tid men jeg fikk det på 30 minutter og da var det ingen andre i køen. De arrangerte også en bil for meg ikke så gærne priser.
Sondbjo is offline  
Old 08-02-2014, 21:07   #282
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg brukte dette firma: http://www.belarustourist.minsk.by/ og det koster rundt 100 Euro men da får du visum og at noen møter deg ved flyet og tar hånd om visum og helseforsikring så man slipper å stå i kø. Det kan ta litt tid men jeg fikk det på 30 minutter og da var det ingen andre i køen. De arrangerte også en bil for meg ikke så gærne priser.
Glimrende!
Takk for tips
Old 25-02-2014, 20:27   #283
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

For de som lurer på hvordan man i praksis skaffer visum til Iran:

Jeg skrev ut og fylte inn søknad og alt de spør om på websiten, untatt returkonvolutt. Hadde allerede bestilt fly og hotell. Dro på Ambassaden...det vil si i garasjen hvor de kan konsulær seksjon, fikk tatt fingeravtrykk og leverte inn alle papirer. Sa at jeg reiste mye så jeg måtte beholde passet, og det var greit. Alt tok ca. 50 minutter fra jeg kom til jeg gikk.

Etter nesten 2 uker fikk jeg en e-post om at visum var innvilget og at jeg kunne hente det om 3 dager på ambassaden. Dro innom etter vel en uke, leverte inn passet og etter 20 minutter fikk jeg det tilbake med visum i. Tok totalt ca. 35 minutter.

Det viktigste når du kommer til ambassaden er å snakke med mannen som går rundt og tar fingeravtrykk. Han sørger for at du ikke sitter og venter unødig.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 25-02-2014, 21:00   #284
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Å teipe passet er ikke smart
Og det er ikke sikkert du får nødpass, heller.

http://www.dinside.no/919596/aa-teip...-er-ikke-smart
Old 02-03-2014, 07:56   #285
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Hei,

såvidt jeg kan lese meg er det ingenting jeg må ordne for å få forretningsvisum til Japan (under 90 dager), stemmer det?
KristianSk is offline  
Old 03-03-2014, 19:51   #286
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Spørsmål om visum til England

Min kone er indonesisk statsborger med fast opphold i Norge. Trenger hun visum til UK når hun er gift med meg som norsk statsborger? Det er snakk om et turistvisum. Prøvde å finne det ut via hjemmesiden til ambassaden men der ble jeg ikke klokere.
Old 03-03-2014, 20:12   #287
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Spørsmål om visum til England

Det beste er vel å ringe ambassaden eller ta en titt på https://www.gov.uk/visas-immigration . Dumt å stole på evt. feilinformasjon som kan fremgå av svarene her på forumet.
LN-AØR is offline  
Old 03-03-2014, 20:14   #288
imm
ScanFlyer Crusty

Ja hun trenger visum.

Hilsen Imm
Old 03-03-2014, 20:49   #289
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Det beste er vel å ringe ambassaden eller ta en titt på https://www.gov.uk/visas-immigration . Dumt å stole på evt. feilinformasjon som kan fremgå av svarene her på forumet.
Selvfølgelig, men fint å få en ledetråd her inne.
Old 03-03-2014, 21:00   #290
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Dumt å stole på evt. feilinformasjon som kan fremgå av svarene her på forumet.
Min info er ikke feil.
Old 03-03-2014, 22:04   #291
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Min info er ikke feil.
Det tviler jeg ikke på, men greit å være på den sikre siden.
LN-AØR is offline  
Old 04-03-2014, 01:04   #292
vbe86
ScanFlyer Silver

Timatic er krystallklar: Visa required
vbe86 is offline  
Old 04-03-2014, 18:05   #293
C-klasse
ScanFlyer Blue

Du må søke her.
https://www.gov.uk/apply-uk-visa
Fru ENGM911 får da 6 måneders visum men kun med deg som medreisende. Det vil også stå i visumet.
Er også oppmøte på ambassaden til gitt tid. Ha med kopi av visum, passbilde, oppholdstillatelse osv.
C-klasse is offline  
Old 04-03-2014, 18:34   #294
Eirik
Livsnyter

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (2011/2012)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
http://www.landsider.no/land/bangladesh/reise/innreise/
"
”Visa on arrival”

Siden Bangladesh ikke har egen ambassade i Norge, er det normalt mulig for norske borgene å få et 15-dagers visum ved ankomst Shahjalal International Airport i Dhaka mot å betale en avgift på 51 USD. Medbring amerikanske dollar (evt. britiske pund eller Euro) i kontanter, da kreditt/betalingskort bare unntaksvis kan benyttes på flyplassen. Det er en fordel å ha små sedler, da de ofte ikke har veksel. Et invitasjonsbrev fra en organisasjon eller privatperson kan hjelpe i prosessen med å få visum på flyplassen, men er normalt ikke påkrevd.
Ble forøvrig fortalt at en kunne komme unna med et 20 dollars transitvisum for opphold under 3 døgn i Bangladesh, FORUTSATT at en kom til immigrasjonen i følget med crewet på flighten en kom inn med/ at de gikk god for en …!
Eirik is offline  
Old 04-03-2014, 18:35   #295
Eirik
Livsnyter

Hva er enkleste måte å ordne turistvisum til Burma ?
Eirik is offline  
Old 04-03-2014, 21:54   #296
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Hva er enkleste måte å ordne turistvisum til Burma ?
Det rimeligste er vel å søke på ambassaden i Bangkok hvis du har noen dager der, evt. andre steder i området med burmesisk ambassade (f.eks. Singapore). Tror ambassaden i Bangkok skal kunne utstede ekspressvisum neste dag mot et lite tillegg i prisen. Usikker på om andre ambassader har samme mulighet. Vanlig behandlingstid er vel 3-4 arbeidsdager. Det er jo snakk om ambassader, så pass på åpningstidene og evt. lokale og burmesiske høytider.

Hvis du ikke har mulighet til å styre med ambassader på reisen kan du bruke et selskap som myanmarvisa.com (både jeg og andre her inne har brukt dem). De ordner invitasjon slik at du kan plukke opp VOA ved ankomst RGN. Fordelen er at du slipper å skille lag med passet i mer enn noen minutter. Ulempen er at det kan ta opptil noen uker fra søknad til innvilget visum (gikk betydelig raskere i mitt tilfelle).

Alternativ 3 er å sende passet til nærmeste ambassade (fra Norge er det primært London, evt. Berlin), men rekommandert sending til London og tilbake koster ca. det samme som gebyret til Myanmarvisa hvis det er snakk om et enkelt pass. Desidert det mest tungvindte, men kan være nødvendig å ha visumet på forhånd hvis du har sammenhengende billett fra Europa til Burma. eller reiser via DOH. Check-in agenter i Sørøst-Asia lar deg reise så lenge du har invitasjonsbrev, men det fungerer ikke nødvendigvis andre steder.
Mjolnir is offline  
Old 05-03-2014, 09:29   #297
Eirik
Livsnyter

Takk for bra info, Mjolnir, går nok for et av de første 2 alternativene.
Eirik is offline  
Old 17-03-2014, 12:51   #298
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Hei,

Jeg har et single entry visa for Kenya fra 11.02.2014. Nå ser det ut til at må ned en tur igjen i begynnelsen av April. Uproblematisk og få et nytt single entry visa ved ankomst med så kort mellomrom?
KristianSk is offline  
Old 22-03-2014, 21:19   #299
Andain
Newcomer

Default Re: SAS tilbudstråd 2014 (vanlige billetter og EB-tilbud)

Jeg var litt sent ute på dagens tilbud, men fant en tur til Shanghai der datoene passet. Kanskje litt off - topic iht. denne tråden, men ankommer lørdag formiddag og drar tilbake mandag formiddag, hvordan er det med visum her, kan dette 72 - timers transfer visumet benyttes i dette tilfellet eller burde jeg finne kansellering knappen i løpet av kvelden? Lite giret på en lang prosess med å skaffe visum.
Old 22-03-2014, 21:57   #300
NordicLane
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS tilbudstråd 2014 (vanlige billetter og EB-tilbud)

Quote:
Originally Posted by Andain View Post
Jeg var litt sent ute på dagens tilbud, men fant en tur til Shanghai der datoene passet. Kanskje litt off - topic iht. denne tråden, men ankommer lørdag formiddag og drar tilbake mandag formiddag, hvordan er det med visum her, kan dette 72 - timers transfer visumet benyttes i dette tilfellet eller burde jeg finne kansellering knappen i løpet av kvelden? Lite giret på en lang prosess med å skaffe visum.
Slik jeg forstår reglene for transfer visum så kan det ikke utnyttes ved retur til samme flyplass som man kom fra. Les mer her i post 22
http://www.businessclass.se/forum/de...skatter-3.html
NordicLane is offline  
Closed Thread

Posting Rules