Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2014, 17:45   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled View Post
Det kjernen i saken handler om: Dårligere fagforeningsbetingelser, dårligere arbeidsmiljø, utnyttelse av billig arbeidskraft - listen går videre. Du har vel lest om saken du og? Markedssvikten i det hele, er jo det at Norweigan ikke må ta hensyn til disse eksternalitetene.
Det er litt vanskelig å identifisere eksternalitetene i dette du skriver (og dermed heller ikke enkelt å se markedssvikten). Mange av de forholdene du ramser opp er sannsynligvis gjenstand for tolkning (f.eks. fagforeningsbetingelser, utnyttelse av billig arbeidskraft, osv.). Arbeidsvilkårene er nok mer et resultat av at tilbudet er større enn etterspørselen, heller enn at det er snakk om eksternaliteter. I tillegg så er dette effekter som DY/DU tar hensyn til. Om det er slik at dette gir dårligere arbeidsmiljø så kan dette isolert sett kanskje bære et visst preg av eksternaliteter.

Quote:
Jeg sier ikke at lobbyvirksomhet bidrar til økt samfunnsøkonomimsk effektivitet - jeg sier at det er 100% forsvarlig, og forventet, at SAS og Lufthansa gjør dette ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. Jeg vet ikke hvorvidt det er samfunnsøkonomisk effektivt at Norweigan får tillatelse, men jeg vet at det er to sider i denne saken - er et par kommentarer som bare nevner en.
Jeg skjønte det. Min kommentar var kun en tilleggskommentar siden du virket være opptatt av samfunnsøkonomisk effektivitet.

Last edited by TOS; 25-02-2014 at 17:53.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 17:59   #22
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Hvilke andre amerikanske selskaper som flyr transatlantisk har tilsvarende villkår som DU Wahoo?


Det finnes meg bekjent ingen amerikanske selskaper som flyr over Atlanteren med crew ansatt i bemanningsselskaper.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 18:05   #23
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det finnes meg bekjent ingen amerikanske selskaper som flyr over Atlanteren med crew ansatt i bemanningsselskaper.
Det har jeg heller ikke sagt, jeg svarte på ett innlegg om "utnyttelse av billig arbeidskraft".

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 18:12   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Jeg har ikke særlig mye detaljkunnskap om Open Skies-avtalen. Min etterspørsel gikk mer på regelverket i sin helhet.
Open Skies utgjør noe av grunnlaget og det må nødvendigvis en del andre regler til også for å regulere en bransje.
Ja, man trenger ofte flere sett med regler, men denne saken dreier seg vel i hovedsak om open skies avtalen, i alle fall slik jeg leser den.

Quote:
Om ikke konkurransen er samfunnstjenelig så bør man vel iverksette tiltak slik at den faktisk blir det, ellers har den vel ikke så mye for seg.
Hvis konkurransen ikke er samfunnstjenelig så bør man korrigere markedet. Hvorvidt konkurransen som DU/DY bidrar med her er samfunnstjenelig eller ikke, vil nok igjen være et vurderingsspørsmål. Skal jeg gjette så vil jeg tro at det fleste utenfor bransjen vil hevde at dette er helt OK form for konkurranse. Dette bl.a. basert på uttalelser fra EU, irske myndigheter og norske myndigheter.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 18:14   #25
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Men Wahoo, du skriver at amerikanske selskap flyr over dammen med tilsvarende vilkår som DU. Hvor har du egentlig dette fra?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 18:32   #26
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Men Wahoo, du skriver at amerikanske selskap flyr over dammen med tilsvarende vilkår som DU. Hvor har du egentlig dette fra?
Det er vel ikke store forskjellene, det har vi vel dokumentert grundig flere ganger i andre tråder - eller har du annen informasjon?
Dessuten flyr de vel foreløpig med Thai crew som har BEDRE lønn i snitt enn de amerikanske nyansatte.. .
Pilotene har også konkurransedyktig lønn iflg de siste tallene som har blitt postet her.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 18:35   #27
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Skal jeg gjette så vil jeg tro at det fleste utenfor bransjen vil hevde at dette er helt OK form for konkurranse. Dette bl.a. basert på uttalelser fra EU, irske myndigheter og norske myndigheter.
Det er mitt inntrykk også. Det har imidlertid vært nevnt her på forumet, fra folk utenfor bransjen også, at det ansees som noe "uheldig" at Thai personell opererer mellom Europa og USA.

Man er vel i utakt med samfunnet antar jeg.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:05   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Det er mitt inntrykk også. Det har imidlertid vært nevnt her på forumet, fra folk utenfor bransjen også, at det ansees som noe "uheldig" at Thai personell opererer mellom Europa og USA.

Man er vel i utakt med samfunnet antar jeg.
Ja, som hovedregel synes jeg det ville vært fornuftig at man har en eller annen form for tilhørighet til enten den ene eller andre enden i sløyfen. Samtidig så har vi jo eksempler på selskaper fra gulfregionen som flyr EU (MXP, om jeg husker rett) - USA med personell som hverken er ansatt i EU eller i USA, og skal jeg gjette så vil jeg tro at det kommer mer av slike tilfeller.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:11   #29
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel ikke store forskjellene, det har vi vel dokumentert grundig flere ganger i andre tråder - eller har du annen informasjon?
Dessuten flyr de vel foreløpig med Thai crew som har BEDRE lønn i snitt enn de amerikanske nyansatte.. .
Pilotene har også konkurransedyktig lønn iflg de siste tallene som har blitt postet her.

W
Nei, dette har du ikke dokumentert grunding flere ganger i andre tråder. Vennligst vis meg noen form for statistikk som tilsier at andre selskaper flyr mellom USA og Europa med like dårlige betingelser (forsikringer, lønn, arbeidsgiveransvar osv) som det DU tilbyr. Å si at thaicrew har bedre betingelser enn hva de nyansatte amerikanske har hjelper særdeles lite, all den tid de begge har langt dårligere vilkår en konkurrentene. Jeg har sagt det før, og våger påstanden igjen; Det NLH / Norwegian / NAN-brød driver med er en konkurransevridende fraskrivelse av alt arbeidsgiveransvar vi frem til nå har tatt for gitt i den vestlige verden siden den industrielle revolusjonen. Ethvert kverulerende motargument mot det er kun å plante trær for harde livet for ikke å se skogen.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:16   #30
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Ja jeg lurer også på hvor du har dokumentert de amerikanske villkårene her Wahoo? Når du kommer med et slikt utsagn vil jeg gjerne at du kommer med tilsvarende dokumentasjon ala det vi har sett på kontraktene som `vikarene`i DU har.....
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:22   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Jeg har sagt det før, og våger påstanden igjen; Det NLH / Norwegian / NAN-brød driver med er en konkurransevridende fraskrivelse av alt arbeidsgiveransvar vi frem til nå har tatt for gitt i den vestlige verden siden den industrielle revolusjonen. Ethvert kverulerende motargument mot det er kun å plante trær for harde livet for ikke å se skogen.
Det er store ord (og sannsynligvis også nokså perspektivløst), og spesielt når man slenger på den siste delen av setningen. Motargument mot dette, som etter ditt eget sigende er påstander, er kun kverulering?

Det er vel noen som har arbeidsgiveransvar for disse som er ansatt gjennom bemanningsbyråer (selv om det ikke er flyselskapet)?

Last edited by TOS; 25-02-2014 at 19:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:35   #32
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Samtidig så har vi jo eksempler på selskaper fra gulfregionen som flyr EU (MXP, om jeg husker rett) - USA med personell som hverken er ansatt i EU eller i USA, og skal jeg gjette så vil jeg tro at det kommer mer av slike tilfeller.
Dette er noe som kalles 'Fifth Freedom' som forekommer rundt omkring i verden. Som f.eks. Philippine Airlines som flyr Vancouver-Las Vegas som en forlengelse av sin Manila-rute, Eva Air, som flyr Bangkok-London som en forlengelse av sin Taipei-Bangkok-rute osv.

http://legacy.icao.int/icao/en/trivia/freedoms_air.htm

Quote:
Fifth Freedom of The Air - the right or privilege, in respect of scheduled international air services, granted by one State to another State to put down and to take on, in the territory of the first State, traffic coming from or destined to a third State (also known as a Fifth Freedom Right).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:40   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er noe som kalles 'Fifth Freedom' som forekommer rundt omkring i verden. Som f.eks. Philippine Airlines som flyr Vancouver-Las Vegas som en forlengelse av sin Manila-rute, Eva Air, som flyr Bangkok-London som en forlengelse av sin Taipei-Bangkok-rute osv.

http://legacy.icao.int/icao/en/trivia/freedoms_air.htm
Ja, men det endrer jo ikke det faktum at Emirates (?) flyr på en direkterute fra MXP til JFK med personell som hverken er ansatt i EU eller i USA. Rent konkurransemessig er det jo absolutt ingen forskjell. DU/DY flyr på det de mener er open skies avtalen mellom USA og EU. Hva er forskjellen i realiteten?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:44   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Forskjellen er at Emirates flyr en rute mellom sin hjemmebase og USA, med mellomlanding, og med innvilgede trafikkrettigheter på alle strekninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:48   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Forskjellen er at Emirates flyr en rute mellom sin hjemmebase og USA, med mellomlanding, og med innvilgede trafikkrettigheter på alle strekninger.
Nå blir det kanskje kverulering, men det gjør vel strengt tatt DY også (uten trafikkrettigheter kunne de vel ikke fløyet til USA)?

For konkurranseflaten mot US selskaper så spiller dette uansett ingen rolle, for de må konkurrere på ruter til/fra Europa mot selskaper med helt andre lønnsnivåer enn de europeiske (og/eller amerikansk lønnsnivå). Om ruten starter i gulfen er uvesentlig for konkurranse over dammen til/fra USA. Dette med lønn er jo noe av det pilotforeningene i US har trukket frem som problematisk, og er det problematisk i forhold til DY så er det vel saktens det også i forhold til Emirates?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:48   #36
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post


Det er også stor forskjell på "Utnyttelse av billig arbeidskraft" og "benytte seg av samme
arbeidskraft som konkurrentene", og de siste som er diskusjonen. Amerikanske selskaper flyr allerede idag over dammen
med tilsvarende vilkår som det DY tilbyr. Hvorfor i all verden skal de ha enerett til dette??

W
Du skal lete godt for å finne en styrmann/kaptein som flyr over dammen for et amerikansk selskap som har under $150/200 pr time.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 19:51   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Det er vel strengt tatt ingen lov som sier at nye selskaper må tilby samme eller liknende lønn til sine ansatte som det eksisterende selskaper tilbyr i denne bransjen? Amerikansk luftfart har mange eksempler på svært dårlig betaling. Det er godt mulig at de som flyr over dammen er forskånet fra dette.

Hva tjener forresten styrmennene/kapteinene i DU? Det er vel ikke de som tjener 20 dollar per time?

Last edited by TOS; 25-02-2014 at 19:58.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 20:05   #38
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel strengt tatt ingen lov som sier at nye selskaper må tilby samme eller liknende lønn til sine ansatte som det eksisterende selskaper tilbyr i denne bransjen? Amerikansk luftfart har mange eksempler på svært dårlig betaling. Det er godt mulig at de som flyr over dammen er forskånet fra dette.
Nei det finnes vel ingen lov om dette. Men når Wahoo sier at amerikanske selskaper som flyr over dammen ligger på samme villkår som DU så hadde det jo vært fint om han kunne dokumentert dette, eller?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 20:18   #39
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå blir det kanskje kverulering, men det gjør vel strengt tatt DY også (uten trafikkrettigheter kunne de vel ikke fløyet til USA)?
Du har dårlig hukommelse .....

http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=809
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 20:18   #40
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

ALPA og andre organ i USA har uansett vært på hugget vedr. Emirates i lang tid allerede. Et enkelt Google-søk vil vise dette. Så det er ikke slik at DU er et tilfeldig offer som fortjener spesielt medynk.
scarebus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye regler for passasjerer og flyselskaper i USA Someone Flyforum 2 07-10-2018 15:14
Vinter rundt omkring CFM Bilder & foto 8 24-02-2013 21:18
Ting å gjøre rundt omkring Malaga? Someone Reiseforum 9 10-01-2012 01:54
Postkort fra flyplasser rundt omkring! FlyboyKarsten Samlerhjørnet 4 06-08-2011 12:03
Nye regler for oversendelse av pax-lister (fly til USA) LN-MOW Flyforum 3 12-07-2006 14:19


All times are GMT +2. The time now is 19:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.