![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Jeg er overhodet ikke bekymret for eventuelt i fremtiden måtte begynne å skatte av bonuspoeng skulle jeg begynne å reise mye i jobben. Det som bekymrer meg er at dette er ytterligere et tulleprosjekt hvor myndighetene skal kaste bort enda mer av de skattepengene jeg allerede bidrar med Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Forstår ikke helt at noen kan mene at uttak av bonusreiser ikke bør være skattepliktige. Det må da prinsipielt være helt udiskutabelt. At kontrollen kan by på utfordringer gjelder vel de fleste skattespørsmål..... Det er er da langt mer rimelig at ansatte blir kompensert på annen måte når reisebelastningen blir for høy.
Men samtidig viser den følelsesmessige og engasjerte debatten kanskje mest av alt hvordan både fornuft, argumenter og vanlig rasjonell tankegang blir lagt til side når noen har noen bonuspoenger, et gullkort og en fin bonusreise i sikte. Det er vel også derfor de er så lønnsomme for flyselskapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Hva angår overnatting så er vel i såfall kompensasjonen at man får bo på et bedre hotell - ikke noe man sitter igjen med i netto. Greit nok. Jeg ville iallefall følt et sterkt press for å rapportere som best jeg kan dersom det var et felt/en boks på reiseregningen som skulle fylles ut i forhold til bonusopptjening, og som jeg viste kunne være basis for beskatning. Er det slik å forstå at man som hovedregel tråkker for hardt på gasspedalen dersom ingen er der til å se hva man gjør? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Problemet med et system der man skal krysse av for at man får bonuspoeng, er at man stadig vekk ikke får riktig antall poeng, eller ikke poeng i det hele tatt. I tillegg setter dette store krav de reisende til å vite hvilke billettklasser man reiser i for å vite om man får 10%, 25%, 50% 100%, 125% osv. Er det en forutsetning at alle skal sette seg inn i dette?
Neste sak er at hva er et bonuspoeng verdt? Det er stor forskjell på verdien av en mile eller ett poeng, alt ettersom hvilket selskap man reiser med og hvilket program man bruker. Det er bare å se på DM som krever nesten halvparten av poengene for en 1.klassetur til Asia kontra SAS. Hvordan skal dette følges opp med et avkryssingssystem? Tredje sak er at poeng devalueres stadig vekk. Skal disse skattlegges etter dagens verdi, eller etter den verdi de har når man faktisk har samlet opp nok til å bruke de til noe fornuftig? Her er det mange eksempler på at uttakstabellene endres tildels betydelig. Fjerde sak er ekstra bonuskampanjer (triple poeng f.eks.). Hvordan skal dette behandles i et avkryssingssystem på et reiseregningsskjema? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mistenker at bonuspoengdirektoratet som jeg foreslo tidligere i tråden må ansette noen flere byråkrater for å holde tritt med arbeidsmengden. Hvordan skal de f. eks. forholde seg til bonuspoeng opptjent gjennom Trumf-overføring, der en ansatt handler inn lunsjmat til bedriften, men bruker privatkort til å betale med?
Nytt estimat: 100 heltidsansatte + eget IT-system (midlene trekkes fra politiets IKT-budsjett) Det generelle underskuddet (skatteinntektene minus kostnaden for å kreve de inn og å drive kontrollvirksomhet) trekkes fra Nasjonal Transportplan (Intercity-triangelet skrinlegges på ubestemt tid), samt at flyplassavgiftene går opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg kjenner flere som sitter igjen med 6 sifret beløp årlig skattefritt etter at merkostnader for å være borte fra hjemmet er trukket fra. Dette er på grunn av gunstige ordninger. Litt merkelig at dette ikke blir sett nærmere på, for bonus i jobbsammenheng ender vel på 2 og 3 sifret verdi for de fleste av oss. Uansett, ender det opp med at man skatter av bonuspoeng, så er det ikke verre enn å bruke opp poengene i jobbsammenheng på oppgradering eller handlevogna ombord, eller bare la de gå ut på dato. Jeg ser ikke problemet, for jeg tror ikke det blir noe problem ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forresten, om man tjener seg opp til EBG ved hjelp av jobben, da må vel de 25% ekstra poengene man tjener på privatreiser også beskattes? ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg går ut i fra at det er slutt på den regelen om at diettsatser utover 25 (eller hva det var) dager på rad var skattepliktige? Var ihvertfall regelen i 2005. Bortimort halverte diettsatser var ikke mye å bli feit av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Gjelder fortsatt (ihvertfall i 2012), men så er Brussel mye dyrere enn resten av Belgia.....at Berlin derimot har en egen sats enn resten av Tyskland er mer uforståelig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Uten at jeg skal trekke "gevinsten/merutbetaling" for kost i tvil, så skal man reise mye og leve billig for å sitte igjen med et 6 sifret beløp netto. Washington DC har 1400kr i kost per døgn (som den høyeste satsen, så vidt jeg kan se), så om man er der 1/3 av året og ikke spiser noe så får man utbetalt ca 170.000,-. Er man halve året på reise i Brussel så får man ca 150.000 brutto i diett (men da er ingenting trukket fra for diett). Edit: Hva angår Brussel så ser det for meg ut som om det har vært 20-30 kroner ekstra i diett der kontra ellers i Belgia de siste 8-10 årene (inntil 2011 når man innså at det ikke var noe poeng). Så veldig stor forskjell har det ikke vært. Last edited by TOS; 07-03-2013 at 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=438645 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Diettsatsen er vel fortsatt skattefri, men reduseres med 25% fra døgn 29.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men tilbake til topic, skattejakt på flybonus.
Er det trolig at dersom en bedrift tillater at ansatte på tjenestereiser kan tjene opp bonuspoeng for private reiser, så vil disse bedriftene bli pålagt å føre regnskap over bonuspoeng opptjent på tjenestereiser og hvordan de blir brukt? Slik at bonuspoeng opptjent på tjenestereiser, men brukt på private turer blir oppgitt til beskatning og poeng brukt til oppgradering på tjenestereiser unngår beskatning? Og vil et slikt pålegg bli så byråkratisk og dyrt for bedriftene at de rett og slett bestemmer seg for at ansatte ikke kan opptjene bonuspoeng på jobbreiser? At noen her inne mener at moralen og etikken blant ansatte i norske bedrifter er så lav at et forbud fra arbeidsplassen likevel ikke vil bety noe, får stå for disses mening. Jeg tror at de aller fleste vil følge de regler som gjelder i sin bedrift. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Om oss si at jobberiser står for 50% av poengopptjeningen som har gitt gullstatus og at man pga gull tjener 25% mere poeng på private reiser. Skal den ekstra opptjeningen på private reiser da beskattes? Og hvor mye?
![]() |
#97 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Lite sannsynlig. Dette lovforslaget går på hvilke registre skatteetaten skal kunne få innsyn i. Det endrer ikke noe på hva som er skattbart eller hvem som har plikt til å oppgi hva.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I Stavanger Aftenblad (abonnement) kan vi lese følgende:
Quote:
Hva med poenger opptjent ved f.eks. trumf ? Hvordan skal man verdsette bonusreisen ? En reise SVG-OSL og en reise SVG-LYR koster like mange poeng.... Dette blir rett og slett for dumt og helt håpløst ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Denne typen artikler dukker opp med jevne mellomrom. Detter kommer nok aldri til å bli noe av. Noen av grunnene:
- Ikke lett å sette verdi på bruk av poeng. Som nevnt over SVG-BGO-SVG koster like mye poeng som AES-OSL-LYR-OSL-AES. - Hvordan kan man skille mellom poeng opptjent jobb/privat? - Vi kan bytte fra SAS til andre *A Partners som ikke har samme innberetningsplikt. - De som har opptjent HORVER av bonuspoeng ifm utlegg for arb.giver. Skal dette også skattelegges? Hvordan skal forbruk privat skilles fra utlegg arb.giver? Arbeidsgiver har jo intet forhold til hvilket kort man bruker når man gjør utlegg. - etc etc etc - Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Upgrade me....
|
![]()
Det er kun i Norge dette blir en så stor sak og kan bli ett faktum.(nå googler sikkert noen opp et "nehehei, det er sånn dere og der"). Typisk Norsk Jantelov og avundsjuke.
Helt utrolig at folk faktisk mener at alt mulig skal skattelegges. Det er blitt sånn i her at folk som vinner i lotto ikke rekker å glede seg, da de er alt for opptatt av at det har gått til helvete med naboen ![]() Men men, la skattekravene komme. Jeg skal betale jeg, er så lite uansett for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |