![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,539
|
![]()
De siste to storbrannene i vinter, i Flatanger og Lærdal har vist at det ikke bare om sommeren trengs store vannmengder, men hele året til slukking av storbranner. Jeg mener at det burde vært skaffet opptil flere brannfly som har vært utplassert på flere flyplasser i Norge... De kunne også bistått i stor/skogbranner i nabolandene.
Hvor mange fly? Hvilke brannfly burde vært kjøpt inn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
|
![]()
10-20 Bombardier CL-415 er vel ypperlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Virker helt klart som ett fornuftig tilltak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
|
![]()
Media forteller at slukningsarbeid med helikopter periodevis ikke har vært mulig pga. for sterk vind.
Vil sterk vind kunne sette en stopper for slukking med eventuelle brannfly? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Hvor skal de hente vann i storm?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Er vel bedre å leie inn fly med mannskap de få gangene det trengs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
|
![]()
Fra hvor da? Slikt tar tid. Vi er enormt sårbare når det er så tørt som det er nå i store deler av landet og når vinden blåser slik den gjør. Jeg er redd for at det ikke er siste gangen vi ser branner av slikt omfang vi har sett de siste ukene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Der er vel ett par brannfly i Europa(har ikke sjekket). Men det må jo være en bedre løsning enn å ha brannfly stående stand by for de få gangene brannfly kan brukes. Tatt i betraktning at storbranner ofte skyldes sterk vind, og Norges kupperte landskap er det vel ikke særlig ofte brannfly kan brukes....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ett fly som kan brukes som skolefly,transportfly eller lignende utenom brannoppdrag burde det vært mulig å hatt i ett land med våres størrelse og økonomi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,539
|
![]() Quote:
Men hovedargumentet vil nok være prisen for alle de brannene som kan begrenses vært år... Både for stat og forsikringselskapene og ikke minst alle tapene for de berørte, samt at det vil sysselsette flere...og (eventuelt) forsvaret har sikkert blitt godt mottatt i nabolandene ved brann der også... så pris for drift og innkjøp vs. pris for brannene vil nok ikke bli alt for stor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
|
![]() Quote:
Kuppert terreng har ikke så mye å si. Mye kuppert terreng lengre sør i Europa der brannfly er viktige hjelpemidler til å begrense. Jeg tror myhrair har mye rett i det han skriver her: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Selvfølgelig kan man ha flere tanker i hodet på én gang (eller i kjapp rekkefølge etter hverandre), men selv om Norge har penger, så har Norge ikke penger.
Det ville gitt bedre effekt å sørge for flere plasser på brannskolen og en mer gjennomtenkt tilnærming til utdannelse av brannmannskap, en seriøs satsing på utstyr og øvelser for Sivilforsvaret (som hadde over 100 mann i innsats i Lærdal og er oppe i drøyt 70 i Flatanger), osv etc mm... Men for all del, brannfly er veldig kult! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Men iom helikopter ikke kan brukes pga vind, så tror jeg ikke fly hadde hjulpet så mye bedre heller. Treffsikkerheten kan ikke være noe særlig i denne vinden.
Men tross alt, hadde vært kult, men det måtte ha vært en kombi løsning om Norge skulle tatt seg råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,008
|
![]() Quote:
Hvor mye vann tror du treffer brannen da? Noe akutt problem er det ikke da det brenner ekstremt lite i Norge, selv om det har vært noen branner nå nylig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
En del steder der man ser brannfly i bruk er steder der det er relativt lite vann/langt til vann. Da vil fly kunne transportere vann over avstander raskt. Om man ser på 3-4 helikoptre som henter vann i nærmeste innsjø/fjord og går i skytteltrafikk så spørs det om ikke de er mer effektive og mer treffsikre.
Hvor skal flyene fylles opp og hvordan skal de fylles opp? Hva er effektiviteten på dem ifht. helikoptre?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det kommer vel som en lokal snøbyge i mange tilfeller.
Å bruke fly vil bli helt meningsløst mange steder i Norge, da man må dumpe fra 1500-2000m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Mar 2012
Posts: 9
|
![]()
Hvordan plukke opp ferskvann uten å lande for å fylle via slange i vinterhalvåret?
De fleste vann er vel frosset til? Kanskje bortsett fra de store innsjøene? Slike flymaskiner pleier ikke å være særlig glade i saltvann (Korrosjon og slikt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
En Bambi Bucket, som benyttes til skogbrannhelikopteret, tar ca 3000 liter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
JEg tror at i Frankrig og Spanien er denne type fly ganske udbredt...Har set dem flere gange på Korsika og i Sydfrankrig
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kallesignal på italienske brannfly | Dingoflight | Register- og ATC-Forum | 0 | 05-08-2014 08:49 |
Jumbo Brannfly ! | Tertit54 | Flyforum | 9 | 06-12-2010 20:06 |
Nikon-lader kjøpt i USA - Usikker på om den kan brukes i Norge. | Martin | Bilder & foto | 15 | 26-05-2010 18:42 |
Scanvin # 38 på scaanir.no i 2009 - en innkjøpt i Sverige - en kjøpt inn i Norge. | EB | Flyforum | 0 | 18-09-2009 15:20 |
Hvem har kjøpt Norge? | Concorde | Reiseforum | 0 | 07-06-2008 14:56 |