Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2013, 17:57   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Du blander planleggingsminima og faktiske minima. Går man til alternate så bruker man det minima som står på kartet og ikke det planleggingsminima for alternates man brukte da flighten ble planlagt....
Men man bruker vel fortsatt planleggingsminima i det øyeblikket man velger å diverte for å beslutte hvor man går?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 18:25   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Men man bruker vel fortsatt planleggingsminima i det øyeblikket man velger å diverte for å beslutte hvor man går?
Nei.

(b) On IFR flights, the commander shall only continue towards the planned destination aerodrome when the latest information available indicates that, at the expected time of arrival, the weather conditions at the destination, or at least one destination alternate aerodrome, are at or above the applicable aerodrome operating minima.

Selvfølgelig bruker man i tillegg hodet, og hvis det er slik at været er ustabilt, det går byger som gjør at været ligger oftere på/under minima på alternate enn det ligger over minima, så velger man kanskje å gå andre steder med mer stabilt vær hvor man er sikker på å komme ned fremfor å gjøre missed approach som brenner fuel, tar tid, osv osv. Mange variabler å ta hensyn til.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 10:27   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nei.

(b) On IFR flights, the commander shall only continue towards the planned destination aerodrome when the latest information available indicates that, at the expected time of arrival, the weather conditions at the destination, or at least one destination alternate aerodrome, are at or above the applicable aerodrome operating minima.

Selvfølgelig bruker man i tillegg hodet, og hvis det er slik at været er ustabilt, det går byger som gjør at været ligger oftere på/under minima på alternate enn det ligger over minima, så velger man kanskje å gå andre steder med mer stabilt vær hvor man er sikker på å komme ned fremfor å gjøre missed approach som brenner fuel, tar tid, osv osv. Mange variabler å ta hensyn til.
Mulig jeg formulerte meg feil. Mente at jeg egentlig ikke har peiling, det bare hørtes mest fornufig ut å velge et minima me litt slingringsmon om man besluttet å stikke et annet sted. Men som du viser så kan man bruke gjeldende minima i tillegg til sunn fornuft
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny Norwegian rapport: Flyr så mange til Norge at det gir 16.000 ekstra arbeidsplasser BraathensSafe1985 Flyforum 4 08-11-2016 09:50
OSL gir Norge dårlig rykte? RYKogREIS Småprat 1 03-01-2012 23:23
Norge i overgangen mellom høst og vinter Dag Viking Bilder & foto 13 13-10-2011 20:53


All times are GMT +2. The time now is 20:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.