Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2013, 13:39   #1
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

På vei tilbake fra bangkok med TG og SK. Fordi det var bonuspoeng F billett fikk jeg æren å reise SAS plus. At det ikke fins business hos SAS visste jeg, men ikke stakkars fyren på 2A som kom via F- tur JFK-MUC. Han ble veldig forbauset da jeg skulle ta 2B. Da han spurte stewardess om hun kunne henge opp jakka hans, fikk han et ganske uvennlig nei - vi har ikke garderobe. Da han spurte hva egentlig forskjell mellom business class og economy er hos SAS fikk han beskjed at SAS ikke har business class. Han viste da frem boardingpasset med "business class". Fikk beskjed at hun ikke kunne skjønne det. Da jeg anbefalte ham å ombestille videre turen til LH/LX mente hun til og med at dem heller ikke ha business class (noe som ble med en gang kommentert fra flere passasjerer).
Greit nok, SAS vil spare og har avskaffet business service (vet ikke om de hadde det før), men prisen for SAS plus er langt fra billig og jeg skjønner ikke helt hvordan de kan få lov å selge disse billettene som C turer når en som ikke kjenner til det bestiller en F/C roundtrip via staralliance. Det er jo langt fa alle som sjekker seatguru etc..
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 13:43   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,969
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Ingen regler her, SAS har jo i årevis solgt "business" på innenriks selv om det bare var en klasse, og det handler mer om reglene for billetten og ikke servicen/setet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 13:56   #3
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
Greit nok, SAS vil spare og har avskaffet business service (vet ikke om de hadde det før), men prisen for SAS plus er langt fra billig og jeg skjønner ikke helt hvordan de kan få lov å selge disse billettene som C turer når en som ikke kjenner til det bestiller en F/C roundtrip via staralliance. Det er jo langt fa alle som sjekker seatguru etc..
Tja, har ofte sett Plus til omtrent samme pris til Go - flere ganger kun noen hundrelapper dyrere, unntaksvis faktisk billigere. Jeg er selvfølgelig enig i at det ikke er et ekte businessprodukt, men prisen er også deretter. Man får fleksibel billett, lounge, fast track, noe stusselig servering ombord, dobbel poengopptjening, samme type sete som alle andre C-produkter i Europa, bortsett fra at midtsetet ikke er blokkert.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 15:50   #4
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
På vei tilbake fra bangkok med TG og SK. Fordi det var bonuspoeng F billett fikk jeg æren å reise SAS plus. At det ikke fins business hos SAS visste jeg, men ikke stakkars fyren på 2A som kom via F- tur JFK-MUC. Han ble veldig forbauset da jeg skulle ta 2B. Da han spurte stewardess om hun kunne henge opp jakka hans, fikk han et ganske uvennlig nei - vi har ikke garderobe. Da han spurte hva egentlig forskjell mellom business class og economy er hos SAS fikk han beskjed at SAS ikke har business class. Han viste da frem boardingpasset med "business class". Fikk beskjed at hun ikke kunne skjønne det.
Hadde tilsvarende opplevelse (SK4760 MUC-OSL 17/11). Jeg hadde boardingpass fra LH merket med C og "Business Class", men visste jo hva jeg kunne forvente med SAS Plus. Jeg la merke til at det ble mye diskusjon på andre siden av gangen hvor forventningene ikke på langt nær stod i stil med hva som ble levert. Dette var en codeshare LH/SK-flight - hvor en flytur på LH-metall i C-klasse ville vært noe helt, helt annet enn det man får hos SK Plus. Regner med at LH kan få en del tilbakemelding om at partnerselskapets produkt ikke helt matcher det man forventer når man kjøper en C-klasse billett med LH flightnummer....
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 18:03   #5
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Hos WF inkluderer jo C-billettene knapt kaffe/te, men full fleksibilitet til å bytte flyavgang.

Men klasseforskjeller drevet frem av SK er jo ikke noe nytt, jamfør EuroClass i sin tid... =D
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 10:32   #6
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Bookingsystemene har, jeg tror alle sammen, C "mappet" til å være business class, og vil automatisk skrive business class på reiseruter og annet, uansett hvilket flyselskap det er og hva slags konsept dem har. Flyselskapene kan dog bestemme hva som skal stå på serveringsdelen av reiseruten (ikke helt nøyaktig, men man kan spesifisere kategori, f eks snacks, dinner o l)).
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 13:44   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Det finnes ikke noen definert minstekrav til hva man legger i "Business Class" (eller de andre klassene). Så det blir opptil kundene selv å forhøre seg med flyselskapene hva man tilbyr. IATA har gjennom resolusjon 728 satt et forslag til standard på fare basis, hvor de som starter på "C" er Business Class. Disse kalles "Prime Code" og er ofte også de samme man bruker som salgs- og kabinklasser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2013, 15:30   #8
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Hva må egentlig til for at en flyselskap kan selge setene som "C"

Kanskje SAS burde da bruke riktig class code, som f.eks. TK.
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Over bekken etter vann? EU "Vil presse flyplasser til å selge billig vann" Gunnar Småprat 2 28-12-2015 18:11
Den store "hva kan en turist gjøre i Stavanger"-tråden(2012) robertaas Reiseforum 14 18-02-2012 10:16
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28
Hva er dette ? Noen som veit ? Kode "PRX" G-COLE Flyforum 6 24-05-2008 11:35
Noen som kan anbefale "nødhotell" på LHR? Falcon Flyforum 13 21-04-2005 14:19


All times are GMT +2. The time now is 14:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.