Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-01-2013, 22:37   #621
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post

OT: Jeg lurer på hva vi nordmenn skal gjøre, når alle arbeidsoppgaver er automatisert/outsourcet. NAV på hele gjengen?
Nei. Det vil dukke opp en mengde gode supplier-jobber som vil tjene gode penger på support, vedlikehold og videreutvikling. Litt som har skjedd med flybransjen ... ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2013, 23:41   #622
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?

På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.

Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 07:11   #623
thnp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
Jeg må få arrestere deg på det siste utsagnet her.

Det var lenge kjent at det ville bli problemer sommeren 2012, og ledelsen i Avinor sendte på et tidlig tidspunkt ut informasjon til flyselskapene om at de forventet problemer i perioden. Dette fordi det var ca.300(!!!) udekkede vakter i en 12-ukers sommerferieperiode hvorav ca. halvparten av arbeidsstokken var ute i ferie. Dvs. at man hadde ca. 40 personer som skulle dekke opp 300-vakter. Dette gikk selvfølgelig ikke, og til tross for at flygeledere jobbet svært store mengder overtid i perioden... Og det skal sies at det føles VELDIG urettferdig å da få SKYLDEN for andres inkompetanse, når man selv og kollegaer har stilt opp 100% hele tiden.
thnp is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 15:16   #624
Fornax
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post

Slikt svada som dette her har jeg lyst til å melde til moderator.
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din.

Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken?
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 15:48   #625
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Det er i hvert fall en person som er dømt for å ha organisert ulovlige aksjoner:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8384488
Old 02-01-2013, 15:54   #626
darkcho
ScanFlyer Gold

Nei, NFF er dømt for å ikke ha fjernet Åge Røde som tillitsvalgt. Åge er ikke dømt for noe som helst. Vesentlig forskjell. Dommen sier absolutt ingenting om det du skriver.
Old 02-01-2013, 16:16   #627
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Fornax View Post
Slikt svada som dette her har jeg lyst til å melde til moderator.
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din.

Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken?
Jeg har virkelig ikke ment å slenge rundt meg med "dritt eller galle". Jeg mener jeg ikke har gjort, og beklager dersom det er misforstått. Jeg har virkelig sympati med det ansvaret og presset en flygeleder har og må ha. Jeg hadde ikke taklet det. At man i tillegg skal settes til å ha ansvar for opplæring, må sies å ikke være noen løsning i seg selv og Avinor later til å ha gjort veldig mye dumt og ha en god del av skylden.

Men hva med en liten smule ydmykhet? Det som skjedde i sommer ødela virkelig veldig mye for mange midt i fellesferien. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det var en ekstremt alvorlig situasjon som oppstod i sommer. Dommen fra Arbeidsretten er også interessant. Jeg må si den er ganske knusende.

http://www.arbeidsretten.no/index.ph...id=dom&pid=143
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 16:49   #628
Pluto
Newcomer

Amatør, arbeidsrettsaken hadde lite med problemene i sommer å gjøre. Den dreide seg om hovedsaklig mailer sendt fra Røde til det meste av ledelsen i OSL og Avinor. Avinor mente Røde brøt fredsplikten med å komme med trusler, Røde selv mente han informerte. Avinor krevde at han måtte fratre som tillitsvalgt på Gardermoen, dette ble ikke etterkommet av styret i NFF. NFF ble i arbeidsretten dømt til å fjerne Røde som lokaltillitsvalgt. Retten tok ikke stilling til om noe ulovlig hadde funnet sted, ei heller fantes det beviser eller indisier på at noe hadde skjedd. Han ble dømt til å fratre sitt tillitsverv på bakgrunn av det retten mente var brudd på fredsplikten under lønnsforhandlingene.

De store problemene vi så i sommer var en konsekvens av sommerferieavvikling og veldig mange som har fått barn.. (man får mye permisjon pr unge..)
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 16:58   #629
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Men intet av dette hadde skjedd hvis bemanningsnivået fra begynnelsen av var tilfredsstillende. Jeg tror det man reagerer på her er hvordan de forskjellige gruppene 'takler' rotproblemet ,,,,,
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 22:00   #630
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
NFF ble i arbeidsretten dømt til å fjerne Røde som lokaltillitsvalgt. Retten tok ikke stilling til om noe ulovlig hadde funnet sted, ei heller fantes det beviser eller indisier på at noe hadde skjedd.
Fra dommen (avsnitt 108 til 110):

Quote:
Arbeidsretten er derfor kommet til at Røde ved sitt brev av 18. juni 2012 til Falk-Petersen truet med at konsekvensen av et uakseptabelt lønnsoppgjør ville påvirke flygeledernes villighet til å arbeide overtid. Brevet kan ikke oppfattes på annen måte enn at formålet var å presse motparten til å akseptere NFFs krav i den forestående meklingen. Det ble truet med «annen arbeidskamp» i form av overtidsvegring i kommende tariffperiode dersom kravet ikke ble etterkommet.

Trusler i en forhandlingssituasjon om å ty til «annen arbeidskamp» i form av
overtidsnektelse etter at lønnsoppgjøret er i havn er en krenkelse av fredsplikten. En slik trussel må anses som et grovt brudd på de plikter en tillitsvalgt har etter Hovedavtalen. Vilkårene for at Røde må fratre som tillitsvalgt etter Hovedavtalen § 53 er således til stede.
Spekters krav blir etter dette å ta til følge.

Etter dette finner Arbeidsretten ikke grunn til å vurdere nærmere om Rødes øvrig opptreden våren/sommeren 2012 – hans e-poster, nektelse av å samtykke til utvidet overtidsramme for en flygeleder og påtegning på oppslag om at «overtid er frivillig» – er å anse som tilskyndelse og/eller medvirkning til ulovlige aksjoner. Arbeidsretten har herunder ikke tatt stilling til hvorvidt det rent faktisk ble gjennomført ulovlige aksjoner fra flygeledernes side i juni og juli i år.
Du har rett i at Røde ikke er dømt, da saken var mellom NFF og Spekter. Resten får folk tolke som de vil.
Old 02-01-2013, 22:58   #631
Pluto
Newcomer

Gustav, la meg presisere for deg hva jeg mente. Retten tok ikke stilling til om ulovlige aksjoner hadde funnet sted. Det har heller ikke vært "aksjoner". Er det så vanskelig å forstå? Røde (nff) ble dømt for trusler ifm lønnsoppgjøret, det er faktisk ikke det samme...

Dessuten var de største problemene på Røyken og Røde var tillitsvalgt på kun Gardermoen. Er ikke det et poeng? Problemene i sommer og arbeidsrettsaken henger ikke sammen..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2013, 23:39   #632
Fornax
ScanFlyer Blue

De fleste på Røyken vet knapt hvem Røde er.
Det ironiske er at det har vært forsinkelser i flytrafikken flere ganger etter sommerferien pga mannskapsmangel. Men da er det ingen som gidder å skrive om det da det ikke kan settes i sammenheng med lønnsoppgjør/aksjoner. Mao blir for kjedelig at det bare er mannskapsmangel. Må ha en større sjokkoverskrift. Ble skrevet en gang når en FLL var hjemme pga sykt barn og det ble forsinkelser. Så sårbart er systemet, men det ble omtrent snudd til aksjoner igjen...

Litt-amatør: du skal fortsatt få svare på utsagnene dine om at FLL bevisst gikk inn og lammet trafikken i sommer. Så sterke utsagn regner jeg du har informasjon til å backe opp.
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 06:45   #633
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Avinor betaler ut 30 millioner kroner i erstatning til flyselskapene etter flyvelederkaoset på Oslo Lufthavn i fjor sommer

For få flyveledere på jobb skapte kaos og enorme forsinkelser i den verste ferietrafikken. Som plaster på såret har Avinor og NHO Luftfart blitt enige om en kompensasjon.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Av...s-7361154.html

Last edited by Discus; 04-11-2013 at 18:06.
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules