![]() |
|
![]() |
#621 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død. Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det var lenge kjent at det ville bli problemer sommeren 2012, og ledelsen i Avinor sendte på et tidlig tidspunkt ut informasjon til flyselskapene om at de forventet problemer i perioden. Dette fordi det var ca.300(!!!) udekkede vakter i en 12-ukers sommerferieperiode hvorav ca. halvparten av arbeidsstokken var ute i ferie. Dvs. at man hadde ca. 40 personer som skulle dekke opp 300-vakter. Dette gikk selvfølgelig ikke, og til tross for at flygeledere jobbet svært store mengder overtid i perioden... Og det skal sies at det føles VELDIG urettferdig å da få SKYLDEN for andres inkompetanse, når man selv og kollegaer har stilt opp 100% hele tiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har du ikke fulgt med i det hele tatt, og bare slenger rundt deg med dritt og galle? Det er faktisk arbeidsgiver ("sjefene") som setter opp vaktlistene. Hvis du som arbeidstaker går alle dine vakter, går ekstra vakter som ikke er dine for å dekke opp på fridagen din, har et sykefravær på 0,4% osv, så føles det ekstremt urettferdig å høre på den uvitende drittslengingen din. Kan du nevne en eneste ting FLL gjorde i sommer som var en aksjon som skulle lamme trafikken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det er i hvert fall en person som er dømt for å ha organisert ulovlige aksjoner:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8384488 |
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei, NFF er dømt for å ikke ha fjernet Åge Røde som tillitsvalgt. Åge er ikke dømt for noe som helst. Vesentlig forskjell. Dommen sier absolutt ingenting om det du skriver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Men hva med en liten smule ydmykhet? Det som skjedde i sommer ødela virkelig veldig mye for mange midt i fellesferien. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det var en ekstremt alvorlig situasjon som oppstod i sommer. Dommen fra Arbeidsretten er også interessant. Jeg må si den er ganske knusende. http://www.arbeidsretten.no/index.ph...id=dom&pid=143 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
Newcomer
|
![]()
Amatør, arbeidsrettsaken hadde lite med problemene i sommer å gjøre. Den dreide seg om hovedsaklig mailer sendt fra Røde til det meste av ledelsen i OSL og Avinor. Avinor mente Røde brøt fredsplikten med å komme med trusler, Røde selv mente han informerte. Avinor krevde at han måtte fratre som tillitsvalgt på Gardermoen, dette ble ikke etterkommet av styret i NFF. NFF ble i arbeidsretten dømt til å fjerne Røde som lokaltillitsvalgt. Retten tok ikke stilling til om noe ulovlig hadde funnet sted, ei heller fantes det beviser eller indisier på at noe hadde skjedd. Han ble dømt til å fratre sitt tillitsverv på bakgrunn av det retten mente var brudd på fredsplikten under lønnsforhandlingene.
De store problemene vi så i sommer var en konsekvens av sommerferieavvikling og veldig mange som har fått barn.. (man får mye permisjon pr unge..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#629 |
Flyklapper
|
![]()
Men intet av dette hadde skjedd hvis bemanningsnivået fra begynnelsen av var tilfredsstillende. Jeg tror det man reagerer på her er hvordan de forskjellige gruppene 'takler' rotproblemet ,,,,,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#631 |
Newcomer
|
![]()
Gustav, la meg presisere for deg hva jeg mente. Retten tok ikke stilling til om ulovlige aksjoner hadde funnet sted. Det har heller ikke vært "aksjoner". Er det så vanskelig å forstå? Røde (nff) ble dømt for trusler ifm lønnsoppgjøret, det er faktisk ikke det samme...
Dessuten var de største problemene på Røyken og Røde var tillitsvalgt på kun Gardermoen. Er ikke det et poeng? Problemene i sommer og arbeidsrettsaken henger ikke sammen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De fleste på Røyken vet knapt hvem Røde er.
Det ironiske er at det har vært forsinkelser i flytrafikken flere ganger etter sommerferien pga mannskapsmangel. Men da er det ingen som gidder å skrive om det da det ikke kan settes i sammenheng med lønnsoppgjør/aksjoner. Mao blir for kjedelig at det bare er mannskapsmangel. Må ha en større sjokkoverskrift. Ble skrevet en gang når en FLL var hjemme pga sykt barn og det ble forsinkelser. Så sårbart er systemet, men det ble omtrent snudd til aksjoner igjen... Litt-amatør: du skal fortsatt få svare på utsagnene dine om at FLL bevisst gikk inn og lammet trafikken i sommer. Så sterke utsagn regner jeg du har informasjon til å backe opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Bare en passasjer... Last edited by Discus; 04-11-2013 at 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |