Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2013, 22:54   #1
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Avinor Rockheim i TRD forstyrrer flytrafikken

Rockheim er mørklagt inntil videre, lysene forstyrrer flytrafikken på vei inn til Værnes. Merkelig at lys skal skape slike problemer.

Mer her:

Quote:
De siste ukene har den iøynefallende toppboksen på Rockheim på Brattøra vært mørklagt. Forklaringen er kanskje noe overraskende for enkelte. Årsaken er nemlig at lysene skaper trøbbel for flytrafikken som krysser over landemerket til og fra Værnes.
http://www.adressa.no/kultur/article8555323.ece
Old 03-11-2013, 00:26   #2
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Default Re: Rockheim i TRD forstyrrer flytrafikken

Merkelig ? hvorfor er det så merkelig ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 00:35   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Merkelig ? hvorfor er det så merkelig ?
Leste du artikkelen? Lyset blender ikke, men forstyrrer radiokommunikasjonen. Jeg syntes også det hørtes litt merkelig ut.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 02:08   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Hvorfor er dette et problem først nå? Rockheim har da stått slik i all sin prakt i to år.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 11:35   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Selvfølgelig leste jeg artikkelen, og synes ikke det høres så rart ut. ALLE elektroniske duppeditter sender ut elektromagnetisk stråling, og vil i større eller mindre grad forstyrre radiosamband, radionavigasjon osv.

Jeg vil TRO, uten at jeg VET, at det dreier seg om en dårlig beskyttet lysstyring eller noe sånt som lekker ut for mye radiostøy, og dette slår ut på frekvensene som brukes der oppe.

Jeg er aktiv radioamatør på fritiden, og vi er godt kjent med problematikken. Plasma TVer er vår største skrekk, og det ødelegger mye for radiokommunikasjon. Årsaken er at de fleste av disse tv apparatene støyer LANGT utover det lovlig, uten at så mange har brydd seg.

Om det oppe i Trondheim dreier seg om utstyr som er for dårlig skjermet ifra fabrikk (altså støyer mere enn lovlig), eller om det dreier seg om en teknisk feil vet jeg ikke. Men siden det påståes her at lysene har stått i årevis, og først nå har blitt ett problem, så må det jo være nærliggende og tro at det har oppstått en teknisk feil på utstyret i det siste ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 09:09   #6
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Selvfølgelig leste jeg artikkelen, og synes ikke det høres så rart ut. ALLE elektroniske duppeditter sender ut elektromagnetisk stråling, og vil i større eller mindre grad forstyrre radiosamband, radionavigasjon osv.

Jeg vil TRO, uten at jeg VET, at det dreier seg om en dårlig beskyttet lysstyring eller noe sånt som lekker ut for mye radiostøy, og dette slår ut på frekvensene som brukes der oppe.

Jeg er aktiv radioamatør på fritiden, og vi er godt kjent med problematikken. Plasma TVer er vår største skrekk, og det ødelegger mye for radiokommunikasjon. Årsaken er at de fleste av disse tv apparatene støyer LANGT utover det lovlig, uten at så mange har brydd seg.

Om det oppe i Trondheim dreier seg om utstyr som er for dårlig skjermet ifra fabrikk (altså støyer mere enn lovlig), eller om det dreier seg om en teknisk feil vet jeg ikke. Men siden det påståes her at lysene har stått i årevis, og først nå har blitt ett problem, så må det jo være nærliggende og tro at det har oppstått en teknisk feil på utstyret i det siste ?
Ja, merkeleg om dette plutseleg skulle ha dukka opp no. Det kan ha oppstått ein feil, eller det kan ha blitt endringar i utstyr og utstyrsbruk. Evt. så har peilebilen til Avinor brukt lang tid å på finne syndaren. (73 de LA3PTA).
Old 05-11-2013, 22:47   #7
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Registrerer at han som har øverste kommentar i feltet under saken, og som påberoper seg å vite noe om årsaken, er elektroingeniør ved navn Winge.... Je je...
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 12:39   #8
roger
Rakettforskar

Her er ei slags oppfylgjarsak; no har PT funne ei antenne og ein klokkeradio også. http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8561575.ece

Quote:
"- De hadde peilet seg inn til oss, og peilet seg videre inn til ei bordantenne vi hadde stående, forteller klubbmedlem Bjørn Berg til adressa.no.

Bakgrunnen var at antennen sender ut signaler på nesten samme frekvens som Avinor bruker til samband mellom tårnet på Værnes, og fly som skal lande. Dette er samme problemet som fører til at Rockheim har vært nødt til å slå av lysene på takboksen sin."
Her er ein artikkel til som har litt meir info frå Avinor også. http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8561581.ece

Last edited by Discus; 06-11-2013 at 20:05. Reason: Ein link til.
roger is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules