![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 532
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Er ikke dette bare resurkiserng av gamle nyheter ?
Foregår det ikke et oppgraderingsprogram for levetidsfolengelse av :100 flåten med tanke på cycles ? Og kanskje kan vi håpe på at at Viking vil kjøpe papirgrunnlaget, og starte nyproduksjon av DHC-8-100 til - 300 ? Har sansen for Canada og Canadiere/ens etter å ha vært "newfie" i perioder. ![]() ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Det kanske gäller samma sak för Wideroe´s och DHC-8-100 som för DC-3 operatörer:
"The only replacement for a DC-3 is another DC-3" |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Newcomer
Join Date: Jul 2013
Location: Gjøvik
Posts: 27
|
![]()
Hehe, fin reklame av Widerøe, men jeg lurer også på hvilken flytype de velger til slutt. Siden noen av dere nevnte CASA C295 ble jeg litt nysgjerrig på hvordan denne ville sett ut i WF-farger, da den jo virker ganske aktuell. Den er muligens litt stor i forhold til Dash 8-100, men på Wikipedia står det take-off run på 670 meter så det skulle vel gå på de kortbaneflyplassene i Norge med kun 800 meter rullebane. Mulig dette kun gjelder militær utgave og ikke en evt. sivil utgave som kanskje blir tyngre. C235 er kanskje mer sannsynlig selv om den er gammel? Tenker da mest på størrelse.
Her er i alle fall et bilde jeg har redigert av en C295 i WF-farger. Kunne blitt gjort bedre, og den ble ikke så kvit som jeg hadde tenkt, men jeg fikk ikke til noe bedre uten at det ble alt for lyst. I tillegg er den ikke helt riktig under, men siden denne har litt annerledes form under med understell og slikt gjorde jeg det sånn. Ser da ikke så ille ut i WF-farger denne? ![]() ![]() Her er orginalbildet: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Po...5M_Lofting.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
|
![]()
Hehe, kanskje WF kunne blitt første kunde for 747 VTOL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hvilke flytyper har de egentlig å velge fra med de korte rullebanene vi har rundt forbi?
Litt kostsammenlikninger her; http://crankyflier.com/2013/04/08/th...-regional-jet/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.
Bombardier Market Forecast 2012-2031 LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita... |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]() Quote:
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass: - Dyre billetter - Dårlig regularitet (høst / vinter) - Null bonuspoeng (FOT ruter) I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre. Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-( |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]() Quote:
Småbanenettet, som du kaller det, kan nok være viktig for distriktene, men hva om vi kunne få en viss utvikling, og et BEDRE tilbud? Ville det vært et problem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]() Quote:
Er vel ikke Widerøe sin feil at det ikke er bonuspoeng.... Dyre billetter? Er det Wf som er dyre eller de andre dom er altfor billige?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]() Quote:
Hadde en (for meg) viktig tur fra lokal flyplass 21.10. Hele ettermiddagen den 20.10. ble flyene omdirigert til annen flyplass. Vil du si at det er "God regularitet"?? Vurderte bil til nærmeste regionale flyplass, men det viste seg at tåka lettet akkurat nok til at jeg kom meg avgårde på min flight neste dag. Da kan man kanskje kalle det flaks, eller kanskje heller dumskap (av meg), som ikke satte meg i bilen, og kjørte 25 mil for å være sikker på å nå korresponderende fly? Slik opplever vi "blant de beste i Europa om man ser på statistikk". Capiche? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Capiche? Nei, egentlig ikke. Dette må sees i en større sammenheng, det er jo ikke slik at været nødvendigvis er bedre fordi man legger flyplassen til et større sted, eller hva?
Hadde du kommet deg avgårde om det var en større flyplass?? Og du står jo faktisk fritt til å reise fra nærmeste storflyplass , så hvorfor gjorde du ikke det?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Newcomer
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
|
![]()
Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.
F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]()
Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene. Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre. Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner! Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
|
![]() Quote:
Men nå ble det vell OT, finnes mange nok av tråder der man diskuterer om man er for eller imot småflyplassene... (som er noe av det viktigste for den nasjonale samferdselen) Og nei, sto opp på begge fotene samtidig.. iallefall slik jeg husker det ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyerBlack
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
|
![]() Quote:
Har flere ganger brukt Stokka, synes ikke det er mye med 2t. kjøretid? Problemet for Helgeland (høst/vinter) er for SSJ:vind, MQN:tåke, MJF:kombinasjon. Min konklusjon blir at du tør ikke å STOLE på at du kommer avgårde, derfor kjører du bil til BOO eller TRD. Dette burde ikke være nødvendig! ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |