Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2013, 15:09   #61
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 532
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
Og hvor står det hvilke fly de skal kjøpe ?
Ingen steder. Bare et reklamestunt.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 16:04   #62
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Er ikke dette bare resurkiserng av gamle nyheter ?

Foregår det ikke et oppgraderingsprogram for levetidsfolengelse av :100 flåten med tanke på cycles ?

Og kanskje kan vi håpe på at at Viking vil kjøpe papirgrunnlaget,
og starte nyproduksjon av DHC-8-100 til - 300 ?


Har sansen for Canada og Canadiere/ens etter å ha vært "newfie" i perioder.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 16:22   #63
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det kanske gäller samma sak för Wideroe´s och DHC-8-100 som för DC-3 operatörer:

"The only replacement for a DC-3 is another DC-3"
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 18:22   #64
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det var omtrent noe sånt jeg hadde i tankene da jeg valgte nick på dette forumet.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 20:08   #65
Thingboy
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Gjøvik
Posts: 27
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hehe, fin reklame av Widerøe, men jeg lurer også på hvilken flytype de velger til slutt. Siden noen av dere nevnte CASA C295 ble jeg litt nysgjerrig på hvordan denne ville sett ut i WF-farger, da den jo virker ganske aktuell. Den er muligens litt stor i forhold til Dash 8-100, men på Wikipedia står det take-off run på 670 meter så det skulle vel gå på de kortbaneflyplassene i Norge med kun 800 meter rullebane. Mulig dette kun gjelder militær utgave og ikke en evt. sivil utgave som kanskje blir tyngre. C235 er kanskje mer sannsynlig selv om den er gammel? Tenker da mest på størrelse.

Her er i alle fall et bilde jeg har redigert av en C295 i WF-farger. Kunne blitt gjort bedre, og den ble ikke så kvit som jeg hadde tenkt, men jeg fikk ikke til noe bedre uten at det ble alt for lyst. I tillegg er den ikke helt riktig under, men siden denne har litt annerledes form under med understell og slikt gjorde jeg det sånn. Ser da ikke så ille ut i WF-farger denne?



Her er orginalbildet: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Po...5M_Lofting.jpg
Thingboy is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 02:03   #66
erikhb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hehe, kanskje WF kunne blitt første kunde for 747 VTOL.
erikhb is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 13:06   #67
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Widerøe Re: Widerøe kan få jetfly

Hvilke flytyper har de egentlig å velge fra med de korte rullebanene vi har rundt forbi?
Litt kostsammenlikninger her;
http://crankyflier.com/2013/04/08/th...-regional-jet/
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 22:17   #68
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.

Bombardier Market Forecast 2012-2031

LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita...
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 22:33   #69
la4gy
ScanFlyerBlack
 
la4gy's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvilke flytyper har de egentlig å velge fra med de korte rullebanene vi har rundt forbi?
Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
la4gy is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 23:40   #70
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by la4gy View Post
Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 00:04   #71
la4gy
ScanFlyerBlack
 
la4gy's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
Tja.....bor i en forstad til Oslo som ligger ganske nær Polarsirkelen, og så???
Småbanenettet, som du kaller det, kan nok være viktig for distriktene,
men hva om vi kunne få en viss utvikling, og et BEDRE tilbud?
Ville det vært et problem?
la4gy is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 00:11   #72
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
Har du stått opp på feil ben i dag eller?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 00:36   #73
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by la4gy View Post
Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
Dårlig regularitet??? Blandt de beste i Europa om man ser på statistikken....
Er vel ikke Widerøe sin feil at det ikke er bonuspoeng....
Dyre billetter? Er det Wf som er dyre eller de andre dom er altfor billige??
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 00:48   #74
la4gy
ScanFlyerBlack
 
la4gy's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Dårlig regularitet??? Blandt de beste i Europa om man ser på statistikken....
Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!
Hadde en (for meg) viktig tur fra lokal flyplass 21.10. Hele ettermiddagen den 20.10. ble flyene omdirigert til annen flyplass. Vil du si at det er "God regularitet"??
Vurderte bil til nærmeste regionale flyplass, men det viste seg at tåka lettet akkurat nok til at jeg kom meg avgårde på min flight neste dag.
Da kan man kanskje kalle det flaks, eller kanskje heller dumskap (av meg), som ikke satte meg i bilen, og kjørte 25 mil for å være sikker på å nå korresponderende fly?
Slik opplever vi "blant de beste i Europa om man ser på statistikk".
Capiche?
la4gy is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 00:56   #75
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Capiche? Nei, egentlig ikke. Dette må sees i en større sammenheng, det er jo ikke slik at været nødvendigvis er bedre fordi man legger flyplassen til et større sted, eller hva?
Hadde du kommet deg avgårde om det var en større flyplass?? Og du står jo faktisk fritt til å reise fra nærmeste storflyplass , så hvorfor gjorde du ikke det??
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 01:00   #76
Nortacus
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.

F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt.
Nortacus is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 01:03   #77
la4gy
ScanFlyerBlack
 
la4gy's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene.
Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre.
Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner!
Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere......
la4gy is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 01:07   #78
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by la4gy View Post
Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!
Er det ikke Widerøe som nå holder på med å begynne bruken av det nye systemet som gjør at de kan lande med millimeters nøyaktighet i den tykkeste tåka? Å det vil gjøre at for eksempel fly fra Røros, Sogndal, Mosjøen... osv. kan ta av i motsetting til storflyplassene som for eksempel BGO, TRD og OSL som veldig ofte sliter med tykk tåke... å der flyver man med storfly som ikke har WF sine systemer... og som igjen gjør at WF og sine ''fyrstikkesker'' dash8 -1/200 kan lette, mens SAS og NAX sien B737 må stå på bakken...


Men nå ble det vell OT, finnes mange nok av tråder der man diskuterer om man er for eller imot småflyplassene... (som er noe av det viktigste for den nasjonale samferdselen)

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Har du stått opp på feil ben i dag eller?
Og nei, sto opp på begge fotene samtidig.. iallefall slik jeg husker det
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 01:11   #79
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,531
Default Re: Widerøe kan få jetfly

Quote:
Originally Posted by la4gy View Post
Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene.
Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre.
Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner!
Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere......
Du leste sikkert ikke godt nok den posten som ble postet idag du da...

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.

Bombardier Market Forecast 2012-2031

LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 01:28   #80
la4gy
ScanFlyerBlack
 
la4gy's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 76
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Nortacus View Post
Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.

F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt.
Neida, prisen er ikke så ille, HVIS du bestiller i god tid før avreise!
Har flere ganger brukt Stokka, synes ikke det er mye med 2t. kjøretid? Problemet for Helgeland (høst/vinter) er for SSJ:vind, MQN:tåke, MJF:kombinasjon.
Min konklusjon blir at du tør ikke å STOLE på at du kommer avgårde, derfor kjører du bil til BOO eller TRD. Dette burde ikke være nødvendig! !
la4gy is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! MartinL Flyforum 22 02-01-2007 12:14
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... LN-AFG Flyforum 1 02-02-2005 19:35


All times are GMT +2. The time now is 17:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.