![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar Last edited by Discus; 19-10-2013 at 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
EuroBonus Gold
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
|
![]() Quote:
![]()
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold! *SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus *SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go *SVG-BGO-SVG* SK Go x5 *SVG-LHR-SVG* SK Go |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
LN-TUM i følge Widerøe's "Fly i rute".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Ventil som regulerer fuel nivået - er det "hullet" under vingen et par meter fra vingetuppen? Kan noen forklare funksjonen og hvorfor det kommer fuel derfra under flyving?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
"Regulerer fuelnivået"...? Det er vel en smule unøyaktig for å si det mildt.
Jeg regner med at det er fuel tank vent det er snakk om. Hensikten med dette er kort sagt at lufttrykket i tanken skal holdes så likt "ambient" som mulig, med unntak av et lite overtrykk under flyging som gir et lite, positivt fødetrykk. Derfor den aerodynamiske utformingen. (NACA-skop) Det er faktisk åpent gjennom dette inn i den ytterste del av tanken (surge tank), bare en "flame arrestor" står i veien. Derfor vil det kunne skje at fuel fra en smekkfull tank kommer ut denne veien, men som regel bare under take off og initial climb. Mange har vel også sett at den automatiske shutoff ved full tank ikke virker og at fuel fosser ut den veien. Slik skal det ikke være.... Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av. Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
|
![]()
Dette her er snakk om?
![]()
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1 <a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook Last edited by ThePlanespotter1; 19-10-2013 at 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]() Neppe billig å reparere, hvis det ble reparert ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Men selvfølgelig, jeg kjenner ikke de reelle omstendighetene i dette tilfellet. Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen. Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det er vel en smule overdrevet, men jeg er enig i poenget ditt.
![]() Men det er vel å foretrekke foran motorstopp på grunn av undertrykk i tankene. Eller en implodert vinge i luften.. Et eksempel på hva som kan skje hvis ventileringen ikke virker: http://defensetech.org/2012/01/27/a-...shed-a-jstars/ Men disse gutta hadde flaks og kom seg ned i ett stykke, legg merke til de innvendige skadene vist på bildene. Last edited by Stone; 20-10-2013 at 00:05. Reason: Eksempel |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
EuroBonus Gold
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
|
![]() Quote:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.UmLzu2R5zAk
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold! *SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus *SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go *SVG-BGO-SVG* SK Go x5 *SVG-LHR-SVG* SK Go |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Du klatrer -altså er ikke flyet level. Med fulle tanker vil fuel da finne veien ut av seg selv. Dette er intet uvanlig fenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt. Veldig forenklet..
Last edited by Stone; 19-10-2013 at 23:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Forstår godt at kapteinen lander uansett om det ropes "DET RENNER", "DET BRENNER" eller for den saks skyld "DET LEKKER". Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM maskin med sikkerhetslanding i Norwich | LN-VLE | Småprat | 0 | 15-05-2014 06:31 |
SAS-maskin med feil på flap | LN-VLE | Småprat | 5 | 17-02-2013 14:58 |
charter til Chania Med Iberworld | svgspotter | Reiseforum | 5 | 08-08-2011 21:52 |
SAS Med Ny Winglets Maskin idag | Airbus 330 | Flyforum | 69 | 30-01-2009 13:06 |
SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes | LN-SUV | Flyforum | 139 | 05-12-2008 19:50 |