Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2013, 20:13   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default SAS-maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
En maskin fra SAS foretok en sikkerhetslandingi Chania etter at en passasjer så at det lakk fuel fra en vinge.

Kapteinen valgte da å lande igjen og sjekke forholdet, som viste seg å være en ventil som regulerer fuelnivået i tanken som virket.

Flyet tok deretter av igjen 2-2,5 timer forsinket til Stavanger.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152696



Vidar

Last edited by Discus; 19-10-2013 at 22:51.
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 20:38   #2
KLM 1200
EuroBonus Gold
 
KLM 1200's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
En maskin fra SAS foretok en sikkerhetslandingi Chania etter at en passasjer så at det lakk fuel fra en vinge.

Kapteinen valgte da å lande igjen og sjekke forholdet, som viste seg å være en ventil som regulerer fuelnivået i tanken som virket.

Flyet tok deretter av igjen 2-2,5 timer forsinket til Stavanger.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152696



Vidar
Har du reg. Nr på denne maskinen ?
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold!
*SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus
*SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 20:41   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

LN-TUM i følge Widerøe's "Fly i rute".
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 21:01   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Ventil som regulerer fuel nivået - er det "hullet" under vingen et par meter fra vingetuppen? Kan noen forklare funksjonen og hvorfor det kommer fuel derfra under flyving?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 21:17   #5
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:04   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

"Regulerer fuelnivået"...? Det er vel en smule unøyaktig for å si det mildt.

Jeg regner med at det er fuel tank vent det er snakk om. Hensikten med dette er kort sagt at lufttrykket i tanken skal holdes så likt "ambient" som mulig, med unntak av et lite overtrykk under flyging som gir et lite, positivt fødetrykk. Derfor den aerodynamiske utformingen. (NACA-skop)
Det er faktisk åpent gjennom dette inn i den ytterste del av tanken (surge tank), bare en "flame arrestor" står i veien. Derfor vil det kunne skje at fuel fra en smekkfull tank kommer ut denne veien, men som regel bare under take off og initial climb. Mange har vel også sett at den automatiske shutoff ved full tank ikke virker og at fuel fosser ut den veien. Slik skal det ikke være....

Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.

Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:29   #7
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver
 
ThePlanespotter1's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Dette her er snakk om?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC_8211 (2).jpg
Views:	559
Size:	80.7 KB
ID:	35808  
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1
<a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook

Last edited by ThePlanespotter1; 19-10-2013 at 22:46.
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:46   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Dette der er snakk om?
Det er godt mulig, uten at jeg kan si det sikkert.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:47   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...
Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk

Neppe billig å reparere, hvis det ble reparert
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:49   #10
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.
Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:00   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?




Vidar
Jeg legger til grunn at det er lite igjen i tankene ved landing. En 64-tonner som TUM har ikke så veldig mye å gå på etter SVG-CHQ. Det jeg også legger til grunn er tilfellet med at tankbilen er fylt opp med fuel fra underjordiske tanker, og da er den kaldere enn omgivelsene over bakken.

Men selvfølgelig, jeg kjenner ikke de reelle omstendighetene i dette tilfellet.

Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.

Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:03   #12
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk
Det er vel en smule overdrevet, men jeg er enig i poenget ditt.

Men det er vel å foretrekke foran motorstopp på grunn av undertrykk i tankene. Eller en implodert vinge i luften..

Et eksempel på hva som kan skje hvis ventileringen ikke virker: http://defensetech.org/2012/01/27/a-...shed-a-jstars/
Men disse gutta hadde flaks og kom seg ned i ett stykke, legg merke til de innvendige skadene vist på bildene.

Last edited by Stone; 20-10-2013 at 00:05. Reason: Eksempel
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:05   #13
KLM 1200
EuroBonus Gold
 
KLM 1200's Avatar
 
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Stone View Post

Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande.
Du hadde rett!, sitat fra Aftenbladet.no "Passasjerene fryktet brann da en begynte å rope «det renner, det renner»


http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.UmLzu2R5zAk
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold!
*SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus
*SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:07   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.
Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:10   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Du klatrer -altså er ikke flyet level. Med fulle tanker vil fuel da finne veien ut av seg selv. Dette er intet uvanlig fenomen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:17   #16
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?



Vidar
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt. Veldig forenklet..

Last edited by Stone; 19-10-2013 at 23:32.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:32   #17
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt.
Takk for informative svar.

Forstår godt at kapteinen lander uansett om det ropes "DET RENNER", "DET BRENNER" eller for den saks skyld "DET LEKKER".




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KLM maskin med sikkerhetslanding i Norwich LN-VLE Småprat 0 15-05-2014 06:31
SAS-maskin med feil på flap LN-VLE Småprat 5 17-02-2013 14:58
charter til Chania Med Iberworld svgspotter Reiseforum 5 08-08-2011 21:52
SAS Med Ny Winglets Maskin idag Airbus 330 Flyforum 69 30-01-2009 13:06
SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes LN-SUV Flyforum 139 05-12-2008 19:50


All times are GMT +2. The time now is 01:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.