Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2013, 20:13   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default SAS-maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
En maskin fra SAS foretok en sikkerhetslandingi Chania etter at en passasjer så at det lakk fuel fra en vinge.

Kapteinen valgte da å lande igjen og sjekke forholdet, som viste seg å være en ventil som regulerer fuelnivået i tanken som virket.

Flyet tok deretter av igjen 2-2,5 timer forsinket til Stavanger.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152696

Vidar

Last edited by Discus; 19-10-2013 at 22:51.
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 20:38   #2
KLM 1200
EuroBonus Gold

KLM 1200's Avatar

Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
En maskin fra SAS foretok en sikkerhetslandingi Chania etter at en passasjer så at det lakk fuel fra en vinge.

Kapteinen valgte da å lande igjen og sjekke forholdet, som viste seg å være en ventil som regulerer fuelnivået i tanken som virket.

Flyet tok deretter av igjen 2-2,5 timer forsinket til Stavanger.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152696

Vidar
Har du reg. Nr på denne maskinen ?
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 20:41   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

LN-TUM i følge Widerøe's "Fly i rute".
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 21:01   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Ventil som regulerer fuel nivået - er det "hullet" under vingen et par meter fra vingetuppen? Kan noen forklare funksjonen og hvorfor det kommer fuel derfra under flyving?
Old 19-10-2013, 21:17   #5
Scandinavian
ScanFlyer Gold

Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:04   #6
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

"Regulerer fuelnivået"...? Det er vel en smule unøyaktig for å si det mildt.

Jeg regner med at det er fuel tank vent det er snakk om. Hensikten med dette er kort sagt at lufttrykket i tanken skal holdes så likt "ambient" som mulig, med unntak av et lite overtrykk under flyging som gir et lite, positivt fødetrykk. Derfor den aerodynamiske utformingen. (NACA-skop)
Det er faktisk åpent gjennom dette inn i den ytterste del av tanken (surge tank), bare en "flame arrestor" står i veien. Derfor vil det kunne skje at fuel fra en smekkfull tank kommer ut denne veien, men som regel bare under take off og initial climb. Mange har vel også sett at den automatiske shutoff ved full tank ikke virker og at fuel fosser ut den veien. Slik skal det ikke være....

Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.

Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:29   #7
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver

ThePlanespotter1's Avatar

Dette her er snakk om?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC_8211 (2).jpg
Views:	559
Size:	80.7 KB
ID:	35808  

Last edited by ThePlanespotter1; 19-10-2013 at 22:46.
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 22:46   #8
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Dette der er snakk om?
Det er godt mulig, uten at jeg kan si det sikkert.
Old 19-10-2013, 22:47   #9
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...
Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk

Neppe billig å reparere, hvis det ble reparert
Old 19-10-2013, 22:49   #10
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Quote:
Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.
Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?

Vidar
Old 19-10-2013, 23:00   #11
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?

Vidar
Jeg legger til grunn at det er lite igjen i tankene ved landing. En 64-tonner som TUM har ikke så veldig mye å gå på etter SVG-CHQ. Det jeg også legger til grunn er tilfellet med at tankbilen er fylt opp med fuel fra underjordiske tanker, og da er den kaldere enn omgivelsene over bakken.

Men selvfølgelig, jeg kjenner ikke de reelle omstendighetene i dette tilfellet.

Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.

Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande.
Old 19-10-2013, 23:03   #12
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk
Det er vel en smule overdrevet, men jeg er enig i poenget ditt.

Men det er vel å foretrekke foran motorstopp på grunn av undertrykk i tankene. Eller en implodert vinge i luften..

Et eksempel på hva som kan skje hvis ventileringen ikke virker: http://defensetech.org/2012/01/27/a-...shed-a-jstars/
Men disse gutta hadde flaks og kom seg ned i ett stykke, legg merke til de innvendige skadene vist på bildene.

Last edited by Stone; 20-10-2013 at 00:05. Reason: Eksempel
Old 19-10-2013, 23:05   #13
KLM 1200
EuroBonus Gold

KLM 1200's Avatar

Quote:

Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande.
Du hadde rett!, sitat fra Aftenbladet.no "Passasjerene fryktet brann da en begynte å rope «det renner, det renner»

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.UmLzu2R5zAk
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:07   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.
Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?

Vidar
Old 19-10-2013, 23:10   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du klatrer -altså er ikke flyet level. Med fulle tanker vil fuel da finne veien ut av seg selv. Dette er intet uvanlig fenomen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2013, 23:17   #16
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?

Vidar
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt. Veldig forenklet..

Last edited by Stone; 19-10-2013 at 23:32.
Old 19-10-2013, 23:32   #17
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt.
Takk for informative svar.

Forstår godt at kapteinen lander uansett om det ropes "DET RENNER", "DET BRENNER" eller for den saks skyld "DET LEKKER".

Vidar
Reply

Posting Rules