Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2013, 01:40   #261
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (2011/2012/2013)

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Spørsmål vedr. visum til India:

- Går transit without visa bra med separate billetter (FRA-DEL + DEL-SIN)? Hvordan gjør man det med henting av bagasje og ny innsjekk i så fall?
- Trenger jeg transit- eller turistvisum hvis jeg tar en kort stopover på 1-3 dager? Finner litt motstridende informasjon om det, noen steder står det at transit må være "the sole purpose", andre steder at det gjelder generelt for transit inntil tre dager.
- Kan turistvisum søkes om før flybillettene bestilles? Finner bare "If you need a tourist visa for six (6) months please add copy of travel documents." (herfra). Jeg trenger bare korteste alternativ (15 dager), men ettersom det står "15 days-6 months" regnes det kanskje som én type?
Anyone?
Old 02-10-2013, 08:28   #262
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Anyone?
TWOV fungerer i Delhi, du bør absolutt få bagasjen sjekket inn hele veien, men du må muligens likevel plukke den opp. Og ha god tid. Transit visum er det du trenger om du skal være opptil tre dager og skal videre til et tredje land, "sole purpose" står det om alle visatypene, men du kan bruke de dagene til stort sett hva du vil. Du bør absolutt ha billettene klart på forhånd, før du søker visum. Hvor strenge ambassaden/visaselskapet er avhenger veldig om det har vært nylige terrorhandlinger eller ikke.
Old 02-10-2013, 11:20   #263
Peppep
ScanFlyer Gold

Takk for svar.

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
TWOV fungerer i Delhi, du bør absolutt få bagasjen sjekket inn hele veien, men du må muligens likevel plukke den opp. Og ha god tid.
Hvordan kan jeg rent praktisk få plukket opp bagasjen og sjekke den inn på nytt? I følge Timatic må man være airside hele tiden for TWOV.

Quote:
R32) TWOV
....

Transit Without Visa (TWOV): Passing through an international
transit area of the airport in order to board a connecting (or

to proceed by the same) flight, without entering the country
(i.e. clearing immigration).

Unless stated otherwise, passengers wishing to TWOV must:
- be en-route to a third country (e.g. itinerary TYO-LON-TYO

is not considered TWOV);
- prove that they will continue their journey within the

prescribed period (e.g. hold onward tickets);

- have documents required for entry into the country of
destination and for transit through countries en-route;

- remain in the transit area (airside) or on the aircraft.
Quote:
Transit visum er det du trenger om du skal være opptil tre dager og skal videre til et tredje land, "sole purpose" står det om alle visatypene, men du kan bruke de dagene til stort sett hva du vil. Du bør absolutt ha billettene klart på forhånd, før du søker visum. Hvor strenge ambassaden/visaselskapet er avhenger veldig om det har vært nylige terrorhandlinger eller ikke.
Problemet er at jeg skal reise med LH F som først slipper bonusseter 1-2 uker før. Dermed rekker jeg ikke å søke etter transitvisum etter at billettene er booket. Men fikk svar fra Visumservice at man ikke må ha billettene klare, kun ca-datoer, for å søke vanlig turistvisum. Tror det blir løsningen.

Et siste spørsmål - har noen søkt visum for India i det siste? Hvor lang tid tok det? Avreise er om under tre uker, og behandlingstid er oppgitt som 3-6 dager + postgang. Så det burde jo gå bra, men er likevel skeptisk til å sende fra meg passet så kort tid i forveien.
Old 02-10-2013, 13:32   #264
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Hvordan kan jeg rent praktisk få plukket opp bagasjen og sjekke den inn på nytt? I følge Timatic må man være airside hele tiden for TWOV.

Problemet er at jeg skal reise med LH F som først slipper bonusseter 1-2 uker før. Dermed rekker jeg ikke å søke etter transitvisum etter at billettene er booket. Men fikk svar fra Visumservice at man ikke må ha billettene klare, kun ca-datoer, for å søke vanlig turistvisum. Tror det blir løsningen.

Et siste spørsmål - har noen søkt visum for India i det siste? Hvor lang tid tok det? Avreise er om under tre uker, og behandlingstid er oppgitt som 3-6 dager + postgang. Så det burde jo gå bra, men er likevel skeptisk til å sende fra meg passet så kort tid i forveien.
Det er bare om du får beskjed om å plukke den opp, hvis du har visum så må du gjøre det selv - hvis ikke så gjør de det for deg. Hvis du kun skal ha single entry tourist visa så trenger du normalt ikke billetter. Fra slutten av i fjor så har de blitt markant mindre strengere. En jeg kjenner søkte visum for drøye to uker siden for reise 29. sep og det gikk helt fint, men så har han reist ofte dit. Husk at 2. 13. og 16. okt er helligdager og ambassaden er stengt.
Old 04-10-2013, 00:28   #265
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er bare om du får beskjed om å plukke den opp, hvis du har visum så må du gjøre det selv - hvis ikke så gjør de det for deg. Hvis du kun skal ha single entry tourist visa så trenger du normalt ikke billetter. Fra slutten av i fjor så har de blitt markant mindre strengere. En jeg kjenner søkte visum for drøye to uker siden for reise 29. sep og det gikk helt fint, men så har han reist ofte dit. Husk at 2. 13. og 16. okt er helligdager og ambassaden er stengt.
Ja, tenkte ved TWOV. Fint at de har rutiner som gjør at andre kan ordne det praktiske hvis jeg ikke kan krysse grensen selv.

Takk for utfyllende info.
Old 17-10-2013, 15:30   #266
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Har vært i kontakt med Irans ambassade som sier at Visa on Arrival ikke er noe problem å få , men at enkelte flyselskaper ikke vil la en gå ombord om man ikke allerede har visa. Noen som vet hvor jeg kan finne ut mere om hvem dette gjelder? Og har noen erfaring med visa on arrival i Iran?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 17-10-2013, 15:57   #267
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har vært i kontakt med Irans ambassade som sier at Visa on Arrival ikke er noe problem å få , men at enkelte flyselskaper ikke vil la en gå ombord om man ikke allerede har visa. Noen som vet hvor jeg kan finne ut mere om hvem dette gjelder? Og har noen erfaring med visa on arrival i Iran?
Yepp, funker det. Hender en må en gå en runde med innsjekkingspersonalet, opplyse de om at en som nordmann kan få visa ved ankomst.
Eirik is offline  
Old 17-10-2013, 16:18   #268
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Yepp, funker det. Hender en må en gå en runde med innsjekkingspersonalet, opplyse de om at en som nordmann kan få visa ved ankomst.
Supert, hvor lang tid tar det å få visa on arrival og er 2 passbilder med hvit bakgrunn alt man trenger ta med? Og var dette lenge siden?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 17-10-2013, 16:27   #269
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Supert, hvor lang tid tar det å få visa on arrival og er 2 passbilder med hvit bakgrunn alt man trenger ta med? Og var dette lenge siden?
Par år siden jeg var der sist, var gjort på en liten halvtime. En bør vel helst ha en invitasjon av et eller annet slag (selv om jeg har kommet gjennom uten), iranske reisebyråer fikser det, vi brukte dette:

http://en.key2persia.com/home

Be om et "Visa reference number".

Last edited by Eirik; 17-10-2013 at 16:31.
Eirik is offline  
Old 17-10-2013, 17:58   #270
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Du bør ta med e-posten med e-visa-koden, ja.

For nordmenn:

Iran (IR)

Visa Issuance:
- Holders of normal passports traveling as tourist can obtain
a visa on arrival, for a max. stay of 15 days, provided:
- holding an e-visa pre-approval code obtained via e-mail
from the Ministry of Foreign Affairs at: www.mfa.gov.ir ;
and
- arriving at Chah-Bahar (ZBR), Gheshm (GSM), Kish (KIH),
Mashad, (MHD) Esfahan (IFN), Shiraz (SYZ), Tabriz (TBZ) and
Tehran Imam Khomeini International (IKA) or Tehran Mehrabad
International (THR); and

- holding a photograph, a copy of passport's biographical
page and fee of between EUR 30.- and EUR 80.-.
Old 17-10-2013, 18:38   #271
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Takk, men han fra ambssaden nevnte ikke noe om invitasjon eller e-visa. Ambassadens sider sier ikke noe om visa on arrival og wikivoyage tolker jeg slik at man allerede må ha visa for å få visa om arrival. Litt vanskelig å forholde seg til.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 17-01-2014, 22:46   #272
jalig
ScanFlyer Blue

Default Reise til Iran visuminfo

Heisann

Jeg planlegger en reise til Iran. Det jeg lurer på er kanskje spesielt for dere som jobber på flyplassen.I systemet deres, hvilken info står det om visum behov ol. for norske borgere?

Jeg har snakket med ambassaden og de sier at det ikke er noe problem å kjøpe visum på flyplassen ved ankomst ala. Tyrkia. Men det er dumt å bli stoppa i innsjekk fordi det ikke fremkommer av systemene deres.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline  
Old 17-01-2014, 23:21   #273
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Reise til Iran visuminfo

Så vidt jeg vet bruker alle(?) IATAs system for dette - Timatic. Det er åpent tilgjengelig, blant annet her: http://www.staralliance.com/en/servi...sa-and-health/

Quote:
Iran (IR)

Visa Issuance:
- Holders of normal passports traveling as tourist can obtain
a visa on arrival, for a max. stay of 15 days, provided:
- holding an e-visa pre-approval code obtained via e-mail
from the Ministry of Foreign Affairs at: www.mfa.gov.ir ;
and
- arriving at Chah-Bahar (ZBR), Gheshm (GSM), Kish (KIH),
Mashad, (MHD) Esfahan (IFN), Shiraz (SYZ), Tabriz (TBZ) and
Tehran Imam Khomeini International (IKA) or Tehran Mehrabad

International (THR); and

- holding a photograph, a copy of passport's biographical
page and fee of between EUR 30.- and EUR 80.-.
- Facility not applicable to nationals of Afghanistan,

Bangladesh, Canada, Colombia, Iraq, Jordan, Kazakhstan,
Kyrgyzstan, Pakistan, Somalia, Tajikistan, Turkmenistan,
USA and Uzbekistan.
- Facility not available to holders of British passports.
Old 18-01-2014, 00:02   #274
jalig
ScanFlyer Blue

Akkurat det jeg trengte å vite. Tusen mange takk for hjelpen !

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline  
Old 18-01-2014, 13:52   #275
Kristia
Newcomer

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Akkurat det jeg trengte å vite. Tusen mange takk for hjelpen !
Jeg sendte en e-post til den norske ambassaden i Iran vedr. VoA for en stund siden. Normalt sett var visst ikke dette noe problem, men ambassaden hadde hørt om et par tilfelle hvor VoA av en eller annen grunn hadde blitt nektet.

Dersom du er bosatt i Oslo eller omegn kan det være verd å koste på seg en tur til Irans ambassade - de er etter min erfaring relativt kjappe. Jeg mener å huske at det tok meg en uke å få visum. De kunne sende det i posten, men jeg valgte å hente det for å spare tid. NB: Fordi EU krever at Iranere avlegger fingeravtrykk, har Iran begynt å gjøre det samme. Det innebærer at alle som skal ha visum fra ambassaden må nedom og gi fra seg dette.

Til slutt: Dersom du bor langt fra Oslo ville jeg bare tatt sjansen på VoA
Kristia is offline  
Old 29-01-2014, 15:19   #276
GT007
Newcomer

Default Re: Visum/passregler hovedtråd

Skal til Shanghai i Mai og litt rundt i Kina, ender i Hong Kong. Mitt spørsmål er da om det er lov å fly tilbake til Kina på tur hjem, enten via Beijing eller Shanghai, mtp at det kun er singel entry visa som utstedes til nordmenn nå
takker for svar
GT007 is offline  
Old 29-01-2014, 17:03   #277
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Før transferreglene for alle vestlige land utenom Norge ble endret var det 48 timer visumfri transfer i Shanghai og 24 timer en del andre steder (PEK, CAN...) forutsatt flybillett videre. Mulig det er de samme reglene som gjelder fortsatt for oss? Pass på å ha plass i passet til transitstempel.
Mjolnir is offline  
Old 06-02-2014, 20:42   #278
Bergern
ScanFlyer Dusty

Hei!
Pusler litt med innreise til Hviterussland og noen visumspørsmål dukker opp.

For meg ser det ut til at man må forhåndssende noen dokumenter for å kunne få visum på flyplassen i Minsk. Hva er det de ønsker? Selve visumsøknaden, passinformasjon, passfoto, invitsjon (og hva er nok i så måte?), offisiell hotellbooking, bekreftet inn- og utreise, snill gutt sertifikat fra mor?
Og hvordan er det greiest å gjøre det? Faks, e-post, post?

Kan man snike seg unna styret og bare dukke opp med de aktuelle dokumenter på flyplassen og få sitt visum likevel?

Kan det være like greit å ordne med visum fra feks London eller Helsinki? Dritten med dette er jo at passet blir på ferie noe tid, og det føles ukomfortabelt i forhold til annen reiseaktivitet.

Eller er det like greit å la ett eller annet byrå ordne dette for meg. Deilig å slippe styret, men passmangelen blir vel den samme. Pengene er ikke så nøye.

Noen med nylig erfaring?
Old 07-02-2014, 09:37   #279
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Ser på Al Jazeera i dag at snart får vi visa on arrivali India...Så deilig, Indiske ambassade i Oslo er en plage...
SQ 777 is offline  
Old 07-02-2014, 09:56   #280
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Ser på Al Jazeera i dag at snart får vi visa on arrivali India...Så deilig, Indiske ambassade i Oslo er en plage...
Ja, det har vært jobbet med siden høst, og er mulignes klart til neste høst. Det er snakk om både VOA og elektronisk innreisetillatelse.

Posting Rules