Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2013, 11:40   #1
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Norwegian Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Idag är det 229 pax på DY 7006(788) från JFK till ARN.
Det är ingen imponerande kabinfaktor för ett LCC bolag.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2013, 11:49   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Idag är det 229 pax på DY 7006(788) från JFK till ARN.
Det är ingen imponerande kabinfaktor för ett LCC bolag.
116 inn på UA38 från EWR til OSL, ikke imponerende for ett *A selskap.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2013, 12:16   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Vel, kunne du heller kommet med loadfaktor, og gjennomsnitts inntekt pr billett for de 2 selskapene så kanskje det hadde sett annerledes ut
Jeg synes ikke vi hører annet enn at det er omtrent like billig å fly med andre selskaper til både BKK og NYC så jeg er usikker på relevansen av kommentaren din (alternativt, at det ikke er slik at det er like billig å fly med andre enn DY).

Hva angår load factor så tar vel en 752 rundt 170 pax hos UA? Ergo, er kabinfaktoren hos UA da rundt 68% og rundt 79% hos DY. I tillegg er nok enhetskostnaden på en B787 lavere enn på en B752.

Last edited by TOS; 21-09-2013 at 12:20.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2013, 14:41   #4
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes ikke vi hører annet enn at det er omtrent like billig å fly med andre selskaper til både BKK og NYC så jeg er usikker på relevansen av kommentaren din (alternativt, at det ikke er slik at det er like billig å fly med andre enn DY).

Hva angår load factor så tar vel en 752 rundt 170 pax hos UA? Ergo, er kabinfaktoren hos UA da rundt 68% og rundt 79% hos DY. I tillegg er nok enhetskostnaden på en B787 lavere enn på en B752.

Har lyst å rope på LN-KGL, han er så rå på tall.
Nå tjener DY penger, iallefall der de flyr 737, meningen med mitt innlegg var at det er hva man sitter igjen med som er interesant, ikke antall hoder ombord.
Ja er like billig, og som en sammenligning gjort annet sted, noen ganger billigere hos nettverksselskap enn DY ( som ble sammenlignet ).
For mange år siden fikk vi høre at for 1 C klasse pax, så måtte der 4 M klasse for å få samme inntekt.
Ta utgangspunkt i DY/UA 21 novemeber, 1 vei NYC-OSL, selger de alle premium setene til maks pris så tar de inn ca 200000+, 32 seter, selger UA sine 16 premium seter til maks pris, tar de inn ca 570000+

Må jo være en grunn til at Laker/Air Asia f.eks ikke klarte seg i sin tid, tildels i en tid hvor ingen visste hva LCC var og der absolutt burde være plass for billig selskap.
Andre kan sikkert korrigere meg men Braniff fløy vel i sin tid mellom AMS-MIA med snitt belegg på 85+ allikevel tapte de penger.
Blir spennende å se fremover
krølle is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2013, 15:09   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Har lyst å rope på LN-KGL, han er så rå på tall.
Nå tjener DY penger, iallefall der de flyr 737, meningen med mitt innlegg var at det er hva man sitter igjen med som er interesant, ikke antall hoder ombord.
Ja er like billig, og som en sammenligning gjort annet sted, noen ganger billigere hos nettverksselskap enn DY ( som ble sammenlignet ).
For mange år siden fikk vi høre at for 1 C klasse pax, så måtte der 4 M klasse for å få samme inntekt.
Ta utgangspunkt i DY/UA 21 novemeber, 1 vei NYC-OSL, selger de alle premium setene til maks pris så tar de inn ca 200000+, 32 seter, selger UA sine 16 premium seter til maks pris, tar de inn ca 570000+

Må jo være en grunn til at Laker/Air Asia f.eks ikke klarte seg i sin tid, tildels i en tid hvor ingen visste hva LCC var og der absolutt burde være plass for billig selskap.
Andre kan sikkert korrigere meg men Braniff fløy vel i sin tid mellom AMS-MIA med snitt belegg på 85+ allikevel tapte de penger.
Blir spennende å se fremover
Det er flere forhold som styrer lønnsomheten til en operasjon. En ikke uvesentlig faktor er kostnader. En annen er inntekten (som er basert på en kombinasjon av billettpris og kabinfaktor). Man tjener naturligvis kun penger om inntektene er større enn kostnadene... Hva som er årsakene til at Laker, Braniff & Air Asia ikke tjente penger på dette kan være sammensatte, og at noe ikke har vært lønnsomt før betyr ikke at det samme gjelder fortsatt.

Hva angår ditt regnestykke så kan vel ikke tallene helt rimelige. 200k+ blir ca 6500,- per sete, noe som stemmer med fullflex premium (en vei), men det er neppe spesielt sannsynlig at hele business first selges ut til en enveispris på 35.000,-? Men, ja, det betyr noe for inntekten til flighten hva de i fronten av flyet betaler og hvor mange det er av disse setene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2013, 00:03   #6
erikber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Cargo er vel også med på å justere regnestykket litt i forhold til lønnsomheten?
erikber is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2013, 07:16   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

He, he Thomas, UA 38 har 100% belegg i dag .
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2013, 14:48   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Heisann!

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
He, he Thomas, UA 38 har 100% belegg i dag .
Ja, jeg tror ikke du ta load faktor paa en dag og bruke dette paa aarsbasis.

Jeg tror ogsaa svaret ligger i krølle sitt innlegg og det rett og slett slett bunner ut i kostnader (CASM) og inntekt (RASM) per sete mil. Har du et premium produkt der du kan selge billetter til en hoeyere pris vil (kan) du forsatt tjene penger selv med en lavere load faktor, men er CASM for hoey maa du ha hoeyere og hoeyere RASM for aa tjene inn disse utgiftene.

Norwegian sitter i en veldig gunstig pososjon der de fortsatt er i vekst og saa lenge du klarer aa holde veksten gaaende kan man som regel ligge foran utgiftene. Nye og effektive fly og lavere personell utgifter er selvfoelgelig en stor del av dette, men disse kostnaden vil stige med aarene. Det er flere gode eksempler paa dette her i USA som for eksempel Southwest og JetBlue. Southwest har endt opp med en av de hoeyeste CASM sammenlignet med mange andre selskap her.

Dette er veldig forenklet og som TOS ogsaa beskriver er det mange forhold som styrer lønnsomheten...

Det skal bli interessant aa se hvordan Norwegian sin neste long-haul endeavor vil gaa..

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2013, 17:24   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Joda, Dag, jeg gjorde dette med vilje for å litt til Thomas.. Han var litt heldig med relativt uvanlig lavt belegg på 38 i går, og 100% passet godt i dag.

Uanset virker det for meg etter å ha fulgt dette i lengere tid at belegget er meget godt.. Men du har vel tallene ? Sikkert samme som SK...

Hadde 38 sist mandag og den var nesten full også.. Som 39 over for et par uker siden..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 23:05   #10
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Idag var det 177 bokat på den DY 787 som landade på ARN sent på eftermiddagen.
Jag tror 787an kom från BKK.
Det är anmärkningsvärt låg kabinfaktor för ett LCC...mer än 100 tomma stolar.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 23:12   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Idag var det 177 bokat på den DY 787 som landade på ARN sent på eftermiddagen.
Jag tror 787an kom från BKK.
Det är anmärkningsvärt låg kabinfaktor för ett LCC...mer än 100 tomma stolar.
Det sies forøvrig at DYs LH satsning har hatt en kabinfaktor på 96% (husker ikke hvor jeg så det tallet)...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 23:37   #12
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Idag var det 177 bokat på den DY 787 som landade på ARN sent på eftermiddagen.
Jag tror 787an kom från BKK.
Det är anmärkningsvärt låg kabinfaktor för ett LCC...mer än 100 tomma stolar.
Ja og så L-1011? Alle flyselskap har vel ikke fulle fly hele tida. 96% belegg som var nevnt er da vel bra det. Så får vi se på fortsettelsen.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 23:46   #13
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det sies forøvrig at DYs LH satsning har hatt en kabinfaktor på 96% (husker ikke hvor jeg så det tallet)...
Var ikke de tallene fra rett etter lanseringen? Mente jeg leste at noen sa juni / juli. Usikker. Mulig man merker noe lavere trykk nå, men det kan jo være sesongrelatert.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2013, 06:09   #14
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Var ikke de tallene fra rett etter lanseringen? Mente jeg leste at noen sa juni / juli. Usikker. Mulig man merker noe lavere trykk nå, men det kan jo være sesongrelatert.
DN som meldte at kabinfaktoren siden oppstart i mai/juni og frem til i går hadde ligget på 96 %.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2013, 07:30   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
DN som meldte at kabinfaktoren siden oppstart i mai/juni og frem til i går hadde ligget på 96 %.
Det stod i kvartalspresentasjonen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2013, 10:16   #16
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Sikkert ikke det utgjør noen stor forskjell. Men Hi-Fly sin 340 hadde vel 267 seter, mens DU 787 har 291.
Noen som vet om de hadde o/sale på disse innleide noen gang?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 00:13   #17
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

De hadde oversales i Y siden 787 har en C klasse på 32 seter kontra 54 på 340en.
Men de solgte aldri fler plasser enn seter ombord, ikke med 787 eller 340.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 07:52   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Nå vet jeg ikke fra ARN, men det er ingenting som tyder på at DY ikke fyller flyene fra OSL, selv om det ikke sier noe om yielden
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 08:16   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå vet jeg ikke fra ARN, men det er ingenting som tyder på at DY ikke fyller flyene fra OSL, selv om det ikke sier noe om yielden
Det er sikkert riktig, men samtidig så påpekes det iallefall gang på gang at DY ikke er spesielt billige på LH. Hvordan yielden (eller mer interessant, RASK'en) er vet jeg imidlertid ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 10:40   #20
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Jeg tror Norwegian har solgt og selger seter fortsatt på grunn av et bilde fra Norwegian selv og delvis media tidligere at de er sååååå mye billigere enn konkurrentene og at det nærmest er en revolusjon prismessig både til Bangkok og New York.

Og det betyr at jeg tror folk er så dumme at de ikke sjekker konkurrentene ?
Jepp.......
apeks is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY1477 med tekniske problemer (21SEP)? Discus Register- og ATC-Forum 4 23-09-2018 11:15
DY7006 via KEF i dag, 03.02 raider66 Småprat 9 04-02-2015 15:39
Lavere kabinfaktor på Ryanair imm Flyforum 6 04-03-2010 12:00
Kabinfaktor DY OSL-DUS ChristianH Flyforum 7 13-01-2010 10:30
Kabinfaktor på 99,8% for MyTravel Scnadinavia Someone Flyforum 1 09-08-2007 10:57


All times are GMT +2. The time now is 23:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.