![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Inspirert av tråden "Hvor er flybransjen om 100 år?", har jeg et spørsmål i samme gate: hvilke forbedringer kan man realistisk vente å se i overskuelig fremtid (de neste 20-30 årene) som passasjer? Tenker først og fremst med nye maskiner, men også eventuelle positive endringer fra selskapene.
En del av endringene vi har sett de siste tiårene har enten vært til det verre for (mindre plass, dårligere service, mer sikkerhetsstyr etc), mens bedre driftsøkonomi på nye generasjoner maskiner har gitt lavere kostnader for både flyselskap og kunder. Bedre teknologi har også gitt bedre driftssikkerhet og nye finesser, som for eksempel wifi. Tør noen spekulere i hva som vil bli bedre fremover, både av smått og stort?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hvis man ser på hvordan det var for 30 år siden, så er sjansen stor for at "premium economy" blir det nye business, og business class vil forsvinne unntatt på "select" high-yield ruter. Og da finner vel noen på at det trengs en "better-but-not-premium-economy" class...
Ellers blir setene tynnere, det blir trangere men ny "teknologi" gjør det levelig... Det kommer helt sikkert en eller annen form for revolusjon... hva det blir er vanskelig å forutsi... men det kan ta mange former. Bransjen snus på hodet hvert år, men de store endringene har ikke kommet på lang tid...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Jeg begynner med noen tanker/ideer som allerede er veldig sannsynlige og ikke akkurat banebrytende:
- Mindre støy i kabinen (mindre enn i A380/B787). Kombinert med andre ting som vi smått har sett på Dreamliner (høyere trykk, bedre luftkvalitet osv) blir flightene fysisk mindre slitsomme. - Vesentlig bedre AVOD, inkludert streaming til egne duppeditter. (Eller vil det bli slutt på IFE i form av skjerm i setet?) - Mye bedre wifi, tilstrekkelig båndbredde til alle. Strøm/USB til alle klasser som standard, ikke unntaksvis, slik at alle "devicene" kan være underholdningssystem. Mulighet til å bruke elektronisk utstyr fra gate til gate. Slike ting vil redusere den følte lengden på turene. - Høyere hastigheter. - Høyere frekvens (særlig på longhaul). - Lavere priser. - Lengre range, flere lange direkteruter fra store hub-er enn i dag. En annen relevant faktor er jo hvordan flyplassene vil utvikle seg. Vil transfer bli enklere og mer effektiv i fremtiden? Vil sikkerhetskontrollen være helautomatisert, slik at man bare går rett gjennom et område som scanner både person og bagasje? I det hele tatt - hvordan ser fremtidens flyreiser ut, i et nærmere tidsperspektiv enn 100 år, når vi alle er døde.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 24-09-2013 at 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Regner med at AVOD blir erstattet av Wifi på alle fly. Ellers er nok utviklingen med at man kun betaler for flyturen og mat,drikke,bagasje,setereservasjon osv koster ekstra, noe som kommer til å fortsette. Kanskje får vi enda flere kreative gebyrer også
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jeg tror stadig flere fritidsreisende vil inkludere også flyreisen inn i ferieopplevelsen og koste på seg litt ekstra underveis og at tilbud om slike oppgraderinger for en overkommelig penge vil øke. Trenden er her allerede, med økonomi pluss, premium economy etc..
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Mer automater for det meste. Allerede nå rulles det ut automater ved gate slik at det ikke trenger være personell der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Men vil det være en fordel for passasjerene? Jeg er ute etter forbedringene, ikke endringene. Mer automater gir for så vidt lavere kostnader, og dermed en potensiell fordel i form av lavere priser, men ser det ikke som noen stor fordel/ulempe utover det.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Må jo si at å sjekke inn på automat/www og benytte automatisert bag-drop føles svært tidsbesparende. Har prøvd både SK og DY og det har vært smertefritt. Når folk får 'taket på det' vil det gå enda raskere.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Jeg redigerte også inn en bit om automatikk i sikkerhetskontrollen i det andre innlegget mitt i sted. Det hadde vært fantastisk om teknologien blir så bra at sikkerhetskontrollen blir (tilnærmet) helautomatisk, og at man bare stopper opp i et par sekunder i et åpent område for at kropp, klær og håndbagasje scannes og analyseres uten at mennesker ser på nakenbildet. ![]()
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 24-09-2013 at 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Personlig syns jeg det er kjekt med litt mennesker på gate, men tror nok det er en forbedring all den tid det går fortere og blir billigere for selskapene. Tanken bak er også at det blir mindre "venteområder" som det ofte er på mindre flyplasser eller mellomstore flyplasser. Disse områdene kan igjen brukes til annet kjekt, forhåpentligvis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
![]() Er det ikke i statene hvor man utvikler et system for å dele inn de reisendei trygge, nøytrale og risiko? Det er riktignok en annen tilnærming, men absolutt en start på å ta rotta påkøståingen for den gemene hop.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
![]() http://www.iata.org/whatwedo/securit...nt-future.aspx |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
![]() Litt mer seriøst - veldig, veldig bra. Håper de klarer det, selv om jeg personlig tror at vi snakker lengre frem enn 2020 før det blir så sømløst som skissert i videoen. Takk for linken.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
På den annen side har det gått veldig fort med selvboarding og bagdrop, så man får opp tempoet betraktlig så fort myndighetene er ombord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
I 2030 vil man som nordmann kunne reise uten pass i Europa etter at nasjonalt ID-kort blir innført i 2028
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
|
![]()
i 2040 Er 787 en virkelig arbeidshest, vel utprøvd og meget pålitelig. 787-8 begynner å bli sjeldne i "vesten", litt som 737-600 i dag. Derimot er 787-10 og 11 veldig populære. A350 selger godt i både 1000 og 1100 versjonene og er også meget populær. 737 og A320 serien har blitt byttet ut med kompositt fly for 10 år siden. Det samme har B777. A380 selger dårlig. De fleste vil ha Boeings 848 som tar fra 600 til 1200pax. På bakken flyttes flyene av selvstyrte, elektriske traktorer og take-off besørgess av et system likt det som sender opp fly på hangarskip. i luften brukes det biodrivstoff. Det er kunn en pilot i cockpit og går alt etter planen så rører han normalt ingen ting fra flyet går fra avgangs-gate, til det er tilbake på ankomstgate. Cabin Crewet er det like mange av som i dag og de deler ut forhånds bestilt mat og drikke, under flightene. Vi sitter like trangt som i dag, untatt på Ryanair som har ståseter i halve cabinen i Europa og USA men i 80% av kabinen på de 800 fly de har i India og de 2500 fly de har i resten av Asia. Største forbedring i flyet er enda større vinduer enn på 787 og trykket og fuktigheten tilsvarer 1700moh. Lufthansa har en Retro-jet i SAS farger og Norwegian begynner å miste grepet om IC markedet og har redusert 787-11 flåten med 20 fly på 2 år. Fra 200 til 180 maskiner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]()
Det er masse plass som ikke er utnyttet i en kabin, og flyselskapene får øynene opp for den gyldne muligheten til å være både innovative og tjene mer penger, derfor: Køyeseng til eco pax, 4 i høyden istedenfor 3 i bredden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
|
![]() Quote:
Kun fra pax POV så tror jeg den største forskjellen er sømløshet (seamless), dvs. at alle selskaper fra transport til flyplassen, på selve flyplassen, til flyet, på flyet osv. samarbeider mye, mye bedre noe som vil gi oss en enda bedre opplevelse. For "normale" folk vil det å fly ikke være noe stress lengre. Eksempelvis på fredag på vei fra EWR til ATL så var sikkerhetsvakten helt overrasket at jeg kom heeeeelt fra Norge for å sjekke ut en festival i ATL. For oss her inne er det ikke stress uansett ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
![]() Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilke sider finner man ut hvilke flyreg som skal fly hit og dit? | -Daniel92 | Register- og ATC-Forum | 1 | 01-06-2011 17:04 |
BA til LHR, hva kan man forvente seg? | eirikma | Reiseforum | 2 | 16-01-2011 22:18 |
Og når kan vi forvente... | T J Johansen | Flyhistorisk forum | 4 | 26-05-2010 20:58 |
UA til junaiten - hva kan man forvente? | Isbamse | Flyforum | 14 | 18-06-2008 09:03 |