![]() |
|
![]() |
#61 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan vi holde oss til topic kanskje, det må vel være mye mer spennende å diskutere DY's planer rundt Polen fremfor hverandre her.
Jeg stusset også litt på dette med rating på -300 til -900, hvordan fungerer egentlig dette - er det slik at man får rating på hele 737-regla samtidig, eller per maskin/variant? Mtp at de er såpass like, óg at man neppe finner spesielt mange polske piloter med -900-rating (tatt i betraktning at kun KLM flyr dem i Europa). |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg ble nettop oppringt av en av våre tidligere Au-Pairer som er fra Polen. Hun har nå søkt på stilling som kabinansatt med base Warsawa. Hun er meget etusiastisk og begeistret over en slik mulighet, og jeg tror hun kan ha meget gode muligheter.
Hun er høyt utdannet (Cand.mag), snakker Polsk, russisk, engelsk, tysk og flytende norsk. Hun jobber nå i dag som kommunikasjonsrådgiver for et mellomstort polsk firma, med 55 timers uke og en lønn som er på 3200 NOK. Som hun sier.. om hun kan få omtrent samme lønn, fly 5 dager og ha fri 2-3 dager så er hun ikke i tvil på hva hun velger. Det er ikke snakk om sosial dumping som enkelte her vi ha det til. Det handler om å gi muligheter til MEGET kompetent arbeidskraft som i dag lever et godt liv med NOK3200 i mnd lønn med det prisnivået som de har der. Det er DET som må være utgangspunktet for en ansettelse av utenlandsk personell med base, bosted og lokalt kostnadsnivå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Newcomer
|
![]()
Til Blubird: Tar man rating på 737NG får man automatisk hele regla fra 300 til 900.
Er kun konverterings-trening for å gå over fra -300/400/500 til NG-serien, og vice versa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Spennende og nytt fra Norwegian... De har jo allerede mange østeuropeere i kabinen (les: svensker). Tar av meg hatten for at Norwegian tørr og satser...på lik linje som det heller ikke skal være noe problem for SAS med asiatiske ansatte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er jo ikke noe nytt at Europeiske LCC’er bygger baser rundt om i Europa med lokal arbeidskraft. Dersom det er base i Polen Norwegian skal bygge må man heller si velkommen etter!
Leser i dagens aviser at det er lønnsfest for polske arbeidere i Norge, Felleforbundet jobber iherdig med en minstelønn på 126 kroner timen. Tror nok at lønnsnivået blant EU landene innen få år har jevnet seg ut, se bare på Italia og Spania. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og i Polen mysser det av arbeidsledige piloter? NOT! Det har vært svært mange polakker som har tatt typerating på 767 på SFA (Scandinavian Flight Academy) og tatt seg jobb andre steder i Europa.De sier at det er få arbeidsledige piloter i Polen,og iflg. SFA,så er det pr. dags dato under ti elever på Flyskolene i de tre baltiske landene (ultimo januar -06).Ikke noe overflødighetshorn for andre flyselskaper,m.a.o.
![]() |
#71 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg synes da NAX skal ha honnør for å hele tiden ligge langt fremme hva gjelder å tenke kostnader og holde disse lavt. Selv om det for oss "rikinger" her på bjerget føles galt at andre skal fly for 4-5000 kr mnd må man tenke litt lengre..
Jeg er enig med det du sier Farmer.... Det blir OG spennende å se planene dems fremad...De sa jo for en tid tilbake at det er jo grenser for hvor mye man kan fly Nordmenn ut av Norge, og at man da og må tenke nytt og i andre baner..... Stå på Bjørn K. og alle i selskapet..... ![]()
![]() |
#72 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som ENGM RAMP sier begynner det norske markedet å mettes og for fortsatt vekst må de se på andre muligheter. Hvis de velger baser i utlandet synes jeg at de burde revurdere navnet Norwegian på disse flygningene. Jeg har heller ikke forstått at ikke DY tok sjangsen på GOT før Flyme gjorde det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tror at pilotene i Nasse gnir seg i hendene. Billigere arbeidskraft, mer aksjeutbytte, mer penger i kassen.
Men som en liten bisetning, de blir vel litt "hyklerisk" å ikke gi disse folka samme vilkår som de Norske kollegaene, tross alt så er selskaet Norsk, har hovedkontor i Norge og har vel igrunnen ingenplaner om å opprette reigonalt kontor i Polen. De burde vel få "samme" betingelser som Norsk Fagforening har kjempet for at Øst Europeiske bygningsarbeidere skal ha, likt arbeid, lik lønn. Dette føyer seg fint inn i Norwegian's måte å spare penger på. lik Lærlingeplassene, billig arbeidskraft.. :devil |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så lenge dem jobber i Norge så skal dem ha de samme vilkårene! Det er det vel ingen som er uenig i?? Men det er selv for en ”venstrevridd” som meg vanskelig å kunne se hvorfor en bedrift skal betale norsk lønn for ansatte de har ansatt i andre land… Kommer ikke på noen bedrifter som gjør det… lokal lønn er og blir det som er mest naturlige…..Tenk hvis SS, Norske Skog, Statoil eller Hydro må begynne å ansette sine arbeidere ute i verden på norske vilkår….Tror at mange arbeidere ville ha jublet… jeg er ikke sikker på at bedriftene ville ha gjort det samme…..
Kanskje man skal lage kjøreregler for alle land…. Alle skal lønnes på nivået til det dyreste landet bedriften handler med, har kontorer i eller er eid fra…. Det hadde vært no det…… :devil Er det så mange norske piloter på leting etter jobb for tiden? Lærlingeplasser er en fabelaktig ide! Flere bransjer burde gå tilbake til den typen ordninger! Om de som er lærlinger i NAS lærer noe er et annet spørsmål! ![]() :smokin |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
DY pilotene virker fortsatt positive:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article747012.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja mange er nok overrasket over at pilotene i Norwegian ikke stritter imot planen til sin ledelse.
Tror dette er smart av Norwegian. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Et interessant resonnement av BU662. Det neste spørsmålet er da: På hvilken måte vil Norwegian vokse videre? Vil dette skje med flygninger som tar utgangspunkt i Norge, eller har de mer vidløftige planer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Tja, mulig leder'n har slått av Mobilen ? Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg er en av flere som har søkt Norwegian de siste månedene. Har rating og erfaring, jobber i utlandet, men ønsker å flytte hjem. Ingen av oss har enda fått innkallelse til intervju. Foreløpig. Naturligvis vil jeg ikke flytte til Warsawa, men man føler jo seg allikevel ganske snytt når man annonserer etter piloter på "hemmelig" vis. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Norwegian skal visst så langt ha mottatt 100 søknader fra Polen
http://www.hangar.no/articles/834/1/Norwegian%3A-100-piloter-s%F8ker-jobb |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-CPH-WAW-IST-KUL-PNG-LGK-KUL-IST-WAW-CPH-OSL med SK, TK og AK i C og Y - Live | LNv22 | TripReports | 19 | 20-11-2013 16:00 |
Kjos vurderer å øke på HAU, samt egen crewbase og utenlandsdestinasjoner. | ClassOne | Flyforum | 10 | 01-09-2010 17:29 |
WAW-ORY og WAW-ARN - stenger man? | Stoarn | Flyforum | 5 | 12-06-2009 23:02 |