Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2006, 21:46   #61
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by captaink


Det at flygerforeningen ikke ser noe problem med dette kommer nok ikke til å stå uimotsagt veldig lenge. Skal gjette at Mr. Vatnar har fått en del telefoner i dag.
Velger sikkert å ta diskusjonen et annet sted enn i media for å ikke skape dårlig stemning
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 21:50   #62
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Kan vi holde oss til topic kanskje, det må vel være mye mer spennende å diskutere DY's planer rundt Polen fremfor hverandre her.

Jeg stusset også litt på dette med rating på -300 til -900, hvordan fungerer egentlig dette - er det slik at man får rating på hele 737-regla samtidig, eller per maskin/variant? Mtp at de er såpass like, óg at man neppe finner spesielt mange polske piloter med -900-rating (tatt i betraktning at kun KLM flyr dem i Europa).
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 21:54   #63
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Jeg ble nettop oppringt av en av våre tidligere Au-Pairer som er fra Polen. Hun har nå søkt på stilling som kabinansatt med base Warsawa. Hun er meget etusiastisk og begeistret over en slik mulighet, og jeg tror hun kan ha meget gode muligheter.
Hun er høyt utdannet (Cand.mag), snakker Polsk, russisk, engelsk, tysk og flytende norsk. Hun jobber nå i dag som kommunikasjonsrådgiver for et mellomstort polsk firma, med 55 timers uke og en lønn som er på 3200 NOK. Som hun sier.. om hun kan få omtrent samme lønn, fly 5 dager og ha fri 2-3 dager så er hun ikke i tvil på hva hun velger.
Det er ikke snakk om sosial dumping som enkelte her vi ha det til. Det handler om å gi muligheter til MEGET kompetent arbeidskraft som i dag lever et godt liv med NOK3200 i mnd lønn med det prisnivået som de har der. Det er DET som må være utgangspunktet for en ansettelse av utenlandsk personell med base, bosted og lokalt kostnadsnivå.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 21:55   #64
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by captaink


Det at flygerforeningen ikke ser noe problem med dette kommer nok ikke til å stå uimotsagt veldig lenge. Skal gjette at Mr. Vatnar har fått en del telefoner i dag.
Så du er en av pilotene i NAS som har kontaktet Mr. Vatnar?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 22:37   #65
FL410
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 17
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Til Blubird: Tar man rating på 737NG får man automatisk hele regla fra 300 til 900.
Er kun konverterings-trening for å gå over fra -300/400/500 til NG-serien, og vice versa.
FL410 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 04:36   #66
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by LN-KOG


Quote:
Originally posted by cabincruiser

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Sier MCP deg noe, cabincruiser? Jeg synes standpunktet til FBU var rimelig steinaldersk og sjåvinistisk. Mon ikke han er økonom...
Nei jeg er ikke økonom. Derimot så finner du meg i den røde fløy politisk.
Jeg har ingenting til overs for mennesker som setter seg og sitt yrke høyere enn andre.
Det er null og nada forskjell på en servitør,kabincrew eller søppeltømmer.
? har du slått deg i hodet ?
Flåsete svar, men jeg forventet meg egentlig ikke annet fra den kanten!
FBU is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 06:35   #67
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by LN-KOG


Quote:
Originally posted by cabincruiser

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Sier MCP deg noe, cabincruiser? Jeg synes standpunktet til FBU var rimelig steinaldersk og sjåvinistisk. Mon ikke han er økonom...
Nei jeg er ikke økonom. Derimot så finner du meg i den røde fløy politisk.
Jeg har ingenting til overs for mennesker som setter seg og sitt yrke høyere enn andre.
Det er null og nada forskjell på en servitør,kabincrew eller søppeltømmer.
? har du slått deg i hodet ?
Flåsete svar, men jeg forventet meg egentlig ikke annet fra den kanten!
Hva er det med Stavanger ?? er det noe i drikkevannet ?? er det rellion ?? eller fant aldri Margrete Munthe Stavanger ??
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 07:43   #68
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,393
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Spennende og nytt fra Norwegian... De har jo allerede mange østeuropeere i kabinen (les: svensker). Tar av meg hatten for at Norwegian tørr og satser...på lik linje som det heller ikke skal være noe problem for SAS med asiatiske ansatte.
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 08:54   #69
Klippe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Dette er jo ikke noe nytt at Europeiske LCC’er bygger baser rundt om i Europa med lokal arbeidskraft. Dersom det er base i Polen Norwegian skal bygge må man heller si velkommen etter!

Leser i dagens aviser at det er lønnsfest for polske arbeidere i Norge, Felleforbundet jobber iherdig med en minstelønn på 126 kroner timen. Tror nok at lønnsnivået blant EU landene innen få år har jevnet seg ut, se bare på Italia og Spania.
Klippe is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 12:44   #70
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Og i Polen mysser det av arbeidsledige piloter? NOT! Det har vært svært mange polakker som har tatt typerating på 767 på SFA (Scandinavian Flight Academy) og tatt seg jobb andre steder i Europa.De sier at det er få arbeidsledige piloter i Polen,og iflg. SFA,så er det pr. dags dato under ti elever på Flyskolene i de tre baltiske landene (ultimo januar -06).Ikke noe overflødighetshorn for andre flyselskaper,m.a.o.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 13:48   #71
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Jeg synes da NAX skal ha honnør for å hele tiden ligge langt fremme hva gjelder å tenke kostnader og holde disse lavt. Selv om det for oss "rikinger" her på bjerget føles galt at andre skal fly for 4-5000 kr mnd må man tenke litt lengre..

Jeg er enig med det du sier Farmer....

Det blir OG spennende å se planene dems fremad...De sa jo for en tid tilbake at det er jo grenser for hvor mye man kan fly Nordmenn ut av Norge, og at man da og må tenke nytt og i andre baner.....

Stå på Bjørn K. og alle i selskapet.....

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 14:33   #72
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Som ENGM RAMP sier begynner det norske markedet å mettes og for fortsatt vekst må de se på andre muligheter. Hvis de velger baser i utlandet synes jeg at de burde revurdere navnet Norwegian på disse flygningene. Jeg har heller ikke forstått at ikke DY tok sjangsen på GOT før Flyme gjorde det!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 07:19   #73
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Tror at pilotene i Nasse gnir seg i hendene. Billigere arbeidskraft, mer aksjeutbytte, mer penger i kassen.
Men som en liten bisetning, de blir vel litt "hyklerisk" å ikke gi disse folka samme vilkår som de Norske kollegaene, tross alt så er selskaet Norsk, har hovedkontor i Norge og har vel igrunnen ingenplaner om å opprette reigonalt kontor i Polen.

De burde vel få "samme" betingelser som Norsk Fagforening har kjempet for at Øst Europeiske bygningsarbeidere skal ha, likt arbeid, lik lønn.

Dette føyer seg fint inn i Norwegian's måte å spare penger på. lik Lærlingeplassene, billig arbeidskraft..
:devil
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 10:46   #74
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Så lenge dem jobber i Norge så skal dem ha de samme vilkårene! Det er det vel ingen som er uenig i?? Men det er selv for en ”venstrevridd” som meg vanskelig å kunne se hvorfor en bedrift skal betale norsk lønn for ansatte de har ansatt i andre land… Kommer ikke på noen bedrifter som gjør det… lokal lønn er og blir det som er mest naturlige…..Tenk hvis SS, Norske Skog, Statoil eller Hydro må begynne å ansette sine arbeidere ute i verden på norske vilkår….Tror at mange arbeidere ville ha jublet… jeg er ikke sikker på at bedriftene ville ha gjort det samme…..
Kanskje man skal lage kjøreregler for alle land…. Alle skal lønnes på nivået til det dyreste landet bedriften handler med, har kontorer i eller er eid fra…. Det hadde vært no det…… :devil

Er det så mange norske piloter på leting etter jobb for tiden?

Lærlingeplasser er en fabelaktig ide! Flere bransjer burde gå tilbake til den typen ordninger! Om de som er lærlinger i NAS lærer noe er et annet spørsmål!

:smokin
Jack is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 13:38   #75
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

DY pilotene virker fortsatt positive:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article747012.ece
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 14:01   #76
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Ja mange er nok overrasket over at pilotene i Norwegian ikke stritter imot planen til sin ledelse.
Tror dette er smart av Norwegian.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 14:21   #77
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Et interessant resonnement av BU662. Det neste spørsmålet er da: På hvilken måte vil Norwegian vokse videre? Vil dette skje med flygninger som tar utgangspunkt i Norge, eller har de mer vidløftige planer?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 15:06   #78
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by Someone


DY pilotene virker fortsatt positive:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article747012.ece

Tja, mulig leder'n har slått av Mobilen ?

Quote:
Originally posted by captaink


Det at flygerforeningen ikke ser noe problem med dette kommer nok ikke til å stå uimotsagt veldig lenge. Skal gjette at Mr. Vatnar har fått en del telefoner i dag.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2006, 18:48   #79
FL410
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 17
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Det finnes (trolig) ikke lenger ledige 737-Piloter i Norge.
En sannhet med modifikasjoner!
Jeg er en av flere som har søkt Norwegian de siste månedene.
Har rating og erfaring, jobber i utlandet, men ønsker å flytte hjem.
Ingen av oss har enda fått innkallelse til intervju. Foreløpig.
Naturligvis vil jeg ikke flytte til Warsawa, men man føler jo seg allikevel
ganske snytt når man annonserer etter piloter på "hemmelig" vis.
FL410 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 13:08   #80
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Norwegian skal visst så langt ha mottatt 100 søknader fra Polen

http://www.hangar.no/articles/834/1/Norwegian%3A-100-piloter-s%F8ker-jobb
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-CPH-WAW-IST-KUL-PNG-LGK-KUL-IST-WAW-CPH-OSL med SK, TK og AK i C og Y - Live LNv22 TripReports 19 20-11-2013 16:00
Kjos vurderer å øke på HAU, samt egen crewbase og utenlandsdestinasjoner. ClassOne Flyforum 10 01-09-2010 17:29
WAW-ORY og WAW-ARN - stenger man? Stoarn Flyforum 5 12-06-2009 23:02


All times are GMT +2. The time now is 15:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.