Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2006, 17:41   #41
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by A320


Folk gir vel f i hvem som jobber i cabin så lenge de får billige billetter.
Sikkerhetssmessig kommer mange aspekter inn i bildet her.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 17:43   #42
cabincruiser
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by cabincruiser


Quote:
Originally posted by Jack




Er ikke dette noe av det samme som SAS, AY og andre har gjort med serveringsdamene dem har ansatt i Asia?
:smokin :smokin
Serveringsdamene? Det var en rimelig respektløs tittulering. Var det med hensikt, eller er du bare uvitende?
Respektløs tittulering?
Hva er respektøst med det? Er det noen forskjell på folk som har tatt en servitør utdanelse fremfor kabin crew.. Synes det er rimelig respektløst og heve seg over denne yrkesgruppen!
Hvis du ikke forstår hvorfor det er en respektløs tittulering er du enten en kverulant eller litt dum?

Men for all del. La meg stave det for deg:

- Serveringsdame er en yrkestittel ingen kelner eller servitør ville brukt om seg selv.
- Tittelen utelukker det mannlige kjønn fra yrket, hvilket er en fornærmelse for menn i lufta.
- Kabincrew er tilstede i kabinen på grunn av sikkerhetsfunksjonen - ingenting annet. At vi også har en servicefunksjon er jo helt naturlig, ettersom vi har tid til det. Men jeg lover deg: Hadde det ikke vært påbudt å ha kabincrew ombord for sikkerhetens skyld, så hadde det heller ikke dette yrket eksistert. Ergo er det forskjell på en "serveringsdame" og kabincrew.
- Hvilken "serveringsdame" har 6 ukers kurs på restaurant-typen, omfattende førstehjelpskurs, hjertestarterkurs, er trent i å evakuere restauranten på 90 sek, har meget gode språkkunnskaper, har høyere utdannelse? Veldig mange som jobber som CA har nemelig høy kompetanse.

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 17:46   #43
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Godt å se at dobbeltmoralen har fin grobunn enda. Det må jo tross alt være ok med dobbelt så mye moral som vanlig moral.

Alle her til lands nyter godt av polske håndverkere og da kaller man det markedskreftene og fine ting. Alle her til lands nyter veldig godt av at selskap får redusert kostnader med å outsource ting til India, og likevel så skal noen være så trangsynt at når det plutselig en annen yreksgruppe så heter det ikke markedskrefter, da er det solidaritet.

Resten av verden fungerer på de vilkår markedet kan tilby, stort sett, velkommen etter. For min del betyr det at Norge er et gyllent sted, hvis dere er så misfornøyde med norske forhold så gå et sted dere føler dere kan gjøre det bedre?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 18:04   #44
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Godt å se at dobbeltmoralen har fin grobunn enda. Det må jo tross alt være ok med dobbelt så mye moral som vanlig moral.

Alle her til lands nyter godt av polske håndverkere og da kaller man det markedskreftene og fine ting. Alle her til lands nyter veldig godt av at selskap får redusert kostnader med å outsource ting til India, og likevel så skal noen være så trangsynt at når det plutselig en annen yreksgruppe så heter det ikke markedskrefter, da er det solidaritet.

Resten av verden fungerer på de vilkår markedet kan tilby, stort sett, velkommen etter. For min del betyr det at Norge er et gyllent sted, hvis dere er så misfornøyde med norske forhold så gå et sted dere føler dere kan gjøre det bedre?

-A
Mulig det er jeg som er dum, men det innlegget skjønte jeg ikke så mye av.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 18:07   #45
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by OEH
Mulig det er jeg som er dum, men det innlegget skjønte jeg ikke så mye av.
Hvilken del var vanskeligst?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 18:13   #46
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Never mind
OEH is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 18:21   #47
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Quote:
Originally posted by OEH
Mulig det er jeg som er dum, men det innlegget skjønte jeg ikke så mye av.
Hvilken del var vanskeligst?
Slapp av ph-ndr, med forståelse er det som med moralen:
- noen vil forstå men forstår ikke
- noen vil ikke forstå men innerst inne har de forstått det og vil derfor kverulere og protesteres
- de siste er den gruppen jeg ikke forstår - de som forstår det med en gang og bare aksepterer det.

Så finnes det noen flere varianter mellom disse tre hovedforståelser.
Du ph-ndr, forståelse er egentlig vanskelig, men klokere blir vel en kanskje ikke, eller?

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 18:38   #48
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by Jack

E vel en selvfølge at polakkene skal få betalt det de skal... og da e det jo naturlig at dem får noirske betingelser hvis de begynner å fly innad i Norge og fra Norge!
hvorfor i alverden skulle de dog have norsk løn hvis de flyver til Norge??? SAS piloter får jo heller ikke kinesisk løn på PVG flyvninger.

Er man ansat i Polen får man polsk løn - easy peasy! Og med EU/EØS's indre luftfartsmaked kan ansatte i et polsk selskab flyver hvor og hvornår de vil i EU/EØS (med undtagelse af visse statssøttede monopol/serviceforpligtigelsesruter som anbudsruter i N / S og ORY-Corsica!

Men DY burde måske overveje at skifte navn til "European" med base i Polen og få nogle "real Europeans" på halerne - hvordan det begreb så end defineres!!!!!
Guest is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 19:02   #49
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by cabincruiser

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Sier MCP deg noe, cabincruiser? Jeg synes standpunktet til FBU var rimelig steinaldersk og sjåvinistisk. Mon ikke han er økonom...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 19:11   #50
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Jeg er helt ening med Cabincruiser i hans innlegg Dessuten liker vi ikke diskriminering av menn!
Kanskje vi har noen bitre wannabees around here?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 19:35   #51
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by MD11


Jeg er helt ening med Cabincruiser i hans innlegg Dessuten liker vi ikke diskriminering av menn!
Kanskje vi har noen bitre wannabees around here?
Jeg tror ikke fru cabincruiser liker at kjønnskiftet (se her). Ellers er jeg enig.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 19:37   #52
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

strange???

Their aircraft do look a lot like Polish condoms, doesn't they?

brgds
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 19:42   #53
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by slowandsilly


strange???

Their aircraft do look a lot like Polish condoms, doesn't they?

brgds
don't they or do they not

But otherwise, please clarify. Do I hear a confession in the coming?
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 20:18   #54
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by Jack


Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Ikke rart man ikke finner flere Norske helter å pryde halefinnene med , her må man
jo ha plass til både Svenske og Polske helter

RealNorwegians
Denne nyheten må ha gjort dagen din!




Edit: Fjernet upassende bemerkning. LN-MOW
It didt , men søren også hvilken kommentar var det jeg gikk glipp av som MOW'n har gjort en rm <upasende bemerking> på da ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 20:34   #55
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by cabincruiser


Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by cabincruiser


Quote:
Originally posted by Jack




Er ikke dette noe av det samme som SAS, AY og andre har gjort med serveringsdamene dem har ansatt i Asia?
:smokin :smokin
Serveringsdamene? Det var en rimelig respektløs tittulering. Var det med hensikt, eller er du bare uvitende?
Respektløs tittulering?
Hva er respektøst med det? Er det noen forskjell på folk som har tatt en servitør utdanelse fremfor kabin crew.. Synes det er rimelig respektløst og heve seg over denne yrkesgruppen!
Hvis du ikke forstår hvorfor det er en respektløs tittulering er du enten en kverulant eller litt dum?

Men for all del. La meg stave det for deg:

- Serveringsdame er en yrkestittel ingen kelner eller servitør ville brukt om seg selv.
- Tittelen utelukker det mannlige kjønn fra yrket, hvilket er en fornærmelse for menn i lufta.
- Kabincrew er tilstede i kabinen på grunn av sikkerhetsfunksjonen - ingenting annet. At vi også har en servicefunksjon er jo helt naturlig, ettersom vi har tid til det. Men jeg lover deg: Hadde det ikke vært påbudt å ha kabincrew ombord for sikkerhetens skyld, så hadde det heller ikke dette yrket eksistert. Ergo er det forskjell på en "serveringsdame" og kabincrew.
- Hvilken "serveringsdame" har 6 ukers kurs på restaurant-typen, omfattende førstehjelpskurs, hjertestarterkurs, er trent i å evakuere restauranten på 90 sek, har meget gode språkkunnskaper, har høyere utdannelse? Veldig mange som jobber som CA har nemelig høy kompetanse.

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Usaklig
FBU is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 20:35   #56
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

For å få denne tråden tilbake på rett spor vil jeg vise til hva Kjos selv uttaler om dette:


- En forberedelse til å åpne en polsk base?

- Det har vi ikke besluttet ennå, men alt er mulig, sier Kjos til VG.

Annonser på engelsk er rettet mot kapteiner og styrmenn, mens annonser på polsk er rettet mot flyvertinner.

- Vi flyr mye på Polen i dag, har 15 ukentlige flyginger på Warzawa, Krakow og Gdansk. Mange polske passasjerer kan ikke engelsk, og vi mener det er hensiktsmessig med lokal arbeidskraft som kan de aktuelle språkene, sier Kjos.

Han bekrefter at en eventuell base med lokal tilknytning vil gi lønns- og arbeidsbetingelser på polsk nivå.

- Ikke redd for utviklingen

Leder i Norwegians flygerforening, Halvor Vatnar er ikke redd for utviklingen, og mener en kostnadsbesparelse i form av lavere lokale lønninger, bare være kortvarig ettersom pris- og lønnsnivået i Sentral- og Øst-Eurpa raskt øker.

- Hvis det blir ansatt polske flygere, tar vi det for gitt at selskapet vil følge den kollektivavtalen vi har får våre drøyt 180 flygere, sier Vatnar.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 20:37   #57
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Foreløpig ikke snakk om base i Polen, og merker oss at flygerforeningen i Norwegian ikke ser noen store vansker med dette.

Må nesten være irriterende for endel
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 20:38   #58
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by LN-KOG


Quote:
Originally posted by cabincruiser

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Sier MCP deg noe, cabincruiser? Jeg synes standpunktet til FBU var rimelig steinaldersk og sjåvinistisk. Mon ikke han er økonom...
Nei jeg er ikke økonom. Derimot så finner du meg i den røde fløy politisk.
Jeg har ingenting til overs for mennesker som setter seg og sitt yrke høyere enn andre.
Det er null og nada forskjell på en servitør,kabincrew eller søppeltømmer.



FBU is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 21:16   #59
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by LN-KOG


Quote:
Originally posted by cabincruiser

Men alt dette vet du vel. Du er bare ute etter å krangle. Og jeg gidder ikke krangle med en kverulant.
Sier MCP deg noe, cabincruiser? Jeg synes standpunktet til FBU var rimelig steinaldersk og sjåvinistisk. Mon ikke han er økonom...
Nei jeg er ikke økonom. Derimot så finner du meg i den røde fløy politisk.
Jeg har ingenting til overs for mennesker som setter seg og sitt yrke høyere enn andre.
Det er null og nada forskjell på en servitør,kabincrew eller søppeltømmer.
? har du slått deg i hodet ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 21:45   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Polish pilot in NAS/WAW crewbase'

Jeg er økonom..... Jeg klarer til og med å se forskjell på ulike yrkesgrupper, og jeg klarer også å se at begrepet "serveringsdame" kan virke noe malplassert i forhold til kabincrew. Kabincrewet hos f.eks. DY på korte turer innen sør-Norge er vel ikke engang i nærheten av å være "serveringsdame".

det at det er forskjell på ulike yrkesgrupper betyr derimot ikke at noen er mer verdt enn andre (selv om noen verdsettes høyere om man ser på den finansielle siden av saken).
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-CPH-WAW-IST-KUL-PNG-LGK-KUL-IST-WAW-CPH-OSL med SK, TK og AK i C og Y - Live LNv22 TripReports 19 20-11-2013 16:00
Kjos vurderer å øke på HAU, samt egen crewbase og utenlandsdestinasjoner. ClassOne Flyforum 10 01-09-2010 17:29
WAW-ORY og WAW-ARN - stenger man? Stoarn Flyforum 5 12-06-2009 23:02


All times are GMT +2. The time now is 16:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.