Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2013, 15:02   #1
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Default Business-tips til Abu Dhabi?

Hei

Trenger noen tips/råd/inspill til en tur til Abu Dhabi.

Fakta :

Meg og Samboer
Utreise: Ca 28 november
Hjemreise : Ca 8-9 desember

Ønsker primært å fly til Abu Dhabi, Dubai blir nødløsning.

Har ca 60 000 Eurobonus Poeng.

Kunne tenkt meg å reist i Business ene veien, ser at upgrade fra Economy til Business i Star Alliance koster 30000 poeng, dvs at jeg har nok poeng for oss begge til å oppgradere en vei. Men det forutsetter vel at jeg booker i en høyere booking klasse enn "lowest fare". Forstod det i alle fall slik ut fra Lufthansa sine sider. I tillegg avhenger det jo av tilgjengelighet. Er det noen som helst mulighet og oppgradere ved innsjekk/gate fra laveste booking klasse, enten med poeng eller cash? Enten hos Star Alliance eller andre?

Det går selvfølgelig an å betale for Business ved bestilling, men det føler jeg blir vel dyrt, fra 20 000 t/r pr pers.

Er det noen som har erfaringer eller ideer på hvordan vi kan få business enten tur/retur eller helst på turen nedover? Kan Lifemiles eller US være en ide?

Setter pris på alle innspill og ideer.
Old 30-08-2013, 15:22   #2
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Default Re: Business Tips til Abu Dhabi

Billigste business fare OSL-AUH er med TK med en selling fare på ca. 12 700 kroner. Nå er IST-AUH segmentet kun 300 miles lenger enn OSL-IST, og begge segment går med narrow body fly. Så ulempen er at man ikke får en long haul opplevelse i et widebody fly.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2013, 15:28   #3
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Billigste business fare OSL-AUH er med TK med en selling fare på ca. 12 700 kroner. Nå er IST-AUH segmentet kun 300 miles lenger enn OSL-IST, og begge segment går med narrow body fly. Så ulempen er at man ikke får en long haul opplevelse i et widebody fly.
Ja, den så jeg, frister mer med et "langt" strekk i widebody, enn 2 "halvlange" i narrow.
Old 31-08-2013, 18:34   #4
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Business Tips til Abu Dhabi

Du kan fly business-class med Egypt Air fra København til Abu Dhabi for ca kr 9.500,-. Så kan du bruke bonuspoengene dine til 2 t/r billetter til CPH. Men det er vel ikke widebodies mellom CPH, CAI og AUH heller?
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 19:12   #5
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Du kan fly business-class med Egypt Air fra København til Abu Dhabi for ca kr 9.500,-. Så kan du bruke bonuspoengene dine til 2 t/r billetter til CPH. Men det er vel ikke widebodies mellom CPH, CAI og AUH heller?
Egypt Air dukker ikke alltid opp på søkemotorer ser jeg.

Jeg har begynt å sjekke den muligheten, bruke poeng til å komme ut fra Norge( flyr forresten ut fra HAU evt SVG ) , så finne C-klasse direkte fra somewhere

Et spørsmål, si at jeg har kjøpt billigste økonomibillett med Lufthansa, ( som ikke kan oppgraderes i følge hjemmesiden) , men der er ledig på C klasse ved avgang, vil de fortsatt si nei til oppgradering med poeng/cash?
Old 31-08-2013, 19:46   #6
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ClassOne View Post

Jeg har begynt å sjekke den muligheten, bruke poeng til å komme ut fra Norge( flyr forresten ut fra HAU evt SVG ) , så finne C-klasse direkte fra somewhere

Et spørsmål, si at jeg har kjøpt billigste økonomibillett med Lufthansa, ( som ikke kan oppgraderes i følge hjemmesiden) , men der er ledig på C klasse ved avgang, vil de fortsatt si nei til oppgradering med poeng/cash?
Nei de vil ikke gjøre untak med mindere du har senator status hos m&m da hender det det har funket for min del.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:29   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Vurdere å fly inn til Dubai eller å sjekke priser fra London eller begge deler? BA selger Dubai til 14.000 NOK fra SVG/BGO/OSL, hender EK har gode priser fra CPH, LHR m.v.

Quote:
NB1: Egypt Air er tørrlagt

NB2: CAI kan kanskje være litt sjansespill å evt. få en missed connection. Har også sett at BA har annonsert endringer i tider til/fra CAI pga. portforbud o.l. der nede

Last edited by Discus; 31-08-2013 at 22:36.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:33   #8
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Default Re: Business-tips til Abu Dhabi?

Flyr da ikke med tørrlagte selskaper
Old 01-09-2013, 00:51   #9
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Chaos Controller's Avatar

Tror det billigste du kan finne ned hit utenom turkish er vel air Berlin, de flyr daglig baade fra Berlin og Dusseldorf, men er vel ikke ordentlig busienssklasse hos dem?

Ellers kan det vaere en mulighet aa bestille Garuda Indonesia fra Amsterdam? Ikke sikker paa hva de ligger paa i pris. Bortsett fra dem er det stort sett bare Etihad, Air France, KLM, Lufthansa og Brittish airways som flyr til Abu Dhabi fra Europa.

Foeler du deg vaagal kan du alltids booke Biman Bangeladesh fra Roma, de flyr daglig (tror jeg) med en Airbus 310, men tipper det ikke er saa lukserioest i businessklassen deres

utover det er det Etihad som er verdt aa satse paa, de har jo mange destinasjoner i Europa, saa om du er villig til aa reise paa to billetter er det jo mulig aa finne noe billig kanskje?
Old 01-09-2013, 10:48   #10
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Er det noen som har erfaringer eller ideer på hvordan vi kan få business enten tur/retur eller helst på turen nedover? Kan Lifemiles eller US være en ide?

Setter pris på alle innspill og ideer.
Det ser ganske lett ut å få tak i bonusseter til/fra AUH med både TK og LH, så jeg hadde vurdert dette alternativet. Tur/retur i business med USDM koster bare 60 000 miles, som koster 6-7000 kr å kjøpe (+ skatter/gebyrer ved bestilling). Men de siste par månedene har det vært problemer med at US ikke kan se LH-seter i C, så jeg hadde sjekket det og satt bestillingen på vent før du kjøper miles, om du går for den løsningen.
Old 01-09-2013, 12:55   #11
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Ser ut som om KLM tar cashupgrade, både gjennom "auksjon" på nettet 30 timer før, og ved innsjekk/gate dersom det er ledig. Prisene er dog vanskeligere å finne...
Old 01-09-2013, 13:06   #12
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Quote:
Ser ut som om KLM tar cashupgrade, både gjennom "auksjon" på nettet 30 timer før, og ved innsjekk/gate dersom det er ledig. Prisene er dog vanskeligere å finne...
Det rapporteres fortløpende om priser på buy-ups i denne tråden her.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2013, 13:14   #13
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Det rapporteres fortløpende om priser på buy-ups i denne tråden her.
Takk skal du ha, skal følge med litt fremover
Old 01-09-2013, 15:40   #14
nime
ScanFlyer Silver

Hva med å bruke noen poeng på å komme seg til FRA, deretter f.eks FRA-MCT-AUH med WY i C?

Ca 16k pr person t/r, og Oman Air er ingen dårlig opplevelse i C...
nime is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2013, 12:24   #15
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

Det ble ikke C nedover denne gang. Men Brussel airlines fra OSL til BRU og videre til AUH med Etihad. Nye selskaper og nye flyplasser. Så får man se når det nærmer seg om man blir tilbudt oppgradering til C for Cash. Ut fra det jeg finner på nett, så kan der være håp
Old 07-10-2013, 14:46   #16
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Quote:
Det ble ikke C nedover denne gang. Men Brussel airlines fra OSL til BRU og videre til AUH med Etihad. Nye selskaper og nye flyplasser. Så får man se når det nærmer seg om man blir tilbudt oppgradering til C for Cash. Ut fra det jeg finner på nett, så kan der være håp
Etihad pleier å levere bra... Jeg har hatt noen turer på agentbillett med Etihad, med "ubekreftet oppgradering". Dvs. at du blir oppgradert om det er ledige seter. Men de er ganske konservative når det gjelder dresscode, så det kan være en fordel å være pen i tøyet dersom dere skal forsøke cashupgrade. Dvs. styr unna jeans, t-shirt og joggesko.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2013, 14:58   #17
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Etihad pleier å levere bra... Jeg har hatt noen turer på agentbillett med Etihad, med "ubekreftet oppgradering". Dvs. at du blir oppgradert om det er ledige seter. Men de er ganske konservative når det gjelder dresscode, så det kan være en fordel å være pen i tøyet dersom dere skal forsøke cashupgrade. Dvs. styr unna jeans, t-shirt og joggesko.
Det er vel en fordel å kle seg litt pent uansett om du ønker upgrade.
De velger vel helst ikke å oppgradere en med joggebukse,jogge sko og t shorte.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules