![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
"Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over"
Hvor mange DC-10 hadde SAS, og hvilken av dem havnet i sjøen ved JFK?..runway overshoot. Den ble visst reparert og satt i drift igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Apropos den episoden på JFK, husker jeg en historie som sto i media som vistnok skulle være sann.
Det var kapteinen på et fly (fra BA eller LH tror jeg det var) som takset forbi den ulykksalige SAS-maskinen som sa: "To the left you can see Manhattan and to the right you see The Airline of the Year". Jeg skal ikke gå god for om dette er san, men uansett en artig liten historie ![]() VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
Det var Lufthansa som slang litt med leppa... maskinen fløy vel videre for FedEx eter at den ble reparert...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,084
|
![]()
Vel har hørt også spydige kommentarer fra SAS kapteiner
![]() I fjor det jeg skulle hjem fra København så hadde et Mærsk fly forsøkt å ta en snarvei over gress området mellom B og C piren med det resultat at nesehjulet kjørte seg solid fast nedi jorda, men resultat at det ble vanskelig å komme forbi. Det var mulig, men det skapte litt forsikelser. Uansett det vi taxet ut og forbi DM maskinen som hadde blitt tømt for folk og hadde omtrent det som var av biler med blinkene lys på Kastrup rundt seg sa kapteinen: "SOm dere kanskje ser skyldes denne forsinkelsen en annet fly som har prøvd og ta en snarvei. Og det blir nok stående der en stund til..." ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
Har sansen for kapteiner som "slenger litt med leppa"... Særlig de som poengterer hvor fint vær det er på Hurum når OSL er stengt...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Ajaj, denne her hadde jeg misset. Åfyttikatta så deilig det var å se disse flyene igjen!
Husker da Catalina'n sto på FBU. Fikk være med da noen skulle ha utsjekkstur og rattet litt på cruise. Trenger vel ikke si hvordan det føltes... Også en stjernemotor på hvert øre! Fant faktisk hele historikken til C-FHNH - scroll ned til femte bilde. Søk også på A-web etter reg'en. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Den skulle vi hatt tilbake igjen til FBU og brukt som museum paa Fornebu Nord!
Ingenting var bedre aa vaakne av enn Catalinaen eller Fjellanger Wideroes Commander paa Loerdag morgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Hehe - den står jo på Beauvais ved Paris og venter på redningsmenn!
Noen gamle gode mekanikere og "litt" kapital så har vi den i lufta... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,121
|
![]()
Har faktisk manualen til denne liggende her et sted.
Den første som kom C-FHNF hvis jeg ikke husker helt feil,hadde fremdeles blistere bak. Det var herlig å sitte der å skue ned på bakken. Gutta som fløy var en historie for seg selv..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Kaptein på den var svensk sjefspilot...
![]() ![]() ![]() Fikk høre av crew at Bækkelund og Tellefsen satt på første klasse. Kjell kikket ut av døra og hylte at han ikke kunne svømme. Sliden var blåst opp, og han foreslo at Arve kunne bruke fela til å padle med, noe som ble kontant avslått. MEN, hehe - flyet lå ikke akkurat ute i Atlanterhavet - det lå med nesa ned i en grunn dreneringsgrøft og resten på land! Regner med at de fikk tilbud om å forlate flyet tørrskodd via en av de bakre dørene. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
och min på den tiden betydligt yngre far stod på JFK och väntade på att få flyga hem den här maskinen som styrman.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 251
|
![]()
Husker at de første gangene jeg var på Gardermoen var sommeren 1980. Hadde lurt fattern til å kjøre en kompis og meg (vi var 10) til Fornebu for å se Airbus A300, som selvfølgelig gikk grisetidlig om morgenen. Da en SAS flyvertinne vi møtte fikk høre dette fortalte hun oss at vi burde jo dra opp til Gardermoen. Der fant man et fly som var ennå større. Og slik havnet vi senere på 'GEN' for å se "Jumbojet". Er litt usikker på om det var det året, eller det neste som det ble flystreik i Sverige. Iallefall dro muttern, fattern, og jeg bort en Lørdag for at poden skulle få myse på flygplan. Den dagen var det en tre-fire Spantax maskiner på bakken til enhver tid. Svenskene kom i busser fra Gøteborg og/eller Stockholm, og ble fløyet ned til syden. Folk satt utenfor terminalen på gresset og spiste middag. Det var fullt overalt, og like mange snakket svensk som norsk Jeg husker at jeg ble sittende hele dagen å se på disse fire motors spanjolene ta av og lande. Er fortsatt usikker på om det var CV-990 eller DC-8. Ville vært litt kult om det var 990er. DC-8 er desverre ikke like "eksotisk"!
Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Men din beretning var hyggelig lesning, BTW. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Om det var i 1980 eller ´81, så var fortsatt CV-990A operativ i Spantax, og det stemmer at den var å se på GEN. de brukte både CV-990 og DC-8-61, men Coronadoen var vanligst.
Forøvrig er DC-8 i utgangspunktet noen få år eldre enn CV-990, men var langt mer utbredt, og finnes fortsatt i drift, det er vel det som gjør den mindre "eksotisk"... Men vakker der den kommer sigende, skulle gjerne sett en igjen, det begynner å bli noen år siden jeg har sett DC-8 "live".
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Jøje meg; da så jeg Catalinaen på gudsforlatte Beauvais for et par måneder siden. Den stod mellom noen Nissenhytte-aktige hangarer for småfly på motsatt side av runwayen for terminalen. Men fikk jeg tatt noe bilde av den? Nope.
Takk for info, ANX! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
2 Scanair-bilder lagt ut siste døgn fra 1992, mens OSL fortsatt bare var et Stortingsvedtak, og flyplassen GEN/ENGM hadde 1 rullebane, 1 terminal som var en ombygd gammel hangar tyskeren satt opp under krigen, og et lavt kontrolltårn i nordvestenden av plassen.
LN-RMF nyscannet og SE-DHT samme dag
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Ahhh.... Knut Viking! Vi (Norsk Flyhistorisk Forening) fløy den CPH-LAX i november 1980 i forbindelse med overtakelsen av den nyrestaurerte Northrop N3PB'en som står på Flysamlingen idag.
Det var Haydn Air Charter som sto for innleie av Catalinaen i en årrekke.Merk: Det er IKKE en PBY,men en kanadiskprodusert maskin (av Vickers Canada),og er dermed egentlig en Canso.Så vet dere det! ![]() Eller tar jeg feil ang. denne?De hadde både amerikanske og kanadiskbygde fly så vidt jeg ble fortalt under en omvisning.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder fra før GEN ble til OSL | VC-10 | Bilder & foto | 14 | 27-04-2015 20:52 |
Trip rapport fra de gode gamle dage | sk931 | Flyhistorisk forum | 4 | 20-04-2013 18:24 |
Flere bilder fra gode gamle FBU | Fellowship | Flyhistorisk forum | 3 | 16-05-2006 17:35 |
Gamle GEN | MD11 | Flyforum | 2 | 17-10-2005 20:25 |
Gode gamle | sk931 | Flyforum | 3 | 22-09-2005 08:50 |