![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg hadde ikke tenkt å reise med fly denne gangen, men Reiseforumet er vel fortsatt rette stedet for denne forespørselen. Det kan jo hende flere lurer på dette.
![]() Det har seg slik at fru flappflapp fyller år om ikke så lenge, og har uttrykt et ønske om å kanskje kunne få dra på spa med flappflapp selv. Noe jeg synes var en god idé som kunne være hyggelig å gjennomføre. Vi snakker én overnatting, sannsynligvis lørdag til søndag. Problemet er at min erfaring på dette området er relativt begrenset, så jeg trenger noen tips. Utgangspunktet er Oslo, og vær og føreforhold på årstiden tilsier at veldig lang reisevei ikke er ønskelig. Videre er vi vel ikke ekstremt kresne på selve spa-behandlingen, men vil heller ha gode fasiliteter i form av basseng, badstu, fin beliggenhet osv osv., samt god mat til alle måltider. Ekteparet flappflapp er ganske skiglade, så mulighet for å ta en liten skitur om været skulle være strålende, kan kanskje komme til å spille inn. Spa-hotellene oppover på fjellet er utelukket på grunn av for lang/glatt reisevei, kanskje med unntak av Norefjell. Så, her er min "longlist" av hva jeg har hørt om eller besøkt selv: - Quality Spa & Resort Holmsbu (har bodd der, men ikke testet spa-fasilitetene) - Quality Spa & Resort Norefjell (ingen erfaring) - Quality Spa & Resort Son (ingen erfaring) - Quality Spa & Resort Strömstad (ingen erfaring) - Hankø Fjordhotell & Spa (litt uaktuell iom at vi har hytte like i nærheten) - Farris Bad, Larvik (har gått forbi og så vidt kikket inn, ellers ingen erfaring) Er det andre steder jeg bør vurdere, og er det noen her inne som har erfaringer med nevnte steder eller andre aktuelle spa? Setter pris på å høre andres erfaringer! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er fra Larvik selv, så jeg må selvsagt anbefale Farris Bad. Har selv vært der, og hadde en veldig fin opplevelse.
På Farris Bad finner du et stort hovedbasseng med et lite fossefall og muligheter for å svømme "motstrøms". I tillegg har badet en "grotte", et eget rom med et lite basseng med skikkelig godt og varmt vann, hvor man kan sitte og bare nyte stillheten og varmen, og evt. ta et par svømmetak. Videre kan man benytte seg av flere forskjellige badstuer og dampbad med forskjellige temperaturer og noen med spesielle lukter (urter, mynte osv), samt at man kan ta et aldri så lite isbad i et bittelite iskaldt basseng. Man kan også benytte seg av et boblebad som står plassert utendørs like utenfor badstuene, noe som gir en litt spesiell følelse. Godt å sitte i et varmt boblebad når det er bitende kaldt rett over overflaten. Den fineste opplevelsen er kanskje boblebadet og badstuen i den lille avstikkeren som vender rett ut mot forden. Her kan man klyve opp i et boblebad i en avdeling som "henger" ut over fjorden, og man kan nyte skikkelig panoramautsikt utover fjorden og noe av byen. I det samme rommet står det nøtteblanding og noe å drikke, så man kan få i seg litt rask næring. Det er også en dør der som leder til en trapp som går rett ned i sjøvannet under, så her er det gode muligheter for å ta seg et bad i sjøen også. Ved siden av det nevnte boblebadet ligger en nok en badstu, med like flott utsikt utover fjorden. Utrolig fint å sitte der i varmen og nyte den lave ettermiddagssola som skinner rett inn i rommet. Jeg har kun vært på Farris Bad én gang, og benyttet meg ikke av spa-behandlingene. Fasilitetene i seg selv var jeg veldig fornøyd med. For min del var det hvertfall nok av valgmuligheter. Vi hadde et dagspass som innebar at vi kunne benytte oss av fasilitetene så lenge vi ville innenfor åpningstiden. Når det gjelder skimuligheter er det jo veldig væravhengig, men om det er nok snø er det nok av skiløyper å velge mellom i Larviksdistriktet, spesielt i områdene rundt Farrisvannet, samt innover i Brunlanes. For øyeblikket kan ikke Larvik skilte med særlig til snø eller skiføre, men dette kan jo fort endre seg. Følg status for skiløypene her: http://www.turistforeningen.no/larvi...php?fo_id=8189 Disclaimer: Jeg har ellers aldri besøkt andre spa, så min eneste spa-erfaring er Farris Bad. Har dermed ingen andre spa-erfaringer å vise til ![]() Last edited by OleSR; 10-01-2012 at 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Jeg ser du sier at du helst ikke vil dra for langt, men prøver meg på et Sverige tips som har fungert veldig bra for alle som skal ta med madammen på spa. www.vann.se. Kan ikke si noe annet enn at jeg trives bra der selv også. Hvis du skal ha en lørdag til søndag så bestill Lilla vann paketet. Dette er så bra value for penga som finnes i "nærheten" ville jeg si. Spavdelingen har varme grotter, badebasseng, badstuer, dampbad osv. Er du i det spreke humøret så løper du ned til sjøen og kaster deg ut i der. Ligger snau havtime unna Lysekil, dvs ca 2,5 time på gode veier fra Oslo. Maten har heller aldri skuffet
![]() Lille vann paket: Övernattning i dubbelrum en natt inklusive frukostbuffé och tvårätters middag. Entré till spa med lån av badrock och handduk samt tofflor. Möjlighet att delta i våra gruppaktiviteter. Frukt och vatten på buffé i spaavdelningen. Tillgång till gym, elljusspår mm. Pris 2012. 1195 kr person i dubbelrum NB: Har vært på Quality Spa & Resort Son som er alright, men kan ikke sammenlignes med Vann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Vann i Sverige kan anbefales, var et fint sted, men kanskje typisk sommersted. Var der senhøstes i fjor, og da var det ...stille. Utleie av kajakk m.v. også.
Norefjell har jeg vært på et par ganger, og dit skal jeg ikke igjen. Mange firmaer som reiser dit, så det er fort grupper på flere hundre i samme reisefølge med de konsekvenser det får for kø til frokost/lunsj og ikke minst "reserverte plasser" osv. De har ikke imponert meg hverken på mat eller service-siden. Veldig små tomannsrom også med mindre man booker leilighet/suite. Beliggenheten er derimot grei. Ellers har vel Blu et glimrende hotell i Trysil - hørt mye positivt om det.
![]() |
#7 |
Legal Eagle
|
![]()
Selv synes jeg Rømskog var glimrende. Fantastisk beliggenhet, flott utsikt, ekstremt beroligende omgivelser, fine turmuligheter og bra basenger mv. Jeg har ikke vært der etter at de fikk nye eiere, så jeg vet ikke noe om maten, men jeg tror likevel jeg ville anbefale dem. Jeg skal dit igjen om tre uker med jobben.
Son har fantastisk mat, ligger flott til, fine basenger og mye designmøbler. Fint restaurant-/barområde og litt mer liv her. Nøktern bygning. Dårlig med skimuligheter, vel? Farris Bad er flott og storslagent!! Litt som et forvokst Rømskog, bare at ferskvannet er byttet ut med saltvann. Fine fasiliteter. Jeg har ikke prøvd Norefjell, men jeg kjenner flere som har vært der og sier det er veldig masete. Passer nok best for større grupper. Holmen Fjordhotell har spaavdeling og glimrende mat. Østers og sjokoladefondant i lunsjbuffeten. Flott beliggenhet med fjord- og øyutsikt. Får man rom med balkong og utsikt mot fjorden, er det absolutt verdt et besøk. Men man kan være uheldig å få et lite rom i en slitt og litt ukurrant fløy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for mange og gode tilbakemeldinger, over all forventning!
![]() Og for å oppklare; skimulighet er ikke avgjørende, men om det er en fantastisk dag i slutten av februar er det deilig å kunne ta seg en tur ut også - til fots eller på ski - ikke bare ligge og koke i en jacuzzi inne hele dagen. ![]() Sverige er absolutt innenfor "range" og vil bli vurdert, Vann har jo en pris som ligger ned mot halvparten av de dyreste norske. Trysil blir for langt unna, og med for dårlig vei (vi vil kunne være sikre på at vi kan reise uproblematisk "uansett" vær). Takk for gjentatte advarsler om Norefjell. RWY 24, jeg tar gjerne en oppdatering fra deg når du har prøvd Rømskog igjen! Ellers er Holmen Fjordhotell et godt forslag, jeg er oppvokst i nærheten der og var innom for lunchbuffet for et par år siden. Veldig bra, både kvalitet og utvalg, i tillegg til at beliggenheten er veldig bra og praktisk. Ser de nå har pusset opp og utvidet en del i 2011. Noen som har prøvd selve spa'et? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Siden Vann er halvparten av prisen, kan du legge litt ekstra penger i behandling på fruen, eller oppgradere til Gourmetpakke, med fler retter og vin. De bruker mye kortreist mat der som er veldig god. Blant annet Hjort, Rådyr osv.
Discus: Er delvis enig med sommerargumentet, siden det er er flottest der på sommeren. Allikvel synes jeg det er best å ligge i en varm gryte når det er kaldt ute ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
geocaching traveler
|
![]()
Sundvollen??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Homsbu aka Støa er fint, men ikke på vinteren om fjorden ikke har frosset, da er det mye frostrøyk, og lite trivelig nede ved fjorden . (ex: hytteeier i både Holmsbu, og på Rødtangen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Amatør
|
![]()
Finnes spa på Oscarsborg, kjenner ikke mye til de men stedet er jo flott
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig kort reisevei fristet veldig, så rett etter jobb fredag om noen uker bærer det til Holmen Fjordhotell for spa-opphold. Prisen er på 2800,- (2 pers) for utvidet spa-pakke og inkluderer
- Suite med utsikt (forhåpentlig ny eller nyoppusset i 2011) - 3-retters middag med dagens meny (ekskl drikkevarer) - frokostbuffet - leie av badekåpe, håndkle og tøfler - en flaske musserende på rommet, samt fat med tørket frukt og nøtter - adgang til spa-anlegget For de som vil sammenligne priser, så er standardtilbudet kr 250 rimeligere pr person og har da standard rom, ikke spa-utstyr og ikke vin/snacks. Får jeg ånden over meg, kan det kanskje hende det dukker opp en liten "trip report" her etter hvert. ![]() RWY 24, har du vært tilbake på Rømskog, skulle du ikke dit i disse dager? Var det fortsatt et bra sted? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Legal Eagle
|
![]()
Hei, igjen! Jeg var i Rømskog på tirsdag og onsdag, og det var fortsatt et fint sted ja. Ønsker man å finne roen og slappe av, er det stedet. Atmosfæren var ekstremt rolig. Grønnsakene var byttet ut med kjøtt siden forrige gang, og lunsj (svin en dag og laks neste) og middag (elg med Pernot-saus) var veldig bra. Frokostbuffeten var kanskje litt trad, men baconet var sprøtt (!) og de hadde er uvant stort utvalg av juicer. Kaffen var god, ikke sedvanlige sur og tynn. Selv prøvde jeg ikke spa-avdelingen denne gangen, men de har jo basseng ute og inne, kald og varm kulp, badstu, opplegg for japansk vask og tilbyr ulike behandlinger, så det står vel ikke tilbake for noe. Noen gikk på ski over vannet (med hodelykter), mens andre (meg selv inkludert) roet ned på rommet og gikk tidlig i baren og området med de dype sofaene, og det var slett ikke gærent.
Anbefales fortsatt! http://www.romskogspa.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Vi vurderer selv en spatur et eller annet sted til høsten, muligens i forbindelse med bryllupsdagen i oktober, så stedet bør vel være litt romantisk så fruen blir happy. Virker som de fleste anbefalt her (Rømskog, Vann og Holmen) virker ok, men greie priser? Last edited by Someone; 05-08-2013 at 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Ikke bodd der selv, men ut fra reklamen Hegnar kjører for Holmen i Kapital er rommene gamle, ikke flatskjerm etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
har inntrykk av at spa biten på holmen er bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Quality Hotell Strand på Gjøvik er bra, men kanskje ikke stedet man drar for romantikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Vi hadde altså “utvidet spa-pakke” med utsiktsrom og musserende/snacks på rommet. At fruen den gang hadde en bolle i oven, slik at vi heller hadde med en halvflaske champagne til meg og tok med oss helflasken hjem, er en annen historie. Men husker at vinen på rommet var en ganske god prosecco og slett ikke den aller billigste. Utvalget av snacks var også standsmessig, med bra kvalitet på varene. Generelt: Holmen Fjordhotell satser mye på konferansegjester, akkurat som mange andre hoteller i “rurale” strøk rundt hovedstaden. Hotellets dimensjoner, og fordeling av arealene mellom forskjellige funksjoner, bærer litt preg av dette. I en helg med relativt beskjedent besøk er det ikke akkurat super-intimt. Ellers er hotellet innredet i hva man må kunne kalle en moderne maritim stil, noen vil kanskje mene at det er litt vel 90-talls en del steder, men jeg synes det er helt greit. Rent og helt og ordentlig, man kan ikke forvente at alle arealer i alle hoteller skal ha siste skrik innen interiørdesign! Ser dessuten på websidene at flere arealer er pusset opp siden vi var der sist. + Nærhet til Oslo, enkel parkering, Holmensenteret rett i nærheten om man har glemt noe eller ønsker mulighet for å shoppe litt... + Fin beliggenhet ved sjøen og meget rolige omgivelser + En del fine turmål langs sjøen er innen grei rekkevidde - Litt store lokaler enkelte steder - Noen synes kanskje den maritime stilen er dratt litt langt med messing, lakkert mørkt treverk og fløyel, men det er en smakssak. Rom: Vi hadde et stort utsiktsrom i etasjen over resepsjonen, faktisk en av hotellets mini-suiter. Fint rom med sofagruppe og vinduer mot sjøen langs hele langveggen. + Veldig gode senger og utrolig stille - vi sov fantastisk godt! + Nydelig utsikt over fjorden - En stund siden badet var pusset opp, men det var helt ok Bilde av rommet. I alle fall flatskjerm her, vet ikke hvordan standarden er på de enklere rommene. Uansett var den ikke i bruk mange minuttene, TV var ikke hovedpoenget med oppholdet... ![]() ![]() Utsikten fra rommet, helt upåklagelig. ![]() Hotellet sett fra moloen. Minisuitene er rekken med små vinduer i nest øverste etasje til venstre. Spa-avdelingen ligger i fløyen som så vidt skimtes helt til høyre. ![]() SPA: Dette spa’et har eksistert i en del år og ville nok kanskje vært bygget litt annerledes om det skulle bygges i dag, nå som antall aktører har økt og konkurransen om spa-kundene er større. Spa’et er relativt lite, ligger i en egen fløy litt i bakkant av hotellet (ingen utsikt) og har interiør og farger som man ser ikke er det alle mest moderne. Men for all del, jeg klager ikke, og har vært tilbake flere ganger som daggjest (p.t. 200,- pr besøk på hverdager). + Rimelig komplett anlegg med svømmebasseng, 2x jacuzzi, kaldkulp, rikelig med hvilestoler, dampbadstu, badstu samt treningsrom med både styrke- og kondisjonsapparater + Rent og ryddig + Spa-kafe med servering av mat, øl og vin - sentralt plassert i anlegget + Min kone var i alle fall fornøyd med spa-behandlingen hun fikk (massasje) - Litt harry interiør? - Separat dame- og herrebadstu (om dette er et pluss eller minus kommer vel an på anledningen...) Mat: Holmen er viden kjent for bugnende lunch- og frokostbuffet’er, og det er ikke uten grunn. Min erfaring er at utvalget er helt topp, mens det mangler bittelitt på kvaliteten for å få full pott. Dog absolutt veldig bra til å være et norsk hotell! Middagen husker jeg som god og helt grei, ikke på nivå med Oslos beste spisesteder, men heller ikke verst til å være et helt vanlig, norsk hotell. Alt i alt, vil jeg anbefale Holmen. Ett og annet trekker litt ned, men nærheten til Oslo trekker veldig opp for min del - for én overnatting er det greit å slippe timesvis med transport. Vi hadde et veldig hyggelig og avslappende opphold. Pris p.t. ser ut til å være 1500,- pr person pr natt for pakken vi hadde den gangen, 250,- mindre pr hode om man gir slipp på utsikten og musserende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Destinasjoner med varme kilder/spa? | robertaas | Reiseforum | 19 | 05-09-2012 22:14 |
Spa med egen rullebane? | Martin | Reiseforum | 8 | 01-08-2010 01:26 |
Spa hotell i Talinn? | LN-Q | Reiseforum | 1 | 11-03-2010 14:48 |
Luftrommet over store deler av det sentrale Østlandsområdet stenges i tre døgn | ATC-flyradar | General Aviation og sjøfly | 10 | 14-12-2009 06:59 |
Finnair åpner SPA på Vantaa | MD90 | Flyforum | 1 | 06-04-2008 14:32 |