Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2013, 16:50   #781
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Loungene og de andre serveringsstedene på Gardermoen er Ullensaker Kommunes ansvar og bevillingen kommer derfra. Vilkårene i bevillingen fra tidligere tider kan sikkert finnes for de som er interessert ved å be om innsyn i kommunens dokumenter.

Bevillingen følger forøvrig norsk lov uansett om det er utland eller innland. Så det er begrenset til 0600-0300 for gr. 1/2 og 1300-0300 for gr. 3. Som jeg har skjønt det så er det ulike regler for steder utenfor og innenfor sikkerhetskontrollen. Siden innenlandsflyvninger var utenfor sikkerhetskontrollen før, så kan det være årsak til ulike regler.

Last edited by Superhai; 25-07-2013 at 16:56.
Superhai is offline  
Old 25-07-2013, 17:55   #782
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Hva er da grunnen til at spriten ikke settes frem før 1300 i loungen?
Det har nok ikke noe med internasjonal sone å gjøre. Ingen av dem som selger alkohol på utenlandsavdelingen selger vel alkohol uten avgifter meg bekjent.

Hos Color Line Sandefjord-Strømstad og Norge - Danmark selges ikke brennevin før kl 1300, eller i det man kommer inn i internasjonalt farvann. (Det som kommer først.)

Så det er nok grunnen til at man ikke setter frem tøysevannet i loungen kl 1300 også.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline  
Old 25-07-2013, 20:49   #783
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Loungene og de andre serveringsstedene på Gardermoen er Ullensaker Kommunes ansvar og bevillingen kommer derfra. Vilkårene i bevillingen fra tidligere tider kan sikkert finnes for de som er interessert ved å be om innsyn i kommunens dokumenter.

Bevillingen følger forøvrig norsk lov uansett om det er utland eller innland. Så det er begrenset til 0600-0300 for gr. 1/2 og 1300-0300 for gr. 3. Som jeg har skjønt det så er det ulike regler for steder utenfor og innenfor sikkerhetskontrollen. Siden innenlandsflyvninger var utenfor sikkerhetskontrollen før, så kan det være årsak til ulike regler.
Og så fort klokka slår 06.00 så er de ivrigste charterturistene på plass. SÅ ja alkoholloven følges i høyeste grad på Gardermoen.
Hypern is offline  
Old 25-07-2013, 20:52   #784
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Så det er nok grunnen til at man ikke setter frem tøysevannet i loungen kl 1300 også.

BF
Ja, men barene på OSL selger sterke saker tidligere....akkurat det husker jeg fra utdrikkningslaget mitt
Old 25-07-2013, 21:30   #785
jalig
ScanFlyer Blue

Meg bekjent har helsedirektoratet strammet inn sin praksis de siste årene. Dukker jo stadig opp saker hvor de slår ned på bla. Bildebruk av øl i matomtale.

Men hadde da vært meget interessant å vite hvordan loungen kan gjøre som den gjør.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline  
Old 26-07-2013, 19:08   #786
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go &amp; SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Det har nok ikke noe med internasjonal sone å gjøre. Ingen av dem som selger alkohol på utenlandsavdelingen selger vel alkohol uten avgifter meg bekjent.

Hos Color Line Sandefjord-Strømstad og Norge - Danmark selges ikke brennevin før kl 1300, eller i det man kommer inn i internasjonalt farvann. (Det som kommer først.)

BF
Nei, det var det som var poenget mitt også; at alkoholloven gjelder uansett sone.

Det var nok heller noen som sov på jobb da Someone ble drukket ut.
Old 26-07-2013, 19:16   #787
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go &amp; SAS Plus

Quote:
Det var nok heller noen som sov på jobb da Someone ble drukket ut.
Du har nok rett, vi fikk øl, men måtte skaffe tøysevannet selv og drikke det i smug. Hadde helt glemt den detaljen
Old 26-07-2013, 21:50   #788
Altitude
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go &amp; SAS Plus

Quote:
Skjenking ombord omfattes av en statlig skjenkebevilling for fly. Med mindre det er noen unntak jeg ikke har fått med meg, kreves det vanlig kommunal skjenkebevilling for lounger og serveringsteder på flyplassen, uavhengig av om disse ligger på innland eller utland.

Du har trolig helt rett. De overordnede begrensninger dreier seg rundt nasjonale regulativ (selv om den enkelte bevilling på bakken håndteres kommunalt).

Likevel, der er soner som er unntatt statlige avgifter, som f.eks. ambassader og transittområder i lufthavner (lounger, taxfree).

Slik jeg forstår det, og har lest meg til, er fly i innenriktsfart underlagt akkurat de samme reguleringer som alle andre i kongeriket. Til vanns, lands, og i luften med. Altså: Hadde SAS servert gratis alkohol til sine PLUS-reisende på domestic, ville vi vært flere som hadde klødd oss i hodet.

Spørsmålene er: Hva i huleste drev Braathens med (på fredager for få år tilbake), og - hva kan vi kunder forvente i innenriksloungene? Og, kanskje viktigst: hvorfor er dette så underkommunisert fra SAS i denne store omleggingen som vi helst skal elske?

Last edited by Altitude; 26-07-2013 at 22:20.
Altitude is offline  
Old 26-07-2013, 22:14   #789
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Alt av servering (altså hva du måtte ønske) er gratis/inkludert på SAS-Plus. Så dette er allerede lansert, for lenge siden.

Til det første, så er det bare å lese hva du selv skrev som jeg svarte på så kanskje du forstår. Lykke til.
Takk for vennlige lykkeønskninger.

Som SAS-kunde/kjøper (tidvis motvillig) av det nye fullprisproduktet, vil jeg likevel forestille meg at også jeg kan få mene noe om den betydelige omleggingen i produkt på europarutene.

Din (du representerer faktisk SAS her, men du får kanskje assistanse?) milde antydning om at man nærmest får det man peker på i PLUS, er veldig langt fra det jeg erfarte på mine to internasjonale flyvninger i inneværende måned.

Det var lite å peke på, med andre ord. Mine medpassasjerer og jeg fikk utdelt en liten "meny" som mest av alt lignet en kiosk/bensinstasjonmat/nistepakke. Hva er såkalt valgfrihet verd da? Som nevnt over, vi var flere som var glade for å ha kjøpt "niste" på flyplassen.

Husk også: Du får lønn når du er om bord. Premium-kunder, meg inkludert, betaler flere tusen kroner. Hver gang. Noen av oss vil gjerne fortsette velge SAS der det er relevant.

Last edited by Altitude; 26-07-2013 at 22:40.
Altitude is offline  
Old 28-07-2013, 10:05   #790
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Takk for vennlige lykkeønskninger.

Som SAS-kunde/kjøper (tidvis motvillig) av det nye fullprisproduktet, vil jeg likevel forestille meg at også jeg kan få mene noe om den betydelige omleggingen i produkt på europarutene.

Din (du representerer faktisk SAS her, men du får kanskje assistanse?) milde antydning om at man nærmest får det man peker på i PLUS, er veldig langt fra det jeg erfarte på mine to internasjonale flyvninger i inneværende måned.

Det var lite å peke på, med andre ord. Mine medpassasjerer og jeg fikk utdelt en liten "meny" som mest av alt lignet en kiosk/bensinstasjonmat/nistepakke. Hva er såkalt valgfrihet verd da? Som nevnt over, vi var flere som var glade for å ha kjøpt "niste" på flyplassen.

Husk også: Du får lønn når du er om bord. Premium-kunder, meg inkludert, betaler flere tusen kroner. Hver gang. Noen av oss vil gjerne fortsette velge SAS der det er relevant.
Men det jeg svarer på og kommenterer (noe jeg trodde du hadde forstått, men åpenbart ikke) er hvordan konseptet skal være og er ment å være.
At du ved et par anledninger ikke har fått dette, er sterkt beklagelig og helt uakseptabelt.
Det er også noe som bør klages på til SAS, for er det slik du gir inntrykk av her, så har dere ikke fått i nærheten av hva dere skulle hatt av service om bord.
Når det gjelder menyen, så er det igjen noe helt annet.
Jeg personlig har meninger om den, og det vet jeg mange andre også har. Jeg er ganske sikker på at den vil bli justert.
Men det som er å få på plus er (jeg vil kalle dette valgfrihet)
Mat (Sandwich, salat, varm wrap)
Snacks, som potegull, søtsaker a`la muffins, lys og mørk sjokolade, og en type energi bar.
Av drikke finnes mineralvann, øl og vin, samt drinker på utland. De aller fleste klarer å finne en eller flere ting de vil ha, liker, og setter pris på. Men åpenbart ikke alle.
Jeg har mine meninger om denne menyen og utvalget, men hav jeg mener om dette har ikke noe på dette forumet å gjøre.
Men jeg håper og tror at når du har så sterke meninger om dette, at du også tar deg tid til å sende en tilbakemelding om hav du mener om dette via SAS sin webside.

PS jeg vet hvem jeg jobber for, og hva jeg gjør. Jeg svarer på emner jeg vet at jeg kan svare på, og som jeg vet er korrekt.
Jeg sitter tett på mange prosesser, og er involvert i mye, så jeg kan faktisk svare korrekt på mye.

Last edited by Someone; 29-07-2013 at 08:56. Reason: Persondiskusjon
SAS-Steward is offline  
Old 28-07-2013, 10:44   #791
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Men det som er å få på plus er (jeg vil kalle dette valgfrihet)
Mat (Sandwich, salat, varm wrap).
Jeg må nesten få spørre, ettersom jeg ikke har prøvd Plus. Man får altså velge mellom disse tre alternativene uansett i Plus, men ikke i Go?

Jeg har fløyet tre ganger i Go og ikke hatt disse valgene, selv om jeg satt der betalingsvillig med lomma full av kredittkort og penger, da flighten gikk på feil tidspunkt eller var for kort, som beskrevet her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=528

Quote:
Ettersom flighten var etter kl. 0900, og tok mindre enn en og en halv time, kunne vi velge mellom sandwich - og ikke noe annet. (Og potetgull eller muffin). Det var sandwich med ost og sandwich med kylling å velge mellom, jeg valgte kylling, jeg synes ikke den var god. 2 x sandwich + 2 x Ramlösa + 1 rødvin = NOK 185!
Frokosten serveres ikke etter kl. 0900 og salat og wrap serveres ikke hvis flighten er under 1:30. Forstår jeg deg rett tas altså salat og wrap ombord til Plus-passasjerer, men nektes solgt til Go-passasjerer?

Last edited by Wig-wag; 28-07-2013 at 10:46.
Wig-wag is offline  
Old 28-07-2013, 11:10   #792
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg må nesten få spørre, ettersom jeg ikke har prøvd Plus. Man får altså velge mellom disse tre alternativene uansett i Plus, men ikke i Go?

Jeg har fløyet tre ganger i Go og ikke hatt disse valgene, selv om jeg satt der betalingsvillig med lomma full av kredittkort og penger, da flighten gikk på feil tidspunkt eller var for kort, som beskrevet her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=528

Frokosten serveres ikke etter kl. 0900 og salat og wrap serveres ikke hvis flighten er under 1:30. Forstår jeg deg rett tas altså salat og wrap ombord til Plus-passasjerer, men nektes solgt til Go-passasjerer?
Menyen i Plus og Go er den samme, og den er avhengig av lengden på flyturen. Det kan sikkert skje at man er tom for noe før vogna kommer bak til Go. Har også opplevd at de ikke har hatt enkelte ting i Plus, selv om lengden på flyturen tilsier at de skulle ha det. Big deal, slik er det hos alle selskaper innimellom.

Takker for gode/tålmodige redegjørelser fra SAS-Steward, som vanlig. Har forøvrig sendt en mail til CR angående menyen, siden SAS hadde fått litt lite tilbakemeldinger
Old 28-07-2013, 11:36   #793
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Menyen i Plus og Go er den samme, og den er avhengig av lengden på flyturen. Det kan sikkert skje at man er tom for noe før vogna kommer bak til Go. Har også opplevd at de ikke har hatt enkelte ting i Plus, selv om lengden på flyturen tilsier at de skulle ha det. Big deal, slik er det hos alle selskaper innimellom.

Takker for gode/tålmodige redegjørelser fra SAS-Steward, som vanlig. Har forøvrig sendt en mail til CR angående menyen, siden SAS hadde fått litt lite tilbakemeldinger
Big deal? Det har da ikke noe med saken å gjøre om det av og til er utsolgt, det har intet med det jeg skriver å gjøre?

Det jeg mener er at det SAS-Steward sier blir misvisende. Det er min oppfatning at mange av SAS sine flyginger er på mindre enn 1:30, særlig hvis man tar utgangspunkt i CPH. Det betyr at man IKKE har mye å velge mellom, man har sandwich - og sandwich, og i henhold til det du sier er utvalget like dårlig både i Go og Plus.

At jeg ikke likte sandwichen er nå min personlige oppfatning, andre mener kanskje at den er god. Men jeg fant den så lite velsmakende at jeg ikke har brukt penger på dem etterpå og ikke kommer til å gjøre det i fremtiden heller. Og da jeg er en person som unngår overdrevet inntak av karbohydrater (unntatt øl) er muffins og potetchips også uaktuelt. Så da begrenser det seg til å kjøpe kun en øl (eller en mineralvann hvis jeg skal kjøre bil etterpå), ikke engang en pose nøtter har de klart å få med i caféen.

I media om dagen kan vi lese at Ryanair synes salget om bord er så viktig for inntektene at de vurderer ansettelsesforholdet til cabincrew som ikke selger nok.

Andre flyselskap har et så lite og dårlig tilbud ombord at passasjerene avstår fra å kjøpe, og nærmest bevisst avstår fra denne inntektskilden. (Jeg har ikke testet Ryanairs mat, aner ikke noe om kvalitet og smak på denne).

Men her er kanskje ett eksempel til på hvorfor noen flyselskap tjener gode penger, og andre ikke?

Last edited by Wig-wag; 28-07-2013 at 11:40.
Wig-wag is offline  
Old 28-07-2013, 11:41   #794
darkcho
ScanFlyer Gold

Digresjo: Osteburgeren du får på Ryanair er kanskje det verste som serveres på et fly.

Syns wrapen er helt ok, men forstår godt at de som flyr mye fort blir lei av menyen. Ellers liker jeg det nye konseptet ganske så godt
Old 28-07-2013, 11:56   #795
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Big deal? Det har da ikke noe med saken å gjøre om det av og til er utsolgt, det har intet med det jeg skriver å gjøre?
"Big deal" var siktet til min erfaring om at det var tomt i ny og ne, det var ikke et svar til deg. Kun de to første setningene i mitt innlegg var et svar det jeg quotet.
Old 28-07-2013, 14:43   #796
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:

Det jeg mener er at det SAS-Steward sier blir misvisende. Det er min oppfatning at mange av SAS sine flyginger er på mindre enn 1:30, særlig hvis man tar utgangspunkt i CPH. Det betyr at man IKKE har mye å velge mellom, man har sandwich - og sandwich, og i henhold til det du sier er utvalget like dårlig både i Go og Plus.

At jeg ikke likte sandwichen er nå min personlige oppfatning, andre mener kanskje at den er god. Men jeg fant den så lite velsmakende at jeg ikke har brukt penger på dem etterpå og ikke kommer til å gjøre det i fremtiden heller. Og da jeg er en person som unngår overdrevet inntak av karbohydrater (unntatt øl) er muffins og potetchips også uaktuelt. Så da begrenser det seg til å kjøpe kun en øl (eller en mineralvann hvis jeg skal kjøre bil etterpå), ikke engang en pose nøtter har de klart å få med i caféen.

I media om dagen kan vi lese at Ryanair synes salget om bord er så viktig for inntektene at de vurderer ansettelsesforholdet til cabincrew som ikke selger nok.

Andre flyselskap har et så lite og dårlig tilbud ombord at passasjerene avstår fra å kjøpe, og nærmest bevisst avstår fra denne inntektskilden. (Jeg har ikke testet Ryanairs mat, aner ikke noe om kvalitet og smak på denne).

Men her er kanskje ett eksempel til på hvorfor noen flyselskap tjener gode penger, og andre ikke?
På kortere turer er utvalget av mat redusert, alt annet er med. Av mat menes salat, sandwich og wrap. Ser at den setningen ikke kom med tidligere. Skylder på jetlag ;-)
Det er samme som lastes for både Pus og Go. Plus vil alltid prioriteres først i forhold til utvalg av mat. Og ønsker man sandwich, salat OG wrap så skal man få det.

Igjen, hva jeg personlig mener om utvalget skal jeg ikke si noe om, men jeg håper og regner med at alle her med sterke meninger tar seg tid til å skrive til customer relations om dette.
SAS-Steward is offline  
Old 28-07-2013, 14:58   #797
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Jeg prøver meg igjen på spørsmålet mitt, klarer ikke å se at noen har svart på akkurat dette:

Skal ut og fly i Plus i morgen tidlig, og trenger å planlegge matinntaket. Noen som har et eksempel på hva slags frokost som blir servert i Plus på strekningen OSL-LHR med avgang før kl 09? Får jeg velge drikke fra tralla, eller ligger det en juiceboks i frokostesken?
Fly med oss is offline  
Old 28-07-2013, 15:08   #798
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
På kortere turer er utvalget av mat redusert, alt annet er med. Av mat menes salat, sandwich og wrap. Ser at den setningen ikke kom med tidligere. Skylder på jetlag ;-)
Det er samme som lastes for både Pus og Go. Plus vil alltid prioriteres først i forhold til utvalg av mat. Og ønsker man sandwich, salat OG wrap så skal man få det.

Igjen, hva jeg personlig mener om utvalget skal jeg ikke si noe om, men jeg håper og regner med at alle her med sterke meninger tar seg tid til å skrive til customer relations om dette.
Har hatt noen korte legs intra europa i det siste, begge i Plus. Det som slår meg er nok noe du er inne på selv. Du sier det ikke men mellom linjene vanskelig å forstå deg anderledes en at du nok ønsker en oppgradering av tilbudet særlig til de som betaler mest for turen. At de på min siste flight fra LHR gikk tom for wraps før de kom til meg kan jeg takle da jeg var godt bespist før jeg tredde ombord. Hva som er mer bekymringsverdig er at de ansatte som skal servere/presentere produktet ikke ser veldig stolte ut. Man har nesten kunnet spore en beklagelig mine hos enkelte( unnskyld at vi har såvidt spartansk tilbud). Det smerter jo et flyinteressert hjerte da stolthet i jobben smitter over på passasjerenes lyst til å gjenta flyvninger med samme selskap.. Så de beste ønsker til deg for å få justert inn dette.
Old 28-07-2013, 15:19   #799
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Dette med menyen slår vel begge veier. Nå er man så heldig at man kan velge hva man vil ha, i motsetning til tidligere. Fløy LHR-OSL med ca 1030-flighten en søndag morgen fra LHR, og da kunne jeg "velge mellom" kokt torsk. De hadde varme rundstykker til også, men null og niks pålegg eller annet.

Noen ganger er det bedre med en Cola og Pringles enn kokt torsk søndag morgen...

Old 28-07-2013, 15:24   #800
jjessen
ScanFlyer Blue

Default Re: Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go &amp; SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Jeg prøver meg igjen på spørsmålet mitt, klarer ikke å se at noen har svart på akkurat dette:

Skal ut og fly i Plus i morgen tidlig, og trenger å planlegge matinntaket. Noen som har et eksempel på hva slags frokost som blir servert i Plus på strekningen OSL-LHR med avgang før kl 09? Får jeg velge drikke fra tralla, eller ligger det en juiceboks i frokostesken?
Fløy CPH - LHR for noen dager siden og der var det gode gamle frokostboksen (samme som intra skandinavisk) med jusboks i esken som gjaldt. Ingen drikketralle, men spurte ikke heller etter noe annet enn vann.
jjessen is offline  
Closed Thread

Posting Rules