Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2013, 16:40   #21
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Mine forældre var med Thomsen/TUI på premium hvor IFE ikke virkede. De blev opfordret af crew til at skrive til CR og fik 2 dage efter 250 kr /person refunderet.

Det krævede en mail på 5 linier og jeg kan da oplyse at de var meget fornøjede med den behandling.

Kan sagtens følge dig i at flyselskaber (og andre firmaer) skal levere den vare de annoncerer, men der må også være visse bagatelgrænser. Betyder IFE meget for en pax, så kan en kort henvendelse til CR da være helt ok og langt de fleste flyselskaber plejer da også at kvittere med en beklagelse og nogle miles eller en voucher på et mindre beløb.

Med 21 punkter i et klagebrev for så simpel en ting drukner pointen desværre og det bliver opfattet som brok.

Det er trods alt transport fra A til B på et givet tidspunkt der er hovedproduktet her.

Personligt ville jeg da også blive skuffet hvis jeg var blevet lovet IFE og ikke fik det, men der er trods alt vigtigere ting i livet. Håber da ikke at det ødelagde din ferie
Old 20-07-2013, 17:00   #22
sukram
ScanFlyer Gold

Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Det er ikke annet enn et velment råd: Når du skriver en slik klage, bestem deg for om du enten vil rette en klage med "vanlig" ordlyd (noe mer kreves ikke, man kan fint klage uten å være jurist) eller om det er en juridisk tekst du utformer.

Om sistnevnte form anvendes, noen tips:

Del opp i forståelige punkter
1) hva du mener er skjedd (faktum)
2) hva som er galt/evnt rettsregler (juss).

Ta med kun det relevante hva gjelder begge deler. Eksempelvis skjønner jeg lite av hvorfor du tar opp re integra-regelen, den har ingenting med ditt krav å gjøre. En tekst, enn mindre en juridisk tekst, blir aldri bedre av å "tyne inn" ekstra rettsregler - som for å vise at man kan dem - hvis de ikke skal benyttes, dropp det. Det gjør seg heller ikke å ta det opp i punkt 11 av 21 - midt inne i teksten drukner det fullstendig.

Hva gjelder punktene dine - flere av de nummererte punktene dine omhandler det samme. Det kan ofte være pedagogisk å dele opp en tekst i underpunkter for oversiktens skyld, men da må det være en logikk i inndelingen. Uten det blir det bare enda mer rot.

Og fjern alle skrivefeil; og/å, gjentatte ord m.v.

Jeg skjønner ikke helt, er det prisavslag etter analogi fra forbrukerkjøpsloven du krever? Høres tynt ut, spørs om det ikke er good will man hadde kommet lengst med å etterspørre.

Om ikke teksten er sendt ennå, prøv å omformuler og forkort den. En klage blir ikke bedre bare fordi den er lang, uansett om det er "vanlig" tekst eller en juridisk tekst.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2013, 17:13   #23
ILS2
ScanFlyer Gold

Hvis det nå er fritt frem for å korrigere språkfeil i teksten før den sendes inn; intet er mer ødeleggende for et helhetsinntrykk enn orddelingsfeil. Særlig bør ordene 'underholdnings' og 'system' slås sammen til 'underholdningssystem', slik at det blir språklig korrekt, ettersom det gjentas ofte i teksten. Er en rekke andre eksempler også.

Kan ellers anbefale denne siden for alle som frykter at de sliter med samme språklige handikap: https://www.facebook.com/ettord

Norskopplæring på en humoristisk måte.

Lykke til med kravet. Tviler på at du får gjennomslag, men det er lov å prøve.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2013, 19:16   #24
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

<mod>
Da er dette havnet i en egen tråd. To kjappe råd:

- Ikke siter 50 linjer for å komme med innspill, det er folk som skal lese dette på mobiltelefoner og andre små dingser.

- Er dere i tvil om dere poster i rett tråd, eller om ting er på vei bort fra tema: start en ny tråd. Det er langt enklere å flette sammen to tråder enn å grave i en en haug poster og finne ut hva som er hva.

-A
</mod>
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2013, 23:46   #25
view
ScanFlyer Gold

Jeg tipper utfallet av denne blir null kompensasjon.

Jeg hadde en ødelagt IFE på SAS til BKK en gang, fikk da 10 000 poeng som kompensasjon (er EBG) etter en mail.

Så det spørs vel på omstendighetene, og jeg tipper dette ikke gir uttelling.
view is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 00:29   #26
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Såvidt on-topic: Fikk melding i dag kl18 om at IFE mangler på vår flight i morgen... Nå visste jeg dette fra før av, men DY gir ikke kundene særlig god tid til å forberede seg på dette :/

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 00:43   #27
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Borttaget..
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 02:23   #28
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Ked at du betragtede det sådan,,,men jeg har senest oplevet det idag herpå denne absolut skønne skønne dag i Ebeltoft..
To norske familier, som mente, at det IKKE tilkom dem at stå i kø ved iskiosken, men masede sig ind foran....
" bemærkning : Vi har ikke tid til at stå i kø....flyt dig !!!",,,det stod jeg ikke model til, må jeg sige...
Det kan godt være at nordmænd lægger mange penge i vores dejlige ferie by,men det giver dem ikke ret ikke til at opføre sig sådan....
Og det er desværre ikke første gang i denne sommer, jeg har oplevet det...sidste lørdag i vores "føtex" var ingen undtagelse...
Min bemærkning er ikke ment racistisk...og jeg ved ganske godt at dem der opfører sig sådan tilhører et mindretal, som ikke ved hvordan man skal opføre sig...jeg tror bestemt også at danskeres opførsel i f.ex OSL absolut heller ikke er mønsterværdigt...heldigvis kommer de fleste danske og norske mennesker godt ud af det med hinanden
Hilsen Ole
Nøyaktig det samme vil du oppleve med Dansker i Norge som du selv skriver, så å dra dette opp her blir bare flåsete og useriøst.

Til saken, så vil jeg si at det absolutt er grunnlag for å klage på Norwegian sitt produkt, de leverer ikke det de har lovet, og solgt, og har heller ikke gitt spesielt med tid for kunder til å eventuelt endre planer.
Men å skrive en klage med 21 punkter blir alt for mye, og useriøst.
Tror ikke du kommer gjennom med den klagen.
Men lykke til
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 02:23   #29
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Når man skriver klagebrev, så er det lurt å lese igjennom og prøve og sette seg inn i mottakers situasjon. Det var mye bla bla for mangel på IFE. En nøytral tone løser også mye mer enn en (subtil) angripende tone.

Ellers, et annet tips er å formulere det i en slik mal:
Innledning
Problem
Følger
Løsning
Avslutning

Husk også at som oftest så har de juridiske rådgivere, og kjenner mye av gjeldende rett innenfor område - det vil derfor ofte virke dumt å ta opp generell juss, spesielt uten å ta opp noe konkret.
Old 21-07-2013, 03:05   #30
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Skal man få noe så man kreve det. Så det å kreve 50% er et tall man ikke trenger å henge seg opp i. Men man kan aldri få mer enn det man ber om. Så da er det greit for forhandlingen sin skyld å starte noe høyt.

Jeg har også sjekket reisevilkårene, og det står ingenting om dette der. Så dette må jo da reguleres av generell avtalerett/forbrukerskjøpsrett.

Som nevnt tidligere så hevder Norwegian at deres underleverandør ikke leverte de de bestilte. Da får Norwegian ta kravet videre med de. Men det er strengt tatt ikke mitt problem.

Igjen så må jeg trekke frem sammenligningen. Ville noen ha akseptert å bli nedgradert fra biz til eco kjøpt på tilbud for å så bli gitt beskjed om at du kan avbestille eller godta endringen?

Dette er en prinsippsak mer enn noe annet.
Haha, du skriver mye rart Uansett: Vil du bli tatt på alvor (medmenneskelig eller juridisk), så krev det du mener du har krav på. Aldri mer.

Et annet godt råd er å kjenne sine egne begrensninger. I klagen har du skrevet veldig mye feil og irrelevant om noe du ikke har greie på (juss). Da er det bedre å skrive et brev om at du er misfornøyd og skuffet siden du ikke fikk det du hadde betalt for, og ev. be om prisavslag eller noe. Hvis du absolutt vil slå noen i hodet med paragrafer og sånn, kan du godt be om råd her på forumet. Det er flere jurister her (minst to har kommentert i denne tråden) og drøssevis med andre kunnskapsrike folk som kan komme med kvalifiserte råd og mer eller mindre muntre tilrop.

Last edited by RWY 24; 21-07-2013 at 03:09.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 06:33   #31
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag tycker det låter helt bizzart skriva ett långt brev och kräva 50% reduktion pga av icke-fungerade IFE.
Det viktiga torde vara om Norwegian flög dig från punkt A till punkt B utan allt för stora förseningar.

Är det här brevet ett uttryck för välfärdssjuka?
Det är faktiskt svårt att ta brevet seriöst.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 09:03   #32
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg må si meg enig med flere av de andre debattantene her at dette blir for mye lissom-advokat. Jeg synes det er helt galt og bruke egen og andres (leverandørs) tid på slike lange klager. Tror de i andre enden av klagen blir lite imponert av de hobbyjuridikse terminologiene.

Jeg tipper at jeg har hatt tull med/ikke fungerende AVOD på 10% av mine flighter, men har aldri sendt noen klage i ettertid, men jeg sier fra ombord.

Jeg nevner igjen – jeg er svært glad jeg ikke har noe med privatkunder å gjøre.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 09:07   #33
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Til forskjell fra tradisjonelle selskaper som selger en reise fra A til B, forsøker DY i tillegg å selge en opplevelse underveis med underholdning og frisk luft. Da må de regne med en ny type klager også. Selv kunne det aldri falle meg inn å klage på et ikke-fungerende "under holdnings system"
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 09:16   #34
imm
ScanFlyer Crusty

Veldig langt klagebrev for å forklare en enkel sak. Husk det svenske ordtaket: Less is more.

50 prosent avslag i prisen for en USA reise er for mye å forlange. Transporten er produktet, ikke underholdningen. Du har fått produkt.

Angående mange skrivefeil: Ikke alle er like gode i rettskriving. Og noen er også dyslektikere. Det skal huskes når man kritiserer andre for å skrive mye feil. Når det er sagt, kan det være greit å lese igjennom et klagebrev en gang eller to før man sender den. Kanskje man oppdager noe selv. Og kanskje man oppdager at man gjentar seg selv i flere av punktene.
Old 21-07-2013, 09:16   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det er visst ikke urimelig å sende inn klage på dårlige nettsider (da er det faktisk nesten urimelig å ikke gjøre det) eller på manglende mulighet til å kjøpe seg inn i en lounge, men det er visstnok urimelig å klage på manglende IFE. Tja. Selv ville jeg vel neppe sendt inn klage, men ser at det kan være behov for at noen gjør det (som det ble sagt i en annen tråd: hvis man ikke klager så blir iallfall ingenting gjort).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 09:25   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er visst ikke urimelig å sende inn klage på dårlige nettsider (da er det faktisk nesten urimelig å ikke gjøre det) eller på manglende mulighet til å kjøpe seg inn i en lounge, men det er visstnok urimelig å klage på manglende IFE. Tja. Selv ville jeg vel neppe sendt inn klage, men ser at det kan være behov for at noen gjør det (som det ble sagt i en annen tråd: hvis man ikke klager så blir iallfall ingenting gjort).
Nå er du vel litt kverrulerende?

De fleste i tråden er vel enig at det var greit å sende inn en klage, men at det reageres på omfanget av den
Old 21-07-2013, 09:50   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det er vel en del som mener at man ikke kan klage på slikt, så bare kverulering er det ikke.

Last edited by TOS; 21-07-2013 at 09:52.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 10:06   #38
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Var det ikke en sak på VG Nett om en stakkars familie som måtte klare seg uten IFE? Fikk de noe kompensasjon? First world problems...
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 10:55   #39
ToreD
Flydiot

Jeg fløy KEF-OSL med Icelandair i slutten av Mai, fikk sms kvelden før om at det ikke var underholdningssystem på reisen.
De har et fly uten IFE (TF-IST) selv om det står på nettsidene deres at alle fly har personlig underholdningssystem.
Jeg tok meg ikke bryderiet med en klage med krav om refusjon her.
Kjipt uten IFE, men jeg kom meg trygt til OSL allikevel.
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2013, 11:54   #40
jonkebassen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Såvidt on-topic: Fikk melding i dag kl18 om at IFE mangler på vår flight i morgen... Nå visste jeg dette fra før av, men DY gir ikke kundene særlig god tid til å forberede seg på dette :/
Fikk mail fra Norwegian for litt over en uke siden med tittelen "20 dager til du er i New York" hvor blant annet dette med ikke-fungerende IFE ble beklaget, og at de anbefalte alle å ta med egen underholdning. Noe som for all del må verdsettes, iallefall fra min side.
jonkebassen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules