![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Mine forældre var med Thomsen/TUI på premium hvor IFE ikke virkede. De blev opfordret af crew til at skrive til CR og fik 2 dage efter 250 kr /person refunderet.
Det krævede en mail på 5 linier og jeg kan da oplyse at de var meget fornøjede med den behandling. Kan sagtens følge dig i at flyselskaber (og andre firmaer) skal levere den vare de annoncerer, men der må også være visse bagatelgrænser. Betyder IFE meget for en pax, så kan en kort henvendelse til CR da være helt ok og langt de fleste flyselskaber plejer da også at kvittere med en beklagelse og nogle miles eller en voucher på et mindre beløb. Med 21 punkter i et klagebrev for så simpel en ting drukner pointen desværre og det bliver opfattet som brok. Det er trods alt transport fra A til B på et givet tidspunkt der er hovedproduktet her. Personligt ville jeg da også blive skuffet hvis jeg var blevet lovet IFE og ikke fik det, men der er trods alt vigtigere ting i livet. Håber da ikke at det ødelagde din ferie ![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Det er ikke annet enn et velment råd: Når du skriver en slik klage, bestem deg for om du enten vil rette en klage med "vanlig" ordlyd (noe mer kreves ikke, man kan fint klage uten å være jurist) eller om det er en juridisk tekst du utformer.
Om sistnevnte form anvendes, noen tips: Del opp i forståelige punkter 1) hva du mener er skjedd (faktum) 2) hva som er galt/evnt rettsregler (juss). Ta med kun det relevante hva gjelder begge deler. Eksempelvis skjønner jeg lite av hvorfor du tar opp re integra-regelen, den har ingenting med ditt krav å gjøre. En tekst, enn mindre en juridisk tekst, blir aldri bedre av å "tyne inn" ekstra rettsregler - som for å vise at man kan dem - hvis de ikke skal benyttes, dropp det. Det gjør seg heller ikke å ta det opp i punkt 11 av 21 - midt inne i teksten drukner det fullstendig. Hva gjelder punktene dine - flere av de nummererte punktene dine omhandler det samme. Det kan ofte være pedagogisk å dele opp en tekst i underpunkter for oversiktens skyld, men da må det være en logikk i inndelingen. Uten det blir det bare enda mer rot. Og fjern alle skrivefeil; og/å, gjentatte ord m.v. Jeg skjønner ikke helt, er det prisavslag etter analogi fra forbrukerkjøpsloven du krever? Høres tynt ut, spørs om det ikke er good will man hadde kommet lengst med å etterspørre. Om ikke teksten er sendt ennå, prøv å omformuler og forkort den. En klage blir ikke bedre bare fordi den er lang, uansett om det er "vanlig" tekst eller en juridisk tekst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Hvis det nå er fritt frem for å korrigere språkfeil i teksten før den sendes inn; intet er mer ødeleggende for et helhetsinntrykk enn orddelingsfeil. Særlig bør ordene 'underholdnings' og 'system' slås sammen til 'underholdningssystem', slik at det blir språklig korrekt, ettersom det gjentas ofte i teksten. Er en rekke andre eksempler også.
Kan ellers anbefale denne siden for alle som frykter at de sliter med samme språklige handikap: https://www.facebook.com/ettord Norskopplæring på en humoristisk måte. Lykke til med kravet. Tviler på at du får gjennomslag, men det er lov å prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
<mod>
Da er dette havnet i en egen tråd. To kjappe råd: - Ikke siter 50 linjer for å komme med innspill, det er folk som skal lese dette på mobiltelefoner og andre små dingser. - Er dere i tvil om dere poster i rett tråd, eller om ting er på vei bort fra tema: start en ny tråd. Det er langt enklere å flette sammen to tråder enn å grave i en en haug poster og finne ut hva som er hva. -A </mod> |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
|
![]()
Jeg tipper utfallet av denne blir null kompensasjon.
Jeg hadde en ødelagt IFE på SAS til BKK en gang, fikk da 10 000 poeng som kompensasjon (er EBG) etter en mail. Så det spørs vel på omstendighetene, og jeg tipper dette ikke gir uttelling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
|
![]()
Såvidt on-topic: Fikk melding i dag kl18 om at IFE mangler på vår flight i morgen... Nå visste jeg dette fra før av, men DY gir ikke kundene særlig god tid til å forberede seg på dette :/
__________________
Businesstudent, BCN/OSL Gravity, thou art a heartless bitch. ~Sheldon Cooper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Borttaget..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Til saken, så vil jeg si at det absolutt er grunnlag for å klage på Norwegian sitt produkt, de leverer ikke det de har lovet, og solgt, og har heller ikke gitt spesielt med tid for kunder til å eventuelt endre planer. Men å skrive en klage med 21 punkter blir alt for mye, og useriøst. Tror ikke du kommer gjennom med den klagen. Men lykke til |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Når man skriver klagebrev, så er det lurt å lese igjennom og prøve og sette seg inn i mottakers situasjon. Det var mye bla bla for mangel på IFE. En nøytral tone løser også mye mer enn en (subtil) angripende tone.
Ellers, et annet tips er å formulere det i en slik mal: Innledning Problem Følger Løsning Avslutning Husk også at som oftest så har de juridiske rådgivere, og kjenner mye av gjeldende rett innenfor område - det vil derfor ofte virke dumt å ta opp generell juss, spesielt uten å ta opp noe konkret.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() Et annet godt råd er å kjenne sine egne begrensninger. I klagen har du skrevet veldig mye feil og irrelevant om noe du ikke har greie på (juss). Da er det bedre å skrive et brev om at du er misfornøyd og skuffet siden du ikke fikk det du hadde betalt for, og ev. be om prisavslag eller noe. Hvis du absolutt vil slå noen i hodet med paragrafer og sånn, kan du godt be om råd her på forumet. Det er flere jurister her (minst to har kommentert i denne tråden) og drøssevis med andre kunnskapsrike folk som kan komme med kvalifiserte råd og mer eller mindre muntre tilrop. ![]() Last edited by RWY 24; 21-07-2013 at 03:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Jag tycker det låter helt bizzart skriva ett långt brev och kräva 50% reduktion pga av icke-fungerade IFE.
Det viktiga torde vara om Norwegian flög dig från punkt A till punkt B utan allt för stora förseningar. Är det här brevet ett uttryck för välfärdssjuka? Det är faktiskt svårt att ta brevet seriöst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,856
|
![]()
Jeg må si meg enig med flere av de andre debattantene her at dette blir for mye lissom-advokat. Jeg synes det er helt galt og bruke egen og andres (leverandørs) tid på slike lange klager. Tror de i andre enden av klagen blir lite imponert av de hobbyjuridikse terminologiene.
Jeg tipper at jeg har hatt tull med/ikke fungerende AVOD på 10% av mine flighter, men har aldri sendt noen klage i ettertid, men jeg sier fra ombord. Jeg nevner igjen – jeg er svært glad jeg ikke har noe med privatkunder å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Til forskjell fra tradisjonelle selskaper som selger en reise fra A til B, forsøker DY i tillegg å selge en opplevelse underveis med underholdning og frisk luft. Da må de regne med en ny type klager også. Selv kunne det aldri falle meg inn å klage på et ikke-fungerende "under holdnings system"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Veldig langt klagebrev for å forklare en enkel sak. Husk det svenske ordtaket: Less is more.
50 prosent avslag i prisen for en USA reise er for mye å forlange. Transporten er produktet, ikke underholdningen. Du har fått produkt. Angående mange skrivefeil: Ikke alle er like gode i rettskriving. Og noen er også dyslektikere. Det skal huskes når man kritiserer andre for å skrive mye feil. Når det er sagt, kan det være greit å lese igjennom et klagebrev en gang eller to før man sender den. Kanskje man oppdager noe selv. Og kanskje man oppdager at man gjentar seg selv i flere av punktene.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er visst ikke urimelig å sende inn klage på dårlige nettsider (da er det faktisk nesten urimelig å ikke gjøre det) eller på manglende mulighet til å kjøpe seg inn i en lounge, men det er visstnok urimelig å klage på manglende IFE. Tja. Selv ville jeg vel neppe sendt inn klage, men ser at det kan være behov for at noen gjør det (som det ble sagt i en annen tråd: hvis man ikke klager så blir iallfall ingenting gjort).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
De fleste i tråden er vel enig at det var greit å sende inn en klage, men at det reageres på omfanget av den |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er vel en del som mener at man ikke kan klage på slikt, så bare kverulering er det ikke.
Last edited by TOS; 21-07-2013 at 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Var det ikke en sak på VG Nett om en stakkars familie som måtte klare seg uten IFE? Fikk de noe kompensasjon? First world problems...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,295
|
![]()
Jeg fløy KEF-OSL med Icelandair i slutten av Mai, fikk sms kvelden før om at det ikke var underholdningssystem på reisen.
De har et fly uten IFE (TF-IST) selv om det står på nettsidene deres at alle fly har personlig underholdningssystem. Jeg tok meg ikke bryderiet med en klage med krav om refusjon her. Kjipt uten IFE, men jeg kom meg trygt til OSL allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Newcomer
Join Date: Oct 2012
Posts: 36
|
![]()
Fikk mail fra Norwegian for litt over en uke siden med tittelen "20 dager til du er i New York" hvor blant annet dette med ikke-fungerende IFE ble beklaget, og at de anbefalte alle å ta med egen underholdning. Noe som for all del må verdsettes, iallefall fra min side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |