Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2013, 08:44   #1
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...



http://www.nycaviation.com/2013/07/u.../#.UegZO6wSbyp
Grei informasjon, men jeg kjøper ikke helt avdramatiseringen. At det er installert over 6000 rundt omkring gjør ikke at det er greit at en av disse feiler så katastrofalt. 1:6000 er ingen imponerende ratio for katastrofal feil for å si det mildt. På den annen side er det statistiske grunnlaget tynt og det kan godt hende at den virkelige feilraten ligger på 1:100.000 eller der omkring. Vil tro at det jobbes ganske intenst hos produsenten av ELT for å kartlegge hva som har skjedd.

Dog ser det ut til at 787 og boeing ikke er skyld i denne brannen.

Det mer interessante i dette blir diskusjonen rundt fremtidig plassering av Li-ion batterier og tilsvarende i alle flytyper. Nå er det vist at det ikke bare er flyets hovedbatterier, men også mindre backup batterier som ligger rundt omkring som må vurderes som risikoobjekter med tanke på brann. Bedre innkapsling, enklere tilgang til batteriene samt muligens en oversikt over hvor de er lokalisert så kabinbesetningen kan reagere raskere om noe skulle skje i de områdene med batterier er relativt enkle tilltak som burde kunne gjennomføres lett.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2013, 08:54   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Dog ser det ut til at 787 og boeing ikke er skyld i denne brannen.
Så 787 har altså bare dårlig karma og man kan der regne med "freak accidents" som Boeing ikke er skyld i? Jeg kjøper ikke helt den forklaringen. Enheten det nå tok fyr i var jo koblet til noe annet i flyet og der gikk det muligens ukurrante signaler/spenninger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2013, 13:33   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Så 787 har altså bare dårlig karma og man kan der regne med "freak accidents" som Boeing ikke er skyld i? Jeg kjøper ikke helt den forklaringen. Enheten det nå tok fyr i var jo koblet til noe annet i flyet og der gikk det muligens ukurrante signaler/spenninger.
Maskinen var, ifølge rapporten, 'powered down', dvs koblet til bakkestrøm, men ikke slått på. Hvis jeg forstår det rett vil det da ikke gå noen form for strøm til denne peileren. Den bruker vel forøvrig bare strøm tll lading av batteriet?

Dårlig karma eller ikke - at dette skjedde på en 787 var nok helt tilfeldig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2013, 14:01   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Maskinen var, ifølge rapporten, 'powered down', dvs koblet til bakkestrøm, men ikke slått på. Hvis jeg forstår det rett vil det da ikke gå noen form for strøm til denne peileren. Den bruker vel forøvrig bare strøm tll lading av batteriet?
Siste utgave av Randy's blog opplyser at batteriet ikke er koblet til flyets strømforsyning.

Quote:
I know some of you are interested in how the ELT works. While ELTs aren’t necessary for normal airplane operations, their primary purpose is to alert and guide rescue crews to the location of an airplane in the event of an accident. They are found in airplanes across the industry as available options selected by airlines.
An ELT is powered via its own battery with no help from the airplane. The ELT interfaces with the airplane via wires connected to the flight deck so that the pilot can activate the transmitter if necessary. Turning on the transmitter doesn’t transfer any power to the unit. There is a co-ax cable from the unit that connects to the antenna, located on top of the fuselage. If an ELT needs to be removed, it is a straightforward process that takes about one hour.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 19:00   #5
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
U.K. investigators who examined the device, called an Emergency Locator Transmitter (ELT) and made by Honeywell, found that the internal wires connecting the battery to the ELT had been trapped and pinched when the cover was reattached as the batteries were inserted, according to two sources with knowledge of the matter, one inside Boeing and one outside.

In photos of what was left of the device, “You can clearly see the two wires crossed over each other. It’s quite evident the wires show evidence of being smashed,” one source said.
http://seattletimes.com/html/busines...sourcexml.html
branserud is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18 C130 Småprat 19 01-07-2020 07:05
Ethiopian 787-8 fra OSL til ARN EspenRR Bilder & foto 0 10-08-2018 08:46
Attention ARN spotters - Ethiopian 787 på besök Timmermannen Spotteralerts 7 04-09-2012 21:46
Ethiopian bestiler 5 til 787 AA Flyforum 1 02-06-2005 16:12
Ethiopian bestiller Boeing 787 LN-AFG Flyforum 16 01-06-2005 10:41


All times are GMT +2. The time now is 14:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.