![]() |
|
![]() |
#41 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
<mod>
For å følge opp LN-MOW så har denne tråden hatt en ufattelig mengde småposter som ikke har noe særlig med saken å gjøre. De som mener at tråden plutselig er noe kortere kan notere seg tallet 28. De som vil ytre sin mening om sine billetter med andre 787-operatører kan henvende seg til sine respektive operatører og høre hva som skjer. De som vil si "Jeg og" i et eller annet format kan ta en tur ut og nyte sommerluften. De som vil snakke om urelatert hendelser av større og mindre grad kan åpne tråder om dette. De som vil spørre spørsmål bes om å lese tråden før de spør da det meste er spurt før. De som har en formening om Kjos sin generelle almenntilstand henvendes seg til kundeservice hos DY. I mellomtiden tar vi alle og sørger for at denne tråden holder litt bedre nivå. For moderatorene, -A </mod> Last edited by Utflyttet; 13-07-2013 at 02:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Fra airliners.net:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
En "kaffetrakter" ombord i et fly skal kunne stå på uten å skape brann. Innebygget sikkerhetsmekanismer skal sørge for det. Så noe er feil.
Ellers er vel quoten fra avherald bare tatt fra en posting og ikke fra offisielle kilder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]()
Dersom dette skulle vise seg å ikke være en freak event eller noe som lett hadde blitt taklet dersom cabin crew hadde vært til stede så blir det interessant å se FAA sin reaksjon på dette mtp ETOPS-sertifisering osv. Lurer på hvordan denne brannen hadde utartet seg på FL400 ute på 30W. Personlig begynner jeg å tvile litt på hele 787-konseptet, og det ser det ut til at flere gjør, når Boeing-aksjen nå stuper. Spørs nok om det er på tide å roe ned "Dreamliner"-markedsføringen litt for noen og enhver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
For å sette dette litt i perspektiv, hvor ofte er det man brenner hull i taket på andre flymodeller pga. "feil på en kaffetrakter"?
Synes flyet begynner å fortjene navnet 787 Fireliner. Ser det allerede er et navn folk har begynt å spre på Twitter.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Får håpe det ikke er lipo batteriene for emer lights som tok fyr. Disse sitter i området der det har brent. Et batteri på hver side over de bakre utgangene i taket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
|
![]()
På 787en fra Thomson som returnerte til Manchester:
Quote:
Kan det være noe elektrisk problem i Ethiopian som kan ha forårsaket brannen? Last edited by Utflyttet; 14-07-2013 at 12:17. Reason: Kvåting |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
|
![]() Quote:
Galleys kommer også fra flere leverandører. Det er jo heller ikke sikkert at alle 787-operatørene har samme vannkokerne ombord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Nå må vi ikke glemme at noe av det som skiller en 787 vesentlig fra andre fly er at en mye større andel av utstyret ombord er styrt elektrisk.
Dette gjelder da spesielt systemer som tradisjonelt er styrt av pneumatikk (bleed) som er erstattet. Det blir produsert/forbrukt rundt dobbelt så mye strøm i en 787 som i ett tradisjonelt fly. Derfor er det ingen bombe at vi ser og vil komme til å se flere elektriske problemer på 787 enn ellers og heller ikke at det åpenbart er en del barnesykdommer ute å går da dette er en ny måte å løse tingene på. W Last edited by Wahoo; 13-07-2013 at 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Ser ikke ut til at det er problemer med batterier - http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UeGYySWCL0g
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
|
![]()
Her er erklæringen fra den britiske kommisjonen om hva som skjer fremover.
http://www.documentcloud.org/documen...ml#document/p1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Er det virkelig lipo og ikke li-ion batterier de har der? Lipo til slikt høres virkelig skummelt ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Batteriene for nödbelysningen er li-po. Disse er styrt trådlöst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Blir detta första serietillverkade 787an som kommer skrotas tror ni?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Newcomer
Join Date: Oct 2009
Posts: 12
|
![]()
Ser at det nå er fokus på ein nødpeilesender.
http://uk.reuters.com/article/2013/0...96E0QF20130715 Er der fleire typer i bruk, eller kan det bli snakk om at denne må byttes på alle 787? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 16-07-2013 at 12:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
|
![]()
Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]() Quote:
Dog ser det ut til at 787 og boeing ikke er skyld i denne brannen. Det mer interessante i dette blir diskusjonen rundt fremtidig plassering av Li-ion batterier og tilsvarende i alle flytyper. Nå er det vist at det ikke bare er flyets hovedbatterier, men også mindre backup batterier som ligger rundt omkring som må vurderes som risikoobjekter med tanke på brann. Bedre innkapsling, enklere tilgang til batteriene samt muligens en oversikt over hvor de er lokalisert så kabinbesetningen kan reagere raskere om noe skulle skje i de områdene med batterier er relativt enkle tilltak som burde kunne gjennomføres lett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
AAIB har sendt ut
Quote:
Når det gjeller hva som skjer med flyet så tror jeg det blir reparert. En slik reparasjon kommer til å bli synsykt stor. Ligger nære kritisk område. I verstefall må en hel seksjon byttes ut. Tror det ligger prestisje fra Boeing å gjøre denne reparasjonen Last edited by branserud; 19-07-2013 at 08:59. Reason: tillegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18 | C130 | Småprat | 19 | 01-07-2020 07:05 |
Ethiopian 787-8 fra OSL til ARN | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 10-08-2018 08:46 |
Attention ARN spotters - Ethiopian 787 på besök | Timmermannen | Spotteralerts | 7 | 04-09-2012 21:46 |
Ethiopian bestiler 5 til 787 | AA | Flyforum | 1 | 02-06-2005 16:12 |
Ethiopian bestiller Boeing 787 | LN-AFG | Flyforum | 16 | 01-06-2005 10:41 |