Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2013, 01:40   #41
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

<mod>
For å følge opp LN-MOW så har denne tråden hatt en ufattelig mengde småposter som ikke har noe særlig med saken å gjøre.

De som mener at tråden plutselig er noe kortere kan notere seg tallet 28.

De som vil ytre sin mening om sine billetter med andre 787-operatører kan henvende seg til sine respektive operatører og høre hva som skjer.

De som vil si "Jeg og" i et eller annet format kan ta en tur ut og nyte sommerluften.

De som vil snakke om urelatert hendelser av større og mindre grad kan åpne tråder om dette.

De som vil spørre spørsmål bes om å lese tråden før de spør da det meste er spurt før.

De som har en formening om Kjos sin generelle almenntilstand henvendes seg til kundeservice hos DY.

I mellomtiden tar vi alle og sørger for at denne tråden holder litt bedre nivå.

For moderatorene,
-A
</mod>

Last edited by Utflyttet; 13-07-2013 at 02:07.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 06:24   #42
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Boeing Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Fra airliners.net:


Quote:
"The aircraft fire is unrelated to the batteries. This will be confirmed tomorrow in a boeing press conference. Fire is strongly believed to be as a result of galley overheat - failure of coffee heater trip switch which was left on.Burnt out much of the galley and area above causing deep damage to aft bh and rudder/elevator system. Aircraft sadly a write off - unless pride of hull loss/p.r dictates repair even if economically un-viable."
Link: http://avherald.com/h?article=45c377c5&opt=0
Trodde flyet stod parkert uten strøm på ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 10:19   #43
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

En "kaffetrakter" ombord i et fly skal kunne stå på uten å skape brann. Innebygget sikkerhetsmekanismer skal sørge for det. Så noe er feil.

Ellers er vel quoten fra avherald bare tatt fra en posting og ikke fra offisielle kilder?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 11:39   #44
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Dersom dette skulle vise seg å ikke være en freak event eller noe som lett hadde blitt taklet dersom cabin crew hadde vært til stede så blir det interessant å se FAA sin reaksjon på dette mtp ETOPS-sertifisering osv. Lurer på hvordan denne brannen hadde utartet seg på FL400 ute på 30W. Personlig begynner jeg å tvile litt på hele 787-konseptet, og det ser det ut til at flere gjør, når Boeing-aksjen nå stuper. Spørs nok om det er på tide å roe ned "Dreamliner"-markedsføringen litt for noen og enhver.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 11:55   #45
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

For å sette dette litt i perspektiv, hvor ofte er det man brenner hull i taket på andre flymodeller pga. "feil på en kaffetrakter"?

Synes flyet begynner å fortjene navnet 787 Fireliner. Ser det allerede er et navn folk har begynt å spre på Twitter.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 14:09   #46
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Får håpe det ikke er lipo batteriene for emer lights som tok fyr. Disse sitter i området der det har brent. Et batteri på hver side over de bakre utgangene i taket.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 15:14   #47
Christianz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

På 787en fra Thomson som returnerte til Manchester:

Quote:
Passengers reported that all but 2 lavatories malfunctioned obviously as result of an electrical problem.
http://avherald.com/h?article=4653cb10&opt=1

Kan det være noe elektrisk problem i Ethiopian som kan ha forårsaket brannen?
__________________

Last edited by Utflyttet; 14-07-2013 at 12:17. Reason: Kvåting
Christianz is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 15:27   #48
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
En "kaffetrakter" ombord i et fly skal kunne stå på uten å skape brann. Innebygget sikkerhetsmekanismer skal sørge for det. Så noe er feil.
Nå har vel også vannkokerne på andre fly skapt problemer .. Hvis jeg husker rett hadde SAS et par varmetilløp på MD 'ene for noen år siden. Det ene brant vel gjennom skilleveggen til cockpit. På ET'en har det ikke vært folk i maskinen, så det er ingen som oppdaget det før det var for sent. Hadde dette skjedd med folk ombord, ville det trolig blitt oppdaget før det skjedde særlig skade.

Galleys kommer også fra flere leverandører. Det er jo heller ikke sikkert at alle 787-operatørene har samme vannkokerne ombord.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 15:51   #49
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Nå må vi ikke glemme at noe av det som skiller en 787 vesentlig fra andre fly er at en mye større andel av utstyret ombord er styrt elektrisk.
Dette gjelder da spesielt systemer som tradisjonelt er styrt av pneumatikk (bleed) som er erstattet. Det blir produsert/forbrukt rundt dobbelt så
mye strøm i en 787 som i ett tradisjonelt fly. Derfor er det ingen bombe at vi ser og vil komme til å se flere elektriske problemer på 787 enn ellers og heller
ikke at det åpenbart er en del barnesykdommer ute å går da dette er en ny måte å løse tingene på.

W

Last edited by Wahoo; 13-07-2013 at 15:56.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 20:14   #50
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Ser ikke ut til at det er problemer med batterier - http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UeGYySWCL0g
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 23:00   #51
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Her er erklæringen fra den britiske kommisjonen om hva som skjer fremover.

http://www.documentcloud.org/documen...ml#document/p1
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2013, 23:30   #52
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Får håpe det ikke er lipo batteriene for emer lights som tok fyr. Disse sitter i området der det har brent. Et batteri på hver side over de bakre utgangene i taket.
Er det virkelig lipo og ikke li-ion batterier de har der? Lipo til slikt høres virkelig skummelt ut.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 08:44   #53
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Batteriene for nödbelysningen er li-po. Disse er styrt trådlöst.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2013, 11:53   #54
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Blir detta första serietillverkade 787an som kommer skrotas tror ni?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2013, 21:46   #55
real norwegian
Newcomer
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 12
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Ser at det nå er fokus på ein nødpeilesender.
http://uk.reuters.com/article/2013/0...96E0QF20130715
Er der fleire typer i bruk, eller kan det bli snakk om at denne må byttes på alle 787?
real norwegian is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 12:28   #56
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by real norwegian View Post
Ser at det nå er fokus på ein nødpeilesender.
http://uk.reuters.com/article/2013/0...96E0QF20130715
Er der fleire typer i bruk, eller kan det bli snakk om at denne må byttes på alle 787?
Det er visst ikke bare 787 som bruker disse.

Quote:
Honeywell on Monday said its ELTs have been Federal Aviation Administration certified since 2005, are in use in numerous types of aircraft and "we've not seen nor experienced a single reported issue on this product-line."
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 16-07-2013 at 12:31.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2013, 18:39   #57
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...

Quote:
This specific type of ELT is manufactured by Honeywell, and over 6,000 units have been fitted to a “wide range” of aircraft. It is simply by chance that this ELT happened to occur on a Boeing 787. This fire, although caused by a type of lithium-ion battery, is completely unrelated to the battery issues the Boeing 787 suffered earlier this year. The AAIB noted that the Ethiopian 787 was attached to ground power cables, but all aircraft systems were completely powered down.
http://www.nycaviation.com/2013/07/u.../#.UegZO6wSbyp
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2013, 20:55   #58
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Blir detta första serietillverkade 787an som kommer skrotas tror ni?
Hiver meg på dette spørsmålet
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2013, 08:44   #59
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...



http://www.nycaviation.com/2013/07/u.../#.UegZO6wSbyp
Grei informasjon, men jeg kjøper ikke helt avdramatiseringen. At det er installert over 6000 rundt omkring gjør ikke at det er greit at en av disse feiler så katastrofalt. 1:6000 er ingen imponerende ratio for katastrofal feil for å si det mildt. På den annen side er det statistiske grunnlaget tynt og det kan godt hende at den virkelige feilraten ligger på 1:100.000 eller der omkring. Vil tro at det jobbes ganske intenst hos produsenten av ELT for å kartlegge hva som har skjedd.

Dog ser det ut til at 787 og boeing ikke er skyld i denne brannen.

Det mer interessante i dette blir diskusjonen rundt fremtidig plassering av Li-ion batterier og tilsvarende i alle flytyper. Nå er det vist at det ikke bare er flyets hovedbatterier, men også mindre backup batterier som ligger rundt omkring som må vurderes som risikoobjekter med tanke på brann. Bedre innkapsling, enklere tilgang til batteriene samt muligens en oversikt over hvor de er lokalisert så kabinbesetningen kan reagere raskere om noe skulle skje i de områdene med batterier er relativt enkle tilltak som burde kunne gjennomføres lett.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2013, 08:53   #60
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

AAIB har sendt ut
Quote:
Safety Recommendation 2013-016:
It is recommended that the Federal Aviation Administration initiate action for making inert the Honeywell International RESCU406AFN fixed Emergency Locator Transmitter system in Boeing 787 aircraft until appropriate airworthiness actions can be completed.

Safety Recommendation 2013-017:
It is recommended that the Federal Aviation Administration, in association with other regulatory authorities, conduct a safety review of installations of Lithium-powered Emergency Locator Transmitter systems in other aircraft types and, where appropriate, initiate airworthiness action.
http://www.nycaviation.com/2013/07/u.../#.Uejh4HZvmM8
Når det gjeller hva som skjer med flyet så tror jeg det blir reparert. En slik reparasjon kommer til å bli synsykt stor. Ligger nære kritisk område. I verstefall må en hel seksjon byttes ut. Tror det ligger prestisje fra Boeing å gjøre denne reparasjonen

Last edited by branserud; 19-07-2013 at 08:59. Reason: tillegg
branserud is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18 C130 Småprat 19 01-07-2020 07:05
Ethiopian 787-8 fra OSL til ARN EspenRR Bilder & foto 0 10-08-2018 08:46
Attention ARN spotters - Ethiopian 787 på besök Timmermannen Spotteralerts 7 04-09-2012 21:46
Ethiopian bestiler 5 til 787 AA Flyforum 1 02-06-2005 16:12
Ethiopian bestiller Boeing 787 LN-AFG Flyforum 16 01-06-2005 10:41


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.