Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2013, 10:02   #1
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Når online innsjekk feilar (SK)

Har ein case no; fekk sjekkinn-sms i går, og var så dum at eg svara ja på den. Vi er tre som reiser; to voksne og ein på fanget. SMS-innsjekk gav jo berre sete til ho som ikkje er registert reisande med spedbarn. Og eg får ikkje til å sjekke inn oss andre på nett... "Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen". Så, då er spørsmålet; kjem det til å bli krøll så vi ikkje får sitte i lag no? SAS Chat kunne ikkje hjelpe. Det er jo berre ein kort flight frå BGO til TRD, men det er praktisk både for oss og alle andre at vi får sitte saman. Har jo vore borti check-in-hikke tidlegare, men det gjekk jo bra på turen frå TRD til BGO før helga...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 11:05   #2
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Her hadde jeg møtt opp i veldig god tid på flyplassen, så er jeg sikker på at innsjekk fikser det for dere.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 18:38   #3
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Drar opp denne litt.
Samme skjedde med oss fra BGO til TRD. Vi var 4 stk som skulle reise - to voksne,ett barn og spedbarn. Fikk ikke sjekke inn 22 timer før via OLCI- svarte ja på sms som kom tilbake med kun to seter- 7B og 7C.
Dagen etter dro vi til Flesland , ikke tidlig, for å sitte lenge på en flyplass med to smårollinger, er mer enn slitsomt. Innsjekk var IKKE interessert i å hjelpe, de trykket kun ut boardingkort til meg og spedbarnet-på 21B. Kona og størstemann på nevnte 7B og 7C( for ordens skyld - alle 4 var på samme booking og samme ref.nr.) På innsjekk slengte de surt etter oss at vi skulle ta kontakt med gate så skulle de endre seter. På gate gjentok historien seg- null interesse for å hjelpe, og som nede skjøv de problemet videre, og ba oss kontakte personalet ombord.Det var også minst 2 andre familier som var blitt rammet av splittelser. Ombord var det bare kaos- og også der var det liten interesse av å hjelpe vi som var plassert vilkårlig omkring, kun høylytte, og tildels ufine beskjeder om å sette oss ned. Min eldste sønn var i tillegg syk, og ønsket å ha begge foreldre ved siden av seg.
Heldigvis var det en hyggelig familie med et eldre barn som tilbød seg å bytte seter, slik at vi fikk sitte sammen, og de delte seg. Mannen der tilbydde seg å ta mitt sete-21B,langt bak i midten. Fra rad 6 ......

Så at de andre to familiene måtte bare sette seg ned.......og crewet stolt proklamerte at de landet før rutetid på TRD. Purseren kom i tillegg forbi på cruise og sa " se der ja, vi ordnet det for dere"....... Valgte å avstå fra å kommentere den slengbemerkningen.....

Skarp klagemail er avsendt!!! Det her var så langt fra god kundebehandling i alle ledd, som det er mulig å komme, og spørsmålet mitt er hvorfor de ikke pre-seater familier med spedbarn. Det ble nevnt flybytte denne formiddagen, men hvorfor fikk jeg ikke sjekke inn ettermiddagen før......Det var null problem fra TRD til BGO-og vi var på samme booking.....
Uansett - dette var for dårlig.
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 19:56   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Dette er ikke bra, og overhodet ikke slik det skal være.
Flott at dere klager, slike ting MÅ komme inn til selskapet
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 19:57   #5
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Min erfaring er at OLCI alltid feiler når man reiser med spedbarn uten eget sete. Fikk forklart engang at dette var slik det skulle være - man skal ikke kunne velge fritt siden man da fort kan ende opp med for mange personer på en rad i forhold til antall oksygenmasker.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 20:32   #6
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Min erfaring er at OLCI alltid feiler når man reiser med spedbarn uten eget sete. Fikk forklart engang at dette var slik det skulle være - man skal ikke kunne velge fritt siden man da fort kan ende opp med for mange personer på en rad i forhold til antall oksygenmasker.
Merkelig at det da fungerer prikkfritt fra TRD til BGO. Skal jo ikke være noen forskjell det, og i tillegg fungerte det jo også fint samme veien for trådstarter..... Something is fishy in the airport of Bergen....
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 08:37   #7
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Flott at dere klager, slike ting MÅ komme inn til selskapet
Det er vel det aller viktigste, vi kan sitte her å klage på det ene eller andre selskapet, men det hjelper fint lite om man ikke gir en faktisk beskjed til det aktuelle selskapet.

At folk gjør feil og at ting skjærer seg er en fysisk lov, men når det virker som det er et gjennomgående problem, må noen lengre opp i systemet ta tak i det og rydde.

Jeg tror jeg må kunne anses som kunde fra hel* til tider, ikke det at jeg lager mye bråk på flyet etc. Men jeg er fryktelig flink til å sende en epost når ting ikke er på stell. Trikset er å ta med en setning noe alà, "jeg velger å sende en epost til dere i XXXXXX, fremfor å ringe VG, da jeg håper dere kan forbedre rutinene deres og gi meg som kunde en bedre opplevelse."

Den taktikken har medført et knippe hotellovernattinger, middager og diverse andre frills.

Jeg har egentlig konkludert med at det sjelden hjelper å ta opp saken der å da, vedkommende som gjør en dårlig jobb kommer neppe til å gjøre en bedre jobb bare fordi at jeg klager akkurat den dagen.
Jeg gir derimot gladelig bort setet mitt til trengende, dog sitter det lengre inn å gi bort nødutgangssetet..

Så er det jo viktig å sende en epost når noen strekker seg lengre enn man kan forvente også.
For å avslutte et allerede langt innlegg med et solskinnshistorie som er mange år gammel nå.



"Kortversjonen" er som følger:

Som bondesønn, er man, om ikke født, så oppvokst i en traktor. På sommeren går det stort sett i 130% på et middels stort melkebruk på trøndelagskysten, i en herlig kombinasjon av fôrproduksjon, laksefiske og annet forfallent arbeid. Siloslåtten nærmest seg faretruende, men eldstesønnen på farmen hadde enda noen eksamener igjen før han kunne melde seg for fulltids sommerjobb.

Jeg konkluderte med at det å ta en langhelg hjemme for å hjelpe opphavet ville være en god idè, siden slike opphav av god bondeætt evner å jobbe armene av seg om det trengs.
Som sagt så gjort, jeg booket en studentbillett, uten helt å ta transport fra TRD videre til OSY med i beregninga. Vel framme på OSL, konkluderte jeg med at det kom til å holde særdeles hardt å nå siste toget fra TRD til Steinkjer. Så da måtte jeg altså hentes på TRD, som ville føre til mye klabb og babb, for tidligere nevnte opphav.

Vel framme ved gaten, spurte jeg om det var noen som helst sjangs i havet å rekke det toget, hvorpå beskjeden var at de skulle se hva de kunne få til. Boarding startet uvanlig tidlig, folk ble slengt på flyet, og vi var avgårde 15 minutter tidligere enn beregnet, samt at vi landet 20 minutter før ETA. Dermed rakk jeg toget med glans, samt at opphavet slapp å jobbe seg fordervet påfølgende dag.

Hele denne historien førte til en svært rosende epost til SAS, hvor jeg etter beste evne takket for hjelp, som var langt utover det man kan forvente..

Nuvel, back to topic.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 08:56   #8
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Min erfaring er at OLCI alltid feiler når man reiser med spedbarn uten eget sete. Fikk forklart engang at dette var slik det skulle være - man skal ikke kunne velge fritt siden man da fort kan ende opp med for mange personer på en rad i forhold til antall oksygenmasker.

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Merkelig at det da fungerer prikkfritt fra TRD til BGO. Skal jo ikke være noen forskjell det, og i tillegg fungerte det jo også fint samme veien for trådstarter..... Something is fishy in the airport of Bergen....
Merkeleg det der, ja. Ved chekin med spedbarn viser setekartet dei seta ein får lov å velje. Ikkje alle sete kan veljast, og kun eit pr rad og side av midtgang. Så det med oksygenmasker er nok under kontroll.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 09:11   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Bakgrunnet til at dette skjer er at når vi fikk Altea så var det meningen at den ordnet preseating av slike tilfeller, før så ble dette gjort manuelt dagen før. Nå har det vist seg å ikke fungere (sammen med tusen andre ting), så vi er nødt til å bruke ekstra ressurser på denne jobben som ikke er planlagt, og nå i sommerrushet og ferieavvikling er det en utfordring. Det ser ikke ut som BGO har klart å løse dette tilfredsstillende.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 12:24   #10
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Drar opp denne litt.
Samme skjedde med oss fra BGO til TRD. Vi var 4 stk som skulle reise - to voksne,ett barn og spedbarn. Fikk ikke sjekke inn 22 timer før via OLCI- svarte ja på sms som kom tilbake med kun to seter- 7B og 7C.
Dagen etter dro vi til Flesland , ikke tidlig, for å sitte lenge på en flyplass med to smårollinger, er mer enn slitsomt. Innsjekk var IKKE interessert i å hjelpe, de trykket kun ut boardingkort til meg og spedbarnet-på 21B. Kona og størstemann på nevnte 7B og 7C( for ordens skyld - alle 4 var på samme booking og samme ref.nr.) På innsjekk slengte de surt etter oss at vi skulle ta kontakt med gate så skulle de endre seter. På gate gjentok historien seg- null interesse for å hjelpe, og som nede skjøv de problemet videre, og ba oss kontakte personalet ombord.Det var også minst 2 andre familier som var blitt rammet av splittelser. Ombord var det bare kaos- og også der var det liten interesse av å hjelpe vi som var plassert vilkårlig omkring, kun høylytte, og tildels ufine beskjeder om å sette oss ned. Min eldste sønn var i tillegg syk, og ønsket å ha begge foreldre ved siden av seg.
Heldigvis var det en hyggelig familie med et eldre barn som tilbød seg å bytte seter, slik at vi fikk sitte sammen, og de delte seg. Mannen der tilbydde seg å ta mitt sete-21B,langt bak i midten. Fra rad 6 ......

Så at de andre to familiene måtte bare sette seg ned.......og crewet stolt proklamerte at de landet før rutetid på TRD. Purseren kom i tillegg forbi på cruise og sa " se der ja, vi ordnet det for dere"....... Valgte å avstå fra å kommentere den slengbemerkningen.....

Skarp klagemail er avsendt!!! Det her var så langt fra god kundebehandling i alle ledd, som det er mulig å komme, og spørsmålet mitt er hvorfor de ikke pre-seater familier med spedbarn. Det ble nevnt flybytte denne formiddagen, men hvorfor fikk jeg ikke sjekke inn ettermiddagen før......Det var null problem fra TRD til BGO-og vi var på samme booking.....
Uansett - dette var for dårlig.
Etter en lenger mailkorrespondanse med SAS endte det med følgende :

Quote:
Hej LN-FHU Tack för ditt mail Att ett sällskap splittras under en resa kan bero på lolika saker, så varför ni npå denna specifika flygning fick sitta på spridda platser kan jag inte svara på, men jag håller med om att det är olyckligt då det sker. Jag för över 5000 extra eurobonuspoäng till ditt konto som goodwill från SAS för att ni fick uppleva detta under er resa. Ha en fortsatt fin dag Med vänlig hälsning Jörgen Johansson SAS Customer Care Team
Jeg sitter fremdeles igjen med en litt sånn følelse av "tja" og "ha" etter denne runden, og spørsmålet er vel om det er noe av teknisk art som gjør at familier splittes slik, virker som det er spesielt når det er spedbarn med på bookingen.Håper ialllefall SAS kan løse det om det faktisk er et problem. Jeg fikk refundert noe av poengene jeg brukte, og det er jo en smidig løsning som kompensasjon syns jeg
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 14:16   #11
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Bakgrunnet til at dette skjer er at når vi fikk Altea så var det meningen at den ordnet preseating av slike tilfeller, før så ble dette gjort manuelt dagen før. Nå har det vist seg å ikke fungere (sammen med tusen andre ting), så vi er nødt til å bruke ekstra ressurser på denne jobben som ikke er planlagt, og nå i sommerrushet og ferieavvikling er det en utfordring. Det ser ikke ut som BGO har klart å løse dette tilfredsstillende.

Kan man i tillegg si, underbemanning, underbemanning, underbemanning
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 14:27   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kan man i tillegg si, underbemanning, underbemanning, underbemanning
När gud och var man skall ha biljetter till 200:- klipper man kostnaden någonstans. Inte en ursäkt men tyvärr verkligheten.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 15:01   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
När gud och var man skall ha biljetter till 200:- klipper man kostnaden någonstans. Inte en ursäkt men tyvärr verkligheten.
Det er flyselskapene som setter prisene. Passasjerene (kundene) bare shopper.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 15:46   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det er flyselskapene som setter prisene. Passasjerene (kundene) bare shopper.
Flyselskapene tilpasser seg konkurransen, dermed må enkeltkundene tilpasse seg flyselskapene. Konkurransen blir ikke regulert av enkeltkundene men av kundemassen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 16:45   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
När gud och var man skall ha biljetter till 200:- klipper man kostnaden någonstans. Inte en ursäkt men tyvärr verkligheten.
Spot on, men det hjelper så lite.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 16:48   #16
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Flyselskapene tilpasser seg konkurransen, dermed må enkeltkundene tilpasse seg flyselskapene. Konkurransen blir ikke regulert av enkeltkundene men av kundemassen.
Javel, derfor der er så mange, bl.a her inne, som sliter med at f.eks SK gjorde noen konsept endringer. Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 17:14   #17
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Javel, derfor der er så mange, bl.a her inne, som sliter med at f.eks SK gjorde noen konsept endringer. Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.
Det er mulig du var ironisk, men i tilfelle du ikke var det: De færreste reflekterer vel noe særlig over endringene. Jeg tror ihvertfall ikke at nerdene her inne er så representative De fleste flyr nok dit det går fly til den prisen de blir tilbudt. At enkelte selskap velger å drive ulønnsomt, er ikke kundenes skyld, verken som gruppe eller individer. Har man et konsept som ikke slår an, er konseptet feil.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 18:29   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Det er kundene som ikke er tilpassningsdyktige og ikke konseptet er feil.
Helt riktig observert. Men, konseptet er feil om det ikke er tilpasset konkurransen.

Om man ikke er tilfreds med produktet, men likevel bruker det så betyr det at det dekker et behov, og det man ikke er tilfreds med får man tilpasse seg.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 19:35   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Helt riktig observert. Men, konseptet er feil om det ikke er tilpasset konkurransen.
Vel, er jo det som er utfordringen for SK, og/eller kundene.
Konkurenten tilbyr, skal vi si next to nothing, SK har rusk i lommene, hva skal en gjøre, prøve å tilpasse seg konkurransen eller grave hull i lomma. Noe forsåvidt SK har gjort allerede.
Se det ramaskriket som kom når de tok vekk noe bobblevann på I/C. Folk klarer seg uten i sikkert mer enn 24 timer på jorda, men gud bedre når jeg skal fly.
Men nå blir dette vel o/t. So case closed..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2013, 15:33   #20
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 398
Default Re: Når online innsjekk feilar (SK)

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Merkeleg det der, ja. Ved chekin med spedbarn viser setekartet dei seta ein får lov å velje. Ikkje alle sete kan veljast, og kun eit pr rad og side av midtgang. Så det med oksygenmasker er nok under kontroll.
Jeg trodde det var 8 oksygenmasker på hver rad så dette er alltid dekket?

Kjetil
KjetilK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bug SK online innsjekk? Hypern Reiseforum 7 01-08-2014 16:13
Online innsjekk i Tyskland raider66 Småprat 7 10-06-2014 16:32
Når åpner DY-innsjekk på OSL gustavf Småprat 18 28-05-2011 17:44
Problemer med SK online-innsjekk? Edricson Flyforum 3 19-05-2010 00:13
Online innsjekk Czech. Hickok Reiseforum 14 26-02-2010 01:33


All times are GMT +2. The time now is 16:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.