![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Leste på Nettavisen (som siterer CNN) at US Airways har vært nødt til å kansellere avganger pga hetebølge i Phoenix. Temperaturen har vært 119 grader F, mens flyene er sertifisert for avgang i inntil 118 grader F.
Artikkelen i Nettavisen er her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,872
|
![]()
De hevder at det er på grunn av sertifiseringen? Men flyene i Midtøsten tar jo av i slike temperaturer?
De får vurdere å gjøre som vi gjør her da – alltid ha en litt kaldere offisiell temperatur som passer bedre inn i lovverket enn de temperaturene disse meteorologene kommer med ![]() Det er forbudt å ha veiarbeidere osv jobbende ute ved 50 grader og oppover –og vips så er alltid høyeste offisielle under 49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Uansett er ikke er helt heldig å ta av hvis temperaturen er høyere enn skalaen på performance-chartet? I motsetning til DXB så er ikke PHX ved havoverflaten, noe som også innvirker negativt. Last edited by Dag Viking; 30-06-2013 at 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
|
![]()
BA hadde annonsert delay noen dager på LAS, usikker på om det var pga. varmen eller noe annet.
PHX har vel grei utflyging langs dalen, hvordan er LAS ifht. terreng for de store fuglene når det er varmt?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,872
|
![]() Quote:
Skjønner at det ikke er lurt å ta av hvis flyet ikke makter - hvorav spørsmålet om det var pga sertifiseringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,540
|
![]()
Det er en diskusjon om det på airliners.net. Det gjelder CRJ, og de er ikke sertifisert for hverken så høye temperaqturer det er snakk om her, eller kaldere enn - 40.
Link: http://www.airliners.net/aviation-fo....main/5804208/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
"Mitt" fly er også sertifisert til maks ISA + 35. Phoenix ligger vel i overkant av 1000 fot, så ISA +35 vil der gi ca. 48 grader C. Ved sealevel ville det vært 50 grader pluss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
12 av 41 Widerøefly på bakken pga. tekniske problemer/vedlikehold (27.09.18) | kekker | Flyforum | 41 | 04-10-2018 00:09 |
Orion satt på bakken pga press på de ansatte | LN-KOG | Flyforum | 25 | 11-11-2016 20:58 |
Southwest på bakken pga Computer Problemer | dc-8-63 | Småprat | 8 | 24-06-2013 13:00 |
Finnair-fly holdes tilbake i Moskva | FlightDeck | Flyforum | 1 | 02-12-2006 17:34 |