Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2013, 02:26   #21
Helimaf
NSB First Class

Default Re: Hjelp, Air Canada har lurt meg!

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, er det dette jeg får hver gang jeg gjør en dummy-booking. Akkurat slik var det da jeg bestilte denne billetten. Jeg sjekket at den var refunderbar, slik det står her. Men det dere forteller meg nå er at dette bare er BS og ikke til å stole på..

Her står det også HELT HELT TYDELIG og uten TVIL at det ikke er et 240 euro fee per strekning men per person..

Uten navn by Helimaf, on Flickr
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 02:52   #22
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Her står det også HELT HELT TYDELIG og uten TVIL at det ikke er et 240 euro fee per strekning men per person..
Husker ikke ordlyden, men teksten du har ringet rundt står under avsnittet for utreise. Scroller du litt ned, står samme avgift oppført under hjemreisen.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 02:59   #23
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Husker ikke ordlyden, men teksten du har ringet rundt står under avsnittet for utreise. Scroller du litt ned, står samme avgift oppført under hjemreisen.
Aha. Jeg ser den nå.
Old 28-06-2013, 14:35   #24
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Prøvde også en dummy booking og sjekket complete fare rules:

Penalties:
From: Oslo, (OSL - Oslo Airport)
To: Vancouver, BC (YVR - Vancouver Int'l)
Fare Basis Code: ZNCNOW
FCL: ZNCNOW TRF: 864 RULE: ACFR BK: Z
PTC: ADT-ADULT FTC: BXR-2ND LEVEL BUSINESS CLASS E
PE.PENALTIES
BASE FARE
FOR ZNCNOW TYPE FARES

CANCELLATIONS

ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE -
THE FOLLOWING RULES APPLY PER PRICING UNIT.
--------
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
--------
FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF

REJECTION OF VISA.
EMBASSY STATEMENT REQUIRED.
--------
REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED.
UNLESS APPLICABLE OW/RT FARE PLUS TAXES FOR ACTUAL
TRAVEL IS HIGHER THAN WHOLE ORIGINAL TICKET. IN
THIS CASE NO TAX OR FEE REFUND WILL BE PERMITTED.
--------
THE OPTIONAL PAYMENT CHARGE WILL NOT BE REFUNDED.

Der kommer det rimelig klart vilke vilkår som skal fylles for at man skal få penger igjen. Det er vel strengt talt disse man skal forholde seg til, men det er direkte håpløst hvordan man gir annen informasjon når man bestiller.

Hadde ikke gitt meg på dette før jeg hadde fått penger tilbake. Det ser riktignok ut som at gebyret på EUR240 gjelder pr strekning - EUR480 tilsammen.
Nå har jeg prøvd å lokalisere dette. Hvor er det du finner complete fare rules?
Old 28-06-2013, 14:44   #25
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Nå har jeg prøvd å lokalisere dette. Hvor er det du finner complete fare rules?
Etter å ha valgt flighter, kommer du til siden Review Flight Details
Et av hovedpunktene hetter Review the fare rules and the general conditions of carriage
Et underpunkt her er Read complete fare rules applicable to this fare
Klikk på linken

Forøvrig bør du gå videre med dette.
Gjorde en dummybooking, og på Review the fare rules and the general conditions of carriage står det at man kan kansellere med 240 euro penalty. Går man inn på complete fare rules så står det at billetten er non refundable. En bug i datasystemet til AC med andre ord.
Kanskje greit å gjøre en dummybooking, ta utskrift av begge deler og klage til AC.

Last edited by Dag Viking; 28-06-2013 at 14:51.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 17:10   #26
fluxie
Flyprat fusentast

Jeg har tom fått refundert eco billetter av AC. Dette var mot et gebyr på (tror det var) 150 euro totalt per person). Reisen var Stavanger-Havanna.
Dette var ca 1 år siden.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 23:14   #27
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Etter å ha valgt flighter, kommer du til siden Review Flight Details
Et av hovedpunktene hetter Review the fare rules and the general conditions of carriage
Et underpunkt her er Read complete fare rules applicable to this fare
Klikk på linken

Forøvrig bør du gå videre med dette.
Gjorde en dummybooking, og på Review the fare rules and the general conditions of carriage står det at man kan kansellere med 240 euro penalty. Går man inn på complete fare rules så står det at billetten er non refundable. En bug i datasystemet til AC med andre ord.
Kanskje greit å gjøre en dummybooking, ta utskrift av begge deler og klage til AC.
AKKURAT det som skjedde med meg. Jeg sjekka det før jeg betalte at den var refunderbar. Tusen takk for hjelpa, dette skal printes ut så det griner etter.
Old 28-06-2013, 23:23   #28
gygrid
ScanFlyer Blue

At det er en feil på nettsiden er åpenbart - spørsmålet blir hvorvidt den også var der når du bestilte. Du vil naturligvis hevde det, og jeg finner ingen grunn til å tvile på deg, men man skulle jo anta at slike feil ble identifisert og fikset rimelig kjapt.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2013, 19:45   #29
Helimaf
NSB First Class

Quote:
At det er en feil på nettsiden er åpenbart - spørsmålet blir hvorvidt den også var der når du bestilte. Du vil naturligvis hevde det, og jeg finner ingen grunn til å tvile på deg, men man skulle jo anta at slike feil ble identifisert og fikset rimelig kjapt.
Jo, men se her da:

https://www.aircanada.com/en/agents_...eStructure.pdf

Man skal slettes ikke ha falsk fare-rules liggende ute når man driver et seriøst selskap. Denne i seg selv viser jo at denne feilen ikke er fikset i det hele tatt.. Eller mener du at jeg som kunde ikke skal stole på Air Canadas eget dokument ang. regler om refundering og klasse, eller at jeg burde ha visst bedre?

Jeg har fortsatt en gjenværende booking i z-klasse (som ikke står som refunderbar når jeg klikker inn på samme link som du viste meg), men som står som refunderbar på hovedsiden.

Den billetten har jeg nå printet ut og skal dispute den (betalt med kredittkort) fordi de har solgt den til meg på falskt grunnlag.

Jeg har aldri vært borti noe flyselskap som lar en feil ligge ute slik som dette. Jeg ser det jo selv når jeg gjør dummy-bookings igjen og igjen at det fortsatt viser feil.

Klart at jeg ikke kan bevise at det stod akkurat slik når jeg kjøpte billetten, men allikevel skal PDF-dokumentet som jeg henviser til, være soleklart bevis nok på at passasjerer blir lurt. De unnlater å informere om at det finnes hele 3 varianter av z-klasse og det er jo ganske grovt!
Old 03-07-2013, 18:39   #30
Helimaf
NSB First Class

JAAAADDAAAAA

Neste gang dere er ute å reiser, TA AIR CANADA VEL! (Bare pass dere for booking-motoren, jeg gir meg fortsatt ikke på den.)

Dear Mr. xxx

Thank you for your latest correspondence.

Let me start by saying, we understand your frustration and we sincerely regret your disappointment.

It has been explained the web shows a 'generic' fare rule on the main flight review page. In order to see the 'real' rules of the fare purchased you must click on the red hyperlink. We understand these rules are at odds and as an exception we will honour the fare rules reflected on the main page for both reservations XXXXXX and XXXXXX.

I should add, we have requested Air Canada Web Enhancements to consider removing the 'generic' text and simply refer customers to the red hyperlink for correct fare rule information.

I have taken the liberty of forwarding your cancelled ticket 0142120324530-31 to Air Canada refunds for processing. Kindly note, a refund to the original form of payment less a cancellation fee of €240EUR will apply.

Thank you for your feedback, it is a critical component in improving customer service, and we appreciate you taking the time to contact us. Please be assured your comments have been documented and will be forwarded to the appropriate managers for their internal review.

On behalf of all of us at Air Canada, I'd like to thank you for choosing Air Canada for your travel to Fort Lauderdale. We look forward to welcoming you on board August 5th.

Kind Regards,
xxx xxx
Executive Centre
Old 03-07-2013, 19:56   #31
view
ScanFlyer Gold

Ikke snakk om å legge seg flat her nei. As an exception bla bla. De skal vurdere å endre det.... Hadde blitt lett match med kredittkort klage.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2013, 20:35   #32
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Men det ordnet seg iallfall, gratulerer med et. Det var vel snakk om noen tusenlapper her, så sikkert godt å få det på plass.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2013, 08:59   #33
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Originally Posted by view View Post
Ikke snakk om å legge seg flat her nei. As an exception bla bla. De skal vurdere å endre det.... Hadde blitt lett match med kredittkort klage.
Nei jeg skjønner ikke hvordan de kan drive business på den måten. Jeg har aldr vært borti et selskap som gjør det så lett å bli lurt og samtidig fremholder at det ikke er deres dårlige og direkte misvisende informasjon som er problemet.

Jeg la forøvrig AC CEO på mail-lista og fikk som svar

"Thank you for writing to Mr. Rovinescu etc.."

Da tok det ikke lange tia før ting falt på plass. Hadde egentlig ikke trodd på noen effekt med å gjøre det..
Old 04-07-2013, 09:01   #34
Helimaf
NSB First Class

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Men det ordnet seg iallfall, gratulerer med et. Det var vel snakk om noen tusenlapper her, så sikkert godt å få det på plass.
ca 23000... Så det føltes meget godt ja:-)
Old 04-07-2013, 11:03   #35
Islending
ScanFlyer Silver

Gratulerer! Bra at det endte godt.

Posting Rules