![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Hei,
sitter på SVG og jobber litt, har lagt merke til at RWY 18 blir brukt til landinger og RWY 29 til avganger. Jeg har aldri vært borti dette i mine år som relativt hyppig bruker av SVG. Jeg øyner et håp om å få ta av fra RWY 29 for første gang i dag, så det er jo en bonus. Men hva er årsaken til dette, i jærsk målestokk er det vindstille i dag, så jeg kan ikke se at det er været som gjør dette..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
|
![]()
Det er pågående utvidelse av rwy i sørenden av bane 36. Har pågått en stund allerede. Det sies at arbeidene skal være ferdig til fellesferien begynner. Men vi får se om det går....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
Satser på DK-330 går klar av sanddynene neste fredag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
18 i utgangspunktet stengt for avganger, 36 stengt for landinger.
Småfly unntatt. I helger (dvs når det ikke jobbes i sør) er 18 åpent for avganger med begrenset lengde. (36 fremdeles stengt for landinger). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
|
![]()
Var ute en liten tur nå i kveld. Landinger på 18. Avganger på 29. Men i det jeg skulle til å reise igjen så jeg en Lufthansa 319 ta av på 18.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]() Quote:
Den virker å være litt sånn alt etter hvem som er på jobb. Slet med en SVG-TFS maskin som måtte ta mot Øst ( 11? ) og mellomlande i FAO da de ikke fikk bruke banen mot Sør ( 18? ) tross gjentatt requester.. Og siden vi er inne på banebruk, et spørsmål i samme slengen, dro fra BGO en ganske så vindstille kveld, ble sendt i t/o mot Nord, gjorde en krapp venstresving, så jeg kunne se at der var ingen innkommende trafikk før vi var på høyde med Stord, når vi kom til SVG ble vi sendt inn fra Øst istedet for rett inn fra Nord, også her var der ganske så vindstille. Why? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke svare for Flesland sin del, men dette har jo med trafikkmønsteret å si. Det er jo ikke nødvendigvis "ledig" på bane 18 fordi om det er vindstille. La oss si det er RWY29 i bruk for landinger, og RWY36 i bruk for avganger, som det var i kveld blant annet. Nå var det litt vind (330/10), men for eksemplets skyld kan vi si det er vindstille. Hvis det ikke er noen andre fly involvert, er det naturlig at flyet fra Bergen kan få lande på bane 18. Men hvis det er 1 annet fly involvert, er det langt fra like naturlig. Vi forholder oss i utgangspunktet til bane i bruk, med mindre "alle" kan nyte godt av å bruke en annen rullebane.. og vi (ATC) må ta avgjørelsen "forholdsvis" tidlig for at flyet skal kunne bruke 18 i stedet for bane 29 f.eks. Ved bruk av bane 29 passerer de fleste Bergensflyene Rennesøy (RSY) i FL110-130, og starter nedstigning ca der. Hvis de skal inn på RWY18, bør de være i maksimalt 5000 ft. For at det skal være noe vits i å tilby 18 til ankommende fly, må vi gi dem beskjed mer eller mindre når de passerer midt i mellom Stort og Karmøy.. da er det ca 8-10 minutter til de lander. Et fly ved terminalen som starter opp, takser og er klar for avgang på rullebane 36 på alt fra 4-10 minutter. Hvis flyet fra Bergen "får" rullebane 18 for landing 8 minutter før de lander.. og et fly pusher fra terminalen "akkurat samtidig", ender vi opp med at flyet som faktisk bruker "rullebane-i-bruk" kan bli nødt til å vente i holding i 4-5 minutter fordi vi har vært "snille" med flyet fra Bergen. (Praktisk sett er det slutt på avgangene på 36 når et fly på vei inn passerer 15-20-25 NM finale). Det er ikke spesielt rettferdig.. Andre hensyn å ta er at trafikkstrømmen er på vei inn til bane 29 f.eks. Hvis flyet fra Bergen er nr 2 (eller lengre bak) i rekken, kompliserer det trafikkmønsteret om de skal få lande på bane 18. Andre forhold å tenke på kan være taksemønsteret på flyplassen, en landing som lander på rullebane 18 når det er 36/29 i bruk, vil etter landing takse mer eller mindre motsatt av trafikken som skal ta av, og vi er ikke så heldige at vi har doble paralelle taksebaner til alle rullebaner.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
I utgangspunktet er det ikke ATC som åpner og stenger baner, det er lufthavnen. ATC er bare tjenesteyter, "med de verktøy vi får tildelt". Nå vet jeg ikke hvilken dag det var snakk om, så det blir litt synsing.. Det er både NOTAM og AIC ute om arbeid på rullebaneenden til RWY18, og det bør derfor ikke være noen hemmelighet for operatørene. Avganger på rwy11 er utfordrende med tanke på "single-engine performance" på climbout på tunge sydenmaskiner, og flere velger å ta av med 10kts tailwind på rwy29 i stedet. Men vi kan ikke "trylle" rullebane 18 åpen uten videre. Det er arbeid sør av rullebanen på 18, og det skal ikke være overflyginger av arbeidsområdet. Hvis det omtalte flyet skulle få ta av måtte arbeidet avsluttes, maskiner flyttes fra sikkerhetsområdet (climbout) osv - det er jo helt klart mulig, men det ville kanskje tatt en time.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
Takker for svar. Er forsåvidt klar over endel av disse elemntene, de 2 jeg viste til var TFS en tidlig søndag formiddag, den andre var en fredag kveld kl 2200, så jeg tror vi vet begge at trafikkflyten er av de største på de tidene.
Re BGO som sagt så hadde jeg fullt utsyn, men case closed. PS. Som et lite apropos til TFS som måtte refuele underveis p.g.a dette, så hadde vi jo en BA maskin hvor de måtte ta av 11pax og ALL bagasje for å kunne klare den lange turen til LHR på grunn av disse arbeidene. Rart igrunnen at ikke DET ble fanget av VG ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Jeg har dessverre ikke sympati for at "stengt rullebane 18" kommer overraskende på crew/selskap når arbeidet har vært kjent i et år gjennom AIC, og de har vært NOTAM ute de siste 3 månedene på arbeidet... og hvilk rullebaner som er tilgjengelige. At RWY18 stort sett er tilgjengelig for avgang i helger er bonus i forhold til opprinnelig plan.. Når det er sagt, så synes jeg det var et flott hull de gravde, deretter fylte igjen og asfalterte! Mener å huske at RWY18/36 blir åpen "i full lengde" fra 1.juli av.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
Tror du misstolket meg litt, tilgjengelig banelengde på 18 ( i helgene ) er vel ikke stort lengre enn den som er på 29 ( østover ), men sannsynligvis kan de ta av sørover med mer vekt. Var det jeg undret meg over, er jo ingen som jobber der på søndagen. Men flyet er gått, mellomlandet og gått igjen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Jeg opplever ikke selve lengden på tilgjengelig asfalt som problemet (selv om det åpenbart var litt lite da de måtte stenge 11/29 vest av TWY D en stund = 1620 m tilgjengelig), men det er terrenget i øst "i tilfelle motorfeil etc" som er den "viktigste" komponenten i utregningene - altså om de klarer å komme over terrenget på en motor osv.. Det er sannsynligvis helt korrekt at de kan ta av med mer vekt sørover enn østover.. I sør, nord, og vest er det som kjent lite terreng.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt ymse i ettermiddag - SVG | PH-BXA | Spotteralerts | 9 | 04-09-2011 11:10 |
Noen bilder fra SVG i ettermiddag | Laua | Bilder & foto | 9 | 19-08-2011 07:34 |
Innflygningsbilder fra SVG i ettermiddag | gilera | Bilder & foto | 6 | 27-05-2010 11:02 |
SVG i ettermiddag | gilera | Bilder & foto | 4 | 26-01-2010 22:59 |
NAX å SK SVG-OSL-SVG Søndag 24 Mai | Aleksander Maaland | Register- og ATC-Forum | 8 | 24-05-2009 16:53 |