Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-06-2013, 00:33   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
SAS SAS Plus - perspektiv

Jeg har prøvd å holde en positiv spin på SAS' nye konsept, men jeg må innrømme at det ble satt på skikkelig prøve torsdag ..... Smaksløs wrap vs. Eggs benedict på flighter med sammelignbar triplengde. I rest my case - sorry SAS ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	plus1.jpg
Views:	1108
Size:	46.2 KB
ID:	34908   Click image for larger version

Name:	plus2.jpg
Views:	1108
Size:	51.6 KB
ID:	34909  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 00:42   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
Default SAS Plus - perspektiv

Skikkelig kontraster der ja. Ikke mye "Plus" over maten.

Det du fikk servert hos SAS i Plus får
du vel mer eller mindre identiskt inkludert i Euro Traveller (Economy) hos BA.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:04   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Det du fikk servert hos SAS i Plus får
du vel mer eller mindre identiskt inkludert i Euro Traveller (Economy) hos BA.
Tenkte akkurat det samme! Med unntak av at BA sin i økonomi er kald da.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:12   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Tenkte akkurat det samme! Med unntak av at BA sin i økonomi er kald da.
Søkte opp en SAS Plus-billett tur/retur OSL-LHR en tilfeldig helg i august.
Ca. 3300 kroner.

Søkte opp BA den sammme helgen: 2700 - for Club Europe. Der får man ikke en kald wrap men et varmt måltid om man timer flighten riktig. I tillegg til garantert ledig midtsete og ordentlig champagne
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:23   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Søkte opp en SAS Plus-billett tur/retur OSL-LHR en tilfeldig helg i august.
Ca. 3300 kroner.

Søkte opp BA den sammme helgen: 2700 - for Club Europe. Der får man ikke en kald wrap men et varmt måltid om man timer flighten riktig. I tillegg til garantert ledig midtsete og ordentlig champagne
Jeg hadde valgt BA. Uten tvil
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:25   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Glemte også at BA har gardin - og de vet hvordan den brukes
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:28   #7
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Gjorde et søk i desember med BA (for å gå litt off topic) fra oslo til london med retur. Club Europe koster kr 2800,-. Det er jo en helt sinnsyk (ihvertfall for en enkel kar fra sørlandet) pris! Dette frister, kan jo ta meg råd til å gå på fotballkamp OG pub!
__________________
Bom viagem!

Last edited by FlyTAP; 16-06-2013 at 01:29. Reason: typo
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:42   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by FlyTAP View Post
Gjorde et søk i desember med BA (for å gå litt off topic) fra oslo til london med retur. Club Europe koster kr 2800,-. Det er jo en helt sinnsyk (ihvertfall for en enkel kar fra sørlandet) pris! Dette frister, kan jo ta meg råd til å gå på fotballkamp OG pub!
Jepp. De selger ikke-fleksibel business som krever at man er borte natt til søndag. Sammenlignet med SAS Plus til ca. 500 kroner mer, er det en no-brainer.

Og selv om de serverer kald mat på noen av avgangene, så er ikke det man får der så halvgærent heller:


Last edited by Martin; 16-06-2013 at 01:45.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:51   #9
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Får man tilgang til lounge på OSL med BA med CE-billett av denne typen?
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:54   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by FlyTAP View Post
Får man tilgang til lounge på OSL med BA med CE-billett av denne typen?
Både på OSL og LHR. Man har akkurat de samme fordelen som en full fleksibel billittt til over 8000 eller hvor mye det er, bortsett fra fleksibiliteten samt regelen om å være borte natt til søndag.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 01:58   #11
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Får fly inn tidlig fra KRS så man kan få sjekka ut dette loungeopplegget en gang for alle Takk for info!
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 02:14   #12
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg har prøvd å holde en positiv spin på SAS' nye konsept, men jeg må innrømme at det ble satt på skikkelig prøve torsdag ..... Smaksløs wrap vs. Eggs benedict på flighter med sammelignbar triplengde. I rest my case - sorry SAS ...
Nåja, det er jo ikke frokost vs. frokost du sammenligner da, men tviler vel på at du får varm frokost i Plus anyway.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 03:12   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nåja, det er jo ikke frokost vs. frokost du sammenligner da, men tviler vel på at du får varm frokost i Plus anyway.
Nei, men hvis du ser i BOB-menyen, er ikke frokostutvalget så veldig mye bedre ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 06:13   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,836
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Her er en av de varme frokostene man kan velge paa Sri Lankans 1 times ruter:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Frokost.jpg
Views:	2032
Size:	55.7 KB
ID:	34910  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 09:23   #15
SE-AER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Nei, maten i Plus er virkelig ikke mye å skryte av. Men nå er det vel fleksibiliteten man egentlig betaler for og ikke maten. Sånn sett blir det ganske meningsløst å sammenligne med BA sin IAPLON som krever 30 dagers forkjøp, at man er borte natt mellom lørdag og søndag og dessuten er totalt ufleksibel. Skal man ha en helt fleksibel billett på BA må man ut med 6232 kr i economy eller 8498 kr i business.

Men hvis man reiser på fritiden, ikke trenger fleksibiliteten eller booker tett innpå avgang slik at prisene for SAS Plus og BA eller SWISS business er nesten de samme så er det jo helt hjernedødt å gå for SAS Plus, med mindre man er en helt fanatisk SAS-tilhenger eller bare må ha de ekstra EB-poengene.

SAS Plus er helt klart et LCC-konsept som er designet for å være hakket bedre enn Norwegian, ikke mer.

For øvrig så er SAS Plus som konsept veldig lik Vueling sin "Excellence Fare" (her er noen av punktene):

Quote:
Excellence seat
The most exclusive seat on the plane, in row 1, with extra room for a more comfortable journey and with no one sitting next to you.
...
Flexible on changes
This fare offers you the flexibility to make any necessary changes since you won't be charged the standard change fee: you can make unlimited time and date changes to your booking via our website or by calling our Customer Services.
...
Flight cancelation and refund
The Excellence fare allows you to cancel your flight providing you haven't already completed one of the legs, and we'll refund the full fare (credit card/PayPal fees and the purchase of any additional service not included in the fare shall not be refunded).
...
Exclusive check-in desks
Exclusive check-in desks at Madrid, Barcelona and Bilbao airports.
...
And remember you'll get more Avios each time you fly with the Excellence fare.
...
Preferential boarding
Only Excellence fare passengers may board when they like, without having to wait in the queue.
...
Room reserved on the plane for hand luggage
Only Excellence fare passengers have guaranteed room on the plane for their hand luggage. Each passenger may take one bag as hand luggage included in the booking, providing it meets the following conditions:

Maximum size: 55x40x20 cm

Maximum weight: 14 kg
...
Catering of your choice on board
Choose your favourite snack, sandwich or soft drink during the flight.
...
Fast-track through security control
You can avoid queues at security control in Barcelona Airport by presenting your boarding pass in the “Fast-track” area.
...
VIP lounges at the airport
Present your boarding pass at the VIP lounge at Barcelona airport to enjoy access to the VIP lounge. In June, this will also be available at the airports of Madrid, Majorca, Alicante, Malaga, Amsterdam, Brussels, Rome, Milan, Lisbon, Stockholm, Gothenburg, Hamburg, Berlin, Paris and Cardiff.
http://www.vueling.com/en/vueling-se...cellence-fare/

Å en annen side har Vueling priority boarding, noe som SAS har vist at de overhode ikke klarer å få til.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 10:57   #16
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Har SAS ofisielt blitt LCC selskap nå eller kaller de seg fortsatt fullservice.
Det er jo ingen tvil om at de har blitt LCC når man ser på produktet.
Og ja jeg har testet både go og pluss og er lite imponert.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 11:51   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Igjen har tråd blitt avsporet på grunn av at feil forståelse av en TBF (Tre-Bokstavs-Forkortelse), men jeg prøver igjen:
De tre bokstavene i LCC står for
Low
Cost
Carrier
Med andre ord har dette begrepet bare med kostnadene til et selskap å gjøre, og i det selskapet befinner SAS definitivt seg ikke - det er en HCC.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 12:26   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Igjen har tråd blitt avsporet på grunn av at feil forståelse av en TBF (Tre-Bokstavs-Forkortelse), men jeg prøver igjen:
De tre bokstavene i LCC står for
Low
Cost
Carrier
Med andre ord har dette begrepet bare med kostnadene til et selskap å gjøre, og i det selskapet befinner SAS definitivt seg ikke - det er en HCC.
Men hva definerer hva som er low cost? Er det en bestemt størrelse?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 12:34   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default SAS Plus - perspektiv

Det er en medieskapt forkortelse, og ikke noen 'kategori' som sådan, men kan nok enklest defineres som et punkt-til-punktselskap med lav kostnadsstruktur og et minimum av gratis tjenester for de reisende.

Men det er mye begrepsforvirring ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2013, 13:06   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS Plus - perspektiv

Allerede på første sjekkpunkt om SAS er en LCC blir det nei:
Standardisert flåte?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Perspektiv imm Småprat 5 07-07-2015 10:11
Dambusters i tysk perspektiv DCHalvorsen Flyhistorisk forum 0 16-05-2013 13:45
Perspektiv sail4fun Flyforum 3 03-02-2005 14:45


All times are GMT +2. The time now is 12:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.