Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2010, 13:25   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Siden det er slik en nydelig søndag (nesten), tenkte jeg å grave litt i arkivet mitt. Denne gangen skal vi helt tilbake til 1997, da en en nesten 14 år gammel Martin skulle fly for første gang.

Familiens erfaring med fly, begrenset seg da til min far, som forøvrig har flytyper som Caravelle og DC-6B (han er selv veldig flink til å nevne B'en når han snakker om det ) på listen. Det var også omtrent så lenge siden han hadde flydd. Høsten 1996 var han på Svalbard, typisk nok samtidig som et russisk fly styrtet der oppe, sånn for å uroe en stakkars familie enda litt mer. Svalbard ble også besøkt på nytt i Mai 1997, da med hele firmaet til min far, med følge, slik at min mor også fikk luft under vingene. Ut i fra diverse observasjoner en tidlig mai-morgen i 1997, var det en forholdsvis nervøs mor som hadde tatt turen til FBU og videre via TOS og til LYR. Men de overlevde turen, og det tok ikke lange stunden før hun tydeligvis ville fly mer, og denne gangen skulle også "onga" få værra med .

Dette var lenge før min reiseinteresse begynte å våkne, og bortsett fra diverse bilturer, hadde mine "langturer" begrenset seg til et par turer med København-båten. Hvordan turen egentlig ble planlagt, er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror noe kalt "brosjyrer" var sentralt i planleggingen, og at turen enten ble bestilti via "telefon", eller noe de kalte "reisebyrå".

Reisemålet i seg selv, var kanskje ikke det aller mest spennende - Bergen. Men man skulle uansett komme seg dit vewd hjelp av jernbaneskinner, og "snøggbåt". Hjem igjen skulle man fly, med det som den gangen het Braathens SAFE. Jeg synes å huske min mor nevnte at siden hun hadde flydd de før, kunne hun tenke seg å prøve SAS, men det var sikkert noen priser som avgjorde. Jeg husker også at jeg syntes SAS hadde finere fly, men pytt pytt. Dette var forøvfig lenge føt jeg visste at det var noe som het både Boeing 737 og MD80, men jeg så uansett forskjel på "SAS-fly" og "Braathens-fly":

Anyway, avreisedagen - mest sannsynlig en dag i Juli - rant, og etter besøk av et vennepar av mine foreldre dagen før, som var av typen som gikk sent hjem, var vi allikevel oppe "frykteleg tidleg". Tror tallet "fem" var stikkordet. Det ble standsmessig transport fra Maura til Fornebu, i pappas VW Caravelle, som ble plassert i parkeringshuset på Fornebu. Derfa tok man en taci opp til Lysaker stasjon, hvor man ventet på Bergenstoget.

Toget dukket opp, og vi fant setene våres. Praktisk nok, var de plassert "mot hverandre", sånn at to av oss satt i kjøreretningen, de andre to mot kjøreretningen, og så kunne vi sitte å se på hverandre, i tilfelle det ikke var noe annet å se på. To av setene var også utstyrt med tyske turister, men min far sat et eller annet jeg ikke forstod, og de flyttet seg.

Ellers var det vel en helt standard togtur. Litt spennende med langdistansetog for første gang, og jeg husker jeg beskrev Bergensbanen som "oppskrytt". Tror det skyldtes de 2345 tunellene som var plassert oppe på fjellet for å beskytte mot snø, sånn at man var inni en mørk tunnell mesteparten av tiden. Noe annet jeg så på toget, var en liten asiatisk gutt, på kanskje halvannet år. Nå lurer sikkert dere på hvorfor jeg nevner han? Dere får vente og se..

Etter noen timer, var toget fremme på Myrdal stasjon, hvor vi gikk av. Her stod et innleid svensk togsett klart, for å ta oss ned Flåmbanen, ned til Flåm. Det tror jeg også var en fin tur.

Nede i Flåm, var det å vente på båten, og jeg minns å huske at vi spiste noe mat mens vi gjorde det, og jeg så bl.a. noen sjøfly som drev og tok av.

Etterhvert var det på tide å bevege seg utover fjorden i ei slike ein snøgg-båt. Her var setene satt sammen tre-og-tre, og med mine foreldre og min søster plassert på en treseter, satte jeg meg foran de, med opplæring i at det het "it's okkupaid" om det skulle komme noen skumle, utendlandske turister og spørre om setene var ledige. Veldig strategisk plasserte jeg meg, for et slikt lite bord, hvor det lå noen legoklosser og slikt. Det med strategisk plassert var litt ironisk ment, egentlig. Jeg brød meg hvertfall ikke så mye om Lego, men en som gjorde det, var vå lille asiatiske venn fra toget. Ok, greit nok. Han sa ikke så mye uansett. "Moroa" begynte da jeg skulle kakste en tom sukkertøypose i søpla like ved. Da var han så snill at han hentet den for meg og gav den tilbake.. Etter en 5-6 ganger syntes ikke jeg det var så morsomt lenger.

Etter noen timer, var man fremme i Bergen, hvor været var overskyet. Det var vel også det dårligste været vi hadde - resten av turen skinte sola! Under oppholdet, bodde vi på Comfort Holberg Hotell, som jeg mener å huske som et greit hotell.

Andre høydepunkter underveis, var at akvariet ble besøkt. Pingvinene er alltid artige, og en som syntes de var så artige at han ville hive capsen sin til dem, var.., vår lille asiatiske venn fra toget/båten. Hva? Var'n der også?

Man fikk også testet Fløibanen, og utsikten der oppe var flott. Ble her tilbudt sjokolade av - joda, asiatergutten . Siden jeg ikke ville ha sjokoladen som egentlig var hans mors, gikk han likegodt og kastet den.. Vet ikke om moren hans var like begeistret for det.

Etter et par dager mellom de 7 fjell, var det klart for returen. Flyet gikk utpå kvelden, og etter middag, ble det å spasere bort til SAS-hotellet som ligger ute på Bryggen, og ta flybussen derfra. Man var tilslutt på Flesland, og her observerte jeg bl.a. innsjekk gjorde man hos enten SAS eller Braathens SAFE - og skulle man fly andre selskaper, så var det godt skiltet hvem av de to nevnte man skulle sjekke inn hos. Det ble vår tur, og papirbilletter ble overlevert damen i skranken, som fikk bagasjen vår. Etter det husker jeg ikke stort annet enn at vi fant gaten. Denne sikkerhetskontrollkøen som Fleslanf er så kjent for, så jeg ikke - kanskje fordi det ikke var noen sikkerhetskontroll om man ikke skulle fly ut av landet.

Mens man satt og ventet ved gaten, husker jeg bare at jeg begynte å bli mer og mer nervøs. Jeg vet ikke spesifikt hva det var, bortsett fra at jeg skulle ut å fly. Bl.a. var jeg av den oppfatning av at flydoer var "skumle", enda mer "skumle" enn disse "Swoooooooosh"-doene på danskebåten, så for å være helt sikker på at jeg ikke skulle måtte benytte meg av toalettet ombord, ble toalettet på Flesland benyttet mange ganger før avgang.

Det var noen UM'er med, og disse, samt de som reiste med barn under 12 år, fikk slippe først ombord. Siden min søster den gang enda ikke hadde fylt 10, betød det at familien Foss fikk gå først ombord . UM'ene syntes forøvrig det så spennende ut å sitte helt bakerst, men flyvertinnene ville helst ha de foran. Vi plasserte oss på høyre side, på E- og F-setene, på de to første radene, eller var det kanskje rad 2 g 3? Mor og søster foran, og jeg og fattern bak, sånn at vi "onga" fikk sitte ved vinduet .

Hvorhvid vi var å rute eller ikke, aaaaaaner jeg ikke, men vi kom oss avgårde, og taxet ned til bane 35. Jeg ante selvsagt ikke den gang at vi tok av fra bane 35, men jeg husker at jeg kunne se terminalen ut av vinduet på høyresiden i det vi tok av. I det vi svingte utpå selve rullebanen, trodde jeg at vi skulle stoppe opp litt, men neida, her var det bånn pinne, og avgårde med en gang. Nå var jeg blitt enda mer nervøs, og det økte bare på, helt til noen sa "rotate" foran i styrhuset (Nei, jeg hørte ikke at noen sa det, men har lært sånt i ettertid ), og i det samme som hjulene slapp bakken, slapp nervøsiteten taket i meg, og jeg syntes plutselig at dette var KJEMPEGØY!!

En helt skyfri tur over fjellet, en liten juiceboks og en Toblerone besåtende av to-tre slike trekanter ble servert underveis. Vi landet etterhvert på Fornebu, og her ble vi parkert sånn at vi måtte bruke trapp for å komme oss av flyet. Her syntes faren min at det var en lur ide å ta bilder av meg og søsteren min i flytrappa. At det kom et "helt fly" bak oss, var visst ikke så nøye. Selv syntes jeg han mannen med stresskoffert som brøytet seg forbi var teit som ikke skjønte at het var det tross alt to førstegangsflygende som skulle forevige et minne. Han syntes sikkert vi var like teite

Etterhvert kom bagasjen ut av et hull, og vi fant igjen Caravellen, og fant vegen hjem til Maura.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 13:39   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Hehe .. artig. Man får litt perspektiv ved at jeg på denne tiden allerede hadde jobbet på FBU i 15 år ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 15:00   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

He he. Bra denne Martin

Du traff ikke den asiatiske gutten på flyplassen også da
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 15:28   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Du traff ikke den asiatiske gutten på flyplassen også da
Nope.. Kun på toget, båten, akvariet, og på Fløyen
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 16:22   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Takk for den, topp med historiske tilbakeblikk..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 19:39   #6
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Hehe, utrolig bra skrevet. Fikk meg en liten humring iblant. Tusen takk!

Quote:
To av setene var også utstyrt med tyske turister
Jeg lo faktisk høyt av den
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 06:13   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Herlig rapport. Måtte det komme flere arkivdykk...
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2013, 00:51   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Kom akkurat hjem etter en tur etter opprydding i barndomsjemmet som snart skal selges. Det var en stor eske med ting som var mine, som jeg hadde sagt "bare kast", men heldigvis hadde moren min vett nok til å ta vare på et fotoalbum som så sånn ut (nei, jeg hadde selvsagt ikke gått gjennom innholdet i esken først):



Så her er altså undertegnede (han i den gule, stripede genseren øverst i trappa) etter sin aller første flytur

Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2013, 01:00   #9
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Slik begynte det hele - Et arkivdykk.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Kom akkurat hjem etter en tur etter opprydding i barndomsjemmet som snart skal selges. Det var en stor eske med ting som var mine, som jeg hadde sagt "bare kast", men heldigvis hadde moren min vett nok til å ta vare på et fotoalbum som så sånn ut (nei, jeg hadde selvsagt ikke gått gjennom innholdet i esken først):



Så her er altså undertegnede (han i den gule, stripede genseren øverst i trappa) etter sin aller første flytur

Fantastisk bilde. Og generøst av deg å dele det, midt i alt.
Altitude is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spektakulære indflyvninger.. i det hele tatt oy-viv Småprat 3 18-10-2015 16:25
Ka-ching! Det klinger i kassaapparater over hele verden LN-MOW Flyforum 1 28-01-2010 15:04
Slik ser det ut....... LN-FHU Flyforum 13 24-10-2007 21:45
Ah, så det er slik det ser ut der fremme.. Thomas Flyforum 9 08-04-2007 16:52
Du skal ha det godt på hele reisen jb1 Flyforum 3 24-11-2004 16:52


All times are GMT +2. The time now is 22:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.