![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Siden det er slik en nydelig søndag (nesten), tenkte jeg å grave litt i arkivet mitt. Denne gangen skal vi helt tilbake til 1997, da en en nesten 14 år gammel Martin skulle fly for første gang.
Familiens erfaring med fly, begrenset seg da til min far, som forøvrig har flytyper som Caravelle og DC-6B (han er selv veldig flink til å nevne B'en når han snakker om det ![]() ![]() Dette var lenge før min reiseinteresse begynte å våkne, og bortsett fra diverse bilturer, hadde mine "langturer" begrenset seg til et par turer med København-båten. Hvordan turen egentlig ble planlagt, er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror noe kalt "brosjyrer" var sentralt i planleggingen, og at turen enten ble bestilti via "telefon", eller noe de kalte "reisebyrå". Reisemålet i seg selv, var kanskje ikke det aller mest spennende - Bergen. Men man skulle uansett komme seg dit vewd hjelp av jernbaneskinner, og "snøggbåt". Hjem igjen skulle man fly, med det som den gangen het Braathens SAFE. Jeg synes å huske min mor nevnte at siden hun hadde flydd de før, kunne hun tenke seg å prøve SAS, men det var sikkert noen priser som avgjorde. Jeg husker også at jeg syntes SAS hadde finere fly, men pytt pytt. Dette var forøvfig lenge føt jeg visste at det var noe som het både Boeing 737 og MD80, men jeg så uansett forskjel på "SAS-fly" og "Braathens-fly": Anyway, avreisedagen - mest sannsynlig en dag i Juli - rant, og etter besøk av et vennepar av mine foreldre dagen før, som var av typen som gikk sent hjem, var vi allikevel oppe "frykteleg tidleg". Tror tallet "fem" var stikkordet. Det ble standsmessig transport fra Maura til Fornebu, i pappas VW Caravelle, som ble plassert i parkeringshuset på Fornebu. Derfa tok man en taci opp til Lysaker stasjon, hvor man ventet på Bergenstoget. Toget dukket opp, og vi fant setene våres. Praktisk nok, var de plassert "mot hverandre", sånn at to av oss satt i kjøreretningen, de andre to mot kjøreretningen, og så kunne vi sitte å se på hverandre, i tilfelle det ikke var noe annet å se på. To av setene var også utstyrt med tyske turister, men min far sat et eller annet jeg ikke forstod, og de flyttet seg. Ellers var det vel en helt standard togtur. Litt spennende med langdistansetog for første gang, og jeg husker jeg beskrev Bergensbanen som "oppskrytt". Tror det skyldtes de 2345 tunellene som var plassert oppe på fjellet for å beskytte mot snø, sånn at man var inni en mørk tunnell mesteparten av tiden. Noe annet jeg så på toget, var en liten asiatisk gutt, på kanskje halvannet år. Nå lurer sikkert dere på hvorfor jeg nevner han? Dere får vente og se.. Etter noen timer, var toget fremme på Myrdal stasjon, hvor vi gikk av. Her stod et innleid svensk togsett klart, for å ta oss ned Flåmbanen, ned til Flåm. Det tror jeg også var en fin tur. Nede i Flåm, var det å vente på båten, og jeg minns å huske at vi spiste noe mat mens vi gjorde det, og jeg så bl.a. noen sjøfly som drev og tok av. Etterhvert var det på tide å bevege seg utover fjorden i ei slike ein snøgg-båt. Her var setene satt sammen tre-og-tre, og med mine foreldre og min søster plassert på en treseter, satte jeg meg foran de, med opplæring i at det het "it's okkupaid" om det skulle komme noen skumle, utendlandske turister og spørre om setene var ledige. Veldig strategisk plasserte jeg meg, for et slikt lite bord, hvor det lå noen legoklosser og slikt. Det med strategisk plassert var litt ironisk ment, egentlig. Jeg brød meg hvertfall ikke så mye om Lego, men en som gjorde det, var vå lille asiatiske venn fra toget. Ok, greit nok. Han sa ikke så mye uansett. "Moroa" begynte da jeg skulle kakste en tom sukkertøypose i søpla like ved. Da var han så snill at han hentet den for meg og gav den tilbake.. Etter en 5-6 ganger syntes ikke jeg det var så morsomt lenger. Etter noen timer, var man fremme i Bergen, hvor været var overskyet. Det var vel også det dårligste været vi hadde - resten av turen skinte sola! Under oppholdet, bodde vi på Comfort Holberg Hotell, som jeg mener å huske som et greit hotell. Andre høydepunkter underveis, var at akvariet ble besøkt. Pingvinene er alltid artige, og en som syntes de var så artige at han ville hive capsen sin til dem, var.., vår lille asiatiske venn fra toget/båten. Hva? Var'n der også? ![]() Man fikk også testet Fløibanen, og utsikten der oppe var flott. Ble her tilbudt sjokolade av - joda, asiatergutten ![]() Etter et par dager mellom de 7 fjell, var det klart for returen. Flyet gikk utpå kvelden, og etter middag, ble det å spasere bort til SAS-hotellet som ligger ute på Bryggen, og ta flybussen derfra. Man var tilslutt på Flesland, og her observerte jeg bl.a. innsjekk gjorde man hos enten SAS eller Braathens SAFE - og skulle man fly andre selskaper, så var det godt skiltet hvem av de to nevnte man skulle sjekke inn hos. Det ble vår tur, og papirbilletter ble overlevert damen i skranken, som fikk bagasjen vår. Etter det husker jeg ikke stort annet enn at vi fant gaten. Denne sikkerhetskontrollkøen som Fleslanf er så kjent for, så jeg ikke - kanskje fordi det ikke var noen sikkerhetskontroll om man ikke skulle fly ut av landet. Mens man satt og ventet ved gaten, husker jeg bare at jeg begynte å bli mer og mer nervøs. Jeg vet ikke spesifikt hva det var, bortsett fra at jeg skulle ut å fly. Bl.a. var jeg av den oppfatning av at flydoer var "skumle", enda mer "skumle" enn disse "Swoooooooosh"-doene på danskebåten, så for å være helt sikker på at jeg ikke skulle måtte benytte meg av toalettet ombord, ble toalettet på Flesland benyttet mange ganger før avgang. ![]() Det var noen UM'er med, og disse, samt de som reiste med barn under 12 år, fikk slippe først ombord. Siden min søster den gang enda ikke hadde fylt 10, betød det at familien Foss fikk gå først ombord ![]() ![]() Hvorhvid vi var å rute eller ikke, aaaaaaner jeg ikke, men vi kom oss avgårde, og taxet ned til bane 35. Jeg ante selvsagt ikke den gang at vi tok av fra bane 35, men jeg husker at jeg kunne se terminalen ut av vinduet på høyresiden i det vi tok av. I det vi svingte utpå selve rullebanen, trodde jeg at vi skulle stoppe opp litt, men neida, her var det bånn pinne, og avgårde med en gang. Nå var jeg blitt enda mer nervøs, og det økte bare på, helt til noen sa "rotate" foran i styrhuset (Nei, jeg hørte ikke at noen sa det, men har lært sånt i ettertid ![]() En helt skyfri tur over fjellet, en liten juiceboks og en Toblerone besåtende av to-tre slike trekanter ble servert underveis. Vi landet etterhvert på Fornebu, og her ble vi parkert sånn at vi måtte bruke trapp for å komme oss av flyet. Her syntes faren min at det var en lur ide å ta bilder av meg og søsteren min i flytrappa. At det kom et "helt fly" bak oss, var visst ikke så nøye. Selv syntes jeg han mannen med stresskoffert som brøytet seg forbi var teit som ikke skjønte at het var det tross alt to førstegangsflygende som skulle forevige et minne. Han syntes sikkert vi var like teite ![]() Etterhvert kom bagasjen ut av et hull, og vi fant igjen Caravellen, og fant vegen hjem til Maura. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hehe .. artig. Man får litt perspektiv ved at jeg på denne tiden allerede hadde jobbet på FBU i 15 år ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
|
![]()
He he. Bra denne Martin
![]() Du traff ikke den asiatiske gutten på flyplassen også da ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for den, topp med historiske tilbakeblikk..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe, utrolig bra skrevet. Fikk meg en liten humring iblant. Tusen takk!
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Herlig rapport. Måtte det komme flere arkivdykk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kom akkurat hjem etter en tur etter opprydding i barndomsjemmet som snart skal selges. Det var en stor eske med ting som var mine, som jeg hadde sagt "bare kast", men heldigvis hadde moren min vett nok til å ta vare på et fotoalbum som så sånn ut (nei, jeg hadde selvsagt ikke gått gjennom innholdet i esken først):
![]() Så her er altså undertegnede (han i den gule, stripede genseren øverst i trappa) etter sin aller første flytur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spektakulære indflyvninger.. i det hele tatt | oy-viv | Småprat | 3 | 18-10-2015 16:25 |
Ka-ching! Det klinger i kassaapparater over hele verden | LN-MOW | Flyforum | 1 | 28-01-2010 15:04 |
Slik ser det ut....... | LN-FHU | Flyforum | 13 | 24-10-2007 21:45 |
Ah, så det er slik det ser ut der fremme.. | Thomas | Flyforum | 9 | 08-04-2007 16:52 |
Du skal ha det godt på hele reisen | jb1 | Flyforum | 3 | 24-11-2004 16:52 |