![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
Vurderer å veksle inn noen NOK til VND ( Vietnamesiske Dong ). Er det bare meg eller opererer Forex med ekstremt dårlige kurser ? Etter det jeg har hørt opererer de med svenske kurser i Norge ? Hvorfor det ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ta alltid ut penger i minibank på ankomstedet.
Du vik tape mellom 10 og 20 prosent på å veksle på Forex. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Joda, jeg vet at det er best å ta ut i minibank lokalt, men jeg liker nå å ha litt kontanter med slik at det ikke er det første jeg må tenke på når jeg kommer frem. ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Front section flyer
|
![]()
Ta evnt ut noen US dollar her i Norge. Går veldig bra å bruke de i Vietnam.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Har en neve av begge deler i "reisepakken" uansett hvor jeg drar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
For ukurante valutaer, som Sør-Amerika tror jefg det stemmer... Lagerførsel koster også penger...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forex er rådyrt etter min erfaring. For enkelte så dekker de vel helt spesielle beohov, og utover det baserer de seg på å narre folk til å tro at de må veksle til seg en hel haug av kash før man drar.
Skal du dra til land som bruker så obskur valutta at den ikke er mulig å få tak i noe annet sted så er antagelig USD like gangbart som lokal valutta. I land som f.eks. Zambia og Zimbabwe så får du vel ikke en gang lov å betale med noe annet en USD når du kommer som turist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forex sine kurser er tragisk dårlige sammenlignet med f.eks. Visa. Sammenlignet med å veksle kontanter i bank er Forex ofte (men ikke alltid) billigere, spesielt mtp. at mange banker tar et heftig gebyr. Dessverre har man ikke alltid andre muligheter hvis man skal til land hvor det ikke fins minibanker, f.eks. Iran, Burma eller Nord-Korea.
Regnet for moro skyld litt på prisen av 1000 USD her om dagen. Det viste seg at det hadde vært billigere å ta beløpet ut i baht i Bangkok og så veksle til USD hos et rimelig vekslebyrå der nede enn å kjøpe hos Forex ![]() Last edited by Mjolnir; 06-06-2013 at 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Måtte bara sjekke litt. Idag kl 09:40 fikk jag følgende tall
1 Nok motsvarer (ihht) 3625 VND (xe.com) 3584 VND (google.no) Hvis vi blir enige på mitten av xe.com og google.no er raten 1Nok mot 3600VND. Og vekslingshajene gir; 3278 VND (forex.no) 2659 VND (dnb.no) Det gir at påslaget er 9,8% for Forex og 35% for DnB. En god antakelse er nok at du ikke finner noen minibank som inkl. valutapåslag på ditt bankkort, evt. gebyrer etc., gir deg raten 1 mot 3600. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Som allerede nevnt her er det dyrt å ta ut "ukurant" valuta på Forex. Men på f.eks EUR og USD ligger de ca på samme nivå som de store norske bankene, og du sparer gebyret som gjerne er kr 30,- og kanskje mer. Et par eksempler fra i dag:
100 USD Forex = NOK 605,80 100 USD DNB = NOK 604,30 100 EUR Forex = NOK 791,20 100 EUR DNB = NOK 790,60 Greit å ha litt lommerusk om man ikke får tatt ut lokal valuta på flyplassen straks etter ankomst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Selv om xe.com er en grei plass å sjekke valutakurser på foretrekker jeg å se hva Visa faktisk bruker når man trekker kortet (regnestykket er tatt med utgangspunkt i eget kort (Skandiabanken) som har et vekslingsgebyr på 1,75%).
En kjapp sjekk hos Visa og Forex Forex: 10.000 VND = 3,05 NOK Visa: 10.000 VND = 2,82 NOK = 8,16% overkurs hos Forex http://www.visaeurope.com/en/cardhol...nge_rates.aspx Ved større valutaer: 100 USD (Visa) = 593,10 100 EUR (Visa) = 775,23 Var selv i Gambia for en tid tilbake og der var det billigst for meg å ta ut GBP fra minibank her i Norge for å veksle til Dalasi der nede enn å ta med NOK for å veksle. Forex var dyrest i min test (ingen banker jeg sjekket tilbød Dalasi i det hele tatt). Minibanker i Gambia var (og er vel fortsatt) mangelvare (var vel 5 stykker i landet som tok utenlandske kort og som var tomme mesteparten av tiden og hadde maksgrense på 2500 Dalasis (ca 400 NOK) per uttak). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bedre og mer reell vinkling det ja. Men da har vi fortsatt tilgode å se tall oppe på 10-20% for Forex. Dine tall bygger på skandiabankens visa-kort og. Tar du med kort med uttaksgebyr så blir det fort mindre forskjell.
Tar veldig sjelden ut på Forex men gjorde det i vintras påvei til fire länder i søramerika. Ble vel totalt 1500Nok i fire valutor, betalte då alltså noe som 150kr mer for den tjenesten som innebær at en slipper å søke opp minibank det første en gjør når en lander. Den gangen var det verdt det for meg. /b |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg bruker masse Forex. Ikke store volum, men om jeg taper 30,- på å slippe å løpe rundt som en tulling på jakt etter kæsj i Kuala Lumpur, etter ti timers reise, så er det greit spør du meg.
Og om "lureriet" til å få folk til å ha masse kæsj... vel, det er lureri helt til du står der i et land som ikke vil ha pengene dine. Har hendt meg to-tre ganger og det er ikke kult.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takker for alle svar.
Men Forex opererer altså med svenske kurser når en skal veksle til utenlandsk valuta i Norge. Hvorfor det ? Føler at dette også er lureri og at jeg får enda mindre igjen på grunn av dette ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Svenske kurser? Det henger da ikke på greip at Forex skal knytte kursen de bruker opp mot svenskekrona?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her i USA kan jeg bestille valuta direkte fra banken som blir levert dagen etter rett hjem uten kostnad (JPMC tjeneste), har du vanlig konto hos JPMC koster det 30 dollar.
Bruker denne tjeneste av og til, spesielt i jobbsammenheng naar jeg trenger mer cash enn vanlig. Det billigste og beste (avhengig av banken din) er aa ta ut cash i minibanken rett etter du har landet paa din destinasjon. Alle siviliserte steder har minibank veldig enkelt tilgjengelig ved ankomst, om destinasjonen er ekstremt eksotisk, tar jeg med daler og veksler ved ankomst (ikke Euro lol) Siste sted jeg gjorde dette var RGN/Burma. Der tok de USD og Sing Dollar, intet annet. Men slike steder blir det bare mindre og mindre av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
For øvrig er jeg også blant de som i praksis aldri kjøper lokal valuta i Norge, verken hos ForEx eller minibankene på Gardermoen. Det har imidlertid hendt jeg har kjøpt noen dollar hos ForEx, som nødreserve og til betaling av Visa on arrival i land der man trenger slikt. Men på dollar er vel også kursen hos ForEx ikke så gæren, tror jeg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasiliansk valuta | LN-TIB | Reiseforum | 14 | 13-11-2015 11:04 |
CC charges i valuta - leiebil | JoeW | Reiseforum | 4 | 11-09-2010 02:16 |
Valuta på Island | Andrev | Reiseforum | 11 | 27-06-2010 17:42 |
Osl 18 mai, elendige forhold. | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 18-05-2009 21:58 |
Valuta i Kina | gustavf | Reiseforum | 6 | 24-03-2009 23:04 |