Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2006, 15:16   #61
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Dyr SAS-tabbe
Teknikeren glemte å sette inn en sikringspinne. Slikt koster penger.
SAS-fly gikk i bakken

Feilen som førte til at et Fokker 50-fly kollapset på Gardermoen tirsdag, blir dyr for SAS Braathens.

Flyet er forsikret, men selskapet må trolig ut med en egenandel på rundt én million kroner, opplyser informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

I tillegg betaler flyselskapet rundt 100.000 kroner hver dag for å leie inn et ekstra fly fra Widerøe.

Fokker 50-maskinen gikk i bakken natt til tirsdag da det sto parkert ved gaten på Gardermoen. Tirsdag meldte NRK at kollapsen skyldes at en tekniker som jobber med flyet ikke hadde satt inn en sikringspinne som låser hjulleggene.

- Vi har sagt at det skjedde en feil med prosedyrene under vedlikehold av flyet, sier Siv Meisingset.

SAS Braathens vet ennå ikke hvor lang tid det vil ta å reparere flyet.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 15:43   #62
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Men var det ikke slik at selv om sikringspinnene ikke satt i på F50'n, så skulle den ikke sette seg ned uten videre for det?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 16:02   #63
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Det virker som om mekanikeren her blir en "syndebukk" pga låsepinnene, men når det kun er siste skanse må det da være mye mere som har gått galt?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 16:59   #64
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by MD11



Hei

Jeg jobber i hele dag på KRS-SVG. Sitter i SVG nå og skal ut på SK 2354 kl 1325 men den er foreløpig forsinket til 1440. Retur på SK 2355 blir følgelig også forsinket.
Men vi var flink i morges og gikk så og si på rute LN-WFU brukes på strekningen.
Så det var deg ja
Jepp, det var meg
Var du med ombord?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 17:24   #65
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Hurum


Dyr SAS-tabbe
I tillegg betaler flyselskapet rundt 100.000 kroner hver dag for å leie inn et ekstra fly fra Widerøe.

Jeg får da virkelig håpe at WF ikke selger seg så billig som dette ...
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 17:33   #66
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,275
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Farmer


Quote:
Originally posted by Hurum


Dyr SAS-tabbe
I tillegg betaler flyselskapet rundt 100.000 kroner hver dag for å leie inn et ekstra fly fra Widerøe.

Jeg får da virkelig håpe at WF ikke selger seg så billig som dette ...
For SAS konsernet spiller det ingen rolle om det koster 100.000, 0 eller 1mill om dagen siden sluttsummen i aarsregnskapet til SAS Gruppen blir det samme uansett
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 17:43   #67
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Someone



For SAS konsernet spiller det ingen rolle om det koster 100.000, 0 eller 1mill om dagen siden sluttsummen i aarsregnskapet til SAS Gruppen blir det samme uansett

Det spelar väl roll om man tittar på det operativa resultatet för varje "SBU" (kommer inte på den skandinaviska termen men eftersom du, liksom jag studerar "business in english"). Då kanske BUSK inte ligger bra till och vem vet vilka beslut som då tas av styrelsen.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 17:50   #68
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,275
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Savipix


Quote:
Originally posted by Someone



For SAS konsernet spiller det ingen rolle om det koster 100.000, 0 eller 1mill om dagen siden sluttsummen i aarsregnskapet til SAS Gruppen blir det samme uansett

Det spelar väl roll om man tittar på det operativa resultatet för varje "SBU" (kommer inte på den skandinaviska termen men eftersom du, liksom jag studerar "business in english"). Då kanske BUSK inte ligger bra till och vem vet vilka beslut som då tas av styrelsen.
Det har du helt rett i. Det jeg provde aa komme frem til var at for SAS Gruppen spiller det liten rolle, men det er som du sier daarlig for SKBU. Dessuten saa vet jeg ikke hvor bra det er for Wideroe heller (naa vet jeg ikke markedsprisen per dag paa leie av en DH-8-300) Uansett saa er det SKBU som er ansvarlig i dette tilfellet saa det er jo rett og rimelig at de betaler.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 18:11   #69
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Vad är SBU på skandinaviska by the way?


ok... back on topic

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 18:19   #70
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by Savipix
Vad är SBU på skandinaviska by the way?
Det må være Malmö Aviation - Skånsk Braathens
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 19:56   #71
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by MD11


Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by MD11



Hei

Jeg jobber i hele dag på KRS-SVG. Sitter i SVG nå og skal ut på SK 2354 kl 1325 men den er foreløpig forsinket til 1440. Retur på SK 2355 blir følgelig også forsinket.
Men vi var flink i morges og gikk så og si på rute LN-WFU brukes på strekningen.
Så det var deg ja
Jepp, det var meg
Var du med ombord?
Ikke med flyet, men du snakket med meg på 2352 før døra ble lukket
FBU is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2006, 20:30   #72
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by captaink


Sikringspinnene er bare en siste skanse. Understellet holdes på plass med med down lock låser i tillegg til at selve armen går i en over center posisjon som også forhindrer at slikt skjer.

Jeg kjenner ikke F50 men man skal fysisk koble ut en god del sikkerhetsfunksjoner for å få dette til.
Når låsepinnen er ute og man presser med mere en 11 kg på staget så skjer dette. Dette har også skjedd i Østerike. Mekanikeren skulle forklare seg hvordan dette skjedde, på et annet fly. Ja, da datt det også sammen.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2006, 11:14   #73
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Hvordan er statusen på RND nå ??
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2006, 11:17   #74
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by ENKB
Hvordan er statusen på RND nå ??
Intressant fråga, någon som vet exakt ? Hörde rykten från SAS att den skulle repareras. Om så är fallet , varför ? Ägarens eller SAS önskemål ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2006, 10:09   #75
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Har forstått det slik at den skal repareres. Tror det ble billigste løsning.

Det er visst heller ikke så lett å skaffe en erstatning. SAS har endel modifikasjoner på sine som ville tatt litt tid å få utført.


Cloudius
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2006, 10:41   #76
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

RND eies forøvrig av SAS - alle de norske (pluss de to hos BT) skal være eid av SAS Group
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2006, 10:49   #77
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Da må NAC Nordic Aviation Contractor, Denmark være et underselskap av SAS - dette selskapet eier RNC, RND, RNE, RNF og RNG. RNM eies av Stockholm Aircraft Finance B.V.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2006, 10:58   #78
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Quote:
Originally posted by CK
RND eies forøvrig av SAS - alle de norske (pluss de to hos BT) skal være eid av SAS Group
Njaa, det tror jag inte. Nordic i Danmark, som för övrigt också äger Beech 1900 och ATR-42 maskiner, äger väl bland annat också -RND.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2006, 21:29   #79
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Den kan vel ikke repareres på Gardermoen ?
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2006, 14:30   #80
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Ryktet sier at den skal skrues sammen nok til å bli flydyktig for fergeflyging til endelig reparasjon.

Cloudius
Cloudius is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnes det hjelpsomme SAS - brukere her inne? Ståle Småprat 3 16-02-2011 18:27
Commuter med vei-landing i Canada Discus Flyforum 0 06-06-2010 09:23
SAS Commuter avvikles Oggi Flyforum 9 14-06-2006 17:02
SAS Commuter LN-FOC Flyforum 3 22-07-2005 22:57
SAS Commuter LN-FOC Flyforum 5 20-04-2005 14:01


All times are GMT +2. The time now is 21:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.