Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 19-05-2013, 19:15   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oslo-Stockholm-Addis Ababa-Seychellene-Addis Ababa-Stockholm-Oslo

7. februar 2013, kl. 08.30:
SAS Scandinavian Airlines
SK0847 Stockholm (ARN)-Oslo (OSL)
Economy
Boeing 737-800



Vi kom oss likevel gjennom og fant veien til SAS Scandinavian Lounge. Avgangen videre kl. 08.30 ble en halvtime forsinket grunnet snøvær, og vi fikk dermed i overkant av to timer til frokost og avslapping i loungen.



Merket meg at businessclass.se hadde satt opp bannere i loungen, slik at man kan møte på flyfreaks og frequent flyers, men så lenge banneret er plassert på to store bord og loungen nesten er full, fungerer det ikke. Man må heller sette av ett bord - og ikke velge det aller største.



SK 847 var satt opp med LN-RRT Lodyn Viking, som har fått nye Recaro-stoler og internett om om bord. Stolene var ikke like gode som de gamle, klassiske SAS-stolene, men absolutt bedre enn de andre tynne setene som SAS har i mange av kort- og mellomdistanseflyene. Benplassen var dessuten meget god på rad 14. Avgangen nådde en kabinfaktor på ca. 80 prosent med fem rader Economy Extra.



Ellers var det hyggelig å avslutte reisen ”hjemme” hos SAS, og en fin innflyvning over Oslo.

Konklusjon:
Det finnes ikke enkle reiseruter fra Norge til Seychellene. Selv det å fly Qatar Airways, som kanskje er det beste alternativet, innebærer at man må overnatte i Doha. Ethiopian imponerte i luften på tre av fire flyvninger - maten er ikke verst, de har sjenerøs servering av drikke, besetningen er dedikerte og serviceinnstilte og flyflåten blir stadig mer moderne.

Stockholm-Addis Ababa-ruten bør være et godt utgangspunkt for reiser i Afrika, men å stoppe i Cairo på natten ødelegger mye. En direkterute med Boeing 787 hadde vært noe. Bole-flyplassen i Addis Ababa er liten og sånn sett er det enkelt å skifte fly her. På den annen side er infrastrukturen og servicetilbudet dårlig.

Vanligvis koster en enkeltbillett til Seychellene 7-8000 kr. t/r person. Vi betalte dette for to personer - og da er det vanskelig å ha noe å utsette. Seychellene har mange vakre øyer med nydelige strender, og er overraskende lite utviklet og turistifisert. På den annen side er det ikke et spesielt spennende sted. Kommer tilbake med mer i neste rapport!

Turen ga for øvrig 3850 EuroBonus-poeng - 625 hver vei OSL-ARN, 925 poeng hver vei ARN-ADD og 375 poeng hver vei ADD-SEZ.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian starter Addis Adeba - Oslo Someone Flyforum 147 22-02-2024 16:30
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 28 11-05-2009 22:16
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 13:41
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo FlightDeck TripReports 30 26-12-2008 14:55
Fly vs Tog - Oslo-Stockholm-Oslo BU595 Flyforum 6 13-01-2007 12:53


All times are GMT +2. The time now is 06:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.