![]() |
|
![]() |
#61 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Last edited by RWY 24; 23-04-2013 at 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Har blitt bedt om å ta ut laptoplader en´ gang siste 10 årene. Hvor ? På Værnes, for en måned siden. Ble og nysgjerrig på om noen finner opp egne regler der oppe. (har ikke lest gjennom hele tråden her).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Newcomer
|
![]()
Flyr fra TRD stortsett hver uke og ladderen må ut, er mere regelen enn untaket. Virker og som de har blitt litt mere påpasselig med ledningskrøll, ofte må pc-bagen min ristes litt og igjennom en ny tur før det er greit, eller de må ta en titt nedi. Det er nok vanskelig og se på skjermen hva det er som befinner seg nedi om det blir for mye ledninger og slikt, sikkert derfor jeg kunne ha en håndkrem med i 2mnd før noen påpekte at denne måtte ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Ute på tur
|
![]()
Ting varierer veldig, her i Bergen får jeg av og til kjeft for inviduelle engangslinser som kan ha rotet seg nedi sekken.
I Nairobi fikk jeg pes for det samme (men at lommen min var full av pass, billetter, boardingkort og nok papir til en konsis tysk avhandling om tyngdekraften heftet ingen). I Doha sin premium-terminal gikk sekken igjennom helt lydløst, likeledes gjorde jeg med mynter i lommen, en halvliter vann i hånden, og damen bak skjermen (lokal) var opptatt i telefonen med noe, mens mannen i dørkarmen (av Sanjay-typen) bare vinket meg igjennom og smilte. På Gardermoen fikk jeg med meg en metallboks på 30x40x50cm som ikke var mulig å gjennomlyse, uten å ta den ut av emballasjen, åpne den eller noe annet, bare ved å si "det er sånn data-greier". Men kabel-klysen har ingen enda klaget på. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flere land er iPaden ok nå, som USA ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kom fra BKK for 2 år siden med SAS til CPH og skulle videre til TRD.Da ble laptopladeren tatt ut for ''nærmere sjekk'' ved ankomst CPH
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Reiste ut fra TRD nå sist fredag, og da var det ingen som bad meg ta ut verken laptop-lader eller andre ledninger... Men det kan jo selvsagt være at jeg var der på et heldig tidspunkt.
![]() |
#69 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Denne særegenheten med laptopladere blir mer underlig nå som jeg selv har opplevd det. Jeg gikk nettopp gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes, og ble bedt spesifikt om å ta laptopladeren ut av PC-veska. At det i samme lomme på veska var en hel kabelsalat (han MÅ ha sett det, han tittet tross alt nedi mens jeg dro ut laptopladeren) var tydeligvis ikke så viktig så lenge laptopladeren kom ut av veska.
Det pirrer unektelig nysjerrigheten; hvorfor bare laptopladeren? For om det er ledninger generelt som er problemet burde PC-veska fått både 2 og 3 turer i gjennomlysningen med tanke på den "salaten" som befinner seg der... ![]()
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå kommer til stykket, så har vel reisende og de ansatte i sikkerhetskontrollen noe motstridende interesser. Mens vi ønsker minst mulig kø uten at det går ut over sikkerheten, er køer en del av deres jobbsikkerhet.
Like før jul opplevde jeg å bli fortalt ved en sikkerhetskontroll at jeg ikke skulle ta min iPad ut av sekken. Jeg ble litt overrasket, men fant ut jeg skulle la den ligge fremover. Helt til noen ba meg ta den ut. Det gikk bra en stund. Sikkert 10 ganger, i fire ulike land. Helt til jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes. Hvor jeg på en noe nedlatende måte ble spurt hvorfor i all verden jeg ikke hadde tatt den ut. Jeg prøvde meg med å si at det hadde gått bra andre steder, men fikk bare høre at da var det folka i sikkerhetskontrollen andre steder som ikke kunne jobben sin. Jeg tror man hadde vært tjent med at mer standarisert regelverk på hva som gjelder når man skal gjennom en sikkerhetskontroll. Slik at man vet hva man har å forholde seg til. Jeg kjøper ikke det at det går ut over sikkerheten uten videre. Jeg pakker gjerne ut iPad, laptoplader og hva det måtte være, hvis det er nødvendig. Men da vil jeg vite det før jeg legger sekken min på båndet. Slik at jeg slipper og vente og ikke skaper unødvendig kø bak med som følge av min ignoranse. Men, som sagt, køer som erger meg, er andres levebrød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg gidder ikke ta den ut, de spør på Værnes om jeg har ladder med. Jeg sier bare nei, og sekken går gjennom hver gang uten videre sjekk... ??..
![]() |
#73 |
Flysitter
|
![]()
Litt OT men hadde ikke en sikkerhetskontroll basert på IKEA cafe/kantine prinsippet vært mere effektiv. Der folk kunne pakket sakene mens de sto i kø og ført kassene på skinner`?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#75 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Synes de har en bra løsning i Helsinki.
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Både TRD, TRF og KRS har hatt veldig streng sikkerhetskontroll. Alle disse stedene er det standard å måtte ta ut lader, i KRS ble jeg bedt om å ta ut alt elektrisk. To laptoper, en tablet, 4 ladere (mobil også), et sett med tastatur / mus, en lommelykt og QC15 ble lagt ut, og en sekk som var nesten tom ble sendt gjennom, og resten kom i 3 proppfulle bokser...
OSL spør aldri om lader eller noe annet. Kun laptop og tablet som må ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Akk ja, dette er noe de har begynt med, ganske så konsekvent, på AMS. De siste månedene har jeg alltid fått beskjed om å ta opp laderne. Dette har vært både ved bytte av terminal (inn til Schengen) og ved gate. Irriterende, men kanskje en nødvendighet om man vil være med flyet?
![]() Xxx. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Steikepanne i sikkerhetskontrollen | Mjolnir | Reiseforum | 28 | 05-12-2011 10:01 |
Sikkerhetskontrollen og julegaver | Utflyttet | Flyforum | 2 | 09-12-2007 14:17 |
Væskereglene i sikkerhetskontrollen | Trety | Flyforum | 5 | 21-08-2007 12:47 |
Kjønnsinndeling i sikkerhetskontrollen | The Ticketor | Flyforum | 4 | 18-04-2007 14:51 |
Sikkerhetskontrollen i BOO | Baktusbror | Flyforum | 21 | 02-03-2007 13:55 |