Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2013, 21:33   #1
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,805
SAS Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

I det Airbus A321-232 med reg. LN-RKK gav på for å ta av fra Stavanger på SK 1875 til København idag føremiddag, løsna ei Cateringtralle i forrest i flyet.

Denne kom nesten "flygende" gjennom kabinen med 3-4 brak og landa ved seterad 5 kor tre passasjerer holdt den i ro til vi var komt opp i lufta. Da kom flyvertinnene raskt til og fekk den på beina igjen og på plass, dette var ikkje helt enkelt da eine dør opna seg kor innholdet ramla på dørken.

Heldgivis for vår del traff den ikkje min minstemann som satt på fanget til mora på rad 05C, men desseverre traff tralla passasjeren på fremste rad, 02C på sin ferd bakover. Ho fekk seg en kraftig trøkk i handa og flyvertinnene måtte bandasjerte denne for å stabilisere handa - ved ankomst Kastrup kom helsepersonell for å ta seg av dama...

Da purser kom med maten snakka ho med kvar enkelt som satt på C og D sete bak til rad 5 for å høre kordan det gjekk...

Har et par bilder, skal få lagt dei ut om litt...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 21:35   #2
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

"Rosa elefant kom stormende nedover kabinen"

(ref. SAS-fly av rullebane-tråden)
Everest is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 21:38   #3
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Ekkelt! Fløy med samme flyet i ettermiddag fra CPH til Dublin, ingen løse traller da heldigvis.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 21:43   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Er det vanlig hos SAS at ting ikke er stuet og festet forsvarlig når det ikke er i bruk? Jeg tror det vanligvis er sikret. En løpsk tralle er absolutt en fare når den kommer, og en av passasjerene ble i dette tilfellet skadet.





Vidar

Last edited by learjet; 10-05-2013 at 09:20. Reason: Tatt bort OT biten
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:13   #5
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Ahaa..... Min mor var på samme flighten og hun sa at hun hørte et rabalder fremme i flyet under take off, men fikk ikke med seg hva som skjedde siden hun satt et stykke bak i flyet.

Uansett, bra at folk på rad 5 fikk stoppet den, kunne lett endt opp mye verre hvis den hadde fått fortsatt nedover midtgangen.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:39   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,805
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Tralla ligger ved seterad 5


På vei til å bli reist opp med delvis åpen dør
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:40   #7
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Jeg håper VG tar tak og får en fysikkprofessor fra UiO til å beregne hvor stor skade denne vogna kunne ha gjort hvis den fikk fortsette mot en utstrakt arm på rad 33 (aner ikke om det er 33 rad - det får stå sin prøve)!

Vidar: fra spøk til tvangsekteskap - jeg ser selvfølgelig faren i situasjonen, jeg var egentlig bare overrasket over at VG ikke hadde fylt forsiden med noe om dette enda. Rosa elefant-eksempelet fra den andre tråden i dag kunne dermed ha passet bra!
Everest is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:47   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Jeg håper VG tar tak og får en fysikkprofessor fra UiO til å beregne hvor stor skade denne vogna kunne ha gjort hvis den fikk fortsette mot en utstrakt arm på rad 33 (aner ikke om det er 33 rad - det får stå sin prøve)!
Worst case kunne den nok gjort stor skade, og man trenger neppe en fysikkprofessor for å regne ut det (burde holde med noe fysikk fra videregående). Skjønner ikke hvor VG kommer inn i bildet her.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:53   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

For det første - en cateringtralle vil akdri trille i rett linje ned nmidtgangen - den er altfor ustabil. Så faren for at den skal fortsette bakerst i stor fart er null. Men faren på skade på passasjerene langs midtgangen er høyst reell ...

På den annen side er disse trallene sikret med klaffer og hjulene skal være låst. Slikt skal ikke skje. Hvordan det skjedde blir vel bare spekulasjon ...

Men alle som har flydd Tupolev har vel opplevd dette? :
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:57   #10
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,805
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Som nevnt, passasjeren på første rad ble truffet - kor stor skaden var vites ikkje men handa var ihvertfall godt bandasjert...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 06:57   #11
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Jeg håper VG tar tak og får en fysikkprofessor fra UiO til å beregne hvor stor skade denne vogna kunne ha gjort hvis den fikk fortsette mot en utstrakt arm på rad 33 (aner ikke om det er 33 rad - det får stå sin prøve)!
Mer interessant hvor mange innlegg denne tråden hadde hatt hvis det hadde vært spansk crew ombord.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 07:32   #12
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 391
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
For det første - en cateringtralle vil akdri trille i rett linje ned nmidtgangen - den er altfor ustabil. Så faren for at den skal fortsette bakerst i stor fart er null. Men faren på skade på passasjerene langs midtgangen er høyst reell ...

På den annen side er disse trallene sikret med klaffer og hjulene skal være låst. Slikt skal ikke skje. Hvordan det skjedde blir vel bare spekulasjon ...

Men alle som har flydd Tupolev har vel opplevd dette? :
Vel for å være helt konkret så må vel dette ha skjedd fordi en i SAS crewet ikke har gjort jobben sin. Uavhengig om det er catering el crewet selv som har satt på plass trallene så er det crewet sin plikt å sikre at slikt ikke skjer.
Og jeg kan gjerne være enig i at det skal mye til for at en slik vaklevoren tralle skal fortsette helt ned til bakre galley uhindret men farepotensialet er absolutt tilstede for at dette skal kunne skje(og her har altså trallens ferd forårsaket skader allerede på rad 2).
På min gamle arbeidsplass måtte vi stille med kake når vi hadde tabbet oss ut. Aner ikke hvordan dette er i SAS men at noen har tabbet seg ut tror jeg er meget sannsynlig.

Fra min far som fløy endel innenriks i datidens Sovjetunionen(Yakolev, Ilyshin og Tupolev)har jeg hørt om løse sauer i midtgangen(hadde slitt seg). Tror ikke det var noen stor sikkerhetsrisiko som feks ei løpsk tralle men heller et eksotisk innslag..

Og til Gygrid: Ja jeg også tror denne tråden hadde vært full av innlegg hadde dette skjedd feks med Ryanair el med DY.
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 08:11   #13
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Hvordan festes/sikres disse trallene??

Jeg har blitt påkjørt av ei sånn ei, den stakkars flyvertinna på OLT, så ikke at jeg satt/lå å breia meg, med et kne ute i midtgangen. Jeg ble grundig vekt, og da snakker vi om ei tralle med lav fart, men tydeligvis med en anseelig masse, for jeg merka det godt.
Så om de der får opp litt fart, så burde ei tralle være istand til å gjøre bra skade på en person.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 09:28   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
For det første - en cateringtralle vil akdri trille i rett linje ned nmidtgangen - den er altfor ustabil. Så faren for at den skal fortsette bakerst i stor fart er null.
Vel, satt bakerst på en 727 som brått skiftet høyde, og den tralla føyk fra galley bak til den traff wastetralla ved en av de fremre radene. Vet ikke hvor langt der er, men rett føyk den iallefall
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 10:27   #15
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Vel, satt bakerst på en 727 som brått skiftet høyde, og den tralla føyk fra galley bak til den traff wastetralla ved en av de fremre radene. Vet ikke hvor langt der er, men rett føyk den iallefall
Tilfeldigheter gjorde at den føyk så bra rett frem da, selv uten å ha rørt en cateringtralle selv er jeg rimelig sikker på at en handlevogn er lettere å håndtere..!
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 11:00   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Murphys lov gjelder uansett. Er det en teoretisk mulighet for at noe galt kan skje, så skjer det helt sikkert og også på det verst tenkelige tidspunkt. Sånn er det bare.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 12:13   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Har selv opplevd en tralle som knuste inn i cockpitdøren under oppbremsing etter landing i Surabaya, Indonesia. (kom fra bakre galley i en 737-900)
Forruten delvis ødelagt dør ble heldigvis ingen skadet.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 13:12   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Her er det en eller flere som ikke har gjort jobben sin.
Alle vogner skal plasseres i possisjon, med bremse på, og latchet. Skap skal latches i sin possisjon.
En slik vogn (drinkvogn) kan veie rundt 50-60 kilo, avhengig av innhold. Så det er endel masse som flytter på seg.
Dette vil garantert følges opp internt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 13:18   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Spørsmålet er hvilket nivå som ikke har gjort jobben. Var det operatørfeil? Var vogna med mer enn den var konstruert for? Eller var det en eller flere latcher som feilet? Eller er det konstruksjonsfeil i galley? Er det noen som kan komme på flere årsaker?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 13:45   #20
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Murphys lov gjelder uansett. Er det en teoretisk mulighet for at noe galt kan skje, så skjer det helt sikkert og også på det verst tenkelige tidspunkt. Sånn er det bare.
Ja, og skulle det mot formodning vise seg at noe galt ikke skjedde vil det på et eller annet tidspunkt vise seg at det beste hadde vært at det hadde gått galt.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus utvikler flygende "bil" Blubird Flyforum 12 30-10-2019 13:13
Kabinen i SAS sine "nye fly" - A320, B737 og andre Star Flyer Småprat 1 26-01-2014 11:17
"Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime" Desk pilot Flyforum 41 08-01-2011 16:37
Norwegian "flygende likkister" LN-TUM Flyforum 56 19-06-2009 15:25
"Hot" turbin, filmet fra kabinen Blubird Bilder & foto 2 02-12-2008 09:09


All times are GMT +2. The time now is 08:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.