![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I det Airbus A321-232 med reg. LN-RKK gav på for å ta av fra Stavanger på SK 1875 til København idag føremiddag, løsna ei Cateringtralle i forrest i flyet.
Denne kom nesten "flygende" gjennom kabinen med 3-4 brak og landa ved seterad 5 kor tre passasjerer holdt den i ro til vi var komt opp i lufta. Da kom flyvertinnene raskt til og fekk den på beina igjen og på plass, dette var ikkje helt enkelt da eine dør opna seg kor innholdet ramla på dørken. Heldgivis for vår del traff den ikkje min minstemann som satt på fanget til mora på rad 05C, men desseverre traff tralla passasjeren på fremste rad, 02C på sin ferd bakover. Ho fekk seg en kraftig trøkk i handa og flyvertinnene måtte bandasjerte denne for å stabilisere handa - ved ankomst Kastrup kom helsepersonell for å ta seg av dama... Da purser kom med maten snakka ho med kvar enkelt som satt på C og D sete bak til rad 5 for å høre kordan det gjekk... Har et par bilder, skal få lagt dei ut om litt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
"Rosa elefant kom stormende nedover kabinen"
(ref. SAS-fly av rullebane-tråden) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ekkelt! Fløy med samme flyet i ettermiddag fra CPH til Dublin, ingen løse traller da heldigvis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det vanlig hos SAS at ting ikke er stuet og festet forsvarlig når det ikke er i bruk? Jeg tror det vanligvis er sikret. En løpsk tralle er absolutt en fare når den kommer, og en av passasjerene ble i dette tilfellet skadet.
Vidar Last edited by learjet; 10-05-2013 at 09:20. Reason: Tatt bort OT biten |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ahaa..... Min mor var på samme flighten og hun sa at hun hørte et rabalder fremme i flyet under take off, men fikk ikke med seg hva som skjedde siden hun satt et stykke bak i flyet.
Uansett, bra at folk på rad 5 fikk stoppet den, kunne lett endt opp mye verre hvis den hadde fått fortsatt nedover midtgangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tralla ligger ved seterad 5
På vei til å bli reist opp med delvis åpen dør |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg håper VG tar tak og får en fysikkprofessor fra UiO til å beregne hvor stor skade denne vogna kunne ha gjort hvis den fikk fortsette mot en utstrakt arm på rad 33 (aner ikke om det er 33 rad - det får stå sin prøve)!
Vidar: fra spøk til tvangsekteskap - jeg ser selvfølgelig faren i situasjonen, jeg var egentlig bare overrasket over at VG ikke hadde fylt forsiden med noe om dette enda. Rosa elefant-eksempelet fra den andre tråden i dag kunne dermed ha passet bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Worst case kunne den nok gjort stor skade, og man trenger neppe en fysikkprofessor for å regne ut det (burde holde med noe fysikk fra videregående). Skjønner ikke hvor VG kommer inn i bildet her.
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
For det første - en cateringtralle vil akdri trille i rett linje ned nmidtgangen - den er altfor ustabil. Så faren for at den skal fortsette bakerst i stor fart er null. Men faren på skade på passasjerene langs midtgangen er høyst reell ...
På den annen side er disse trallene sikret med klaffer og hjulene skal være låst. Slikt skal ikke skje. Hvordan det skjedde blir vel bare spekulasjon ... Men alle som har flydd Tupolev har vel opplevd dette? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som nevnt, passasjeren på første rad ble truffet - kor stor skaden var vites ikkje men handa var ihvertfall godt bandasjert...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mer interessant hvor mange innlegg denne tråden hadde hatt hvis det hadde vært spansk crew ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og jeg kan gjerne være enig i at det skal mye til for at en slik vaklevoren tralle skal fortsette helt ned til bakre galley uhindret men farepotensialet er absolutt tilstede for at dette skal kunne skje(og her har altså trallens ferd forårsaket skader allerede på rad 2). På min gamle arbeidsplass måtte vi stille med kake når vi hadde tabbet oss ut. Aner ikke hvordan dette er i SAS men at noen har tabbet seg ut tror jeg er meget sannsynlig. Fra min far som fløy endel innenriks i datidens Sovjetunionen(Yakolev, Ilyshin og Tupolev)har jeg hørt om løse sauer i midtgangen(hadde slitt seg). Tror ikke det var noen stor sikkerhetsrisiko som feks ei løpsk tralle men heller et eksotisk innslag.. Og til Gygrid: Ja jeg også tror denne tråden hadde vært full av innlegg hadde dette skjedd feks med Ryanair el med DY.
![]() |
![]() |
#13 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Hvordan festes/sikres disse trallene??
Jeg har blitt påkjørt av ei sånn ei, den stakkars flyvertinna på OLT, så ikke at jeg satt/lå å breia meg, med et kne ute i midtgangen. Jeg ble grundig vekt, og da snakker vi om ei tralle med lav fart, men tydeligvis med en anseelig masse, for jeg merka det godt. Så om de der får opp litt fart, så burde ei tralle være istand til å gjøre bra skade på en person.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vel, satt bakerst på en 727 som brått skiftet høyde, og den tralla føyk fra galley bak til den traff wastetralla ved en av de fremre radene. Vet ikke hvor langt der er, men rett føyk den iallefall
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Amatør
|
![]()
Tilfeldigheter gjorde at den føyk så bra rett frem da, selv uten å ha rørt en cateringtralle selv er jeg rimelig sikker på at en handlevogn er lettere å håndtere..!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Murphys lov gjelder uansett. Er det en teoretisk mulighet for at noe galt kan skje, så skjer det helt sikkert og også på det verst tenkelige tidspunkt. Sånn er det bare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har selv opplevd en tralle som knuste inn i cockpitdøren under oppbremsing etter landing i Surabaya, Indonesia. (kom fra bakre galley i en 737-900)
Forruten delvis ødelagt dør ble heldigvis ingen skadet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her er det en eller flere som ikke har gjort jobben sin.
Alle vogner skal plasseres i possisjon, med bremse på, og latchet. Skap skal latches i sin possisjon. En slik vogn (drinkvogn) kan veie rundt 50-60 kilo, avhengig av innhold. Så det er endel masse som flytter på seg. Dette vil garantert følges opp internt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Spørsmålet er hvilket nivå som ikke har gjort jobben. Var det operatørfeil? Var vogna med mer enn den var konstruert for? Eller var det en eller flere latcher som feilet? Eller er det konstruksjonsfeil i galley? Er det noen som kan komme på flere årsaker?
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus utvikler flygende "bil" | Blubird | Flyforum | 12 | 30-10-2019 13:13 |
Kabinen i SAS sine "nye fly" - A320, B737 og andre | Star Flyer | Småprat | 1 | 26-01-2014 11:17 |
"Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime" | Desk pilot | Flyforum | 41 | 08-01-2011 16:37 |
Norwegian "flygende likkister" | LN-TUM | Flyforum | 56 | 19-06-2009 15:25 |
"Hot" turbin, filmet fra kabinen | Blubird | Bilder & foto | 2 | 02-12-2008 09:09 |