Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2006, 00:20   #21
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Noen som har filen liggende?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 07:57   #22
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Tja....hva skal en si. Kan ikke vi bare si at en fra nå SKAL bruke engelsk på flyplasser verden over, og sørge for at alle piloter får GRUNDIG opplæring.....

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123964

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 08:02   #23
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....

Noen flere inside historier kan man jo høre er hos Betty
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 09:16   #24
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by LN-FHU

Tja....hva skal en si. Kan ikke vi bare si at en fra nå SKAL bruke engelsk på flyplasser verden over, og sørge for at alle piloter får GRUNDIG opplæring.....

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123964

Spørs om ikke journalisten har tatt en generell uttalelse fra SAS og brukt det som en årsaksforklaring til hele hendelsen. Tror ikke SAS vil trekke en slik konklusjon og si at det skyldes språkforvirring før undersøkelsene er ferdige. Det er helt klart uheldig at to språk benyttes om hverandre, og det spesielt et problem i Frankrike, men SAS-piloten leste uansett tilbake feil melding som ble gitt på engelsk. Og flygelederen korrigerte heller ikke at det ble lest tilbake feil. Kan være mange årsaker til at slikt skjer, ikke bare språkforvirring.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 14:33   #25
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Quote:
LN-KOG, det er ikke riktig at man skal lære seg readback på alle mulige språk fordi folk som Lucien Bouchard oppe i Quebec er redd for at det franske språk er truet!
Quote:
Den tidligere nevnte Bouchard er/var guvernør (Premier) i Quebec. Han sa på et statsbesøk til Frankrike at AF sin idé om å bare snakke engelsk på CDG var skandaløs, og at han personlig ville ta opp saken både med flyselskapet og med kulturministeren selv.
He he he. OMW, jeg må bare spørre, har du bodd i Québec før? Lucien Bouchard har forlatt "Premier-ministre stolen". Vi er nå på vår andre PM siden han dro. Fordi en fjert fra QC snakker offentlig og spyr ut kommentarer av denne typen, skal man ikke ta det alvorlig, han har aldri hatt et flertall bak seg om dette uansett, og har absolutt ingen påvirkning på hverken Frankrike, AF eller ICAO. : :

Jeg tror ikke det er i Québec et dette er et problem, det er nok heller stort sett bare i Frankrike, ihvertfall når det gjelder fransk/engelsk problematikken.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 15:18   #26
Jumper
ScanFlyer Blue

IFALPA mener også at man skal snakke ett språk - og i mangel av noe bedre og mer utbredt bør dette være Aviation English, som verken er rent britisk eller rent amerikansk.

Minnes forresten av amerikansk flyelev jeg hadde for noen år siden. Han hadde nesten 1000 timer, CPL, IR og var sivil instruktør, og var bestemann i klassen sin da han var på skolen jeg instruerte på. På hans første tur oppover østkysten var r/t'en så rask at han rett og slett ikke fikk med seg instruksjonene. Han måtte si til flygelederen: "Your choice; say again five times at that speed, or say again just once, a bit slowly".

Alle har en første gang - enten det er på østkysten av USA eller som her på JFK. Da jeg begynteå fly sivilt var ATC med forskjellige varianter og aksenter ikke noe problem etter å ha fløyet i Norge, USA, Frankrike, Sverige og andre steder på både store og små flyplasser. I tillegg fløy jeg med kolleger fra Italia, Belgia, Nederland, Tyskland og Danmark, og burde kunne påstå å ha "språkøre". Det første stedet jeg fikk vansker med å forstå flygelederne til jeg hadde fått "tunet" ørene ordentlig var - guess where - inn til Heathrow, med innfødte briter bak mikrofonen. Det gikk seg fort til, men som nevnt, alle kan ha en "first time" et sted, og en flygeleder som ikke har evne til å sakke farten og snakke mer tydelig om det er behov for det, bør ta seg en dag eller to på skolebenken.

Er forøvrig sikker på at våre norske flygeledere har forståelse for at både flyklubbpiloter, flyelever, og utenlandske flygere kan trenge litt tid på å tilpasse ørene sine til flyengelsk med forskjellige varianter av norsk aksent, når de er her for første gang, eller er ferske forøvrig. Noen sekunder ekstra for å fremhente tydelig diksjon vil fremme sikkerheten for alle (-:
Jumper is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 15:37   #27
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Var det ikke slik at de prøvde å innføre English Only på CDG i Paris etter den siste runway incursionen der ?

Det endte med at AF pilotene truet med streik hvis de ikke fikk lov å snakke fransk !
Så nå er man tilbake til tospråklig igjen.

kilde: airliners.net
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 16:15   #28
OMW

Quote:
Originally posted by Jumper
Alle har en første gang - enten det er på østkysten av USA eller som her på JFK. Da jeg begynteå fly sivilt var ATC med forskjellige varianter og aksenter ikke noe problem etter å ha fløyet i Norge, USA, Frankrike, Sverige og andre steder på både store og små flyplasser. I tillegg fløy jeg med kolleger fra Italia, Belgia, Nederland, Tyskland og Danmark, og burde kunne påstå å ha "språkøre". Det første stedet jeg fikk vansker med å forstå flygelederne til jeg hadde fått "tunet" ørene ordentlig var - guess where - inn til Heathrow, med innfødte briter bak mikrofonen. Det gikk seg fort til, men som nevnt, alle kan ha en "first time" et sted, og en flygeleder som ikke har evne til å sakke farten og snakke mer tydelig om det er behov for det, bør ta seg en dag eller to på skolebenken.
Veldig godt poeng! Jeg har hørt en amerikansk pilot få skjennepreken på frekvensen på ORD også, nettopp fordi ground snakket så fort og på utydelig østkyst-dialekt at man ikke fikk med seg instruksjonene. Etter et par nølinger og "say again" så sprakk det oppi tårnet.
Tror ikke f.eks. undertegnede hadde følt seg høy i hatten med de instruksjonene. Lettere å forstå sin egen aksent helt klart. Leve norenglish

Et annet element med engelsk i engelsk-språklige land: man ser rett som det er en klar tendens til mer slurving i fraseologien nettopp fordi det er ens "eget" språk man snakker. Som regel går det bra, da de fleste utenlandske skjønner såpass engelsk, but still..

Quote:
He he he. OMW, jeg må bare spørre, har du bodd i Québec før? Lucien Bouchard har forlatt "Premier-ministre stolen". Vi er nå på vår andre PM siden han dro
Nei har ikke en gang besøkt Canada ennå desverre. Var usikker på om han var PM, så skrev derfor er/var i det innlegget. At ikke en PM har innflytelse skal jeg ikke uttale meg om, men uttalsene skapte iallefall nok blest i anledning denne saken :

Quote:
Det er helt klart uheldig at to språk benyttes om hverandre, og det spesielt et problem i Frankrike, men SAS-piloten leste uansett tilbake feil melding som ble gitt på engelsk
Akkurat dette er ett av hovedargumentene til tilhengerne av fransk (nasjonalspråklig) ATC. Så lenge man gjør som man blir bedt om på et språk man forstår så skal man være trygg... Så var det dette med SA igjen dog.. Og stakkars Streamline visste jo ikke at de ikke var der tårnet trodde, and on we go
OMW is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 17:15   #29
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Man kan jo snu på det: Alle snakker spansk.

For ordens sklyd: Jeg er enig med alle som sier at ett språk er best. Jeg er bare så forferdelig uenig i at det er gitt at det er engelsk. Man kritiserer i denne tråden franskmennene for å ville opprettholde sitt lille språk, men engelskmenn og amerikanere er like ille med sine varianter av engelsk. Og for ordens skyld: Det største av ICAO-språkene er kinesisk.:

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 18:13   #30
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

De seks ICAO-språkene er engelsk, fransk, russisk, spansk, kinesisk og arabisk, og har strengt tatt ikke nødvendigvis noe med radiotelefoni å gjøre. Nordmenn kan snakke norsk på radio i Norge selv om norsk ikke er ICAO-språk.

ICAO (merk: ikke den anglofile delen av vesten, som du så "journalistisk" kaller det i noen innlegg lengre opp) har faktisk bestemt at radiotelefoni normalt skal foregå på bakkestasjonens språk, eller engelsk. Og engelsk skal normalt alltid være tilgjengelig.

Denne saken handler om at det av sikkerhetsmessige hensyn er ønsker om å innføre kun ett språk som eneste radiotelefonispråk.

Hva med å bare akseptere at engelsk har blitt et "rådende" språk i verden? Jeg ser iallefall ingen grunn til å krangle om hvilket radiotelefonispråk som er best, samtidig som man jevnlig hører om hendelser eller ulykker hvor bruk av to språk har vært en medvirkende faktor.

Hvis du skal holde begge beina på jorda, KOG, finner du mange gode grunner til å erstatte engelsk med noen av de andre ICAO-språkene?
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 21:02   #31
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Den store foskjellen på engelsk og de andre er vel at det er det overlegent mest brukte ANDRE språket i verden. Så hvis man tar med de som har engelsk som morsmål og de som KAN engelsk så er det vel ganske liten tvil.

Hørt på en tysk flyplass for noen år siden:

Et Lufthansa fly kalte opp tårnet på tysk, men tårnet sa bare: please speak english!

LH piloten sa: Jeg er tysk, du er tysk, vi er i Tyskland, hvorfor snakker vi ikke tysk.

Så kunne man høre en stemme på feilfri engelsk:

Because you lost the bloody war!
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 14:42   #32
Shark-41
ScanFlyer Blue

Det er jo ikke saa lenge siden det var en episode oppe i Mosjoeen med en engelskmann og en videroe maskin som hadde naerpassering pga at AFIS og Wideroe snakket norsk...

Det er jo uheldig at slikt skal skje, og den eneste loesningen slik jeg ser det er standardisering, saa faar en heller ta hoeyde for de som ikke er like flinke i engelsk.

(Slike som klubbflygere). De som er proffer burde snakke godt nok engelsk til a agjoere seg forstaatt hvorenn de er i verden!
Shark-41 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 01:42   #33
Jumper
ScanFlyer Blue

Et utgangspunkt kan jo være at det landet i verden med flest flygere og flest flyfabrikker er USA, og at engelsk læres bort som sekundærspråk i store deler av verden. Innarbeidet praksis er ikke så dumt å tenke på heller. Men jeg hører gjerne på min gode venn KOGs argumenter om kinesisk som nytt almenspråk i luften :smokin
Jumper is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 02:05   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally posted by Jumper

Et utgangspunkt kan jo være at det landet i verden med flest flygere og flest flyfabrikker er USA, og at engelsk læres bort som sekundærspråk i store deler av verden.
Det er vel flere flyskoler i en stat i USA enn det er i resten av verden til sammen...
Dessuten så er det meste av flyteori, manualer ol på engelsk, så jeg kan ikke si at jeg gleder meg til den dagen det blir kinesisk over radioen.
Old 25-03-2006, 04:16   #35
OMW

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142004

:smokin
OMW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules