![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Noen som har filen liggende?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Tja....hva skal en si. Kan ikke vi bare si at en fra nå SKAL bruke engelsk på flyplasser verden over, og sørge for at alle piloter får GRUNDIG opplæring.....
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123964 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() Noen flere inside historier kan man jo høre er hos Betty |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]() Quote:
Quote:
![]() ![]() Jeg tror ikke det er i Québec et dette er et problem, det er nok heller stort sett bare i Frankrike, ihvertfall når det gjelder fransk/engelsk problematikken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
IFALPA mener også at man skal snakke ett språk - og i mangel av noe bedre og mer utbredt bør dette være Aviation English, som verken er rent britisk eller rent amerikansk.
Minnes forresten av amerikansk flyelev jeg hadde for noen år siden. Han hadde nesten 1000 timer, CPL, IR og var sivil instruktør, og var bestemann i klassen sin da han var på skolen jeg instruerte på. På hans første tur oppover østkysten var r/t'en så rask at han rett og slett ikke fikk med seg instruksjonene. Han måtte si til flygelederen: "Your choice; say again five times at that speed, or say again just once, a bit slowly". Alle har en første gang - enten det er på østkysten av USA eller som her på JFK. Da jeg begynteå fly sivilt var ATC med forskjellige varianter og aksenter ikke noe problem etter å ha fløyet i Norge, USA, Frankrike, Sverige og andre steder på både store og små flyplasser. I tillegg fløy jeg med kolleger fra Italia, Belgia, Nederland, Tyskland og Danmark, og burde kunne påstå å ha "språkøre". Det første stedet jeg fikk vansker med å forstå flygelederne til jeg hadde fått "tunet" ørene ordentlig var - guess where - inn til Heathrow, med innfødte briter bak mikrofonen. Det gikk seg fort til, men som nevnt, alle kan ha en "first time" et sted, og en flygeleder som ikke har evne til å sakke farten og snakke mer tydelig om det er behov for det, bør ta seg en dag eller to på skolebenken. Er forøvrig sikker på at våre norske flygeledere har forståelse for at både flyklubbpiloter, flyelever, og utenlandske flygere kan trenge litt tid på å tilpasse ørene sine til flyengelsk med forskjellige varianter av norsk aksent, når de er her for første gang, eller er ferske forøvrig. Noen sekunder ekstra for å fremhente tydelig diksjon vil fremme sikkerheten for alle (-: |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Var det ikke slik at de prøvde å innføre English Only på CDG i Paris etter den siste runway incursionen der ?
Det endte med at AF pilotene truet med streik hvis de ikke fikk lov å snakke fransk ! Så nå er man tilbake til tospråklig igjen. ![]() kilde: airliners.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
Tror ikke f.eks. undertegnede hadde følt seg høy i hatten med de instruksjonene. Lettere å forstå sin egen aksent helt klart. Leve norenglish ![]() Et annet element med engelsk i engelsk-språklige land: man ser rett som det er en klar tendens til mer slurving i fraseologien nettopp fordi det er ens "eget" språk man snakker. Som regel går det bra, da de fleste utenlandske skjønner såpass engelsk, but still.. Quote:
![]() Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Man kan jo snu på det: Alle snakker spansk.
For ordens sklyd: Jeg er enig med alle som sier at ett språk er best. Jeg er bare så forferdelig uenig i at det er gitt at det er engelsk. Man kritiserer i denne tråden franskmennene for å ville opprettholde sitt lille språk, men engelskmenn og amerikanere er like ille med sine varianter av engelsk. Og for ordens skyld: Det største av ICAO-språkene er kinesisk. ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
De seks ICAO-språkene er engelsk, fransk, russisk, spansk, kinesisk og arabisk, og har strengt tatt ikke nødvendigvis noe med radiotelefoni å gjøre. Nordmenn kan snakke norsk på radio i Norge selv om norsk ikke er ICAO-språk.
ICAO (merk: ikke den anglofile delen av vesten, som du så "journalistisk" kaller det i noen innlegg lengre opp) har faktisk bestemt at radiotelefoni normalt skal foregå på bakkestasjonens språk, eller engelsk. Og engelsk skal normalt alltid være tilgjengelig. Denne saken handler om at det av sikkerhetsmessige hensyn er ønsker om å innføre kun ett språk som eneste radiotelefonispråk. Hva med å bare akseptere at engelsk har blitt et "rådende" språk i verden? Jeg ser iallefall ingen grunn til å krangle om hvilket radiotelefonispråk som er best, samtidig som man jevnlig hører om hendelser eller ulykker hvor bruk av to språk har vært en medvirkende faktor. Hvis du skal holde begge beina på jorda, KOG, finner du mange gode grunner til å erstatte engelsk med noen av de andre ICAO-språkene? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Den store foskjellen på engelsk og de andre er vel at det er det overlegent mest brukte ANDRE språket i verden. Så hvis man tar med de som har engelsk som morsmål og de som KAN engelsk så er det vel ganske liten tvil.
Hørt på en tysk flyplass for noen år siden: Et Lufthansa fly kalte opp tårnet på tysk, men tårnet sa bare: please speak english! LH piloten sa: Jeg er tysk, du er tysk, vi er i Tyskland, hvorfor snakker vi ikke tysk. Så kunne man høre en stemme på feilfri engelsk: Because you lost the bloody war! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Det er jo ikke saa lenge siden det var en episode oppe i Mosjoeen med en engelskmann og en videroe maskin som hadde naerpassering pga at AFIS og Wideroe snakket norsk...
Det er jo uheldig at slikt skal skje, og den eneste loesningen slik jeg ser det er standardisering, saa faar en heller ta hoeyde for de som ikke er like flinke i engelsk. (Slike som klubbflygere). De som er proffer burde snakke godt nok engelsk til a agjoere seg forstaatt hvorenn de er i verden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Et utgangspunkt kan jo være at det landet i verden med flest flygere og flest flyfabrikker er USA, og at engelsk læres bort som sekundærspråk i store deler av verden. Innarbeidet praksis er ikke så dumt å tenke på heller. Men jeg hører gjerne på min gode venn KOGs argumenter om kinesisk som nytt almenspråk i luften :smokin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Dessuten så er det meste av flyteori, manualer ol på engelsk, så jeg kan ikke si at jeg gleder meg til den dagen det blir kinesisk over radioen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian får kjeft av Amnesty International | Polaris | Småprat | 27 | 01-02-2019 16:24 |
Norwegian får kjeft i siste utgave av Ullern Avis/Akersposten | EB | Flyforum | 20 | 10-03-2007 08:06 |
Stakkar | EB | Flyforum | 7 | 11-10-2005 11:30 |
Sterling får kjeft av danske forbrukermyndigheter | CK | Flyforum | 5 | 28-07-2005 11:05 |
JetBlue får kjeft av rullestolbrukere | CK | Flyforum | 10 | 01-02-2005 09:33 |