Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2013, 16:42   #1
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default DY - Here come the vikings

Artikkel om Kjos og DY i dagens Economist. Finnes også digitalt her:

http://www.economist.com/news/busine...ness-here-come
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 09:57   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Re: DY - Here come the vikings

Artikkelen nevner også en potensiell (og åpenbar) trussel for Norwegian (NAS):

Quote:
a big fall in oil prices would be bad news for NAS. Other airlines with older fleets would no longer find them uneconomical to fly, so there would be lots more planes chasing the same passengers, and perhaps a price war.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2013, 10:07   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY - Here come the vikings

Det er vel bare en trussel. Dersom FR eller EZY velger a satse tungt i den skandinaviske market, sa vil Norwegian sine vekstplaner ikke gar opp. Trolig vil en SAS knekke innom 2-3 ar i slik en scenario, men all den infrastruktur som frigjöres vil bli hovedsaktlig brukt av EZY og FR og de vil - pga av deres kostnads-struktur og störrelse, har en god potensiale a utkonkurrere Norwegian pa mange ruter.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 16:01   #4
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Artikkelen nevner også en potensiell (og åpenbar) trussel for Norwegian (NAS):
Skulle oljeprisen falle, vil det bety problemer for Norwegian. Og da mente jeg ikke bare flyselskapet.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 16:35   #5
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det er vel bare en trussel. Dersom FR eller EZY velger a satse tungt i den skandinaviske market, sa vil Norwegian sine vekstplaner ikke gar opp. Trolig vil en SAS knekke innom 2-3 ar i slik en scenario, men all den infrastruktur som frigjöres vil bli hovedsaktlig brukt av EZY og FR og de vil - pga av deres kostnads-struktur og störrelse, har en god potensiale a utkonkurrere Norwegian pa mange ruter.
Norwegian og Easyjet ligger omtrent likt når det gjelder utgifter (CASK). Hvis Easyjet skal begynne å operere i Skandinavia så kan du regne med at det vil drive utgiftene deres oppover. De vil da ende opp med høyere kostnader enn Norwegian. Det ser ut som at Norwegian konkurerer greit på Easyjets hjemmebane Gatwick. Kan de matche dem der vil Easyjet få det særdeles tøft på Gardermoen, Værnes og Bodø.

Ryanair har enda lavere kostnader fordi de opererer helt anneledes. Skal de fly mellom norske Avinor flyplasser blir kostnadene deres helt anneledes.

Med Europas laveste kostnader er Norwgian i beste posisjon til å møte enhver ny og eksisterende konkuranse.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 17:53   #6
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,593
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Artikkelen nevner også en potensiell (og åpenbar) trussel for Norwegian (NAS):
Nja, jeg vil ikke si at dette er en åpenbar trussel. Det er ingen indikatorer som tilsier vesentlig fall i oljeprisen.
Små variasjoner vil alltid forekomme, men jeg kan ikke se at fall i oljeprisen representerer en reell trussel for DY.
Avisen har her en lettvint analyse av riskene forbundet med oljeprisene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 18:06   #7
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det er vel bare en trussel. Dersom FR eller EZY velger a satse tungt i den skandinaviske market, sa vil Norwegian sine vekstplaner ikke gar opp. Trolig vil en SAS knekke innom 2-3 ar i slik en scenario, men all den infrastruktur som frigjöres vil bli hovedsaktlig brukt av EZY og FR og de vil - pga av deres kostnads-struktur og störrelse, har en god potensiale a utkonkurrere Norwegian pa mange ruter.
Husk at det ikke er pur matematikk. Den jevne nordmann vil fortsatt velge et hjemlig selskap framfor Ryanair/Easyjet. En totalt annen bransje, men likevel et relevant scenario i denne sammenhengen: Liedls forsøk på å etablere seg i Norge.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 18:22   #8
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Husk at det ikke er pur matematikk. Den jevne nordmann vil fortsatt velge et hjemlig selskap framfor Ryanair/Easyjet. En totalt annen bransje, men likevel et relevant scenario i denne sammenhengen: Liedls forsøk på å etablere seg i Norge.
Det tviler jeg faktisk på. Mener at grunnen til at Lidl fikk problemer var mye forårsaket av at de førte ukjente merker. Folk gikk etter det de kjente.

Når de gjelder luftfart så har det vært ganske tydelig lenge at folk i all hovedsak går etter pris. Hvor selskapet kommer fra, hvordan forholdene i selskapet er eller andre faktorer er bortimot helt uinteressant for mannen i gata.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 22:15   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Re: DY - Here come the vikings

Hadde ikke rukket å laste ned bladet enda, men Dy er jo til og med nevnt på forsiden.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2013, 23:25   #10
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: DY - Here come the vikings

Men så er det slik at det er svært usannsynlig at oljeprisene kommer til å falle - tvert imot kommer de til å stige. Kan ikke se på hvilken måte det kan bli oppfattet som en trussel for DY.
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2013, 07:55   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Men så er det slik at det er svært usannsynlig at oljeprisene kommer til å falle - tvert imot kommer de til å stige.
Det er i hvertfall svært liten sannsynlighet for at de faller spesielt mye, ihvertfall på kort og mellomlang sikt. Det er flere årsaker til dette, men de to viktigste er at marginalkosten på oljeutvinning er ganske høy på mye av de nye feltene. Dette kombinert med at land som Saudi Arabia vil begrense etterspørselen hvis prisene faller for mye, gjør at etterspørselen må falle dramatisk, skal man se oljepriser på under $80 slik jeg ser det, da tilbudet rask vil bli redusert

I tillegg er det det faktum at verden nå har vent seg til en oljepris på >$100
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2013, 09:47   #12
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: DY - Here come the vikings

Morsomt med den overskriften - "Here come the vikings"...det blir dessverre ikke mange "vikinger" igjen om kontraktsansettelsene av lavprismedarbeidere fra Spania, Østblokken, og Thailand fortsetter i samme tempo.

Den gang SAS fløy med dragemotiv på siden av flyene sine, appelerte det kanskje mer til den ordentlige "vikingefølelsen", og callsign "VIKING" har i alle tider vært brukt av Thomas Cook Scandinavia (tidligere Scanair, Premiair).

Men DY synes å ha en umettelig appetitt på nye kundemasser, og brer seg nedover Europa med sin lavkostsatsing. I den betydning er de nærmest erobrere, og kun selskaper som Wizz Air, Ryanair og Easyjet (og kanske et par til) er gearet til å møte selskapets lave omkostninger.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2013, 10:05   #13
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Morsomt med den overskriften - "Here come the vikings"...det blir dessverre ikke mange "vikinger" igjen om kontraktsansettelsene av lavprismedarbeidere fra Spania, Østblokken, og Thailand fortsetter i samme tempo.

Den gang SAS fløy med dragemotiv på siden av flyene sine, appelerte det kanskje mer til den ordentlige "vikingefølelsen", og callsign "VIKING" har i alle tider vært brukt av Thomas Cook Scandinavia (tidligere Scanair, Premiair).

Men DY synes å ha en umettelig appetitt på nye kundemasser, og brer seg nedover Europa med sin lavkostsatsing. I den betydning er de nærmest erobrere, og kun selskaper som Wizz Air, Ryanair og Easyjet (og kanske et par til) er gearet til å møte selskapets lave omkostninger.

Tally-Ho
Er det egentlig nok arbeidskraft i Norge som er ledig på markedet til å jobbe i DY som CC ?
Burde ikke disse heller jobbe i helse & omsorg feks? Sorry litt avsporing på akkurat denne.
Men det er vel ikke slik at faste ansatte i DY i dag blir sparket og erstattet av innleid kontraktspersonell, eller tar jeg helt feil.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2013, 10:45   #14
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: DY - Here come the vikings

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Det tviler jeg faktisk på. Mener at grunnen til at Lidl fikk problemer var mye forårsaket av at de førte ukjente merker. Folk gikk etter det de kjente.
Nå fikk ikke Lidl akkurat hjelp av norske media, og akkurat der kan nok i hvert fall Ryanair fort havne i samme PR-sump.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
The Flying Vikings Marius_S Flyforum 2 22-08-2006 20:53


All times are GMT +2. The time now is 00:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.