![]() |
|
![]() |
#121 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, jeg har gjort dette selv i opptil flere flyselskaper. Til slutt biter noen alltid på. Min verste var da jeg måtte bumpe to F-gjester pga to sent ankommende Air Marshal'er som insisterte på å få være med. Det var ikke noen samarbeidsvillige og ingen ga seg før jeg sa at TSA ikke ville la oss gå før AM'ene satt ombord. I F. Det kostet oss 4 F-billetter og 1000 dollar. Pluss at hele flyet nå visste hvem AM'ene var .. jeg sørget for det ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Legal Eagle
|
![]()
Kontraktsrett er logisk og prinsippene er stort sett de samme over hele verden. En gir et tilbud som en annen aksepterer. Vips så har man en avtale. Oppfylles den ikke, er det kontraktsbrudd. Uansett pris, og uansett om avtalen gjelder en vare eller en tjeneste (eller noe annet).
Kjøper man en flybillett med løfte om transport fra A til B innen et visst tidsrom, vil alle avvik fra dette være kontraktsbrudd. Har man betalt for et visst sete, vil det være kontraktsbrudd ikke å få det setet, med mindre tilbyder har tatt tydelig forbehold om at det du betaler for nå risikerer du å ikke få. I så fall skal du selvsagt ha pengene tilbake (med mindre de har tatt tydelig forbehold om det og). Det er dessuten helt opplagt at de fleste vil oppleve det som en ulempe å få utsatt reisen, og ikke minst få en ekstra overnatting. All kompensasjon er erstatning for tap og ulemper ved kontraktsbrudd. Jeg antar at selskap som stadig skuffer kundene ved gjentatte kontraktsbrudd, vil miste goodwill. De kan ev. prøve å kompensere ved å gi høye nok erstatninger. Jeg er selvsagt enig med de som mener at selskap som gjentatte ganger setter seg i en situasjon hvor de må hive ut kunder ufrivillig, behandler kundene sine dårlig. Om det er bedre planlegging, bedre holdninger eller større kompensasjon som skal til, kan markedet få bestemme. Selv har jeg mest sans for god planlegging og gode holdninger. Og når selskapet til tross for gode holdninger og god planlegging før eller siden er nødt til å havne i en uheldig situasjon, vil selskaper som håndterer situasjonen og kundene med stil komme best ut av det med meg i alle fall. Last edited by RWY 24; 17-04-2013 at 07:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Så er det faktisk noen som driver auksjon, på forhånd, Delta. Den vises visstnok kun til de som ikke har status
Quote:
![]() |
![]() |
#125 | |
Flysitter
|
![]()
Denne praksisen med overbooking i ferietider synes jeg helt klart man bør spare seg for
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Flyklapper
|
![]()
Surt. Men sjelden det får slike konsekvenser. Som regel er det noen som gladelig tar kompensasjonen for noen timers forsinkelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Lite proaktivt og tullete av SAS, dessverre ikke noe nytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er det penger å tjene på å booke billetter til neste høstferie som man ikke trenger! Takk for tipset, VG!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette med overbooking er jo etter kvart ein kjent sak, og grunnlaget for det er jo rimelig opplagt. Dermed reagerer eg rimelig kraftig på ein uttalelse som dette:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Flyklapper
|
![]()
Det kan være så ymse. I mange tilfeller er det andre salgssteder som sitter igjen med pengene.
Man overbooker forøvrig minimalt. Men når top tier har plassgaranti frem til 24t, så kan slikt påvirke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sett fra forbrukerens side er dette ganske forkastelig. Har en kjøpt billett til en avgang så skal en bli med den avgangen, såfremt det ikke er kanselleringer eller andre problemer.
Det er noe grunnleggende galt med selskaper som bevisst overbooker for å maksimere profitt (ingenting galt i å maksimere profitt forresten) og så si til folk som har betalt for et produkt at de ikke får bli med allikevel. Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det er dog ikke ofte dette skjer. Som oftest overbookes de lavere klassene så lenge det er plass i klassene over så man kan oppgradere for å få alle med.
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Du får meg aldri til å tru at SAS (og andre flyselskaper) er nødt til å overbooka for å gå i 0, i så tilfelle er det jo kanskje på tide å leggje ruta ned.. Som sagt, det er ikkje sjølve overbookingspraksisen eg kritiserer her. Men at SAS påtar seg "offerrollen" og uttalar at dei MÅ gjere dette, for å ikkje tapa pengar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her er det flere ting som skurrer, kjøpte billetten for 1 år siden. Javell, men for 1 år siden viste man ikke at Tottenham skulle ha hjemmekamp denne dagen. Terminlista ble lagt I juni I år.
Hvis målet var en PL kamp, noe man forsåvidt ville fått uansett denne helgen (Hvis lag ikke er så viktig) så er det uansett rissikosport å bastille flybillett samme dag som kamp. Burde helt klart reist dagen I forrveien, ikke bare overbooking, forsinkelser og kanselering kan skje. Kork I London kan meget vel skje. Så nei her bør faktisk foreldrene ta sin del av ansvaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det overrasker meg å se at familien får så mye sympati, både i kommentarfeltet og her.
- Flyselskaper overbooker. Dette er den kjent sak, og det er vanligvis ikke noe problem, da det som regel alltid er noen som mer enn gjerne venter til neste fly mot god betaling. Det er ikke akkurat få avganger til London. - De hadde ikke gledet seg til fotballkampen i et år, for på den tiden visste de ikke at akkurat den kampen skulle gå. (Dette forstår til og med jeg, som knapt nok vet hva en fotball er.) - Satse på å rekke en fotballkamp kl 12.45 når flyet lander kl 9.20 er litt risikabelt. En hel rekke situasjoner kunne skapt forsinkelser slik at de ikke ville rukket kampen. Dette er ikke SAS sin feil - dette er dårlig planlegging eller dårlig evne til å takle uforutsette hendelser. - Familien fikk 18 900 kr i reisegavekort eller 9450 kr i kontanter. Det må kunne kalles god betaling for en halv dags forsinkelse. Selv hvis man trekker fra fotballbillettene til 2500 kr og drosjeturen på 1500 kr (som jeg ikke mener SAS kan lastes for), sitter de igjen med en pen sum. - Tar vi med i regnestykket at familien var de som hadde betalt minst for flybillettene av alle på flyet, ser vi at de faktisk gikk i solid overskudd på reisen. - De kom seg til London! Samme dag, til og med! Når de sutrer over ødelagt høstferie synes jeg de heller kan sende noen tanker til de som blir stående fast på flyplasser i dagesvis på grunn av kanselleringer, eller til alle de som ikke får reist på høstferie, eller til flyktningene, eller, eller... Det er bare for dumt å løpe til media med et slikt i-landsproblem som ikke engang er noe problem. Hvis SAS skal ha kritikk for noe som helst, så må det være at de kunne gjort mer for å finne noen frivillige passasjerer til å vente. Jeg tviler på at samtlige på flyet hadde viktige planer i London som de sjanset på å rekke i løpet av formiddagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De skulle lande 0920. Er da ute av LHR 1020. La oss si de bodde stentralt i London. Da er det 1 time med tuben. Da er klokka 1120. Innsjekk på Hotel osv. Da er klokka 1200. Ny tube til Seven Sisters, da er klokka 1230. 30 min gange til White Hart Lane. Så ja, de hadde aldri rukket kampen uansett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS | Hickok | Flyforum | 29 | 02-07-2016 14:15 |
Overbooket på PIA: Sett deg på do | Someone | Småprat | 14 | 28-02-2012 08:56 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
Overbooket fly med 31 ledige plasser | SBT | Reiseforum | 2 | 15-07-2011 10:38 |
rebbok til tidligere fly hvis overbooket | karsten | Flyforum | 2 | 13-11-2007 02:04 |