Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2013, 22:37   #121
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det tror ikke jeg (og jeg har sett en del av de systemene på baksiden...) Ikke helt enkelt og ikke helt billig.
I motsetning til deg så aner jeg ikke, men ville trodd at dette måtte være en nokså enkel affære å implementere et system som i praksis er en auksjon hvor budet rapporteres inn per SMS (noe a la innsjekk per SMS). Jeg skal imidlertid ikke være påståelig...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 22:50   #122
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, jeg har gjort dette selv i opptil flere flyselskaper. Til slutt biter noen alltid på. Min verste var da jeg måtte bumpe to F-gjester pga to sent ankommende Air Marshal'er som insisterte på å få være med. Det var ikke noen samarbeidsvillige og ingen ga seg før jeg sa at TSA ikke ville la oss gå før AM'ene satt ombord. I F. Det kostet oss 4 F-billetter og 1000 dollar. Pluss at hele flyet nå visste hvem AM'ene var .. jeg sørget for det ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 07:43   #123
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default SAS-fly overbooket

Kontraktsrett er logisk og prinsippene er stort sett de samme over hele verden. En gir et tilbud som en annen aksepterer. Vips så har man en avtale. Oppfylles den ikke, er det kontraktsbrudd. Uansett pris, og uansett om avtalen gjelder en vare eller en tjeneste (eller noe annet).

Kjøper man en flybillett med løfte om transport fra A til B innen et visst tidsrom, vil alle avvik fra dette være kontraktsbrudd. Har man betalt for et visst sete, vil det være kontraktsbrudd ikke å få det setet, med mindre tilbyder har tatt tydelig forbehold om at det du betaler for nå risikerer du å ikke få. I så fall skal du selvsagt ha pengene tilbake (med mindre de har tatt tydelig forbehold om det og). Det er dessuten helt opplagt at de fleste vil oppleve det som en ulempe å få utsatt reisen, og ikke minst få en ekstra overnatting.

All kompensasjon er erstatning for tap og ulemper ved kontraktsbrudd. Jeg antar at selskap som stadig skuffer kundene ved gjentatte kontraktsbrudd, vil miste goodwill. De kan ev. prøve å kompensere ved å gi høye nok erstatninger.

Jeg er selvsagt enig med de som mener at selskap som gjentatte ganger setter seg i en situasjon hvor de må hive ut kunder ufrivillig, behandler kundene sine dårlig. Om det er bedre planlegging, bedre holdninger eller større kompensasjon som skal til, kan markedet få bestemme.

Selv har jeg mest sans for god planlegging og gode holdninger. Og når selskapet til tross for gode holdninger og god planlegging før eller siden er nødt til å havne i en uheldig situasjon, vil selskaper som håndterer situasjonen og kundene med stil komme best ut av det med meg i alle fall.

Last edited by RWY 24; 17-04-2013 at 07:51.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2013, 20:08   #124
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Så er det faktisk noen som driver auksjon, på forhånd, Delta. Den vises visstnok kun til de som ikke har status

Quote:
Delta has a function on their website, where they solicit VDB’s on flights that have been oversold. You can make your bid what would be your the lowest amount that you would be willing to give your seat on that specific flight.
http://loyaltylobby.com/2013/05/24/v...ional-flights/

Old 05-10-2015, 20:45   #125
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Denne praksisen med overbooking i ferietider synes jeg helt klart man bør spare seg for

Quote:
Høstferien endte i tårer for Fredrik (10) og Kristian (8). SAS-flyet til London var overbooket, og familien rakk ikke frem til fotballkampen de hadde gledet seg til siden i fjor.

London-billettene ble kjøpt nesten ett år før avreise, da SAS la billettene ut for salg. Familien Kleivdal fra Oslo var derfor sikre på at alt var i orden.

De kjøpte billetter til fotballkampen mellom Tottenham og Manchester City lørdag 26. september, som var selve hovedmålet for reisen. I tillegg skulle de feire 8-årsdagen til Kristian.

De var også i London i høstferien i fjor, men fikk ikke med seg noen fotballkamp den gangen. Heller ikke denne gangen ble det noen fotballkamp, til tross for god planlegging.
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ly/a/23536838/
Old 05-10-2015, 20:52   #126
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Surt. Men sjelden det får slike konsekvenser. Som regel er det noen som gladelig tar kompensasjonen for noen timers forsinkelse.
Radar Station KGRV3
Old 05-10-2015, 21:34   #127
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Lite proaktivt og tullete av SAS, dessverre ikke noe nytt.
Old 05-10-2015, 21:40   #128
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Denne praksisen med overbooking i ferietider synes jeg helt klart man bør spare seg for

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ly/a/23536838/
Lørdag i høstferien er det nok ikke et veldig stort antall Plus reisende som ikke dukker opp eller plutselig forandrer planer nei. Men så lenge selskapene får muligheten til å drive på slikt, så vil de nok gjøre det.
view is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 22:41   #129
Kjersti
ScanFlyer Blue

Her er det penger å tjene på å booke billetter til neste høstferie som man ikke trenger! Takk for tipset, VG!
Kjersti is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 00:16   #130
sexten
ScanFlyer Blue

Dette med overbooking er jo etter kvart ein kjent sak, og grunnlaget for det er jo rimelig opplagt. Dermed reagerer eg rimelig kraftig på ein uttalelse som dette:

Quote:
Årsaken til at fly overbookes, er at personer med plass på flyet ikke møter opp til avgangen, og flyet tar av med ledige seter som andre gjerne skulle ha fått. Dette fører også til store tap for flyselskapene, sier informasjonssjefen.
"Dette fører også til store tap for flyselskapene"? Really? Om nokon ikkje møter opp til avgangen sin så har den personen framleis betalt for setet. Kall i det minste ein spade for ein spade, og sei at dette vert gjort for profitten sin skyld.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 00:53   #131
Scandinavian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Om nokon ikkje møter opp til avgangen sin så har den personen framleis betalt for setet. Kall i det minste ein spade for ein spade, og sei at dette vert gjort for profitten sin skyld.
Om man har en pluss billett kan man få den refundert hvis den er ubenyttet etter avgang også, så det er ikke garantert at SAS sitter igjen med den ekstra inntekten.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 01:32   #132
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det kan være så ymse. I mange tilfeller er det andre salgssteder som sitter igjen med pengene.

Man overbooker forøvrig minimalt. Men når top tier har plassgaranti frem til 24t, så kan slikt påvirke.
Radar Station KGRV3
Old 06-10-2015, 04:52   #133
kosvines
ScanFlyer Blue

Sett fra forbrukerens side er dette ganske forkastelig. Har en kjøpt billett til en avgang så skal en bli med den avgangen, såfremt det ikke er kanselleringer eller andre problemer.

Det er noe grunnleggende galt med selskaper som bevisst overbooker for å maksimere profitt (ingenting galt i å maksimere profitt forresten) og så si til folk som har betalt for et produkt at de ikke får bli med allikevel. Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem!
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 09:21   #134
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem!
Det blir det, hvis alle møter opp. Kynisme for å fylle alle seter.
Det er dog ikke ofte dette skjer. Som oftest overbookes de lavere klassene så lenge det er plass i klassene over så man kan oppgradere for å få alle med.
Old 06-10-2015, 09:44   #135
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Om man har en pluss billett kan man få den refundert hvis den er ubenyttet etter avgang også, så det er ikke garantert at SAS sitter igjen med den ekstra inntekten.
Er fullstendig klar over at ein kan få denne refundert. Det er jo også grunnen til at desse billettane som regel er vesentlig dyrare enn for dei akkurat like "SAS Go"-setene.

Du får meg aldri til å tru at SAS (og andre flyselskaper) er nødt til å overbooka for å gå i 0, i så tilfelle er det jo kanskje på tide å leggje ruta ned..

Som sagt, det er ikkje sjølve overbookingspraksisen eg kritiserer her. Men at SAS påtar seg "offerrollen" og uttalar at dei MÅ gjere dette, for å ikkje tapa pengar.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 10:19   #136
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

SAS Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Som sagt, det er ikkje sjølve overbookingspraksisen eg kritiserer her. Men at SAS påtar seg "offerrollen" og uttalar at dei MÅ gjere dette, for å ikkje tapa pengar.
Det er vel ikke noen "offerrolle" det er snakk om .... Man beklager og forklarer hvorfor dette skjer. Man kan jo heller øke billettprisene med gjennomsnittlig 10-15% og redusere bruken av overbookinger. Hadde absolutt vært en fordel for oss ansatte som da kanskje kunne få en sjanse til å bruke våre "lukrative ID-billetter" ....
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 10:36   #137
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Her er det flere ting som skurrer, kjøpte billetten for 1 år siden. Javell, men for 1 år siden viste man ikke at Tottenham skulle ha hjemmekamp denne dagen. Terminlista ble lagt I juni I år.

Hvis målet var en PL kamp, noe man forsåvidt ville fått uansett denne helgen (Hvis lag ikke er så viktig) så er det uansett rissikosport å bastille flybillett samme dag som kamp. Burde helt klart reist dagen I forrveien, ikke bare overbooking, forsinkelser og kanselering kan skje. Kork I London kan meget vel skje. Så nei her bør faktisk foreldrene ta sin del av ansvaret.
Old 06-10-2015, 12:43   #138
Kjersti
ScanFlyer Blue

Det overrasker meg å se at familien får så mye sympati, både i kommentarfeltet og her.

- Flyselskaper overbooker. Dette er den kjent sak, og det er vanligvis ikke noe problem, da det som regel alltid er noen som mer enn gjerne venter til neste fly mot god betaling. Det er ikke akkurat få avganger til London.

- De hadde ikke gledet seg til fotballkampen i et år, for på den tiden visste de ikke at akkurat den kampen skulle gå. (Dette forstår til og med jeg, som knapt nok vet hva en fotball er.)

- Satse på å rekke en fotballkamp kl 12.45 når flyet lander kl 9.20 er litt risikabelt. En hel rekke situasjoner kunne skapt forsinkelser slik at de ikke ville rukket kampen. Dette er ikke SAS sin feil - dette er dårlig planlegging eller dårlig evne til å takle uforutsette hendelser.

- Familien fikk 18 900 kr i reisegavekort eller 9450 kr i kontanter. Det må kunne kalles god betaling for en halv dags forsinkelse. Selv hvis man trekker fra fotballbillettene til 2500 kr og drosjeturen på 1500 kr (som jeg ikke mener SAS kan lastes for), sitter de igjen med en pen sum.

- Tar vi med i regnestykket at familien var de som hadde betalt minst for flybillettene av alle på flyet, ser vi at de faktisk gikk i solid overskudd på reisen.

- De kom seg til London! Samme dag, til og med! Når de sutrer over ødelagt høstferie synes jeg de heller kan sende noen tanker til de som blir stående fast på flyplasser i dagesvis på grunn av kanselleringer, eller til alle de som ikke får reist på høstferie, eller til flyktningene, eller, eller...

Det er bare for dumt å løpe til media med et slikt i-landsproblem som ikke engang er noe problem.

Hvis SAS skal ha kritikk for noe som helst, så må det være at de kunne gjort mer for å finne noen frivillige passasjerer til å vente. Jeg tviler på at samtlige på flyet hadde viktige planer i London som de sjanset på å rekke i løpet av formiddagen.
Kjersti is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 14:20   #139
C-klasse
ScanFlyer Blue

De skulle lande 0920. Er da ute av LHR 1020. La oss si de bodde stentralt i London. Da er det 1 time med tuben. Da er klokka 1120. Innsjekk på Hotel osv. Da er klokka 1200. Ny tube til Seven Sisters, da er klokka 1230. 30 min gange til White Hart Lane. Så ja, de hadde aldri rukket kampen uansett.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 14:52   #140
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
De skulle lande 0920. Er da ute av LHR 1020. La oss si de bodde stentralt i London. Da er det 1 time med tuben. Da er klokka 1120. Innsjekk på Hotel osv. Da er klokka 1200. Ny tube til Seven Sisters, da er klokka 1230. 30 min gange til White Hart Lane. Så ja, de hadde aldri rukket kampen uansett.
Enig, er faktisk håpløs planlegging av familien her.
view is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules