Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2013, 18:42   #1
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Default Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

I følge Avinor i Tromsø Jobbes det med ei rute Hammefest-Tromsø-(kanskje Bergen)-Stavanger.

http://www.itromso.no/nyheter/article7368559.ece

Hvilke selskap/flytyper kunne være aktuelle her da? Spesielt med tanke på Hammerfest.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 18:52   #2
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Widerøe kanskje? Størrelsen på flyet hadde i alle fall vært passende.

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 18:58   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Med litt over 800m rullebane begrenser det seg hva som er mulig ... Dash 8-100 har rekkevidde på 17-1800km så det holder jp greit til BGO .. SVG kan knipe hvis forholdene er ugnstige.

Jet er uaktuelt på HFT ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:02   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
I følge Avinor i Tromsø Jobbes det med ei rute Hammefest-Tromsø-(kanskje Bergen)-Stavanger.

http://www.itromso.no/nyheter/article7368559.ece

Hvilke selskap/flytyper kunne være aktuelle her da? Spesielt med tanke på Hammerfest.
Jeg tror heller de skulle satset på å øke frekvensen på TOS-HFT og BGO-TOS, samt starte SVG-TOS, med WF. Det er den løsningen som er mest realistisk å få til.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:17   #5
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg tror heller de skulle satset på å øke frekvensen på TOS-HFT og BGO-TOS, samt starte SVG-TOS, med WF. Det er den løsningen som er mest realistisk å få til.

Enig, ruter tilpassa kjapt flybytte i TOS hadde vært tingen. Men: pga fantastiske HFT vil det vinterstid bety mange avganger fra TOS uten passasasjerene fra HFT.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:43   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Jetime hadde en del charter ifra HAU til Nord-Norge under bygging av Snehvit, om de landa ALF eller i nærheten husker jeg ikke i farten.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:44   #7
Dash
ScanFlyer Molded

BGO-TOS kan jo også være en grei måte å bytte om på flyindivider mellom baser, eller?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:45   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
BGO-TOS kan jo også være en grei måte å bytte om på flyindivider mellom baser, eller?
Nei, egentlig ikke. Denne bør gå med Q400, ellers tar den altfor lang tid. Er i grenseland lang med Q400 også.
Old 09-04-2013, 19:47   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Ville det være noe marked for en eller to daglige SVG-TOS med Boeing 737?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:49   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ville det være noe marked for en eller to daglige SVG-TOS med Boeing 737?
Det ville overraske meg stort. Tror nok dette vil bli overkill. Er ikke SÅ store markedet. Q400 3-4 ganger ukentlig er nok mer sannsynlig, noe som er omtrent dagens tilbud BGO-TOS.
Old 09-04-2013, 19:53   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Kunne vel blitt litt som melkeruta til Braathens før i tiden på Vestlandet, den startet vel i Bergen og endte vel i Bodø eller Tromsø.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:01   #12
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Det ville overraske meg stort. Tror nok dette vil bli overkill. Er ikke SÅ store markedet. Q400 3-4 ganger ukentlig er nok mer sannsynlig, noe som er omtrent dagens tilbud BGO-TOS.
Ikke det en gang på TOS-BGO... Bortsett fra på sommeren så går det vel kun lørdags- og søndagsfly.

For et par år siden (?) så startet både WF og DY direkte-rute mellom TOS og BGO (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52986), WF noe før DY. WF økte etter hvert fra to ukentlige til fire ukentlig, med seks ukentlige om sommeren. Da DY introduserte fem ukentlige, skjærte WF ned på frekvensen. DY kuttet ut ruten etter en sommersesong, mens WF aldri økte frekvensen igjen etter sin nedskjæring.

Text book example på at konkurranse ikke nødvendigvis fører til bedre tilbud?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:04   #13
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Det må jo nevnes at en Stavanger-Tromsø-rute ikke er udekket i dag heller, den går bare via Oslo.. Nå kjenner jeg ikke belegget på Oslo-Tromsø, eller Stavanger-Oslo for den saks skyld, men 2 ganger daglige mellom Stavanger og Tromsø vil jo tas fra eksisterende ruter.. usikker på hvor mange FLERE som vil reise med en direkterute..?

Men for all del, jeg ønsker enhver ekstra flybevegelse velkommen til Sola
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:05   #14
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Nei, egentlig ikke. Denne bør gå med Q400, ellers tar den altfor lang tid. Er i grenseland lang med Q400 også.
Jeg fløy TOS-RIX et par ganger mens airBaltic benyttet denne flytypen på ruten. Gikk da som smurt det, det. TOS-RIX er 1443 km, TOS-SVG er 1359 km.
Old 09-04-2013, 20:11   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg fløy TOS-RIX et par ganger mens airBaltic benyttet denne flytypen på ruten. Gikk da som smurt det, det. TOS-RIX er 1443 km, TOS-SVG er 1359 km.
Joda, det går, men det er langt i propellfly. Har flydd TOS-BGO flere ganger, og jeg er bra lei når jeg er fremme i motvind og dårlig vær. Da flyr man gjerne nesten 3 timer inne i skyene med all den morroen det medfører.
Old 09-04-2013, 20:20   #16
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Joda, det går, men det er langt i propellfly. Har flydd TOS-BGO flere ganger, og jeg er bra lei når jeg er fremme i motvind og dårlig vær. Da flyr man gjerne nesten 3 timer inne i skyene med all den morroen det medfører.
Sant. Innimellom glemmer jeg at ikke alle liker den "ekte" Widerøe-følelsen når man er ute og flyr

Ellers er jeg helt enig med øvrige forumister i at god forbindelser HFT-TOS og TOS-vestlandet er det praktiske for en eventuell gjennomføring. Melkeruten med -100 er meningsløs. For få passasjerer blir med og hastighetsforskjellen mellom en -100 og en Q400 merkes på slike distanser.
Old 09-04-2013, 20:26   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Lange ruter med propellfly har jeg liten tro på. F.eks. flyr jeg heller OSL-TRD-BNN enn OSL-BNN.
Jeg har mer tro på frekvens mellom Hammerfest og Tromsø, og Tromsø og Oslo.
Oljefolk skal til flere steder enn Stavanger, de bor spredt over hele landet. Har man en kjapp reise fra Hammerfest til Oslo, så går det som regel alltid et fly til Ålesund, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansund eller Kristiansand.
Old 09-04-2013, 20:33   #18
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lange ruter med propellfly har jeg liten tro på. F.eks. flyr jeg heller OSL-TRD-BNN enn OSL-BNN.
Oljefolk skal til flere steder enn Stavanger, de bor spredt over hele landet. Har man en kjapp reise fra Hammerfest til Oslo, så går det som regel alltid et fly til Ålesund, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansund eller Kristiansand.
Men dette eksisterer jo allerede. TOS-HFT har vel 7 daglige (+ et par som går via andre destinasjoner med kjapp mellomlanding, f.eks Hasvik). TOS-OSL har allerede 8 eller 9 daglige. Det er da ikke her begrensningen ligger. Det er vel heller at HFT må regne med minst to mellomlandinger før man er fremme som er hinderet. Og hvorfor innom OSL, det er lite annet enn en omvei.
Old 09-04-2013, 20:36   #19
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Avstanden mellom OSL-BNN er ikke mye lenger enn TOS-VDS, som jeg har flydd en del i det siste. Jeg for min del ville aldri valgt TOS-ALF (f.eks)-VDS om jeg fikk velge, men det er meg da.
Old 09-04-2013, 20:57   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Men dette eksisterer jo allerede. TOS-HFT har vel 7 daglige (+ et par som går via andre destinasjoner med kjapp mellomlanding, f.eks Hasvik). TOS-OSL har allerede 8 eller 9 daglige. Det er da ikke her begrensningen ligger. Det er vel heller at HFT må regne med minst to mellomlandinger før man er fremme som er hinderet. Og hvorfor innom OSL, det er lite annet enn en omvei.
Hvorfor innom OSL? Fordi det ofte er den ruta som gir kortest tid fra et helikopter lander på en heliport til passasjeren lander på sin hjemflyplass.
Det hjelper ganske lite med en daglig direkteflight Hammerfest-Stavanger når passasjerene kommer i land spredt utover hele dagen. Da teller kun frekvenser, uansett om man må mellomlande både i Tromsø og Oslo.
F.eks. i morgen lander det helikopter 9:49, 10:03, 13:33, 14:05 og 17:03. Når skal direkteflyet gå?
Er det snakk om landansatte som skal mellom Hammerfest og Vestlandet, så har man ikke det samme problemet.

Last edited by Dag Viking; 09-04-2013 at 21:00.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules