Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2013, 18:42   #1
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

I følge Avinor i Tromsø Jobbes det med ei rute Hammefest-Tromsø-(kanskje Bergen)-Stavanger.

http://www.itromso.no/nyheter/article7368559.ece

Hvilke selskap/flytyper kunne være aktuelle her da? Spesielt med tanke på Hammerfest.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 18:52   #2
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Widerøe kanskje? Størrelsen på flyet hadde i alle fall vært passende.
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 18:58   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Med litt over 800m rullebane begrenser det seg hva som er mulig ... Dash 8-100 har rekkevidde på 17-1800km så det holder jp greit til BGO .. SVG kan knipe hvis forholdene er ugnstige.

Jet er uaktuelt på HFT ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:02   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
I følge Avinor i Tromsø Jobbes det med ei rute Hammefest-Tromsø-(kanskje Bergen)-Stavanger.

http://www.itromso.no/nyheter/article7368559.ece

Hvilke selskap/flytyper kunne være aktuelle her da? Spesielt med tanke på Hammerfest.
Jeg tror heller de skulle satset på å øke frekvensen på TOS-HFT og BGO-TOS, samt starte SVG-TOS, med WF. Det er den løsningen som er mest realistisk å få til.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:17   #5
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg tror heller de skulle satset på å øke frekvensen på TOS-HFT og BGO-TOS, samt starte SVG-TOS, med WF. Det er den løsningen som er mest realistisk å få til.

Enig, ruter tilpassa kjapt flybytte i TOS hadde vært tingen. Men: pga fantastiske HFT vil det vinterstid bety mange avganger fra TOS uten passasasjerene fra HFT.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:43   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Jetime hadde en del charter ifra HAU til Nord-Norge under bygging av Snehvit, om de landa ALF eller i nærheten husker jeg ikke i farten.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:44   #7
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

BGO-TOS kan jo også være en grei måte å bytte om på flyindivider mellom baser, eller?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:45   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
BGO-TOS kan jo også være en grei måte å bytte om på flyindivider mellom baser, eller?
Nei, egentlig ikke. Denne bør gå med Q400, ellers tar den altfor lang tid. Er i grenseland lang med Q400 også.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:47   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Ville det være noe marked for en eller to daglige SVG-TOS med Boeing 737?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:49   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ville det være noe marked for en eller to daglige SVG-TOS med Boeing 737?
Det ville overraske meg stort. Tror nok dette vil bli overkill. Er ikke SÅ store markedet. Q400 3-4 ganger ukentlig er nok mer sannsynlig, noe som er omtrent dagens tilbud BGO-TOS.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 19:53   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Kunne vel blitt litt som melkeruta til Braathens før i tiden på Vestlandet, den startet vel i Bergen og endte vel i Bodø eller Tromsø.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:01   #12
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det ville overraske meg stort. Tror nok dette vil bli overkill. Er ikke SÅ store markedet. Q400 3-4 ganger ukentlig er nok mer sannsynlig, noe som er omtrent dagens tilbud BGO-TOS.
Ikke det en gang på TOS-BGO... Bortsett fra på sommeren så går det vel kun lørdags- og søndagsfly.

For et par år siden (?) så startet både WF og DY direkte-rute mellom TOS og BGO (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52986), WF noe før DY. WF økte etter hvert fra to ukentlige til fire ukentlig, med seks ukentlige om sommeren. Da DY introduserte fem ukentlige, skjærte WF ned på frekvensen. DY kuttet ut ruten etter en sommersesong, mens WF aldri økte frekvensen igjen etter sin nedskjæring.

Text book example på at konkurranse ikke nødvendigvis fører til bedre tilbud?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:04   #13
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Det må jo nevnes at en Stavanger-Tromsø-rute ikke er udekket i dag heller, den går bare via Oslo.. Nå kjenner jeg ikke belegget på Oslo-Tromsø, eller Stavanger-Oslo for den saks skyld, men 2 ganger daglige mellom Stavanger og Tromsø vil jo tas fra eksisterende ruter.. usikker på hvor mange FLERE som vil reise med en direkterute..?

Men for all del, jeg ønsker enhver ekstra flybevegelse velkommen til Sola
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:05   #14
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Nei, egentlig ikke. Denne bør gå med Q400, ellers tar den altfor lang tid. Er i grenseland lang med Q400 også.
Jeg fløy TOS-RIX et par ganger mens airBaltic benyttet denne flytypen på ruten. Gikk da som smurt det, det. TOS-RIX er 1443 km, TOS-SVG er 1359 km.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:11   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg fløy TOS-RIX et par ganger mens airBaltic benyttet denne flytypen på ruten. Gikk da som smurt det, det. TOS-RIX er 1443 km, TOS-SVG er 1359 km.
Joda, det går, men det er langt i propellfly. Har flydd TOS-BGO flere ganger, og jeg er bra lei når jeg er fremme i motvind og dårlig vær. Da flyr man gjerne nesten 3 timer inne i skyene med all den morroen det medfører.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:20   #16
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda, det går, men det er langt i propellfly. Har flydd TOS-BGO flere ganger, og jeg er bra lei når jeg er fremme i motvind og dårlig vær. Da flyr man gjerne nesten 3 timer inne i skyene med all den morroen det medfører.
Sant. Innimellom glemmer jeg at ikke alle liker den "ekte" Widerøe-følelsen når man er ute og flyr

Ellers er jeg helt enig med øvrige forumister i at god forbindelser HFT-TOS og TOS-vestlandet er det praktiske for en eventuell gjennomføring. Melkeruten med -100 er meningsløs. For få passasjerer blir med og hastighetsforskjellen mellom en -100 og en Q400 merkes på slike distanser.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:26   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda, det går, men det er langt i propellfly. Har flydd TOS-BGO flere ganger, og jeg er bra lei når jeg er fremme i motvind og dårlig vær. Da flyr man gjerne nesten 3 timer inne i skyene med all den morroen det medfører.
Lange ruter med propellfly har jeg liten tro på. F.eks. flyr jeg heller OSL-TRD-BNN enn OSL-BNN.
Jeg har mer tro på frekvens mellom Hammerfest og Tromsø, og Tromsø og Oslo.
Oljefolk skal til flere steder enn Stavanger, de bor spredt over hele landet. Har man en kjapp reise fra Hammerfest til Oslo, så går det som regel alltid et fly til Ålesund, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansund eller Kristiansand.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:33   #18
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lange ruter med propellfly har jeg liten tro på. F.eks. flyr jeg heller OSL-TRD-BNN enn OSL-BNN.
Jeg har mer tro på frekvens mellom Hammerfest og Tromsø, og Tromsø og Oslo.
Oljefolk skal til flere steder enn Stavanger, de bor spredt over hele landet. Har man en kjapp reise fra Hammerfest til Oslo, så går det som regel alltid et fly til Ålesund, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansund eller Kristiansand.
Men dette eksisterer jo allerede. TOS-HFT har vel 7 daglige (+ et par som går via andre destinasjoner med kjapp mellomlanding, f.eks Hasvik). TOS-OSL har allerede 8 eller 9 daglige. Det er da ikke her begrensningen ligger. Det er vel heller at HFT må regne med minst to mellomlandinger før man er fremme som er hinderet. Og hvorfor innom OSL, det er lite annet enn en omvei.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:36   #19
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lange ruter med propellfly har jeg liten tro på. F.eks. flyr jeg heller OSL-TRD-BNN enn OSL-BNN.
Jeg har mer tro på frekvens mellom Hammerfest og Tromsø, og Tromsø og Oslo.
Oljefolk skal til flere steder enn Stavanger, de bor spredt over hele landet. Har man en kjapp reise fra Hammerfest til Oslo, så går det som regel alltid et fly til Ålesund, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansund eller Kristiansand.
Avstanden mellom OSL-BNN er ikke mye lenger enn TOS-VDS, som jeg har flydd en del i det siste. Jeg for min del ville aldri valgt TOS-ALF (f.eks)-VDS om jeg fikk velge, men det er meg da.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2013, 20:57   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Men dette eksisterer jo allerede. TOS-HFT har vel 7 daglige (+ et par som går via andre destinasjoner med kjapp mellomlanding, f.eks Hasvik). TOS-OSL har allerede 8 eller 9 daglige. Det er da ikke her begrensningen ligger. Det er vel heller at HFT må regne med minst to mellomlandinger før man er fremme som er hinderet. Og hvorfor innom OSL, det er lite annet enn en omvei.
Hvorfor innom OSL? Fordi det ofte er den ruta som gir kortest tid fra et helikopter lander på en heliport til passasjeren lander på sin hjemflyplass.
Det hjelper ganske lite med en daglig direkteflight Hammerfest-Stavanger når passasjerene kommer i land spredt utover hele dagen. Da teller kun frekvenser, uansett om man må mellomlande både i Tromsø og Oslo.
F.eks. i morgen lander det helikopter 9:49, 10:03, 13:33, 14:05 og 17:03. Når skal direkteflyet gå?
Er det snakk om landansatte som skal mellom Hammerfest og Vestlandet, så har man ikke det samme problemet.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 09-04-2013 at 21:00.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
flyrute, nord-vestlandet til nordnorge? flysas94 Småprat 17 18-03-2011 21:14
SAS vurderer Tokyo-Nordnorge catocontrol Flyforum 103 29-03-2009 17:26
Vil knytte vestlandet sammen fkrlf Flyforum 3 12-07-2007 09:45
Nordnorge fra lufta salmon-air Flyforum 7 05-10-2006 21:47


All times are GMT +2. The time now is 01:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.