Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2011, 07:56   #441
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AF 447

Karsten Aleksander Moholt fra Bergen var en av de som ble funnet ved flyvraket tidligere i år :

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Funn...n-2611167.html
C130 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2011, 21:23   #442
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: AF 447

Artikkel i Popular Mechanics. Huffameg...

http://www.popularmechanics.com/tech...2?src=soc_fcbk

Quote:
The plane has climbed to 2512 feet above its initial altitude, and though it is still ascending at a dangerously high rate, it is flying within its acceptable envelope. But for reasons unknown, Bonin once again increases his back pressure on the stick, raising the nose of the plane and bleeding off speed. Again, the stall alarm begins to sound

Read more: Air France 447 Flight-Data Recorder Transcript - What Really Happened Aboard Air France 447 - Popular Mechanics
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 12:34   #443
Tristar1011
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
Default Re: AF 447

Helt utrolig å lese dette. Vanskelig å se for seg panikken og hvor desorienterte de var.
Tristar1011 is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2012, 11:31   #444
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: AF 447

Flydesignet kan ha medvirket til Air France-ulykken

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-6817692.html

Quote:
Det er ikke umiddelbart klart for en pilot hva den andre gjør med kontrollspaken, med mindre han legger ned en stor innsats for å kikke over på den andre siden av cockpiten. Noe som ikke er lett. Og siden siden spaken bare blir holdt tilbake i noen få sekunder, så må du se handlingen bli gjennomført, sier King til Independent.
Ikke noe nytt egentlig.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2012, 13:43   #445
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: AF 447

Kan disse feilhandlingene og forvirringen til Bonin ha vært et resultat av fatigue? Virker jo nesten som han hele tiden trodde at flyet hadde nesen nedover, mens det i realiteten hadde nesen oppover. FBW i Airbus fungerer jo også slik at den som først gir input i stikken "vinner" og man må fysisk velge stick priority ved hjelp av en knapp hvis man vil beholde kontrollen.

Får forøvrig vondt i magen av å lese den siste kommunikasjonen i cockpit der.
martins is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2012, 08:48   #446
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Kan disse feilhandlingene og forvirringen til Bonin ha vært et resultat av fatigue? Virker jo nesten som han hele tiden trodde at flyet hadde nesen nedover, mens det i realiteten hadde nesen oppover. FBW i Airbus fungerer jo også slik at den som først gir input i stikken "vinner" og man må fysisk velge stick priority ved hjelp av en knapp hvis man vil beholde kontrollen.

Får forøvrig vondt i magen av å lese den siste kommunikasjonen i cockpit der.
Vil ikke et blikk på "kunstig horisont" oppklare hvilken stilling det er på flyet? Et annet spørsmål er selvsagt om man stoler på den informasjonen man får fra instrumentene? I dette tilfellet må det ha vært åpenbart at noen instrumenter ikke viste korrekte verdier. Det vil vel føre til at instrumentene kan vise tildels motstridende informasjon. Hvilke instrumenter skal man da stole på?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2012, 11:49   #447
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: AF 447

Åpenbart er et ord man kan spare seg for her.

I en situasjon der flyet befinner seg inne i et tordensky område vil det ofte være så kraftig turbulens at det til tider er umulig og oppfatte fornuftig informasjon fra skjermer og indikatorer.

En helt normal reaksjon på fatique kan meget vel være at piloten binder seg til en feiloppfatning av flyets stilling i rommet og utfører helt feilaktige rorbevegelser.

Piloten hadde kanskje et så banalt problem som at han hadde sover dårlig natten før, siden det er lite sannsynlig at AF hadde stby crew der nede kan han ha valgt og ikke melde seg unfit for å unngå kansellering. Happens every day desverre.

Spekulasjoner og atter spekulasjoner, dog svært gyldige argumenter.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2012, 14:09   #448
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: AF 447

Det er selvsagt vanskelig å si hvorfor Bonin drar bak på stikka i en så lang periode når det mottas titalls stall warnings, men artikkelen Dag linker til har rett: hadde dette vært en Boeing, hadde den andre piloten hatt mulighet til å bli oppmerksom på den fatale feilen Bonin gjør

siden Airbusstikka ikke indikerer noe som helst på motsatt side, mistet man fordelen med to piloter
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2012, 20:35   #449
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er selvsagt vanskelig å si hvorfor Bonin drar bak på stikka i en så lang periode når det mottas titalls stall warnings, men artikkelen Dag linker til har rett: hadde dette vært en Boeing, hadde den andre piloten hatt mulighet til å bli oppmerksom på den fatale feilen Bonin gjør

siden Airbusstikka ikke indikerer noe som helst på motsatt side, mistet man fordelen med to piloter
Den er nå noe drøy da. Hvis en sitter i "vanlig posisjon" er det ingen problem å se over til andre siden og se hva hånden til vedkommende i det andre setet gjør. Hvis setene er i en noe mer avslappet posisjon lenger bak, må en bevege seg noe mer. Nå vet jeg ikke hvorvidt de hadde taklyset på, noe som gjør det enklere å se hva den andre personen gjør om natten.

Hvis ikke en får kontakt med vedkommende i det andre setet er vedkommende sånnsett "incapacitated". En kan da trykke ned "takeover pushbutton" og ens egen stikke får prioritet mens den andre kobles ut.

Det kan jo sånnsett snus på hodet at hvis den ene personen i en Boeing får panikk og låser musklene i en retning må der mye kraft til for å overkomme vedkommendes utslag...og da hjelper det ikke nødvendigvis at en ser utslaget på stikka hvis en ikke klarer å bevege den.

Dette kan jo diskuteres i det uendelige uten at noen blir enige av den grunn, men det kan aldri endre det som er skjedd. Ingen vil jo noen sinne få vite hva som gikk gjennom hodene på de involverte, og uten den kunnskapen er det umulig å finne årsaken til deres handlinger. Det viktige nå er hvordan en unngår at det skjer igjen og derfor er prosedyrene endret og simulator for Airbus inkluderer nå "stall recovery" og "recovery from upset attitudes" for å bedre motoriske reaksjoner på disse hendelsene.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 06:22   #450
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: AF 447

Både menneskelige og teknisk svikt førte til ulykken, i følge en rettslig rapport.

http://www.dagbladet.no/2012/07/04/n...tyrt/22421426/




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2013, 21:12   #451
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: AF 447

Piloten havde kun sovet en time natten før turen. Det viser nu offentliggjorte transkriptioner af den sorte box:
http://politiken.dk/udland/ECE192341...foer-flystyrt/
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2013, 08:16   #452
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Piloten havde kun sovet en time natten før turen. Det viser nu offentliggjorte transkriptioner af den sorte box:
http://politiken.dk/udland/ECE192341...foer-flystyrt/
Litt mer detaljer:
Det var kapteinen som hadde sovet 1 time natten før, og han satt ikke i cockpit når problemene startet.
Styrmann og relief-piloten var også slitne etter å ha brukt kvelden før i Rio med koner og kjærester.

Om de var slitne på grunn av dårlig dømmekraft, dårlige muligheter for å slappe av i Rio eller helt andre faktorer står det ikke noe om i artikkelen.

BEA har kanskje vært motvillige til å frigi disse detaljene tidligere?

http://www.nydailynews.com/news/worl...icle-1.1289998

http://blogs.crikey.com.au/planetalk...-released-now/
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 17-03-2013 at 08:23.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 12:00   #453
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: AF 447

Fulgt litt med på Etihads A346 som erklærte PAN over Indiske hav nå i februar på vei til MEL og nødlandet i SIN. Forstår ikke helt dette med radar-tilt. Er det slik at radarens vinkling reflekterte "feil" del av storm-cellen, slik at de fløy rett inn i cumulonimbus-turbulens og ising?

Creepy paralleller til AF447.


http://www.gcaa.gov.ae/en/ePublicati...005%202013.pdf
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 13:43   #454
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Fulgt litt med på Etihads A346 som erklærte PAN over Indiske hav nå i februar på vei til MEL og nødlandet i SIN. Forstår ikke helt dette med radar-tilt. Er det slik at radarens vinkling reflekterte "feil" del av storm-cellen, slik at de fløy rett inn i cumulonimbus-turbulens og ising?

Creepy paralleller til AF447.


http://www.gcaa.gov.ae/en/ePublicati...005%202013.pdf
Uten at jeg skal si for mye om ting jeg vet for lite om, det kan jo se ut som at dette var mer kortvarig enn det AF447 opplevde, pluss at man fokuserte mer på å holde thrust og retning langs alle akser stabil, mer enn å "fly" basert på hva instrumenter forsøkte å kommunisere.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 15:41   #455
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Fulgt litt med på Etihads A346 som erklærte PAN over Indiske hav nå i februar på vei til MEL og nødlandet i SIN. Forstår ikke helt dette med radar-tilt. Er det slik at radarens vinkling reflekterte "feil" del av storm-cellen, slik at de fløy rett inn i cumulonimbus-turbulens og ising?

Creepy paralleller til AF447.


http://www.gcaa.gov.ae/en/ePublicati...005%202013.pdf
Quote:
At high altitude, a cell may have ice particles. Reflection of ice particles is weak. An incorrect tilt may
lead to only scan the upper (less reflective) part of a cell. As a consequence, a cell may not be detected or may
be underestimated.

Kan virke sånn. Men som Utflyttet sier gjorde crewet her alt rett i forhold til AF447.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 00:23   #456
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: AF 447

Ny rapport gir stressede piloter skylden for ulykken med AF447.

http://www.dagbladet.no/2014/05/13/n...kken/33280650/




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2014, 15:53   #457
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 225
Default Re: AF 447

Svært lesverdig artikkel av William Langewiesche i Vanity Fair om AF447 og CRM:

Quote:
Airline pilots were once the heroes of the skies. Today, in the quest for safety, airplanes are meant to largely fly themselves. Which is why the 2009 crash of Air France Flight 447, which killed 228 people, remains so perplexing and significant. William Langewiesche explores how a series of small errors turned a state-of-the-art cockpit into a death trap.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2014, 15:33   #458
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: AF 447

Problemet var vel at pilotene var trent til å "bare dra i stikka, flyet kan ikke steile allikevel!"
Det er ett slagord som fester seg...

Videre, "stall warning" stoppet når airspeed ble for lav (pga høy AoA) fordi datamakinen mente at noe måtte
være galt - ett fly kan jo ikke fly sååå sakte...!
Når piloten så slipper stikka en stund (hastigheten øker) så starter "stall warning" igjen (!?). Forfjamset
så drar han i stikka igjen og stallwarning stopper...!!

Flott design Airbus....

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 15:15   #459
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: AF 447

Da har BEA laget en video replay av hendelsesforløpet hvor man bruker FDR data. (200Mb)

http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol....ent.du.vol.mp4

Veldig frustrerende å se på når man vet hva som var galt.

Quote:
The messages identifying different issues did not permit to identify the source of the problems but directed attention in all different directions and were rather confusing than helpful in identifying the problem(s) at hand.
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 15-12-2014 at 15:18.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 18:56   #460
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: AF 447

Nylig enda en alvorlig Airbus incident hvor kombinasjon is og FBW logic som nesten gikk galt,
reddet takket være snarrådig crew.

http://avherald.com/h?article=47d74074&opt=0

Quote:
The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.
Man kan jo spekulere i om noe liknende kan ha skjedd med QZ8501..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 29-12-2014 at 18:59.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 73H Spotteralerts 0 08-09-2013 23:03
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 Cecilie Småprat 1 23-08-2013 18:52


All times are GMT +2. The time now is 10:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.