![]() |
|
![]() |
#441 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Karsten Aleksander Moholt fra Bergen var en av de som ble funnet ved flyvraket tidligere i år :
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Funn...n-2611167.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Artikkel i Popular Mechanics. Huffameg...
http://www.popularmechanics.com/tech...2?src=soc_fcbk Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Posts: 137
|
![]()
Helt utrolig å lese dette. Vanskelig å se for seg panikken og hvor desorienterte de var.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Flydesignet kan ha medvirket til Air France-ulykken
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-6817692.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Kan disse feilhandlingene og forvirringen til Bonin ha vært et resultat av fatigue? Virker jo nesten som han hele tiden trodde at flyet hadde nesen nedover, mens det i realiteten hadde nesen oppover. FBW i Airbus fungerer jo også slik at den som først gir input i stikken "vinner" og man må fysisk velge stick priority ved hjelp av en knapp hvis man vil beholde kontrollen.
Får forøvrig vondt i magen av å lese den siste kommunikasjonen i cockpit der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Åpenbart er et ord man kan spare seg for her.
I en situasjon der flyet befinner seg inne i et tordensky område vil det ofte være så kraftig turbulens at det til tider er umulig og oppfatte fornuftig informasjon fra skjermer og indikatorer. En helt normal reaksjon på fatique kan meget vel være at piloten binder seg til en feiloppfatning av flyets stilling i rommet og utfører helt feilaktige rorbevegelser. Piloten hadde kanskje et så banalt problem som at han hadde sover dårlig natten før, siden det er lite sannsynlig at AF hadde stby crew der nede kan han ha valgt og ikke melde seg unfit for å unngå kansellering. Happens every day desverre. Spekulasjoner og atter spekulasjoner, dog svært gyldige argumenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er selvsagt vanskelig å si hvorfor Bonin drar bak på stikka i en så lang periode når det mottas titalls stall warnings, men artikkelen Dag linker til har rett: hadde dette vært en Boeing, hadde den andre piloten hatt mulighet til å bli oppmerksom på den fatale feilen Bonin gjør
siden Airbusstikka ikke indikerer noe som helst på motsatt side, mistet man fordelen med to piloter |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]() Quote:
Hvis ikke en får kontakt med vedkommende i det andre setet er vedkommende sånnsett "incapacitated". En kan da trykke ned "takeover pushbutton" og ens egen stikke får prioritet mens den andre kobles ut. Det kan jo sånnsett snus på hodet at hvis den ene personen i en Boeing får panikk og låser musklene i en retning må der mye kraft til for å overkomme vedkommendes utslag...og da hjelper det ikke nødvendigvis at en ser utslaget på stikka hvis en ikke klarer å bevege den. Dette kan jo diskuteres i det uendelige uten at noen blir enige av den grunn, men det kan aldri endre det som er skjedd. Ingen vil jo noen sinne få vite hva som gikk gjennom hodene på de involverte, og uten den kunnskapen er det umulig å finne årsaken til deres handlinger. Det viktige nå er hvordan en unngår at det skjer igjen og derfor er prosedyrene endret og simulator for Airbus inkluderer nå "stall recovery" og "recovery from upset attitudes" for å bedre motoriske reaksjoner på disse hendelsene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Både menneskelige og teknisk svikt førte til ulykken, i følge en rettslig rapport.
http://www.dagbladet.no/2012/07/04/n...tyrt/22421426/ Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Piloten havde kun sovet en time natten før turen. Det viser nu offentliggjorte transkriptioner af den sorte box:
http://politiken.dk/udland/ECE192341...foer-flystyrt/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Det var kapteinen som hadde sovet 1 time natten før, og han satt ikke i cockpit når problemene startet. Styrmann og relief-piloten var også slitne etter å ha brukt kvelden før i Rio med koner og kjærester. Om de var slitne på grunn av dårlig dømmekraft, dårlige muligheter for å slappe av i Rio eller helt andre faktorer står det ikke noe om i artikkelen. BEA har kanskje vært motvillige til å frigi disse detaljene tidligere? http://www.nydailynews.com/news/worl...icle-1.1289998 http://blogs.crikey.com.au/planetalk...-released-now/ Last edited by Dag Viking; 17-03-2013 at 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]()
Fulgt litt med på Etihads A346 som erklærte PAN over Indiske hav nå i februar på vei til MEL og nødlandet i SIN. Forstår ikke helt dette med radar-tilt. Er det slik at radarens vinkling reflekterte "feil" del av storm-cellen, slik at de fløy rett inn i cumulonimbus-turbulens og ising?
Creepy paralleller til AF447. http://www.gcaa.gov.ae/en/ePublicati...005%202013.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Ny rapport gir stressede piloter skylden for ulykken med AF447.
http://www.dagbladet.no/2014/05/13/n...kken/33280650/ Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 225
|
![]()
Svært lesverdig artikkel av William Langewiesche i Vanity Fair om AF447 og CRM:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Problemet var vel at pilotene var trent til å "bare dra i stikka, flyet kan ikke steile allikevel!"
Det er ett slagord som fester seg... Videre, "stall warning" stoppet når airspeed ble for lav (pga høy AoA) fordi datamakinen mente at noe måtte være galt - ett fly kan jo ikke fly sååå sakte...! Når piloten så slipper stikka en stund (hastigheten øker) så starter "stall warning" igjen (!?). Forfjamset så drar han i stikka igjen og stallwarning stopper...!! Flott design Airbus.... W |
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Da har BEA laget en video replay av hendelsesforløpet hvor man bruker FDR data. (200Mb)
http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol....ent.du.vol.mp4 Veldig frustrerende å se på når man vet hva som var galt. Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 15-12-2014 at 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Nylig enda en alvorlig Airbus incident hvor kombinasjon is og FBW logic som nesten gikk galt,
reddet takket være snarrådig crew. http://avherald.com/h?article=47d74074&opt=0 Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 29-12-2014 at 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 | 73H | Spotteralerts | 0 | 08-09-2013 23:03 |
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 | Cecilie | Småprat | 1 | 23-08-2013 18:52 |