![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
|
![]()
Tk c ist bkk tilbød ikke champagne for noen uker siden. Jeg spurte etter det, og hun kom da tilbake med et glass , skjult under noen servietter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Så dette har kanskje ikke noe med CPH å gjøre.
Men hva betyr dette her da ? Har alle flyselskaper plutselig gått sammen og blitt enige om at nå kutter vi champis på bakken i C og F ? Eller er det bare tilfeldigheter ute å går her ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Det er endel land som har endret reglene med tanke hva og hvordan alkohol serveres på bakken på fly.
Danmark er et av de. Det er også årsaken til at SAS fjernet Champagne som pre-dep på alle avganger. For å ha et ens opplegg. Vet at mange her ikke vil tro på det, men dette ble ikke gjort for å spare penger. I USA er det ulike regler på ulike flyplasser i forhold til hva som kan serveres osv av alkohol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Posts: 65
|
![]()
Fikk heller ikke servert champagne i F hos emirates før dørene ble lukket i Bkk på onsdag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Hvilke andre land? Siden Danmark er ett av flere? En SAS-kabinansatt forklarte at champagnen før start "selvsagt" var nappet vekk for å spare penger. Forvirrende. Og dette med likt opplegg høres vel litt vikarierende ut? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Disse to aspektene førte til at prisen for å laste 2-3 flasker champagne ble ekstremt høy i Danmark. Det er også årsaken til at flere selskaper nå fjerner dette på CPH. Andre land som har dette er Japan, enkelte stater i USA, og sikkert flere som ikke vi flyr til. Vi kunne hatt dette f.eks fra Norge, Kina osv. Men når det ble bestemt at det skulle være et ens opplegg ble det fjernet overalt. Så hva du eventuelt mener med "vikarierende" får stå for din regning. Jeg sitter å jobber med dette direkte, og var selv del av diskusjonene rundt dette, så føler jeg er ganske trygg når jeg uttaler meg om dette. Vet derimot at de fleste internt tror det var økonomi alene som var årsaken. Økonomi var en stor del naturligvis, men logistikken ble også mye vanskeligere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Ser jeg hadde rett da. ”…prisen for å laste 2-3 flasker champagne ble ekstremt høy i Danmark”… ”… økonomien var en stor del…”. Stemmer det virkelig at man før dette kunne bryte tollseglene og servere avgiftsfri champagne i Danmark på bakken før start? OK, hvis du sier det så. Men hva skulle man da med de separate champagneflaskene som ble levert til før-avgang-drikke, som pleide være av et annet merke? God påske! P.S. For ordens skyld: Et vikarierende motiv er et støttemotiv/sekundært argument som løftes opp og frem når hovedargumentet ikke er særlig smigrende. Uten hovedargumentet (økonomi) hadde ikke det sekundære (likt opplegg) vært av særlig betydning. Vil mene det treffer ganske bra her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]()
Will do, promise :-)
Ble bare litt paff av det snurrige resonnementet som, i beste fall, ikke henger helt sammen. At SAS sparer bort pre-departure champagnen på business er jo et ærlig og greit økonomisk tiltak i trange tider. Men å si at den egentlige hovedårsaken er et dypt ønske om ens opplegg og at ”dette ble ikke gjort for å spare penger.” (sic) er litt for lettvint, etter min smak. Neste langtur: OSL-LHR-JFK, BA 747-400, som fortsatt er min favoritt tross alderen. Håper på upper-deck 60A. Med pre-departure champagne :-D Kortturer om dagen: CDG, FCO, LHR –men da blir det nok economy og kaffe. Mye kaffe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Absolutt og helt enig – klart det blir billigere for SAS å gjøre det slik. Kjøper bare ikke den om at SAS liksom er fanget av omstendighetene og kan lite gjøre, samt noe om logistikk, og at man nå ikke får lov til å ta fra de plomberte tollfrie trallene på bakken lenger. Som vel aldri har vært lov? Om det skader eller ei vet jeg ikke. Det er kun premium-passasjerene som merker dette. Akkurat som de merker at SAS hverken har eller planlegger lie-flat seter, som nær alle sine vestlige konkurrenter. Syns det er stusslig at SAS sikter mot bransjens produktmessige bakevje i premium-markedet. Vi ville vel alle likt å se et SAS som trives i front med et attraktivt world-class produkt. Lite peker i den retning… beklageligvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Noe det sikkert er. Men for de aller fleste selskap er det veldig viktig å ha et ens produkt, noe som har med kostnader å gjøre. I CPH og enkelte andre steder ble også logistikken utrolig kronglete for å få dette til. Da blir det uforholdsmessig dyrt, så i bunn og grunn skyldes dette kostnader. Og som påpekt, ikke bare hos SAS. Kunne sikkert også fortalt mye om den prosessen og mange andre, men de fleste gangene er greiest å ikke si noe, spesielt på dette forumet. Har derimot på et par andre forum beskrevet dette inngående. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() Da går påsketrollet å gjemmer seg i et påskeegg igjen. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
SAS har forsøkt det motsatte lenge, men har endelig begynt å innse at det er enklere for alle om det er likt overalt. PS på dette forumet er ingenting som er opplagt, kan det på noen som helst måte missforstås, så gjør mange det. ;-))) Last edited by SAS-Steward; 30-03-2013 at 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Innsparinger er da en ærlig sak, og ikke "teit" som forklaring. Som jeg vel har skrevet også. Men innrømmer at jeg reagerte på den første påstanden om at det ikke hadde noe med penger å gjøre, og at det nå var blitt forbudt å åpne tollplomberte vogner på bakken i Danmark. Når var det lovlig? Ens produkt høres jo smart ut, sikkert. Betyr det at vi ikke får grønn te til Tokyo lenger? Last edited by Altitude; 02-04-2013 at 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Likevel: Pre-departure champagne i business og first har vært en måte for flyselskapene å vise at de setter særlig pris på sine aller beste kunder. Akkurat som når man inviterer sine beste venner på middag hjemme, de får et lite glass når de kommer - slik at de skal føle seg ekstra velkomne. Last edited by Altitude; 02-04-2013 at 14:16. Reason: Edit:Syntaks |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Det er opp til flyselskapene selv om de oensker aa yte denne servicen paa bakken, SAS har valgt aa spare Champersen (som utgjoer en overveldende majoritet av kostnaden). Prisen kontra trivselstapet paa ett par flasker Champagne er forsvinnende lite. If it walks like a duck and quacks like a duck.. osv. Saa dette er UTELUKKENDE ett kostnadskutt Naar det er sagt, har jeg hoert at sandkasseselskapene er paa kjipern enkelte steder, det samme med Turkish. Ikke noe vits aa hisse opp pumpa, dette er slett ikke en trend, men isolerte tilfeller. ![]() Sidekameraten min i F paa AA domestic spurte om en Bloody foer avgang paa flighten jeg er paa akkurat naa. No sweat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sjekk av kabinen før avgang og landing? | Kabinsjef@DY | Småprat | 34 | 07-10-2016 20:36 |
Stenging av sikkerhetssjekk lenge før avgang? | robertaas | Reiseforum | 11 | 03-06-2016 12:45 |
I lufta etter avgang og før landing | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 15-05-2015 07:55 |
Ingen Ankomst/Avgang i dag ? | ENKB | Flyforum | 4 | 10-11-2005 10:04 |
Møtte 45 min før avgang - avvist av KL | Falcon | Flyforum | 87 | 28-09-2004 21:56 |