![]() |
|
![]() |
#21 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Men er det crewene som programmerer selv?
Skulle vel ikke ha noe å si om en programmerer Turid, Line og Anders fra SAS, og Pål, Tone og Stine fra BU... Det er vel ikke crewene i BU som ikke klarer å lese programmeringen, men dem som programmerer? Om den/de som programmerer BU ikke får det til (har jo hatt minst 1 mnd på å rette det opp), så burde hun/han kanskje ringe en i SAS som kan dette. ...bare en tanke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Camen = http://www.carmen.se/ ....
Ja "noen" på trafikkvakten/disponering el.l har vel ikke sett dette, ikke vet jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Oppsumering:
SAS har en stund hatt programmeringsverktøyet Carmen. Nå skal også BU crew inn i dette systemet. Braathens hadde i sin tid så vidt jeg vet systemet Crewlink. WF har også Carmen. Det er vedtatt at hele konsernet skal bruke et og samme vektøy for dette formålet, altså programmering av crew. Carmen jobber på en helt annen måte enn det andre systemer, slik som crewlink og RM. Hovepoenget til Carmen er å oppnå max tillatte dagsproduksjon for crew innenfor kollektivavtalene. Vi kan produsere max 90 poeng pr. dag. Carmen gir oss 90 poeng men gir "blanke" i om det er passive overføringer eller lange pauser på flyplasser rundt omkring som gir oss 90 poeng. Problemet er å få utnyttet crew skikkelig i løpet av en dag. Altså holde oss i luften! Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan! ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Hihi.. Har hørt mye om dette fantastiske programmet som sender WF's CA'er land og strand rundt passivt for å fly ett aktivt leg... Alt for å svi av 90 poeng...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
Som ex-BU har jeg nå fått føle på kroppen hvilket elendig verktøy Carmen er. Det er heeelt vanvittig at SKBU kastet ut Netline/Crewlink (som BU jobbet etter), som fanget opp alle løse tråder, og som fungerte utmerket til alles tilfredsstillelse. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Saken er at crew blir utnyttet for lite innenfor 90 prikker!! Ser du sammenhengen??? For lite utnytting = kansellering pga lite crew. Crewene er der men de jobber 90 prikker på en slik måte at det allikevel gir for lite produksjon.....huff, blir vanskelig å forklare ![]() Har man da for lite folk på besetningskontoret for å kvalitetssikre programmeringen har man et komplett kaos på gang.....noe som rammer SK i dette øyeblikk.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Og jeg som trodde en skulle bruke det beste fra begge selskapene SAS og Braathens når man slo dem sammen til SAS Braathens. Man har altså valgt den dårligste løsningen altså. Masse jobbing for crewene uten å produsere mye, som nok gjør at en vanskelig kan kaste seg rundt å bruke dem mer effektivt om noen blir syk altså (sett fra en som er på "utsiden")
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Er det på grunn av slike ting at selskapet nå går ut og skal ansette/knytte til seg 200 kabinpersonale til ei "superreserveliste"? I teksten (sto annonse i Tønsbergs Blad rett før helgen) kunne man tolke det som om disse 200 skulle bidra til å ta unna topper og stort sykdomsfrafall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
|
![]()
Nå kan en også legge til at Netline ikke var et optimalt verktøy for SASBraathens, da de som flyr langruter blir programmert i Carmen. Det ville ha medført 2 systemer.. da SAS Sverige og SAS Danmark bruker Carmen, og de hadde ikke gått over til Netline.
Ved overføring fra Netline til Carmen ble en god del data tapt (over 30% av all data) , og siden har en jobbet på etterskudd og vel så det. En klarer ikke å kvalitetsikre, det er "brannslukking" fra dag til dag. Skolering av Netline programmerere i denne perioden har ikke hjulpet på situasjonen, det har ført til for få programmerere i en periode. Ei heller de "aksjoner" være seg i Avinorsystemet eller internt har gjort situasjonen noe bedre. Dette har gjort at crew ikke har kunnet holde følge omskoleringsprogrammet fra Braathens og SAS til SASBraathens, og det er da misforhold i antall overførte crew ... og antall overførte fly. MD11, du har rett i masse av det du sier, men det er ikke så sort /hvitt som jeg leser det. Og igjen.... å skylde på ferieavvikling, det medfører ikke riktighet. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Vil anta at det er stor kompetanse på selve programmeringsverktøyet siden en kan lese:
With agreements with 22 airlines including five of the world’s ten largest airlines, Carmen Software is currently used to plan over 23 per cent of the world’s airline crews. problemet må vel derfor være som det også sies dårlig arbeid i å få programmet implementert. Med andre ord - dårlig planlegging. Det er altså ikke crew og sykdom som er problemet, men planlegging fra SAS Braathens-ledelsen?! Denne begrunnelsen har vel ikke SAS Braathens brukt så mye av idag... |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]() Det er så sant så sant, utrolig crew planning. OG DETTE KOSTER PENGER DELUXE!!!!
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Det er en vanlig problem fra alle bransjer at IT systemer ofte ikke virker som de skal fra starten av
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Må jo være utrolig lite motiverende for dem som jobber i SAS Braathens og er på jobb lange dager/netter, uten å bli brukt mye, og så lese i media at masse flighter er innstilt pga crewmangel etc, når sannheten er at det er programmeringen som er riv ruskende galt. Dette føyer seg jo bare inn i rekken av dårlig planlegging av SAS Braathens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
|
![]()
Netline ble valgt til SASBraathens i utgangspunktet. Men det viste seg at dette systemet hadde en god del begrensninger når det ble såpass mye mere info som skulle integreres. Så å si at en ikke har vurdert Netline medfører ikke riktighet.
Kan også tillegge at når kabinen har forskjellige avtaler, så hjelper ikke dette på planleggingen heller. Feks x-bu crew jobber 5/4 x-sk jobber 5/3. X-bu har ingen begrensing i blanke dager(dager som er jobbe dag, men ikke fått produksjon ved release av program), x-sk har en slik begrensning. X-bu har begrensing på antall timer en kan programmeres standby, det har ikke x-sk..... og listen med slike forskjeller er lang...som gjør dette mye mye mere kompleks enn nødvendig. Rekruteringen av "super crew", deltid/ekstrahjelp er ment å skulle avhjelpe på peak perioder og samtidig kunne gi ansatte ferie. En har jo krav på ferie innen visse perioder ihht ferieloven. Enda mere kompleks blir det når Braathens sin fagforening mener at dette er en dårlig ide.. og derfor har sagt opp avtalen om salg av fridager pga rekruttering av "super crew". Noen som sa: å for en herlig suppe dette er !?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og innstillinger | Glean EBG | Småprat | 2 | 15-10-2013 19:30 |
Feil på innstillinger. | ATC-flyradar | Bilder & foto | 3 | 13-09-2012 11:10 |
Innstillinger på F50 ruter | Sager | Flyforum | 13 | 05-02-2007 14:54 |
Innstillinger og rettigheter | SK384 | Flyforum | 9 | 07-03-2006 10:28 |
Innstillinger i dag | ENKB | Flyforum | 9 | 01-03-2006 20:33 |