![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
DN Says
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Har vel lenge vært rykter om dette, spesielt de/vi med årskort har fått høre lignende før. Både fra SAS men også revisor. Det er vel slik i dag, strengt tatt, at man må betale skatt av bonuspoeng -- men kan ikke tenke meg at mange gjør dette.
Rent prinsipielt har jeg alltid sett på bonuspoeng (i jobbkontekst) som en form for kompensasjon, når man gjennom jobb må stå opp midt på natten og komme hjem veldig sent, uten overtidsbetaling. Den dagen dette blir skattepliktig og "enforced", flytter jeg. Da er det nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
Hvordan skal man verdsette 1 poeng? Har man 100.000 poeng så kan man fly 10 rundturer innenlands. Sier vi at snittpris på en rundtur innenlands er 1.500 nok, så er 100.000 poeng verdt ca 15.000 nok.
Min samboer og meg reiser til ORD i påsken i C. Turen er betalt med CT og 100.000 poeng. Det gjør at poengene mine pluselig er verdt over 40.000 NOK. Jeg synes dette lukter misunnelse laaaaang vei. Dersom det blir som man frykter, så er det barr å flytte fra Eurobonus til Uniteds fordelsprogram de gir også 100 opåtjening hos SAS ![]() Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]()
De må vel få ansatt noen flere i skattesystemet, og for at det skal lønne seg må de hente pengene fra oss som bruker fritida på fly for å fly til og fra møter for arbeidsgiver.
Jommen sa jeg smør! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Oppgradering på forretningsreise, bruk av poeng til jobbreiser osv er ikke skattepliktig. Personlig ser jeg ikke problemet med at en tur til USA i C, eller en tur til Bergen for den saks skyld, et skattepliktig. At det skal ha noe med misunnelse å gjøre, klarer jeg ikke å se. Jeg er ikke misunnelig på de som får ei høy lønn, fordi jobben deres innebærer ulemper som mye tid borte fra familien, men jeg synes ikke de skal slippe å skatte av det allikevel. Hadde det vært en leverandør av andre tjenester som ga deg private fordeler, si en entreprenør som tilbød seg å bygge deg en veranda fordi du har brukt mye ubetalt overtid på å lede et byggeprosjekt, ville det være helt soleklart at fordelen er skattbar. Den prinsipielle forskjellen på gratis reiser fra en flyleverandør sliter jeg med å se. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
EBB
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
|
![]()
VG/Dinside kommer vel snart med følgende beregning:
med 100.000 poeng kan du kjøpe 111 freia melkesjokolader som tilsvarer ca 3000 kr, så rundt en tusenlapp i skatt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Er dette virkelig det viktigste vi kan bruke offentlige (les dine og mine skattepenger) på....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er vel enkelte å beregne fordeler ved uttak av slike reiser. SAS publiserer alle sine normalpriser på nettet, og det er etter disse en bør fordelbeskattes. F.eks. OSL-EWR t/r:
Economy flex pris kr 6590 - skatter og avgifter som må betales ved uttak kr 2580 = Legges til bruttolønn kr 4010 Tilsvarende for Economy Extra kr 10325 og Business kr 18000. Jeg vet at skattemyndighetene er etter spesielt ovalisering av bedriftsreiser (tillegg av dager av en mer privat natur) og allerede fordelsbeskatter dette. En naturlig utvikling er da helt klart også å se på poenguttak fra bedriftskontoer til privat bruk.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Trangsynt
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
|
![]()
Et godt forslag for å stoppe de klamme griske fingrene til finansdepartementet! Vi får se hvor det bærer hen til våren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Hvorvidt det er fornuftig å bruke tid på dette vet jeg ikke, og jeg ser vel for meg en del praktiske hindringer og litt vel mye byråkrati (om de nå ikke har tenkt noen lure tanker for å løse disse), men med stadig mer tilstedeværende IT-systemer så kan det vel godt være at løsnigen er enklere nå enn tidligere. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Bonusbilletter har ikke samme værdi som almindelige billetter. Tilgængeligheden og valgfriheden blandt afgange er helt anderledes og produkterne kan derfor ikke sammenlignes. Værdien for den enkelte kan let være meget lavere end en almindelig billet, hvis man er nødt til at tage flere feriedage, rejse til en anden destination end planlagt m.v. for at kunne udnytte denne bonus. Der er forskellige vilkår på billetterne og derfor er det også to forskellige produkter. Desuden optjener man heller ikke nye bonuspoint på bonusbilletter, som ellers er inkluderet i prisen på købte billetter. Desuden vil det i praksis være tæt på umuligt at holde styr på hvordan pointene er optjent. Hvis en rejse koster 100.000 point er det ikke sikkert at alle point er optjent via jobbet - store dele kan komme fra private kreditkort, private rejser, privat e-handel m.v. Har du 200.000 point på kontoen og 50% er optjent privat og du bestiller en rejse til 100.000 point, hvad skal man så beskattes af? Har man brugt de 100.000 point som er optjent privat eller de 100.000 point der er optjent via job? Hvad er prisen hvis man bruger en AMEX CT-voucher som er optjent privat, men betaler med point optjent i jobbet? Hvad skal man beskattes af når SAS kører 50% kampagner (og vel dermed bekræfter af p.t. er værdien kun det halve af normalt). Hvad skal man beskattes af når SAS kører kampagner på almindelige billetter og prisen på bonusbilletter stadig er "normal"? Nej det er langt fra så enkelt - og det ville klæde myndighederne istedet at bruge kræfterne på at opkræve indkomstskat fra de ansatte hos visse selskaber, der rent faktisk arbejder i Norge under ansættelses og skatteforhold, der gør at de ikke betaler skat i Norge. Det ville give mere mening. At gå på jagt efter bonuspoint på denne måde bliver lige så tåbeligt som at bibeholde forbuddet mod bonusoptjening. SAS kan vel bare "outsource" Eurobonus til et seperat selskab med adresse på Cayman Island, så vil de norske myndigheder få svært ved at få nogle oplysninger om det og jeg tvivler på at ret mange rejsende selv opgiver det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 05-03-2013 at 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det er sagt så er det selvsagt en rekke problemer med verdsettingen av bonuspoengene, og en del av de tingene som du nevner er opplagt faktorer som må tas hensyn til (og det er ikke, slik jeg ser det, uten videre enkelt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,101
|
![]()
Hvordan skal de holde styr på poeng som er tjent privat eller på jobb? Det var vel snakk om dette på slutten av 90-tallet også, mener at SAS flyttet hele registeret utenlnads da. Hva om jeg velger opptjening i Aegan, skal skattemyndighetene få informasjon fra det velfungerende Greske skattevesenet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
I praktikken, for ä sette sine trusler til livs, antaes det at skattemyndighetene fär adgang til Bonus-databasene ... Teknisk, hvis f.eks. EuroBonus' database holdes i England (?) skal altsä Engelske Myndigheter äpne adgang til en data-base som inneholder PRIVATE DATA for Norske Skatte-Myndigheter ? Hva om 'gjensidighet' ? Det er ikke sikkert at Tax Authorities i England ser pä bonus-rettigheter som skatte-objektiver ? En internasjonal vinkling kommer inn i bildet, hvor evntlt STAR vs OneWorld vs SkyTeam sine bonus-programmer blir mer eller mindre lett tilgjengelige for norske skatte-myndigheter, hvorved konkurranse-bildene forskyves eller forvrenges SAS vs utenlandske flyselskaper seg imellom ... muligens holder ikke tiltaket foran EFTA-domstolen (mht EÖS-avtalene), men HVEM best skal stevne staten kan bli et relevant spörsmäl ? Det beste er ä stoppe lovforslaget innen det kommer opp til stemming i Stortinget ? Hele temaet er ladet politisk ! SAS/Eurobonus har vel sine Lobbyists ? Eller sä fär kanskje heller Bonus-databasene flyttes til land hvor andre makters rettighet til innblanding avgrenses, f.eks. Turks&Caicos Isl, Curaçao, osv ? Risikoen her for SAS blir at samtlige norske bonuspoengsamlere flytter sitt kundeforhold til den mest vanntette av alle Bonusordningene, dvs til de som er flinkest til ä täkelegge kunde-databasen sin ?
Last edited by Frequent Traveller; 05-03-2013 at 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det här förslaget hade varit fullständigt otänkbart i Sverige år 2013.
Högst sannolikt skulle statens ingrepp i den personliga integriteten anses vara alldeles för stor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Rent prinsipielt mener jeg at bonuspoeng jeg opptjener gjennom jobbreiser og som jeg bruker privat skal beskattes. Akkurat som gaver over en viss sum, overtidstimer, gallamiddager over satsen osv. Hvis skattesystemet skal oppfattes som rettferdig må alt som alle mottar som kompensasjon/betaling for jobben sin beskattes.
Men hvordan i alle verden man skal verdsette poengene, og innhente poengene blir jo en helt annen sak. Man kunne jo skjønnsligne, telle antallet dager jeg er på reise utenlands, og i alle fall gå ut i fra at jeg minst fikk bonuspoeng for en økonomibillett, og deretter forsøke å beregne verdien av et poeng, som et gjennomsnitt av uttak på fly i Norge, Europa, USA/Asia og melkesjokolader. De aller aller fleste som reiser gjennom jobb får jo bonuspoeng hos de med stjerne på eller de med lyseblå fly, eller fine flagg i halen. Hvis noen da mener de ikke skal skjønnslignes må de selv kunne bevise at navnet deres ikke står i noens bonusregister. Så er jo spørsmålet om kostnaden for Staten i forhold til inntekt på dette, og i forhold til ønsket om å opptre rettferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Tja, det er jo mange, gjerne ledere, som "får" (les: påtvinges) mobiltelefon og dermed forventes å være tilgjengelig nærmest 24 timer i døgnet.
Og så blir man skattlagt for "gratis" mobiltelefon.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
Gleder meg til skattemyndighetene skal fastesette verdien på en tenkt bonusreise til f.eks SFO. Poeng som er opptjent på tjenestereise, privatreiser, poeng opptjent på Amex privat og i jobbsammenheng(man må ikke glemme å skatte av disse også), Diners poeng, poeng opptjent i EB-shoppen(privat+jobb)i tillegg til verdien av CT, som er delvis opptjent gjennom utlegg gjort for jobben.
Jeg skjønner forsåvidt poenget til dere som mener at man skal skatte av fordeler igjennom jobben, men i dette tilfellet vil smutthullene være mange, og beregningsgrunnlaget så vanskelig å finne, at man bare bør gravelegge dette forslaget en gang for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Wig-wag: Min arbeidsgiver kjøper mobiltelefon til meg, og dekker alle kostnader ved bruk. Dette innberettes, og jeg får et påslag i inntekta på 4000 kr/året. Det betyr at jeg for ca 2000 kr (50% skatt) får mobiltelefon (Iphone el.) og kan bruke den så mye som jeg vil. Det er ikke så verst avtale det, jeg hadde ikke kommet så langt om jeg hadde brukt 2000 kr av mine "egne" penger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |