Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2013, 23:38   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Nordlendinger må trimme

Nordlys har funnet ut at nordlendinger må gå en kvart km ekstra fordi flyene nordfra parkerer så ofte på pir 19. Kun Vestlendingene må trimme oftere. Men aller mest er det passasjerer til og fra Trondheim som på tusle ut til pir 19, eller inn derfra.

Alt ifølge statistikk som Nordlys har fått tak i.

De må ha lite nyheter fra distriktet for øyeblikket. Eller så er avisa kraftig overbemannet.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 00:02   #2
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: Nordlendinger må trimme

Jeg synes gate 14 på GM brukes ofte av Stavanger-flyet i allefall... just to add to it
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 00:13   #3
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Føler jeg tilnærmet ALLTID er på 14 for Kristiansund-flighten. Og det er noen ganger i løpet av året. Sist(fredag) var det faktisk 20 etter eller annet
Old 20-02-2013, 00:19   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Dette er rett & slett diskriminering av nordlendinger... Jeg skal iallefall slutte å bruke OSL...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 07:18   #5
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Nordlys har funnet ut at nordlendinger må gå en kvart km ekstra fordi flyene nordfra parkerer så ofte på pir 19. Kun Vestlendingene må trimme oftere. Men aller mest er det passasjerer til og fra Trondheim som på tusle ut til pir 19, eller inn derfra.

Vidar
Så med andre ord er det bare sørlendingene som må gå kortere enn nordlendinger?

Siden både Vestlendingene og Trønderene må gå lengre, er det vel bare Sørlendingene igjen...
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 07:26   #6
RSL
ScanFlyer Silver

Alt for mange i Norge veier et par kilo for mye, så man har bare godt av litt trim.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 08:50   #7
meliiis
ScanFlyer Silver

"LIK GATE FOR ALLE" hehe
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 09:21   #8
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Spøk til side, hvordan blir kabalen med gater sydd sammen?!
Den må jo leve sitt eget liv med tanke på vær og føreforhold, på bakken og i lufta!
Old 20-02-2013, 12:32   #9
Michael
ScanFlyer Silver

Det sitter noen folk i tårnet i etasjen under ATC som kalles for trafikkplanleggere. Vi kaller dem for flypark.

De sitter med store skjermer og koordinerer hvilke fly som skal på hvilken gate, hvor lenge de skal stå der osv. Enkelte ganger når shit hits the fan, så har jeg vært borti 5 gatebytter 45 minutter før flyet lander. Lett å bli irritert da, men de har en helvetes koordineringsjobb de som sitter der.

Men, over til Pir-Syd. Jeg setter alltid "go-to-gate" på skjermene 50 minutter før avgang når jeg har fly der ute. Så er det opp til Darwins teori hvem som rekker det. Ser fort hvilke individer som hadde blitt luket ut av evolusjonen når man har fly der ute.

Jeg mener: De aller, aller fleste finner ut hvilken gate flyet går fra når de kommer ut i terminalen. Står det på et tidspunkt "go to gate" - så begynn å gå til gaten. Ikke kom løpende 5 minutter før avgang og skyld på meg at det er langt å gå.

Last edited by Michael; 20-02-2013 at 12:36.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 12:53   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Det samme når jeg flyr BA til London. De står alltid på en av de ytterste gatene ()

På den annen side: Når jeg har flydd longhaul videre fra London, har jeg med kun ett unntak fått gate B39 - den med den lengste broa ytterst på T5B.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 15:44   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Jeg ser at avise konkluderer med at det kun er nordledinger på flyet nordfra, vestlendinger på flyet fra Bergen osv.

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
De sitter med store skjermer og koordinerer hvilke fly som skal på hvilken gate, hvor lenge de skal stå der osv.
Det er bare sprøyt Jeg tror alt bunner ut i et direktiv fra Helsedirektoratet om folkehelsa generelt, så samkjøres det med passasjerlistene i et sofistikert program og fly parkeres slik at rett gruppering folk får rett dose trim. Dette kan gi veldig god effekt ved transfer når man også justerer slots (og bagasjeleveranser for utlandsankomst) med samme systemet så folk må sprengløpe til gaten i tillegg

Old 20-02-2013, 17:07   #12
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
J
Jeg tror alt bunner ut i et direktiv fra Helsedirektoratet om folkehelsa generelt, så samkjøres det med passasjerlistene i et sofistikert program og fly parkeres slik at rett gruppering folk får rett dose trim. Dette kan gi veldig god effekt ved transfer når man også justerer slots (og bagasjeleveranser for utlandsankomst) med samme systemet så folk må sprengløpe til gaten i tillegg
Det tror jeg og. Leste en artikkel for ei stund siden at nordinger var feitere enn søringer. Så det stemmer jo godt
Dash is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 17:28   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det ser ut som feitheten fordeler seg til to regioner (indre Troms/nordre Nordland og nordre Sunnmøre/Romsdal) hvis vi skal stole på listen under.

Over er tallene til Nordlys sammenstillt med antall flybevegelser på hver av flyplassene i januar.
Old 21-02-2013, 21:06   #14
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Nordlendinger må trimme

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette er rett & slett diskriminering av nordlendinger... Jeg skal iallefall slutte å bruke OSL...
Jeg setter de der ute for jeg regner deg mere som engelskmann nå enn tromsøværing
Old 21-02-2013, 21:31   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Jeg setter de der ute for jeg regner deg mere som engelskmann nå enn tromsøværing
Thanks, mate!
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules