![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En maskin på tur fra Kanariøyene til Bergen måtte lande i Stavanger med feil på flaps. Passasjerene blir busset videre til Bergen, alternativt fløyet videre i morgen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100551 Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifb med dette vil jeg forhøre meg med fagpersonellet her inne? Men jeg sitter i BKK og orker ikke forstyrre pappa som har flydd for både SAS og Forsvaret(C-130). Men hvilken dramatikk er egentlig dette. Jeg har hørt han fortelle om dette da jeg var liten gutt - ingen fare men høyere hastighet ja og derav kanskje behov for lengre rullebane(vet ikke forskjellen mellom BGO og SVG jeg altså). Mye av problemet kan iflg min far løses ved å legge flytuppen mere opp så luftmotstanden havner mer i flykroppen og derav reduseres hastigheten noe. Ikke optimalt men dog ikke så mye å skrike høyt om. Men det er klart at for hvemsomhelsten som flyr kan det sikkert oppleves utrivelig..
Min far fortalte engang om at de skulle lande på Andøya og kun babord flaps virket. Ble såvidt mye sideforkyvning så det var vanskelig og fullt ut kompansere med rudders. Flaps ble trukket inn for å gjenoppnå balanse. At det var isete rullebane og litt over max crossvind for landing(jeg mener å huske 30m/s) brydde de seg ikke om og alt gikk fint. Denne historien om SAS maskinen kommer vel mest frem fordi en el annen ombord ringer tusentipset, VG desken evt kjenner noen som arbeider i media...?? Strengt tatt er det vel det vi kan kalle en ikke sak for den dagen piloter ikke kan lande et fly uten flaps utslått da er vi ille ute og jeg tror ikke så dårlig om "våre" piloter:-)
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så lenge banen er lang nok så er ikke dette noe problem, bortsett fra at en må være ekstra obs i f.t. tailstrike, siden en ikke har flaps som vanligvis gir mer nose down attitude. Speed skal være det den skal være, så noe triks med nesen opp for å redusere denne er nok ikke noe gulltips. Ref også faren for tailstrike... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da tar jeg deg som en trygg fyr å lande med, he he. Tailstrikes skjer vel fra tid til annen men vil tippe ikke det går i loggboken som "the finest hour". Kanskje du vet hva som evt skjer med den flyvende ved en evt tailstrike? Prater vi reprimande, årsakssammenheng el kun stille med kake på lunsjrommet?
Er vel litt forsterket bak der på maskinen(mener paps nevnte noe slikt engang)..
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var sikkert ikke en veldig myk landing ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er nok avhengig av både flyselskap og hva som var årsaken. Kapteinen på Emirates tailstrike flyktet vel fra landet i redsel for fengsel. I mer siviliserte land er det vel mer snakk om en personalsamtale, ekstra trening i simulator, og evt en advarsel eller degradering hvis det er en grov pilotfeil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En teknisk feil satte tirsdagens SAS-maskin på bakken i Longyearbyen. | wilcomb | Småprat | 0 | 10-08-2016 12:48 |
SAS-maskin med sikkerhetslanding i Chania | LN-VLE | Småprat | 16 | 19-10-2013 23:32 |
En nyvasket SAS maskin | patrickdidrikson | Bilder & foto | 2 | 07-10-2013 22:52 |
SAS Med Ny Winglets Maskin idag | Airbus 330 | Flyforum | 69 | 30-01-2009 13:06 |
SAS nyeste maskin | Bizflyer | Register- og ATC-Forum | 4 | 13-10-2008 20:14 |