Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2013, 16:32   #1
Spacetime
ScanFlyer Blue

Default Re: Wideroe skal selges

Det er nok ikke så alvorlig at gjelden er "glemt" i regnskapene, med det er endel røyk og da er det nok også ild et sted. Kan hende (ren spekulasjon fra min side) at kjøpere er helt uinteresert i å kjøpe (eller å få gratis for den del) et Widerøe med 600 mill stående gjeld til SAS. Kjøpere er heller ikke interesert i å kjøpe et tappet og forgjeldet Widerøe etter at SAS har hevet skjekken sin på 600 mill.

For i det hele tatt gjøre Widerøe salgbart må da SAS ettergi Widerøes 600 mill gjeld. Det vil i såfall svi. Straffeskatt og kraftig nedskrining i SAS balansen er riset som venter for å ha utnyttet Widerøes overskudd til SAS's gunst tidligere.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 17:33   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
... Kan hende (ren spekulasjon fra min side) at kjøpere er helt uinteresert i å kjøpe (eller å få gratis for den del) et Widerøe med 600 mill stående gjeld til SAS. Kjøpere er heller ikke interesert i å kjøpe et tappet og forgjeldet Widerøe etter at SAS har hevet skjekken sin på 600 mill.

For i det hele tatt gjøre Widerøe salgbart må da SAS ettergi Widerøes 600 mill gjeld. Det vil i såfall svi. Straffeskatt og kraftig nedskrining i SAS balansen er riset som venter for å ha utnyttet Widerøes overskudd til SAS's gunst tidligere.
Det er jo ikke slik at en kjøper sender inn et tilbud på WF basert på siste regnskap fra Brønnøysund. Det blir nok en nøye gjennomgang av diverse saker, i tillegg til at man ofte sikrer seg i kjøpsavtalen også om informajson er holdt tilbake, at tall er korrekt osv. osv.

Om gjelden er med eller ikke vil jo påvirke prisen, ikke nødvendigvis salg av hele selskapet. (Sammenligning så er det mange som kjøper leilighet med fellesgjeld, men da bør man huske på det når man legger inn bud). I

Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?

Old 07-02-2013, 17:41   #3
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Widerøe Re: Wideroe skal selges

Hr det kommet inn konkrete bud på WF ennå?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 17:47   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
Du har helt rett. Selv om enkelte her er veldig fokusert på siste regnskapet, så går man ved et oppkjøp som dette langt dypere og får tilgang på omtrent "alt" gjennom en due diligence. Det er en grunn til at man drar inn et kobbel advokater og rådgivere ved slike oppkjøp, og det ikke for å lese fotnoter i regnskapet.......

Jeg føler meg rimelig trygg på at en eventuell kjøper av Widerøe vet hva de holder på med og i motsetning til oss på forumet kjenner til alle de infløkte lover, skatt og triks i boka.

I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren
Old 07-02-2013, 18:20   #5
Spacetime
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
... Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. ...
Jeg er helt enig med deg at ut i fra en passasjers interesser er disse sakene helt uvedkommende og uinteressante. Denne tråden omhandler imidlertid selve det forestående salget og nå Finansavisens opplysninger om gjeld og restverdier. I så henseende er det det som er det interessante og ikke Widerøe/SAS som reiseleverandør. Ved et salg er det kun pengene som rår. Det nytter ikke å lure kjøper med hverken gamle Brønnøysund regnskaper eller nye flyruter.

Sakens kjerne er at en kjøper ER ekstremt opptatt av all gjeld som følger med på kjøpet. Det er sjelden gjeld er noe som gjør en kjøpelysten. Alt kan selges, som dere sier, men kjøpere er ofte svært kresne. Særlig er det mange som har brent seg på å kjøpe allt for etablerte flyselskaper. Prøv å selg en borettslag leilighet til noen som er ute etter en selveier. Mulig, men ikke lett.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:29   #6
robms
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.

Overførsel av mer aktivitet til Widerøe er ikke nødvendigvis bare attraktivt for eventuelle kjøpere, det spørs jo om denne aktiviteten er lønnsom og innenfor definert kjernevirksomhet.
robms is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 18:31   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.
SAS og Widerøe har i dag en vanlig interlineavtale og WF kan i tillegg tilby gjennomgånde billetter til veldig mange (også utenfor Star Alliance). Det er jo ikke umiddelbart noe som skulle tilsi at alle interline-avtaler sies opp fordi man får ny eier.

Old 07-02-2013, 18:34   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Som nevnt i post #101:

Quote:
En stor del av Widerøe's trafikk er basert på interlinesamarbeid. Det ville være å skyte seg i foten med en særdeles grovkalibret hagle å droppe en slik kontantgenerator ...
Det er også uttalt fra SAS at det er ønskelig med en eier som holder samarbeidet uendret ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules