![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er nok ikke så alvorlig at gjelden er "glemt" i regnskapene, med det er endel røyk og da er det nok også ild et sted. Kan hende (ren spekulasjon fra min side) at kjøpere er helt uinteresert i å kjøpe (eller å få gratis for den del) et Widerøe med 600 mill stående gjeld til SAS. Kjøpere er heller ikke interesert i å kjøpe et tappet og forgjeldet Widerøe etter at SAS har hevet skjekken sin på 600 mill.
For i det hele tatt gjøre Widerøe salgbart må da SAS ettergi Widerøes 600 mill gjeld. Det vil i såfall svi. Straffeskatt og kraftig nedskrining i SAS balansen er riset som venter for å ha utnyttet Widerøes overskudd til SAS's gunst tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Om gjelden er med eller ikke vil jo påvirke prisen, ikke nødvendigvis salg av hele selskapet. (Sammenligning så er det mange som kjøper leilighet med fellesgjeld, men da bør man huske på det når man legger inn bud). I Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Hr det kommet inn konkrete bud på WF ennå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Du har helt rett. Selv om enkelte her er veldig fokusert på siste regnskapet, så går man ved et oppkjøp som dette langt dypere og får tilgang på omtrent "alt" gjennom en due diligence. Det er en grunn til at man drar inn et kobbel advokater og rådgivere ved slike oppkjøp, og det ikke for å lese fotnoter i regnskapet.......
Jeg føler meg rimelig trygg på at en eventuell kjøper av Widerøe vet hva de holder på med og i motsetning til oss på forumet kjenner til alle de infløkte lover, skatt og triks i boka. I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Sakens kjerne er at en kjøper ER ekstremt opptatt av all gjeld som følger med på kjøpet. Det er sjelden gjeld er noe som gjør en kjøpelysten. Alt kan selges, som dere sier, men kjøpere er ofte svært kresne. Særlig er det mange som har brent seg på å kjøpe allt for etablerte flyselskaper. Prøv å selg en borettslag leilighet til noen som er ute etter en selveier. Mulig, men ikke lett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Overførsel av mer aktivitet til Widerøe er ikke nødvendigvis bare attraktivt for eventuelle kjøpere, det spørs jo om denne aktiviteten er lønnsom og innenfor definert kjernevirksomhet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mange flymodeller skal/selges | Tarzan | Samlerhjørnet | 3 | 06-01-2018 17:02 |
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") | 73H | Flyforum | 20 | 14-11-2012 06:44 |
Wideroe.no vs sas.no | seilfly | Reiseforum | 15 | 29-09-2010 19:23 |
SAS skal selges | imm | Flyforum | 13 | 02-03-2010 23:03 |
City airline skal selges | MartinL | Flyforum | 6 | 13-08-2009 23:18 |