![]() |
|
![]() |
#161 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nøkkeltallene i Widerøes regnskaper 2009-2011 kan lese her:
http://www.purehelp.no/company/accou...apas/917330557
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Spör du meg sä spör jeg deg ... jeg bare observerer at det trekker ut tidsmessig med ä ordne salget, mens SAS allikevel tilsynelatende foretrekker ä ikke ta WF til Börsen - en enkel rett-fremad-gäende strategi for en villig, rettsinnet selger med äpne hender - sä logisk kunne det kanskje vaere noe muffens som fulmer et eller annet sted ? Spörsmälet ditt skulle heller stiles til SAS' ledelse : Gentlemen, hvorfor taes WF ikke til Börsnotering ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
WF sine regnskaper er like offentlige og dermed tilgjengelig for børsen, selv om de er organisert som et datterselskap av et børsnotert selskap. Det er en helt naturlig og normal måte å drive forretning på, man sprer risiko i ulike selskaper. Se for eksempel Aker Soultions eller Orkla. Disse består av en stor "skog" av ulike hel- eller deleide datterselskaper, samt gjerne eierintresser i andre selskaper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
For at et selskap skal kunne taes opp til børsnotering må det først være en minimum spredning (jeg tror minst 100 forskjellige eiere) i eierskapet. For å få Widerøe på børs må SAS i såfall arrangere en komplisert emisjon eller delsalg. I dette tilfelle er nok den framgangsmåten mye vanskligere enn å finne een eller en liten gruppe kjøpere som er villig til å kjøpe hele selskapet.
Angående de 600 mill som Widerøe ikke har betalt til SAS så må de være oppført i balanseregnskapet som gjeld. Noe annet ville jo være ren svindel. Hvis beløpet er riktig ført som gjeld i balansen så får en eventuell effektuering av betaling til SAS ingen invirkning på egenkapitalen. I så fall er det feil det Finansavisen skriver. Et stort cash flow problem kan det jo derimot bli for Widerøe å hoste de 600 mill nå hvis de ikke har de pengene lett likvide. Det som eventuelt kan være tilfelle er at SAS prøver å selge Widerøe med de 600 mill stående i Widerøe (SAS ettergir gjelden). Dette for å sukre salget av Widerøe. I så fall drar det med seg noen problemer. De 600 mill var opprinnelig tatt inn i konserregnskapet for å slippe å betale selskapskatt av beløpet. Blir de stående i Widerøe kommer jo helt sikkert kemneren og skal ha sine 28% skatt. Det andre problemet er at SAS i så fall må avskrive nye 600 mill på sitt allerede hardt pressede balanseregnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
Uansett så tror jeg ikke dette handler om "kreative" regnskapsføringer eller mangel på kjøpere. Widerøe har vært grei butikk for SAS, de ønsker ikke å selge dersom prisen ikke er riktig. Og det aller viktigeste, tror jeg, er at SAS ønsker å sørge for at de ikke er med å etablere en konkurrent til på det nordiske markedet. Last edited by robms; 07-02-2013 at 02:36. Reason: Var for rask... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
Se: http://www.purehelp.no/company/accou...apas/917330557 I 2010 og 2011 har Widerøe gitt nesten 320 mill i konsernbidrag, mens posten "skyldig konsernbidrag" er 0. Men det er mulig at det er inngått avtaler som gjør at dette sorterer under "Annen kortsiktig gjeld". Når et selskap avgir konsernbidrag, så vil dette bli "trukket" av ledig egenkapital. Så for meg virker det ekstremt merkelig at Widerøe kan gi konsernbidrag til SAS, og dermed bidra til økt egenkapital i morselskapet, uten at dette skal gå utover egenkapitalen i Widerøe. Er dog ikke kjent med alle spesielle regler for konsernregnskap, men nekter å tro at det skal kunne finnes en "skjult" fordring fra mor som ikke fremkommer i balansen. Det er jo tross alt revisorer som går gjennom dette her, og det som angår utbytte og konsernbidrag er jo tross alt ikke rakettforskning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Jeg kan ihvertfall forsikre om at de spørsmålene som er berørt i flere poster over er svært sentrale for alle som er innvolvert i due dilligence rundt Widerøe salget. Det er heller ingen stor hemmelighet at et antall revisorer må redegjøre svært nøye for et antall posteringer som vil få svært betydelige konsekvenser. Bidragsposter som flyttes innenfor et konsern kan ha skattemessig gunstige konsekvenser men slå svært hardt tilbake hvis de må reverseres f.eks. ifm. salg ut av konsernet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Konklusjon: ikke rart det er lurativt å være forretningsadvokat og revisor i våre dager. Mye kreativ bokføring, som ligger kloss oppi grensene for regelverkene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
Quote:
Men det er nettopp dette som skurrer og som Spacetime sier; dersom denne gjelden er balanseført, så vil ikke innfrielse av den påvirke egenkapitalen. Men Finansavisen sier at en innfrielse av konsernbidrag-gjelden vil føre til utradering av egenkapitalen, og såvidt jeg kunne lese i går, så ble dette langt på vei bekreftet av selskapene selv. I så tilfelle så kan ikke fordringen være balanseført, og det rimer ikke i mitt hode. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Forutsetningen for lånepakken i November, (og som skal betales tilbake i Mars 2015) er at SAS skal kunne låne penger på det normale markedet på det tidspunktet.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=708049 Forøvrig så er det jo på forumet minst en bedriftsleder (som yter konsernbidrag) som kunne forklare hvordan eventuelle ikke betalte slike bokføres. ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Det er nok ikke så alvorlig at gjelden er "glemt" i regnskapene, med det er endel røyk og da er det nok også ild et sted. Kan hende (ren spekulasjon fra min side) at kjøpere er helt uinteresert i å kjøpe (eller å få gratis for den del) et Widerøe med 600 mill stående gjeld til SAS. Kjøpere er heller ikke interesert i å kjøpe et tappet og forgjeldet Widerøe etter at SAS har hevet skjekken sin på 600 mill.
For i det hele tatt gjøre Widerøe salgbart må da SAS ettergi Widerøes 600 mill gjeld. Det vil i såfall svi. Straffeskatt og kraftig nedskrining i SAS balansen er riset som venter for å ha utnyttet Widerøes overskudd til SAS's gunst tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Om gjelden er med eller ikke vil jo påvirke prisen, ikke nødvendigvis salg av hele selskapet. (Sammenligning så er det mange som kjøper leilighet med fellesgjeld, men da bør man huske på det når man legger inn bud). I Eller har jeg misforstått noe fundamentalt?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hr det kommet inn konkrete bud på WF ennå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Du har helt rett. Selv om enkelte her er veldig fokusert på siste regnskapet, så går man ved et oppkjøp som dette langt dypere og får tilgang på omtrent "alt" gjennom en due diligence. Det er en grunn til at man drar inn et kobbel advokater og rådgivere ved slike oppkjøp, og det ikke for å lese fotnoter i regnskapet.......
Jeg føler meg rimelig trygg på at en eventuell kjøper av Widerøe vet hva de holder på med og i motsetning til oss på forumet kjenner til alle de infløkte lover, skatt og triks i boka. I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Selskapsformen finner du i Brønnøysundregistrene, der du evt. også kan bestille kopi av regnskaper m.v.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mange flymodeller skal/selges | Tarzan | Samlerhjørnet | 3 | 06-01-2018 17:02 |
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") | 73H | Flyforum | 20 | 14-11-2012 06:44 |
Wideroe.no vs sas.no | seilfly | Reiseforum | 15 | 29-09-2010 19:23 |
SAS skal selges | imm | Flyforum | 13 | 02-03-2010 23:03 |
City airline skal selges | MartinL | Flyforum | 6 | 13-08-2009 23:18 |