![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Geir!
Vent nå med å konkludere til de som har peiling på slikt har fått gjort ferdig sine undersøkelser. Er det det en tekniker som går rundt med låsepinnene i buksa så kunne det skjed hos SAMTLIGE flyskelskaper i verden, så spar oss for slikt pisspreik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er nok LN-RND for siste gang på ENKB.
LN-RND var også den første maskinen som kom til ENKB etter at SAS-Commuter overtok for Norwegian Air Shuttle |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Geir: Kroken synes, skal du trolle må det ikke være så åpenbart.
![]() Når blir det avgjort med sikkerhet at den blir en write-off? Synd for SAS at de plutselig nå står uten reservemaskin - får håpe F50'ene viser seg fra sin beste side fremover.
![]() |
#25 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er klar over at F-50 er "solide arbeidshester" etc etc, men det maa da finnes grenser for hvor mye kodd som gaar ann aa skje med de 6....naa 5 F50 som SAS opererer. Bliur spennende aa hore aarsaken til at flyet naa ligger paa OSL som en strandet hval.
Selv ikke 3 ruller med gaffateip kan fikse dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
regner det som helt sikkert at denne er write-off - se på bildene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At spørsmålet om vedlikehold/rutiner komme ropp i en en sak hvor et fly finner det for godt å legge seg på "magen" synes jeg ikke er uventet. Men enig at en skal vente på at undersøkelsene er ferdig før en konkluderer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bra det skjedde på bakken, og ikke ved landing, da. Siden det skjedde noen timer etter at den hadde vært til vedlikehold, kan det kanskje hende det har noe med manglende trykk/lekkasje hydraulikken å gjøre? (jeg har ikke peiling, bare ser for meg at tyngdekraften ville gjøre sitt om det var tilfellet)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
CK, fikk du godt betalt av VG for at de kunne benytte dette bildet?
![]()
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo, det var over streken. Beklager det, men jeg er flypassasjer og jeg er sååå lei av SAS. Nå er det varslet enda mere "pilotbråk". Det er slike som meg som blir sittende på flyplasser fordi SAS ikke vil/ kan. Jeg flyr ikke fordi jeg synes det er gøy å sitte på med en B737. Jeg flyr fordi jeg har en jobb der jeg må reise i ny og ne'.
Og det HAR vært noen vedlikeholdstabber hos SAS i det siste. Og dette flyet VAR til vedlikehold i natt. Det er nok en eller annen som ikke har gjort jobben helt ferdig i henhold til vedlikeholdsmanualen. Vi får vente å se hva man finner ut - det burde ikke ta så fryktelig lang tid. Og det ER faktisk mange SAS-folk som mener at billigselskapene er så billige fordi de skjærer ned faretruende mye på vedlikeholdet. Det ser unektelig ut som at SAS bør feie for egen dør først når det gjelder vedlikeholdsrutiner. Tipper Norwegian-ansatte ler godt i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nyhetene på NRK1 meldte for et øyeblikk siden at det var en person inne i flyet, men også at "det vil koste titalls mill før flyet er operativt igjen". Det siste tror jeg nok vi kan se bort ifra, men det skulle hentes inn erstatning. Blir Skyways en fast gjest på vestlandet i tiden fremover?
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe, NRK sin reporter setter ny standard og spurte SAS: "Vurderer dere å sette alle Fokker 50 på bakken etter dette?"
![]() ...det var dette med journalister igjen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Noen nevnte her at "glad ikke jeg går rundt med pinnene i lomma"
Hvilke pinner er det snakk om? Og kan disse pinnene gjøre at hele flyet detter i bakken? Regner med at det er snakk om en låsemekanisme, men det bør vel ikke være slik at om disse tas ut, så detter flyet? Hvorfor kan de da tas ut i så fall? Dette virker merkelig!
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Låsepinnene er fysiske pinner som man setter i bl.a. understell for å forhindre at sånt som dette skjer hvis hydraultrykk forsvinner, noen dytter borti en bryter, etc. Pinnene skal ikke ta store laster, men hindre at ting blir satt i bevegelse før det oppstår altfor store krefter. Er blant de sakene på en flymaskin som har en tag som det står "Remove before flight" på.
Står forresten i VG at selskapet skal få hentet opp en maskin fra Rekkof som erstatning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Escaping the blue box
|
![]()
Kan ikke dy meg, men må komme med en anekdote jeg leste en gang: En F-27 kom inn litt tungt, og tok bakken temmelig hardt. Samtalen mellom tårn og pilot forløp omtrent slik:
Tower: OUCH! That was a bit of a Fokker! Pilot: Yeah, that was almost the end of a beautiful Friendship.... Edit: Måtte kverke en trykkfeilsdjevel.
![]() |
#39 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Statens havarikommisjon for transport kommer ikke til å undersøke saken nærmere, da hendelsen skjedde mens flyet var til vedlikehold.
- Uhellet skjedde verken under taksing eller flyging, derfor kommer vi ikke til å se på saken, sier direktør Sverre Quale i Havarikomisjonen til VG Nett. - Helt uproblematisk Det var sannsynligvis en svikt i vedlikeholdsrutinene som førte til at Fokker 50-flyet kollapset og landet på buken tirsdag morgen. - Dette er helt uproblematisk, men veldig kostbart, sukker Dag Falk-Petersen, operativ direktør i SAS Braathens. vg.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
NRK Dagsrevyen hadde reportasje om saken. Ulykken skjedde pga at det manglet en sikkerhetspinne for understellet. Det var en person inne i kabinen da ulykken skjedde, men ingen ble skadet.
Tabbekasse? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnes det hjelpsomme SAS - brukere her inne? | Ståle | Småprat | 3 | 16-02-2011 18:27 |
Commuter med vei-landing i Canada | Discus | Flyforum | 0 | 06-06-2010 09:23 |
SAS Commuter avvikles | Oggi | Flyforum | 9 | 14-06-2006 17:02 |
SAS Commuter | LN-FOC | Flyforum | 3 | 22-07-2005 22:57 |
SAS Commuter | LN-FOC | Flyforum | 5 | 20-04-2005 14:01 |